Blog Sikerek, kudarcok és az első SEO projektek: interjú Papp Gáborral
digital cube conference interjú - papp gábor
Írta:

Sikerek, kudarcok és az első SEO projektek: interjú Papp Gáborral

A Digital Cube Conf Magyarország legnagyobb dedikált Analitika, PPC és SEO konferenciája, ami 2019. május 23-24-én kerül megrendezésre. Ennek kapcsán beszélgetett az egyik előadóval, Papp Gáborral a konferencia egyik főszervezője, Bay Áron.

Áron: Elég régóta blogolsz a The Pitch-en. A legtöbben talán innen is ismernek. De mindenkinek van egy induló sztorija. Gondolom Te se a bloggal kezdted. Hogy kerültél az adott területre? Mióta foglalkozol SEO-val?

Papp Gábor | The PitchG: Még 2004-ben kezdődött, amikor középiskolában (Colorado, USA) volt egy Photoshop és web design tantárgyam. Ott tanultam meg Jegyzettömbben weboldalakat készíteni, HTML-t kódot írni és szerkeszteni, Photoshoppolni. Utána kisebb grafikai és egyéb munkákat is csináltam, borítókat, kiadványokat szerkesztettem. Majd amikor mindenki még az iwiw-re és myvip-re volt rápörögve, akkor már Facebook marketinget csináltunk a kollégiumi szobatársammal. Ami főleg design és szövegírás munkákat jelentett. A kollégiumi évek alatt “mini ügynökséget” csináltunk. Boutique ügynökségnek hívtuk, de valójában csak ültünk pizsamában a koliszobában a gép előtt és munkának hívtuk, amit csináltunk. Valójában egyébként az volt, de így utólag visszagondolva viccesen nézhettünk ki. Majd csak évekkel később kezdtem el blogolni, főként szakmai indíttatásból, mert sok helyen azt olvastam, hogy ezzel lehet az egyik legjobban személyes márkát építeni a digitális térben. Aztán egyszer belefutottam egy WordPressen írt blogposztom alatt, hogy a cikkem “piros színű, azaz rosszul SEO-zott volt”. Játszottam egy kicsit a szavakkal, átírtam a plugin ajánlásai alapján, amíg zöldre nem váltott. Aztán el is feledkeztem az egészről. Pár héttel később rákerestem a kifejezésre, amire “optimalizáltam” a cikket, és a Google 2. helyén volt. Egyrészt meglepődtem, másrészt csak röhögtem. Tudtam, hogy a SEO biztos nem csak ennyiből áll, ezért elkezdtem a neten utánajárni a témának. Elolvastam a plugin kézikönyvét és nagyon sok angol cikket, blogot. Megvettem különböző képzéseket, és meg is csináltam őket tisztességesen. Volt olyan, hogy egy spanyolországi nyaraláson egy SEO képzésre elkölöttem az akkori teljes havi fizetésemet. Meg a nyaralás árát is. De ezeknek is köszönhetően viszonylag rövid idő alatt eljutottam oda, hogy sokat és gyorsan fejlődtem. Eredményként pedig szisztematikusan reprodukálni tudtam a jó organikus eredményeket. Saját magamnál és ügyfeleknél is. Innentől pedig egy idő után szinte csak SEO-val foglalkoztam már.

És hol tart most a cikked, ami elindított a szakmában?

Vagy 5 éve trackelem a pozícióját. Stabilan az első. Nemcsak a szöveges, hanem a képtalálatok között is.

első seo cikk

De még soha nem fedtem fel, hogy melyik ez a cikk. A végén még valaki kalandvágyból megelőzne. 🙂

Mi volt a legmeghatározóbb élményed SEO téren?

Vannak saját eredmények és ügyféleredmények is. Igazából az az érzés, amikor több hónap, vagy akár 1-2 év munkája beérik és “első leszel” az adott kiválasztott kifejezésre, akkor az mindig örömmel tölt el. Maga a jó pozíció persze csak a végeredmény. Én inkább az oda vezető utat szeretem. Először ki kell találni, hogy milyen stratégiával tudsz jó helyre kerülni és ezzel minőségi organikus forgalmat hozni. Majd azt végig is kell vinni. Mindezt úgy, hogy amikor az elképzelést összerakod, akkor egy pillanatképed van csak az adott piacról.

Simán lehet, hogy ugyanabban a pillanatban másik 3-5 vagy akár 10 cég is pont ugyanazon dolgozik, mint Te.

Ilyenkor gyorsabbnak, ügyesebbnek és hatékonyabbnak kell lenni, mint ők. Amikor pedig sikerül elérni az eredményt, az óriási sikerélmény.

Aztán vannak persze “szerelem projektek is”. Ilyen például, hogy 2018 óta én csinálom pro bono a Bátor Tábor SEO-ját. Vagyis nem kérek érte pénzt. 1 év leforgása alatt az alábbi eredményeket sikerült elérni náluk.

bátor tábor kulcsszó pozíció

Sokan akkor kapták fel a fejüket egyébként a The Pitchre és a mögötte lévő szakmaiságra, amikor 8 hónap alatt bejött a blog az 1. helyre a „keresőoptimalizálás” kifejezésre. Csak white hat megoldásokkal. Erről írtam is egy részletes cikket. Arra tényleg büszke voltam, mert olyan cégeket sikerült megelőzni, akik akár már 10 éve is a piacon voltak.

Ennyit számítana egy adott kulcsszó pozíciója?

Igen is meg nem is. Az első organikus pozíció viszi el magasan a legtöbb kattintást. Ebben nincs újdonság. Ezért megéri minél több üzletileg releváns kifejezésre előkelő helyen szerepelni. De nem szabad ezeket ész nélkül hajtani. Ha például 2 kifejezésre “csak” a 2. helyre tud egy oldal feljönni, az lehet sokkal értékesebb üzletileg, mintha az egyikre az 1. lenne. Szóval ezekben a szituációkban sok mindent kell mérlegelni.

Figyelembe kell venni a keresési mennyiséget, a szezonalitást, a konverziós potenciált, hogy mennyien hirdetnek az adott kifejezésre és így tovább.

Szóval pusztán a pozíciónak a hajszolása nem előnyös, de el kell ismerni, hogy sok szempontból a végső cél valahol mégis ez. Amit sokan nem tudnak, hogy egy adott oldalra nem csak egy adott kifejezéssel lehet jól szerepelni.

Ha visszatérünk a Bátor Tábor esetére akkor ők 20 kifejezésre szerepelnek a TOP10-ben egyetlen cikkel. Nem csak arra, hogy adó 1%. Hanem arra is, hogy „egy százalék”, „1% adó”, „1%”, „1% felajánlás” és így tovább. Vagyis az adott kulcsszavakra nem külön-külön dedikált tartalom készült, hanem egy landing page hozza a fenti kulcsszavakra az organikus forgalmat. Ez nagy átalakulást jelentett az elmúlt 5-8 évben SEO téren. Most már sokkal okosabb a Google azon a téren, hogy melyik kulcsszavak tartoznak össze, és jelentik gyakorlatilag ugyanazt. Még akkor is, ha másként vannak leírva, vagy teljesen eltérő szavakból állnak.

Ez egyben azt jelenti, hogy a SEO azért folyamatosan változik is, nem? Milyen területeivel foglalkozol a keresőoptimalizálásnak?

A SEO-t három fő részre lehet osztani. Technikai, tartalmi és linkek. Én ezek közül mindegyikkel foglalkoztam már, ráadásul egész mélyen. Ez viszonylag ritka egyébként, mert sok olyan szakember van, aki csak egy-egy területtel foglalkozik. Egy szövegíró például a tartalmi részért felel, de nem feltétlenül ért a technikai dolgokhoz vagy épp a kulcsszókutatáshoz. Aztán persze vannak olyanok is, akik főleg fejlesztési, technikai oldalról közelítik meg a témát, ők viszont a tartalmi, online PR résszel foglalkoznak kevésbé. A SEO-t mint szakterületet azért szeretem, mert egyszerű és logikus elemekből épül fel. Viszont mire összeraksz minden területet, addigra mégis egy komplex rendszer alakul ki belőle. Így nem mindig triviális, hogy a várt eremények elérése érdekében milyen úton indulj el, mihez nyúlj hozzá. Többször előfordult már, hogy nagyon komoly technikai problémákat kellett megoldani. Ezek javítása nélkül esélytelen volt jól szerepelni. Máskor nem volt más megoldás, minthogy új weboldalt kellett felhúzn vagy új oldalarchitúrát kellett felépíteni. De volt már olyan a search intent (keresési szándék) teljesen más tartalomformátumot diktált, mint amivel az adott cég jól akart szerepelni. Emiatt is találnak meg gyakran a nagyon komplex SEO hibákkal. Akár ügyfelek, akár más szakértők, SEO-val is foglalkozó cégek.

Mi a legnagyobb félreértés, amivel mindig meg kell küzdeni?

Nem biztos, hogy a legnagyobb félreértés, de mégis meglepő, hogy mennyien keverik még mindig a SEO-t és az Ads-et / Adwordsöt. Korábba havonta kerestek meg Google Ads kérdésekkel és megbízásokkal, pedig én „csak SEO-zok”.

A másik pedig, hogy amikor valaki a Google Keyword Plannerből (Kulcsszótervező) exportál kulcsszavakat, akkor ott van egy “Competition” (Verseny) érték 0 és 1 között. Havonta belefutok abba, hogy valaki úgy gondolja ez a SEO versenyre vonatkozik. Pedig nem. Az a hirdetési tevékenységre vonatkozó „versenyt” jelöli, nem a SEO nehézséget.

Mi volt a legnagyobb kudarc a munkád során?

A legtöbb esetben mindig a növekvő organikus forgalomról látunk screenshotokat, ahol jobbra felfelé emelkedik a SEO forgalom. Sok olyan projekten dolgoztam már, ahol korántsem ez volt az állapot. Az egyik meghatározó élmény az volt, amikor aláírtam egy ügyféllel egy hosszú távú szerződést.

Majd 1 héttel később kijött a Medic update.

Az ügyfél a forgalmának a 70%-át elvesztette 6 nappal azután, hogy én vettem át az oldalt. Nehéz volt megmagyarázni, hogy nincs közöm hozzá.

Egyszer olyan is előfordult, hogy egy ügyfél nem fizetett ki. A szakmai munka és az eredmény is jött. Az ellenértéke nem. Azóta tudom, hogy megfelelő szerződés nélkül nem kezdek bele munkába.

Néhány évvel ezelőtt pedig egy warezolt WordPress template tette tönkre az egyik ügyfelem teljes SEO munkáját. Két év alatt felépítettük az oldalát úgy, hogy stabilan első volt az egyik legkompetitívebb egészségügyi szolgáltatásra. Aztán megtámadták az oldalt és gyakorlatilag menthetetlenné vált. Teljesen újra kellett építeni. De azt már egy másik csapatra bízták. Most a 70. helyen van az oldal arra, amire anno 1. volt.

Szóval akadnak horror és rémtörténetek is bőven, csak ezekről kevesebb szó esik.

Minden szakmának megvannak a horror és sikersztorijai. Te miről fogsz előadni a Digital Cube konferencián május 23-án?

A konferenciára igyekeztem pozitív példát hozni.

Nem ijesztgetni akarom a hallgatóságot, hanem sokkal inkább edukálni.

Annak fogok utánajárni, hogy miként lehet szigorúan külső forrásból visszafejteni egy-egy cég SEO eredményeit és sikereit. Ehhez advanced Google Search operator-okat, SEMRush-t, Ahrefs-t, Screaming Frogot, Google Sheet Queryket és Data Studiot használok a napi munkában is. Ezeknek a kapcsolatát és folyamatát fogom megmutatni egy valós, gyakorlati példán keresztül. Erről ebben a formában még nem láttam a hazai porondon senkit előadni. És cikket se olvastam róla, úgyhogy szerintem érdemes lesz meghallgatni. Mind a folyamat érdekes és tanulságos lesz, mind pedig a technikai megoldások, mint például egy command line-ból futtatott Screaming Frog crawl.

Ha már konferencia: melyik volt a legjobb konferencia-élményed eddig? Mitől volt ez a legjobb?

Ha SEO szakmai eseményről van szó, akkor egyértelmű a BrightonSEO 2018-an. Egy hosszú cikket is írtam róla a blogra miután hazajöttem. Kiváló szakmai előadások mellett találkoztam és személyesen beszélgettem olyan szakértőkkel, mint Rand Fishkin, Marie Haynes, Mike King vagy épp Barry Adams.

Brighton SEO, Rand Fishkin, Papp Gábor

2019-ben is ott voltam. Míg 2018-ban egyedül, addig (szerintem a tavalyi beszámolóm hatására) 2019-ben már 7 másik magyarral együtt. Köztük volt egyébként Nagy Gábor és Sallai Dani is, akik szintén előadnak majd a Digital Cube-on.

Nem SEO-s, de szakmailag a legjobb konferencia 2017-ben a Mobile Growth Europe volt Berlinben, ami az egyik legnagyobb mobilmarketinges konferencia Európában. Ennek én tartottam a keynoteját. De nem is ez volt a legérdekesebb az egészben, hanem az esemény 0. napja, amikor az összes előadó egy közös vacsorán megismerhette egymást. Ez a “Speakers’ dinner” egy bevett szokás a legtöbb nemzetközi konferencián, de a hazai piacon még kevés példát láttam erre. Saját előadói fronton igazából még egyet sem.

De ha jól tudom a Digital Cube Conf kapcsán lesz ilyen előadói vacsora, nem?

Igen, május 22-én, a konferencia előtti estén az összes szervező és előadó össze fog gyűlni egy közös vacsorára. Én már megkaptam a meghívómat, szóval be is írtam a naptára és biztosan ott leszek. 🙂

Ha most épp nem SEO területen dolgoznál, akkor mivel foglalkoznál? Mi az álommunkád?

Kosárlabda edző lennék.

Éveken keresztül versenyszerűen kosárlabdáztam, és a mai napig nagyon szeretem ezt a sportot. Anno nem sokon múlott, hogy a Testnevelési Főiskolára menjek sportmenedzsment szakra (sokan, még a családból is szerintem erről most hallanak először :D), de végül nem úgy alakult. Nem bánom egyébként. Ha nem SEO-znék, akkor valószínűleg most egy kosárcsapat kispadján ülnék mint másodedző vagy valamilyen szakedző. Az utánpótlásban szívesen dolgoznék egyébként a jövőben, de jelenleg ez sajnos nem fér bele az időbe.

Miért, mi fér most bele?

Az időm nagyjából három részre szedhető szét. Család, munka, alvás. De tényleg. Az ébren töltött idő egy része a munkával, SEO-val a thepitch.hu-val telik. Mellette a kislányommal, kisfiammal és a feleségemmel vagyok. Néha pedig alszok is. Már amikor a gyerekek engedik. 😀

De megvan az egyesnsúly. Pont a napokban írtam egy Tweetet, hogy a mostani „menő, trendi” dolgok közül nekem sok mindenem nincs is. Nincs Spotify fiókom, nincs Netflix előfizetésem, nem nézem a Trónok Harcát. Nincs Instagram fiókom, 2019. eleje óta nincs Facebookom és Messengerem se. Viszont nem is hiányzik egyik sem. Egy-két sorozatot nézek időnként, de a mostani életszakaszban mások már a prioritások mint 5 vagy 10 éve.

Egy kicsit beleláttunk a szakmai háttér mellett az emberi részbe is. Mit kérdezhetnék még Tőled, ami nem triviális, de mégis Rólad szól? Van valami meglepő, amit kevesen tudnak?

18 éves korom óta nem kötöm be a cipőfűzömet.

Anno kényszer miatt, azóta “kényelemből”. Még az esküvőmön is csak a szertartás idejére volt bekötve. Se előtte, se utána. És nincsenek kivételek. Ha például előadást tartok vagy ügyfélhez megyek, akkor sincs bekötve. Ha például a Digital Cube Confon összefutok valakivel ott is biztosra lehet venni, hogy nem lesz bekötve. Apróságnak tűnik, de hozzám nőtt az évek alatt. Majdhogynem „Trademark” már, mint a Simpson családos pólóim vagy a kapucnis pulóvereim.

A másik pedig, hogy nemcsak, hogy Spotify fiókom nincs, de képes vagyok ugyanazt az egy számot végtelenítve hallgatni, akár napokig vagy hetekig. Amikor a szakdolgoztatomat írtam, akkor 3 hétig ugyanazt az egy számot hallgattam. Az első héten publikusan. Utána a kollégiumi szobatársam kérésére már fejhallgatóval. 🙂

Jó, hát ezekre a válaszokra nem is számíthattam, de egy lépéssel mégis közelebb kerültünk, hogy megismerjünk. Nem titok, hogy ennek az interjú-sorozatnak a célja, hogy megszólaltassunk minden előadót, aki a Digital Cube Confon elő fog adni. És egyben kedvet csináljunk a részvételre. Milyen tanácsod van azok számára, akiket érdekel a SEO vagy maga a konferencia?

Ha már konferencia: érdemes mindenképp eljönni a Digital Cube Confra. Az ok nagyon egyszerű.

1) Szerintem nagyon jó lesz.

2) Maga a konferencia egy olyan űrt próbál meg betölteni, amit a Superweek óta nem igen próbált meg senki a hazai piacon. Az elmúlt 5-8 évben nem találkoztam olyan konferenciával, ami a hazai közönségnek szólt volna, és ennyire fókuszáltan próbálta meg feldolgozni a digitális analitika és marketing területét.

Ebből a szempontból már csak azért is megéri megnézni, mint hoz a konferencia, mert sok elemében teljesen új és más próbál lenni a Digital Cube. Néhány héten belül, május 23-24-én pedig az is kiderül, hogy az új és más egyben jobb is lesz-e. Én ott leszek, és tényleg nagyon várom, hogy mi lesz belőle.

Digital Cube Conf

A Digital Cube Conf Magyarország legnagyobb dedikált Analitika, PPC és SEO konferenciája, amit 2019. május 23-24-én rendeznek Budapesten.

Jegyek korlátozott számban kaphatóak itt: https://digitalcubeconf.com/.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!