Blog Élménybeszámoló: ilyen volt a BrightonSEO 2018-ban
brighton seo 2018
írta:

Élménybeszámoló: ilyen volt a BrightonSEO 2018-ban

Az elmúlt pár napot az angliai Brightonban töltöttem, ahol Európa legnagyobb SEO konferenciáján vettem részt. Több mint 4000 résztvevő, 100+ előadás, számtalan workshop és kiállító. Ebben a cikkben a konferencia tapasztalatait gyűjtöttem össze, néhány hasznos tanáccsal együtt.

Elég sok marketinges konferencián jártam az elmúlt években hazai és nemzetközi téren is (Los Angeles, Berlin, Bécs), úgyhogy van összehasonlítási alapom. Ezek alapján bátran állíthatom, hogy a BrightonSEO nem csak SEO téren, hanem úgy egyébként is az egyik legjobb konferencia, amin valaha voltam.

A SEO konferencia

A BrightonSEO konferencia 10 évvel ezelőtt egy sörözőből indult, ahol néhányan összegyűltek SEO-ról beszélgetni.

Mára pedig oda jutottak, hogy a világ egyik legnagyobb tematikus konferenciájává nőtték ki magukat. A MozCon vagy az SMX 1600-1700 embert mozgat meg. A BrigthonSEO meg 4000-t.

Ennek köszönhetően elég széles a programok és előadások spektruma is. Vannak bevezető és általános előadások, de nagyon mély, specifikus, szakmaiak is. Ráadásul a világ legjobbjai közül is sokan eljöttek.

A konferencia első napján egész napos képzések vannak, a második nap pedig 7 teremben mennek az előadások. Ezeket igyekeztek tematikusan csoportosítani és 3-as blokkokba osztani. Egy teremben 3 előadás megy le egymás után az egy blokkban. És blokkok között van szünet. Így nagyon szépen tudták azt tartani, hogy ne legyen csúszás a programban. És nem is volt.

Az előadók mellett elképesztően sok kiállító is jelent volt. Csak néhány példa: SEMrush, OnCrawl, DeepCrawl, ScreamingFrog, PitchBox, SEO PowerSuite, SearchMetrics, Majestic, LinkResearchTools, Conductor.

Mivel a legtöbb helyen customer support vagy product management területről voltak a standoknál így egész jókat lehetett szakmai kérdésekről is beszélgetni. A legtöbb időt a ScreamingFrog-nál töltöttem, nagyjából fél órán keresztül kérdezgettem én őket, valamint ők engem a termékről, a jövőbeli tervekről, meg hogy miket lehet megcsinálni a toolban. És hogyan.

A legjobb előadások

Elsősorban a technikai előadások tetszettek, több Tech SEO és Javascript SEO szekciót ültem végig, ahol voltak kiemelkedően jók is. Az alábbiak jöttek be a legjobban:

Két előadás volt, ami cím alapján jónak ígérkezett, de már a második slidenál lehetett érezni, hogy ez nem lesz az igazi. Egyszer az eladó stílusa volt árulkodó, másik alkalommal pedig a slideok minőségére mondtam azt, hogy “ok, köszi, ezt inkább kihagyom”.

És szerintem ez is a helyes stratégia. Nincs értelme egy olyan előadást végigülni 30-45 percben, amiből nem tudsz értéket meríteni. Ilyenkor inkább átmentem egy másik terembe vagy szimplán csak végignéztem a kiállítói standokat.

Több helyen is előjöttek azok a hangok, amelyek nagyon kritikusak a Google-lel szemben. Több olyan lépése is volt a cégnek az elmúlt 3-4 évben, amelyek egyértelműen abba az irányba mutatnak, hogy visszaélnek a piaci fölényükkel. Hasonlóan mint a Facebook. És egyszerűen képtelenség már szabályzoni őket.

Ezt a nézetet egyébként én magam is osztom. Abban konszenzus volt, hogy valamit lépni kell. De abban már nem, hogy mit és hogyan.

A legjobb beszélgetések

Igyekeztem sok emberrel, sok mindenről beszélni. A legtanulságosabb talán a Marie Haynes-zel folytatott volt. Ő írja az iparág legjobb SEO hírlevelét, ahol minden héten összeszedi a keresőoptimalizálást érintő aktuális történéseket. Ha érdekel a SEO világa, akkor érdemes feliratkozni rá. Elmesélt olyan részleteket is, hogy mennyien vannak feliratkozva a hírlevélre, mennyi a fizetős user, mekkora a waitlist a szolgáltatásaikra. Miért hagyták abba teljesen a havidíjas SEO szolgáltatást. És így tovább.

Voltak nagyon specifikus Javascript SEO kérdéseim, ahol Martin Splitt és Mike King adtak hiper hasznos tanácsokat.

Barry Adams egy zseniális figura. Azon kevesek egyike, akiknek jól áll, hogy káromkodik. Mert nem vulgárisan, hanem viccesen teszi. Egyetlen hátrány, hogy olyan borzasztó brit akcentusa van, hogy néha alig érteni mit motyog az orra alatt. Cserébe egy ilyen vidám fickó:

Ami meglepő volt, bár sejtettem előre:

Rand Fishkin egy elképesztően pozitív és korrekt figura. Talán a legbarátságosabb mindenki közül.

Nagyjából 5 percet sikerült rabolnom az idejéből. De abszolút megérte. Beszélgettünk a SEO jövőjéről, arról, hogy most épp min dolgozik. És dedikálta is nekem a könyvét (Lost and Founder).

És egy extra dedikált copyt is hoztam, amit a blog vagy a SEO Meetup keretében fogok kisorsolni egy szerencsés nyertesnek a következő hónapokban.

Tanácsok

Van néhány tanácsom is. Mind magamnak és persze bárki másnak, aki tervez jönni egyszer erre a konferenciára.

  • Érdemes 1-2 nappal a konferencia előtt érkezni és akár remote work-öt tolni a városban. Jó az internet és az infrastruktúra. Ráadásul nagyon jó kilátást is el lehet csípni, ha tudod hol érdemes dolgozni.
  • Én ezt a posztot például innen írom most:

  • Utazásra az easyJet jó megoldás Budapest – Gatwick vonalon. Gatwick – Brighton utat meg 40 perc alatt megjárja a vonat. Luton-t kevésbé ajánlom, mert onnan 2,5+ óra a vonat.
  • Szállásra az Airbnb teljesen jó. Már 10.000 forint / éjszakától lehet szállást találni, ami teljesen fair ár.
  • Ráadásul a konferencia helyszínétől 10-15 perc sétára.
  • Szállást én utolsó nap foglaltam és akkor is volt még bőven opció.

Költségek

Ha valaki azon gondolkozik, hogy jövőre eljöjjön, akkor nagyjából ezekkel a költségekkel érdemes számolni.

  • konferencia jegy: 50 ezer forint (125 font + áfa)
  • repülőjegy Gatwickre és vissza: 50 ezer forint (easyJet)
  • vonat Gatwick és Brighton között oda-vissza: 7 ezer forint
  • szállás Airbnbvel: 30 ezer forint

Ez így szumma 137 ezer forint. Erre jön még rá az étkezés, innivaló. Szóval egy ilyen túrára érdemes 150 ezer forint körüli összeget rászánni. Nem kevés, de a szakmai tartalom és fejlődés miatt nekem megérte.

Ami nem tetszett

Voltak persze olyan dolgok, amik kevésbé tetszettek. De ezek inkább csak random megállapítások és rácsodálkozások a világra.

  • Nem találkoztam egyetlen magyarral sem. Nem tudom, hogy a hazai SEO szakmából itt volt-e valaki a konferencián, de ha nem, akkor az szomorú.
  • A bal oldali közlekedés továbbra is káosz. Gyerekként megtanultad, hogy mielőtt lelépsz balra nézel. Nah, nem itt. 2-3 nap nem elég arra, hogy átkonvertáld magad.
  • Ezt a külön hideg-meleg vizes csapos megoldást a mai napig nem értem. Egyikből tűzforró víz jön, a másikból meg jéghideg.

  • Minden drága, de jó a sör.
  • A sör jó, de drága. (5 font alatt nem igen kapsz, az meg 1.800 forint)
  • A sör drága, de jó. 😀

Ami kifejezetten tetszett

  • Nem volt csúszás a programban, ami a hazai konferenciákon szinte mindig előfordul. Ezt főként a jó tematikus szervezés és a blokkok közötti szünetekkel oldották meg. Nagyon profin.
  • A legrövidebb előadás is 30 perces volt. De voltak 45 percesek is. Ennyi kell is, hogy egy témát részletesen ki tudj fejteni. Sok konferencián vannak 10-12 perces előadások. Szerintem azoknak semmi értelme. És ilyeneket már nem is szoktam elvállalni. Mert egy 10 perces előadás se az előadónak, se a hallgatóságnak nem jó.
  • Itt viszont részben az időkeretnek is köszönhetően nagyon jó előadások voltak. A szervezők pedig tényleg minden részletre odafigyeltek.
  • Hoztak extra elemeket, például egy valódi DeLorant, amibe bele is lehetett ülni.

  • A konferencián nem volt közös ebéd. 4000 embert etetni nem könnyű dolog. Ehelyett mindenki önállóan intézhette azt, hogy mit akar enni. Ez persze a helyszín adottsága is, ugyanis a konferenciaközpont Brighton belvárosában van. Én nem szeretem, mikor egy-egy hazai szakmai konferencián a kajálás a fő programpont sokak számára. Tumultus van, furakodás, “hatszor szedek” mentalitás. Itt pedig mindenkinek saját magára volt bízva, hogy hol és mit akar enni. Volt persze a helyszínen is lehetőség enni, de ezt önállóan intézte és fizette mindenki. Egy jó konferencia nem a kajáról szól, hanem a szakmai tartalomról. Mint itt.
  • Cserébe volt snack és sör, amit a szponzorok biztosítottak. A kedvencem ez az IPA volt.

  • Végig jó idő volt. 15-20 fok, napsütés. Zéró csapadék. Szokatlanul kellemes angol időjárásba csöppentem.
  • Brighton nagyon szép. A konferencia épületéből kilépve ez a látvány fogad:

  • Mindenhol tudtam kártyával fizetni. Még az utcai hotdogosnál is.
  • Az EU-s data roamingnak köszönhetően végig volt mobilnetem. Extra költség nélkül.
  • Végig kiváló volt a WiFi. 4000 ember mellett. Ez is meglepő volt. Egyszer állt le, 2 percre talán.
  • Mindenki nagyon jó fej és közvetlen volt. Még a nagy nevek is. Szerintem ez a képekből is átjön.
  • Voltak nagyon jó és ötletes swag-ek, amiket a hazai konferenciákról kifejezetten hiányolok. Itt már túlléptek a toll és a kulcstartó világán.

Swag nektek

Igyekeztem a blog olvasóinak és a SEO Meetup résztvevőinek is hozni ezt-azt. Itt van pár elem, amiket igyekszek majd a megfelelő helyre eljuttatni.

I AM SEO (S-es férfi póló)

I’m Grumpy Accuranker (S-es férfi póló)

404 Beer not found söralátétek

Dedikált Lost and Founder könyv

Screaming Frog sörnyitó

Stickerek

A szakmai tanulságokkal kapcsolatban majd fogok blogposztokat írni és több előadást is tartok majd. Mind a SEO Meetup keretében, mind pedig a soron következő pár konferencián. A következő hónapokban lesz a Marketing Summit, a Marketing Fesztivál és az Ecommerce Expo is, ahol mesélek majd a tapasztalatokról.

Visszatérve a konferenciára:

Én abszolút pozitívumként éltem meg az idei BrightonSEO-t. SEO téren a legjobb konferencia Európában. Remélem jövőre más is kedvet kap hozzá, hogy eljöjjön velem!


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!