Blog “Nincs trükk, nincs rövidebb út. Így működik a SEO!” – interjú Nagy Gáborral
Nagy Gábor - SEO sikerek interjú
írta:

“Nincs trükk, nincs rövidebb út. Így működik a SEO!” – interjú Nagy Gáborral

A Digital Cube Conf Magyarország legnagyobb dedikált Analitika, PPC és SEO konferenciája, ami 2019. május 23-24-én kerül megrendezésre. Ennek kapcsán beszélgetett az egyik előadóval, Nagy Gáborral a konferencia egyik szervezője, Papp Gábor.

Papp Gábor | The Pitch

Papp Gábor: Én ugyan ismerem a történetet, de szerintem sokan még nem. Tudsz mesélni arról, hogyan kerültél az keresőoptimalizálás területére? Mióta foglalkozol SEO-val? Te találtad meg a szakmát vagy a szakma inkább téged?

 

Nagy GáborNagy Gábor: Az első marketingesnek mondható élményem még a gimnáziumban történt.

Volt egy klasszikus “butatelefonom”, aminek a kezelőszervei igen rövid időn belül beadták a kulcsot, de nem volt pénzem újat venni, a diákmunkás árufeltöltésből pedig nem tudtam megengedni magamnak.

buta telefon

Ezért a kreatívabb megoldáshoz folyamodtam: eladtam a telefont, és levadásztam a netes apróhirdetésekből egy igen jó ajánlatot. Majd egy még jobbat. És még jobbat.

Hamar rákaptam az ízére, és nagyjából kéthetente váltottam telefont. Ezzel együtt pedig arra is rájöttem, hogy ha odafigyelek, hogyan írom meg a hirdetések szövegeit, sokkal könnyebb eladni az előzőt. Vagy ha ügyesebben fogalmazom az üzeneteket, jobb áron viszik el – vagy épp nem alkudnak belőle. Ezek az apró “marketing technikák” pedig elégnek bizonyultak arra, hogy eljussak a kis kezdő telefonomtól az akkori évek sztárjáig, az áhított Nokia N95-ig.

nokia telefon

Innentől már úgy éreztem, megtaláltam, ami érdekel, és valahogy ebből kellene szakmát csinálni magamnak.

Néhány évvel és marketinges tanulmányokkal később pedig a Startup Pirates egyik előadásán belefutottam Papp Gáborba. A korábbi elméleti anyagok után szinte arconcsapott az a gyakorlatiasság, amivel az előadást tartotta. Az első beszélgetésünk valahogy így kezdődött:

Tetszik amit csinálsz, én is ezt akarom. Mit tegyek?

Ebből a beszélgetésből pedig az kerekedett ki, hogy megtanultam tőle a SEO szakma alapjait, és a korábbi általános marketinges munkáim után összehozott egy olyan lehetőséggel, ahol mindent át tudtam ültetni a gyakorlatba. Egy fejlesztő céghez (RisingStack) kerültem marketingesként és bár már jó néhány éve nem dolgozom annál a cégnél, a munkánk hatása még most is egészen jó. Havi közel félmillió látogatója van az oldalnak, döntően csak organikus forrásból.

Mi volt a legmeghatározóbb élményed SEO téren?

Három olyan eset is volt, amit fordulópontnak tudok hívni:

  • Az első ilyen alkalom, vagy inkább alkalmak azok voltak, mikor a RisingStack blog hitelessége akkorát nőtt, hogy a frissen publikált (és persze optimalizált) cikkeink már másnapra az első találati oldalon bukkantak fel. Jó volt látni, hogy élesben bizonyítanak a munkafolyamatok, és megérte a tanulásba fektetni.
  • A második, amikor megjelent az első hivatalos Pokémon játék mobiltelefonokra. Volt egy szabad hétvégém, és egy jó adag kíváncsiságom, hogy mit lehet kihozni belőle SEO szempontból. Felhúztam egy fapados weboldalt, és megírtam egy optimalizált cikket, majd beletettem néhány órát outreach-be. Az eredmény pedig több, mint 20.000 látogatás lett alig két hét alatt, aminek a fele a Google keresőből érkezett a cikkre.

első seo siker

Alig hittem a szememnek, mikor megláttam a látogatottsági adatokat: ez volt az első alkalom, mikor csupán SEO segítségével ekkora elérést sikerült produkálni. A cikk amúgy azóta a Proda webáruház blogjára viszi a látogatókat, még mindig egészen hatékonyan.

pokémon proda keresőoptimalizálva

  • A harmadik pedig azok a taktikai megbeszélések, mikor a The Pitch újraindulását tervezgettük Sepsey Barnával, Papp Gáborral, és Minorics Dáviddal. Az online marketingben nem lehet a gyakorlatban jól használható tudást szerezni a felsőoktatásban, és mivel személyesen is végigbukdácsoltam az önfejlesztés rögös útján, örülök, hogy már van egy olyan platform, ahol tényleg jó tudást lehet szerezni. Amikor időm engedi, akkor ezért is írok szívesen blogposztokat, vagy tartok előadásokat SEO témában.

Milyen területeivel foglalkozol a keresőoptimalizálásnak?

Szerencsére mindennel. Ez egy olyan szakma, ahol a három fő terület minden képességet élesen tart:

  • A technikai SEO-hoz és a kutatásokhoz elemző szemlélet kell, tudni kell elmélyedni egy-egy problémában addig, amíg meg nem találjuk rá a megoldást.
  • A tartalmi optimalizáláshoz és a szövegíráshoz a kreatív “kalapra” van szükség. Nem elég a robotoknak optimalizálni egy-egy cikket, olyanra is kell fogalmazni, hogy azt szívesen olvassák el.
  • A linképítéshez pedig szociális érzék kell. Nem azért, hogy rá tudjunk beszélni másokat egy link elhelyezésére, hanem, hogy olyan együttműködéseket hozzunk össze, ami mindenkinek jó:
    • A befogadó oldalnak, mert kap egy jól megírt vendégcikket,
    • az oldal olvasóinak, mert izgalmas írást látnak,
    • és persze az ügyfélnek, aki linket kap a cikkben.

Az elmúlt három években ezekkel a területekkel foglalkoztam.

Mi a legnagyobb félreértés, amivel mindig meg kell küzdeni?

A keresőoptimalizálást nem lehet kilóra megvenni.

Ha annyi forintom lenne, ahányszor ezt el kellett mondani… Az ügyfelek részéről persze érthető elvárás, hogy egy adott összeg kifizetése után eredményt szeretne látni. A gond az, hogy ez nem garantálható: nem lehet pontosan megmondani, hány darab link, vagy mennyi cikk kell ahhoz, hogy valaki az első helyre kerüljön. Vagy épp meghatározott forgalmat és konverziót hozzon. A SEO nem gép, amibe “bedobjuk a linket, és kiesik a jó helyezés”.

Becsülni persze lehet, és szükséges is: kell egy tervezet a munkához, hogy tudjuk, merre haladunk. De ahogy a PR esetében, vagy egy új webdesign élesítése után sem mondható meg, hogy pontosan hány új látogató érkezik majd be tőle az oldalra, pontos számokat itt sem lehet mondani.

A múltbeli eredmények viszont jó előrejelzések: ha egy SEO szakember fel tud mutatni sikeres projekteket, igen jó eséllyel eredményt tud majd hozni egy következő esetében is.

Mi volt a legnagyobb kudarc a munkád során?

Volt szerencsém együtt dolgozni egy fantasztikusan tehetséges SEO szakértővel, akivel sajnos megszakadt a közös munka. Habár láttam rajta, hogy egyre kevésbé motivált, nem foglalkoztam vele annyit, mint kellett volna, lekötöttek a napi teendők. Mikor pedig eljutottam oda, hogy beszéljünk a problémákról, már túl késő lett. Fájdalmas tanulás volt, de megtanultam a leckét. Hiába jönnek jó eredmények, emberileg is oda kell figyelni egymásra, csak így érdemes csapatban dolgozni.

Miről fogsz előadni a Digital Cube konferencián?

A kedvenc SEO kérdésemről: “Miért esett a weboldalam forgalma?”

Előfordul, hogy a marketinges csak akkor kap észbe, mikor már késő, és a korábbi nagy látogatottságnak már nyoma sincs. A nagy kérdés, hogy ez miért történt: szezonalitás, Google algoritmusfrissítés, technikai hiba, vagy valami más?

Szerencsére jó módszerekkel könnyen ki lehet nyomozni, hogy mi történt. És ezzel meg tudjuk tervezni azt is, hogyan lehet visszahozni az oldal forgalmát. Általános tippek helyett egy folyamatban érdemes keresni a választ, amit részletesen meg fogok mutatni az előadásomban.

Ha már konferencia: melyik volt a legjobb konferencia-élményed eddig? Mitől volt ez a legjobb?

Élmény szempontjából feltétlenül a 2015-ös Web Summit konferencia Dublinban. Fantasztikus volt látni a sok ezer összegyűlt startuppert, ahogy mindenki szemében égett a lelkesedés, hogy sikerre vigye az ötletét. Habár az előadások nem voltak mélyen szakmaiak, nagyon jókat beszélgettem a többi résztvevővel, és bőségesen hoztam haza inspirációt.

Szakmai oldalról pedig a 2019-es BrightonSEO konferencia. Angliáig kellett utaznom érte, de végre sikerült eljutnom egy olyan SEO konferenciára, ahol az előadások annyira gyakorlatiasak voltak, amiket ritkán hallani a témában. Fel is adta a leckét, igyekszem hozni a szintet a Digital Cube konferencián májusban!

Illetve sikerült ott beszélgetnem John Muellerrel, a Google Webmaster Trends Analyst-jával. Sejtettem a választ, de muszáj volt megkérdezzem, mennyire optimalizálja a Google csapata a saját tartalmait: nem eléggé.

Ha most épp nem SEO területen dolgoznál, akkor mivel foglalkoznál? Mi az álommunkád?

Szoftverfejlesztő lennék. Már a gimnáziumi évek alatt is voltak ilyen ambícióim, mikor HTML kódot írtam a történelemórákon – kézzel, a füzetembe. Később a telefonos történet elvitte innen a fókuszt, de a technikai SEO miatt félig-meddig még mindig kapcsolatban vagyok a szakmával, illetve kisebb projekteket volt szerencsém végigvinni: például a Microservice Weekly hírlevél oldalának első verzióját én állítottam össze. Azóta szerencsére profi fejlesztők kezeibe került. 🙂

Ha pedig teljesen más szakmáról lenne szó, akkor DJ lennék, és nem csak hallgatnám a munkatársaim által nem feltétlenül kedvelt vad elektronikus mixeket, hanem készíteném is őket. És bíznék benne, másnak is van ilyen fura zenei ízlése, hogy meghallgassa!

Mit kérdezhetnék még Tőled, ami nem triviális, de mégis Rólad szól?

Az utóbbi években azon kaptam magam, hogy gyűjtöm a bögréket, és a fura zoknikat. Nem tudatosan indult el ez a hobbi, de nemrégiben költöztem át másik lakásba, és akkor vettem észre, hogy míg evőeszközeim gyakorlatilag nincsenek, bögréből van vagy két polcnyi, és egyiket sincs szívem hátrahagyni. Van, amihez emlék fűződik, de van, ami szimplán csak mókás.

Hogy jellemeznéd a 10 évvel ezelőtti önmagadat? Mivel foglalkoztál akkor?

Telefonokat cserélgettem! És jóval hevesebb voltam, mint most. Azonnal akartam mindent, és szívesen álltam bele konfliktusokba. Ez általában nem vezetett jóra. Volt olyan gyakornoki helyem, ahol bizony elköszöntek tőlem. Még mindig van mit tanulnom, de visszanézve szerintem megtaláltam a türelemben a jó egyensúlyt.

A főiskola első éve alatt pedig vadul vadásztam a marketinges álláslehetőségeket. Többek között az HBO-hoz is jelentkeztem, egy három oldalas Trónok Harca tematikájú önéletrajzzal. Hát, nem hívtak vissza, de nem is hibáztatom érte a céget. Mai fejjel nem is értem, miért tűnt jó ötletnek három oldalt írni a CV-mben, mikor akkoriban a legkomolyabb leigazolható szakmai tapasztalatom a gyorséttermi hamburgersütés volt.

Miért a keresőoptimalizálás? Mi vonzott benne?

Kézzelfogható szakma, és nem varázslás. Kívülről nézve nagyon bonyolultnak tűnik, de valójában egy óriási, pontokba szedhető teendőlistáról van szó. Amit ha valaki rendesen végigcsinál, jönni fog a várt eredmény.

Emellett pedig tökéletesen ötvözi a technológiát és a marketinget. Nem elég csak az egyik, vagy csak a másik területről érkezni, mindkettő kell hozzá. Nekem pedig ez volt a két kedvenc érdeklődési köröm, így összeállt a mágikus metszet.

Mi volt az eddigi legnagyobb falat?

Az első igazán nagyszabású projektem a SEO ügynökségünkben, mikor egy nemzetközi, táplálékkiegészítőkkel foglalkozó cég webáruházát migráltuk át egy új webshop motorra. Nem csak szakmai szempontból kellett mindennek hibátlanul mennie, hanem arra is figyelni kellett, hogy tartsuk a kapcsolatot a fejlesztőkkel, marketingesekkel, és mindenki képben legyen, mi-mikor-miért történik. Voltak álmatlan éjszakák és sok körös egyeztetések, de szerencsére jól végződött az átállás.

Hogy kell elképzelni egy átlagos napodat?

Minden tiszteletem azoké, akik képesek korán reggel felkelni, és el is kezdeni a napot. Én nem tartozom közéjük. Ha nem sikerül végigaludnom a szokásos 8 órámat, másnap nem tudok 100%-ot hozni.

Általában 8 körül ébredek, még reggel végigpörgetem az értesítéseket, hogy van-e bármi, amivel SOS foglalkozni kell. Amit tudok, megválaszolok. A napjaim régebben sokkal rohanósabbak voltak, de odafigyelek rá, hogy legyen reggel dedikált idő reggelizni és egy kávéra/teára. Ezt mindig valamilyen 20 perces sorozatrész, vagy videó alatt költöm el, és közben minden online eszközöm le van némítva, nem kapok semmilyen értesítést. Kifejezetten ajánlom az eredeti Shark Tank-et: néha tanulságos, néha szórakoztató, néha mindkettő. Megéri belenézni.

Ez alatt a 20 perc alatt “indítom újra” magam, hogy fejben is készen álljak a napi teendőkre. A bögregyűjteményem is valahogy összefügg ezzel a kis rituáléval: amilyen hangulatban ébredek, olyat választok a reggeli kávéhoz.

bögre gyűjtemény

Utána vagy otthonról kezdek el dolgozni, vagy az irodában, mindkettőt szeretem és nem választanám csak az egyiket, vagy a másikat.

Első körben általában emaileket “darálok le”. Napközben a legtöbb értesítés le van tiltva nálam (csak az SOS dolgokkal érnek el), és a fontos, de nem sürgős kérdéseket tömbösítve válaszolom meg, reggel és este. A meetingeket általában késő délelőttől kora délutánig szoktam szervezni, így az ebédet is beleértve kényelmesen van idő minden találkozót megszervezni.

Utána pedig jöhet a fókusz munka: kutatások, elemzések, folyamatfejlesztés, vagy “hogyan oldjuk meg ezt a SEO problémát, amivel még sosem találkoztunk korábban és cikk sincsen még róla”. A nem túl időigényes, de mégis fókuszt igénylő feladatokat csinálom ilyenkor.

Este pedig jöhet minden közösségi program, koncert, (nem elég gyakran, de) edzés, vagy ha épp nincsen semmi, akkor az aktuális PS4 játékkal vezetem le a napi stresszt. Késő este, általában éjfélig pedig újra előveszem a gépet, ilyenkor az esti csendben nagyon jól lehet fókuszt igénylő feladatokkal foglalkozni, és még van is elég energiaszintem hozzá.

Kedvenc vicced?

A Redditen fellelhető aktuális gyöngyszemek, amik végigpörgetésével indokolatlanul sok időt töltök. A kapcsolódó meme-eket legalább annyira tudom várni, mint az aktuális Trónok Harca részt. Be kell valljam, alacsony a humorérzékem ingerküszöbe, de én nagyon jót tudok nevetni ezen vagy ezen a képen. (Azt pedig már csak zárójelben merem itt hagyni, hogy anno második lettem a főiskola tökfaragó versenyén egy Gangnam Style mintás tökkel.)

Pár hónapja pedig indítottunk egy meme csatornát az ügynökségi Slacken, ahol olyan gyöngyszemeket gyűjtünk, mint ez vagy ez a kép. Instagramon pedig ilyen tartalmakkal boldogítom a követőim:

spam email inbox

Köszönöm az interjút. Van esetleg bármi tanácsod, azok számára, akiket érdekel a SEO vagy a konferencia?

Szinte minden előadásomba belefűzöm ezt az ábrát és témát.

seo mágusok

Az üzenete egyszerű:

“Vigyázni kell azokkal a SEO mágusokkal, akik arról írnak, hogy “ezzel az egy egyszerű trükkel” első leszel a találati listán.”

Nincs trükk, nincs rövidebb út, csak folyamatok és kitartó munka: ez az, ami biztosan működik. És hosszú távú hatása is van.

És persze akkor sem történik óriási probléma, ha éppen visszaesik a forgalma az oldalunknak, mert lehetnek teljesen racionális és logikus okai. Ilyenkor is érdemes kerülni a mágusokat, akik bár adnak pár tanácsot és trükköt, de nem leszünk velük előrébb. Az előadásomat is pont az ihlette, hogy a megfelelő folyamatok és listák alapján nemcsak felépíteni lehet egy weboldal SEO-ját, hanem helyre is hozni egy-egy visszaesés után. Még az is lehet, hogy ez a fenti ábra is ott lesz egy slideon majd, de ez úgyis kiderül pár hét múlva a Digital Cube Conf-on!


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!