Kulcsszó

A kulcsszó (angolul keyword) vagy keresőszó a keresőoptimalizálásban (SEO) használt leggyakoribb kifejezés. Ez az a szó, amit beírva a keresőmotorba (például Google) releváns találatokat kaphatunk.

Kulcsszó

Amennyiben azt szeretnénk, hogy termékeinket vagy szolgáltatásainkat a Google segítségével is megtalálják a felhasználók, akkor elengedhetetlen a megfelelő kulcsszavak használata. Ha az oldalakat bizonyos kulcsszavakra optimalizáljuk, akkor a Google találati listáján (SERP) jobb helyet fognak elfoglalni. A kulcsszavak kapcsán két kérdést fontos tisztázni:

  • Milyen kulcsszavakra szeretnénk megjelenni?
  • Milyen szavakra keresnek a felhasználók a keresőmotorokban?

Ez a két kérdés bár nagyon hasonlónak tűnik, egyáltalán nem ugyanazt jelentik. Azt gondolnánk, hogy bár ismerjük a saját piacunkat, de webshopokban a termékkategóriák felépítésekor és a szolgáltatások megalkotásakor jobban tesszük, ha abból indulunk ki, hogy a felhasználók hogyan és mire keresnek. A kettő között természetesen van átfedés. Ezt kulcsszókutatás segítségével deríthetjük ki.

Kulcsszavak ismérvei, tulajdonságai

Minden egyes kulcsszónak 2 fontos tulajdonsága van, ami alapján el tudjuk dönteni, hogy megéri-e vele foglalkozni, tartalmat készíteni rá.

1. Keresési volumen

A keresési volumen (angolul search volume) megmutatja, hogy az adott kifejezésre hányszor keresnek a Googleben. Az, hogy mekkora a jó érték, az minden piacon más lehet. Ha nagyon sok terméket / szolgáltatást értékesítünk relatív kis marginnal, akkor volument kell növelnünk. Ha nagyon kevés ember keresi a termékünket, akkor egy kis volumenű kulcsszóval is megéri foglalkozni, ha magas a profit rajta.

2. Nehézség és verseny

A kulcsszó nehézsége (keyword difficulty) megmutatja, hogy milyen nehéz bekerülni az adott kifejezésre a Google top 10-be, azaz az első találati oldalra. Kvázi, hogy hány piaci szereplő van versenyben az adott kifejezésért. Ez a 3 SEO alapelem függvénye (technikai SEO, tartalom, és a linkek). Azonban a legtöbb SEO szoftver a nehézséget leginkább a versenyző domainek erősségéből számítja, amit a külső forrásból származó linkek mennyisége és minősége határoz meg.

Tehát a keresési volumen és a nehézség meghatározásában SEO szoftverek tudnak segíteni.

Kulcsszavak fajtái

A kulcsszavak 3 kategóriába sorolhatók a hosszúságuk alapján. Ez a példa az alábbi ábráról jól leolvasható:

long tail elmélet

Head kulcsszavak

A head vagy fej kulcsszavak általában 1 szavas kifejezések. Jellemzően ezekre van a legtöbb keresés, de a legnagyobb verseny is. A saját iparági példánknál maradva, ilyen például a „keresőoptimalizálás” szó.

Medium tail kulcsszavak

A medium tail kulcsszavak jellemzően 2-3 szóból álló kifejezések, amiknél bár a keresések száma csökken, de ezzel együtt a verseny is. Ilyen például a „keresőoptimalizálás lépésről lépésre”.

Long tail kulcsszavak

A long tail kulcsszavak már nagyon hosszú, több szóból álló kifejezések, gyakran kérdések is lehetnek. Ezekre már jellemzően nagyon kevés a keresés, de a verseny szintje is alacsony. Long tail kulcsszó például a „keresőoptimalizálás lépésről lépésre pdf letöltése”.

A long tail kifejezések stratégiájáról külön cikket írtunk, amit lejjebb meg is találhatsz.

long tail elmélet

Konverzió

A kulcsszavak kapcsán fontos megemlíteni a konverzió fogalmát is. Azáltal, hogy csökken a keresések száma, a konverzió esélyessége növekszik. Ha valaki rákeres arra a Google-ben, hogy “keresőoptimalizálás”, nem feltétlen tudjuk, hogy mit is szeretne. Lehet, hogy:

  • a hírekben hallott róla, és csak utána szeretne olvasni, hogy ez mit is jelent pontosan,
  • valaki saját magának szeretné elvégezni a SEO beállításokat,
  • egy budapesti tantermi képzésen szeretne részt venni,
  • de az is lehet, hogy egy SEO ügynökséget szeretne megbízni.

Head kulcsszavak esetén nem egyértelmű a keresési szándék (search intent), míg minél hosszabb, long tail kifejezések esetén már egyértelművé válik.

keresési szándék - search intent

Tehát minél részletesebb egy kifejezés, annál jobban leírja, hogy milyen tartalmat kellene szolgáltatni a keresést végző felhasználó számára. Így bár kisebb a merítés, a konverziós arány magasabb lehet.

Hol kell elhelyezni a kulcsszavakat?

A SEO hőskorában sokan arra mentek rá, hogy minél többször, minél több helyre beleerőszakolják a kulcsszót vagy patika mérlegen optimalizálják a kulcsszósűrűséget (keyword density) 5%-ra, vagyis hogy 100 szóból 5 az a fő kulcsszó legyen. Ebből pedig egyenesen következett a kulcsszóhalmozás (keyword stuffing). Ez azt jelenti, hogy bárhová is néztünk, csak a fő kifejezést láttuk. Ez a módszer ma már kifejezetten káros megoldásnak számít.

Tehát a mennyiség helyett a minőségi tartalom kap hangsúlyt. Ettől függetlenül van néhány „hely”, ahol mindenképp helyezzük el a fő kulcsszavakat. Ezek közül az első 3 a legfontosabb:

  1. URL
  2. Page title
  3. H1
  4. Egyéb címsorok: H2, H3, H4
  5. Kép fájlneve
  6. Kép alt text (helyettesítő szöveg)
  7. Szöveg (paragraph)
  8. Meta leírás
  9. Anchor text (horgonyszöveg) – külső és belső linképítésnél is

Sokan még manapság is kitöltik a meta kulcsszavakra szolgáló mezőt a weboldalak adminisztrációs felületein. Erre 2009 óta semmi szükség nincs. A meta kulcsszó a forráskódban elhelyezett meta adat, ami láthatatlan a látogatók számára. Ezzel az egyszerű módszerrel lehetett jelezni a Google felé, hogy milyen kulcsszóra szeretnénk jó helyezést elérni. Ez könnyen manipulálható volt, és ahogy fejlődtek a keresőrobotok és az algoritmusok okafogyottá vált ennek figyelembevétele.


Cikkek, ahol írtunk már erről a témáról

Kulcsszó kereső cover

A legjobb kulcsszavak megtalálása és kiválasztása nem könnyű feladat. Ahhoz, hogy tényleg a megfelelő kifejezésekre optimalizálhassuk tartalmunkat, elengedhetetlen a legjobb kulcsszó kereső szolgáltatások alkalmazása.
meta kulcsszavak tag

Aki valaha foglalkozott már weboldal optimalizálással, bizonyára szembesült az ellentmondó információkkal és városi legendákkal, melyek a meta kulcsszavak (meta keywords) létjogosultságát lengik körbe.
long tail - hosszú farok elmélet

A long tail (magyarul hosszú farok) nem más, mint a “sok kicsi sokra megy” elv gyakorlati alkalmazása. A cikkből kiderül, hogy mi ez valójában és hogy érdemes használni.