Blog Rank Tracking a gyakorlatban: miért nem jó a Google Search Console?
rank tracking google search console
Írta:

Rank Tracking a gyakorlatban: miért nem jó a Google Search Console?

Nagyon gyakran tapasztalom, hogy egyes kulcsszavak pozíciójának elemzésére sokan a Google Search Console-t használják. Ezzel önmagában nincs gond, viszont számos olyan dologról nem is tudnak a legtöbben, ahol a GSC zsákutcába viszi őket. Vagy konkrétan félre is vezeti őket.

A Google Search Console sok mindenre jó. Kulcsszavak pozíciójának elemzésére is. De nagyon sok mindenre nem alkalmas. Sőt, kifejezetten káros is bizonyos szituációkban. És bőven akad ilyen, amikor GSC-t használnunk rank trackingre.

Nézzük meg, hogy miért választják sokan a GSC-t rank trackingre.

GSC előnye rank trackingnél

  • ingyenes
  • nem kell a kulcszavakat külön megadni, extra módon setupolni
  • automatikusan frissül

Ezek már elegendőek is ahhoz, hogy sokan ne is nézzenek másfelé. Viszont nézzük meg a hátrányokat is.

GSC hátránya rank trackingnél

  • átlagos pozíciót mutat, nem konkrét pozíciót
  • az átlagos pozíciót impression alapján súlyozva mutatja
  • alapesetben nem szedi szét a mobil és desktop rankinget (hanem átlagot mutat)
  • legfeljebb országonként tudsz szűrni a keresés helye esetében, városra, megyére nem
  • nem mutatja, hogy milyen SERP feature-ök jelennek meg a keresések során
  • csak a saját adataidat látod benne, másokét nem

Mikor lesz ezekből komoly probléma?

Átlagos pozíció és nem konkrét pozíció

Tegyük fel, hogy egy kifejezésre több tartalommal is jól szerepelsz. Mondjuk az 1. és 4. helyen is te rankelsz. Erre mit fog mondani a Google Search Console?

  • Hogy az átlagos pozíció erre a kulcsszóra 2.5. Ami igaz, de közben téged félrevezet.

És hogy ez mennyire valóság vagy csak mítosz?

Tényleges rank tracking esetében az elmúlt 1 hónapban a thepitch.hu blogja 1. helyen volt végig a „linképítés” kifejezésre. És az elmúlt 3 hónapban is.

Ezzel szemben mit mond a Google Search Console? Hogy az átlagos pozíció 2.9!

Ok, de miért mondja ezt? Mert volt olyan időszak, amikor egyszerre több URL-t is rangsorolt. Vagy azért mert multirank jelenik meg, tehát egyszerre vagy mondjuk az 1. és a 3. is. Vagy csak időnként bizonyos kereséseknél más URL-t mutat meg, de azt meg rosszabb pozícióban (pl a 8. helyen a főoldalt és a nem a konkrét cikket, ami máskor az első). És ebből átlagol.

Ráadásul ha az oldaladnál megjelennek sitelinkek is, akkor azokat is ellátja impressionnel és pozícióval, amit utána beleszámíthat az átlagos pozícióba.

Itt vannak a sitelinkek vizuálisan a Google SERP-ben.

Itt pedig, hogy mit mutat a Google Search Console ebből.

Valójában a sitelink például „elinflálja” az impression számot, és bár a „query + page” fókuszú szűrés esetében a súlyozott átlagba nem számítja bele a webes felületen ezeket, de egy URL szűrésnél (ha „URL contains” opciót használsz és nem „exact match”-et), akkor máris torzítja az adatokat.

A fenti példa alapján ha csak Google Search Consolet használunk pozíció elemzésre, akkor azt gondoljuk, hogy erre a kifejezésre a 2-3. helyen vagyunk. Közben pedig hónapok óta stabil első helyen.

Mobil vs desktop pozíció

Újabb komoly probléma, hogy a mobil és desktop pozíciókat a Search Console egyben mutatja.

Nézzük meg a „SEO” kifejezést. A GSC szerinte erre a 3.7 helyen rankel az oldalunk.

De ha ezt szétszedjük mobilra és desktopra, akkor már azt látjuk, hogy a 3.7 úgy jön ki, hogy:

  • desktopon 2.8
  • mobilon 6.3 az átlagos helyezés.

Mit mutat ezzel szemben a rank tracker software?

Desktopon 1. jelenleg (korábban ugrált döntően az 1. és 2. helyek között).

Mobilon jelenleg a 2. helyen van. De az 1. és 3. helyek közötti sávban mozgott az elmúlt fél évben.

Akkor mégis honnan jön az eltérés?

Egyrészt megint visszatérünk oda, hogy multirank esete lép fel vagy más URL-t is kiszolgál néha, amit rosszabb pozícióba tesz. És utána ezeknek az impression alapú súlyozott átlagából jön ki a GSC „átlagos pozíciója”.

Itt látható, hogy erre az egy exact match kifejezésre („SEO”) az elmúlt 28 napban több mint 10 URL-t jelenített meg keresések során desktopon és mobilon a Google. Vagyis a tényleges pozíciót ebből sajnos nem lehet leszűrni. Csak az „átlagot”.

Földrajzi hely (lokáció) problémája

Vegyünk elő egy másik esetet, ne csak sajátot. Egy projekt során merült fel, hogy jelentős eltérés mutatkozott a Google Search Console és a konkrét rank tracking esetében. De akkora, hogy egyik megoldással a tényleges 1-2. helyet mértük, közben a Google Search Console meg 7-8. pozíciót mutatott. De miért?

A probléma összetett. És tartalmazza az összes fenti okot. És még többet is.

Kiindulási alap: a Google Search Console a Best Mixer esetében a „barista tanfolyam” kifejezésre az elmúlt 6 hónapra átlagos 6.7-es helyezést mutat. Már az ábrán is látható, hogy javul a trend és az elmúlt hetekben az átlag már inkább 4. körül alakul, míg korábban 8 körül mozgott.

De maradjunk a 6.7-nél és szedjük szét mobilra és desktopra.

Itt már azt látjuk, hogy desktopon a pozíció 2.8, míg mobilon 8.4. Vagyis úgy tűnik, hogy a mobil erősen „lehúzza az átlagot”.

A desktop pozíciónál (szaggatott vonal) látszik, hogy az elmúlt hetekben már inkább 1-2. között mozog a helyezést. Az átlag mégis 2.8, tehát majdnem 3.

Közben a mobilos 8.4-es átlag is most már inkább 5. körül alakul 2020. tavaszától kezdve.

Ha pedig megnézzük a tényleges adatokat, akkor azt látjuk, hogy desktopon az elmúlt 6 hónapban 4. helyről jött fel az oldal 1-2. helyre. Ez részben egybe is vág az átlagos 2.8-as desktop pozícióval, amit a Search Console mutat. De az átlaghoz képest mégse 2.8-as helyen van most a találat, hanem 1-2. között.

Ha pedig megnézzük a mobil pozíciót, akkor ott is hasonló a helyzet. A 4-5. (néha 6. helyről) jön fel a 2-3. helyre. Most épp a 2. helyre.

A gond ugye az, hogy ebből viszont sehogy nem jön ki még a 8.4-es átlag, amit a Google Search Console mutat, hisz egyik nap sem volt a tényleges mobilos helyezés 6-nál rosszabb. Így nem is lehet a pozíció 6-nál rosszabb, ugye? A GSC szerint mégis lehet.

Itt jön be két probléma:

  1. A Google Search Console multirank problémája.
  2. És hogy a keresések esetében csak Magyarországra lehet szűrni, tovább nem. Vagyis nem lehet megyére vagy épp városra szűkíteni a kereséseket.

Az első problémát már ismerjük. Ha több tartalommal is jól szerepelsz, akkor ezeket nem tudja jól kezelni a GSC. Pontosabban átlagolja az URL-ekhez tartozó adatokat alapból, amivel torzítja a helyezést.

A második probléma, hogy csak „országos aggregált” adatot látunk Search Consoleban. Ezért érdemes olyan eszközöket is használni ahol Location alapon sokkal pontosabban lehet keresni. Itt például a „barista tanfolyam” kifejezésre Zalaegerszegről keresünk rá és mobilon.

És ezt kapjuk.

A Best Mixer az első a térképtalálattal, majd ő az első organikus szöveges találat. Sőt, a második is. Csak ezek ugye mind külön URL-ek már. Vagyis erre a kifejezésre mobilon az átlagos pozíció nem 1. lesz, hanem mobilos multirank miatt máris romlik az „átlag” és mondjuk átlagos 2.4-et fog mondani a GSC. Közben meg az első 3 helyen a Te oldalad található.

A mobilos és desktop találatokat azért is érdemes még külön kezelni, mert gyakran előfordul, hogy mobilon más találatok jelennek meg mint desktopon egy-egy kifejezésre.

Illetve fizikailag fontos a lokáció is, mert ha földrajzilag eltérő helyekhez más oldalak, landing pagek tartoznak, akkor ez is boríthatja a rendszert. A barista és mixer képzések például kifejezetten lokálisak. Tehát ha én Zalaegerszegen, Debrecenben vagy Szegeden keresek egy ilyen képzést, akkor nem feltételen akarok több száz km-t utazni országon belül. Hanem helyben akarom ezt elvégezni. Ezért a Google a helyi találatokat fogja nekem mutatni.

Itt egy példa ugyanerre a kifejezésre, csak most Debrecenben keresve. Máris más a találati lista vizuálisan, mint amikor Zalaegerszegen keresünk.

debrecen barista serp

Ezért arra is szükség lehet, hogy ne csak „országosan” ellenőrizzük a pozíciót, hanem lokálisan is.

Így néz ki például a barista tanfolyam kifejezésre a pozíció Zalaegerszegen. Az 1. és 2. hely között mogoz a tényleges pozíció.

Így Szegeden. Az 5. helyről jön fel az 1. helyre 4-5 hónap alatt.

Így néz Debrecenben. A 3. helyről jön fel az 1. helyre pár hónap alatt.

Ezért is lényeges, hogy amikor fizikai lokáció is számít, akkor érdemes több várost, megyét vagy a konkrét területet megadni a rangsor elemzése (rank tracking) során. Itt például Budapest, Debrecen, Győr, Nyíregyháza, Szeged és Zalaegerszeg városára külön mobilos és desktop rank tracking fut.

Így könnyen és gyorsan azonosítani lehet, ha valahol változás történik. Vagy hogy melyik városok jönnek fel gyorsabban / lassabban. És ki lehet azt is küszöbölni, hogy országos „aggregált” adatokat lássunk csak.

És itt még nem ér véget a móka. A GSC ugyanis nem tudja mutatni számunkra a különböző SERP feature-öket sem.

Mert hiába vagy te az első organikus találat, hogyha egyébként feletted 4 szöveges hirdetés, 1 térkép találat vagy épp Google Shopping Ads van.

Itt konkrét példa a futócipő kifejezésre még 2020. januárból.

Milyen jó is lehet erre a Google 1. helyén szerepelni, ugye? Nah, akkor most keressük meg az első találatot erre a kifejezésre.

Igen, ott van pirossal. A többi sárga az mind hirdetés. Vagyis hiába top 1 organikus találat valaki erre, épp hogy csak felfér a hajtás felé (Above the fold, ATF).

És az összes sárga olyan terület, ahol a Google pénzt csinál. A piros meg ahol nem.

Ami viszont trükkös, hogy ez sem állandó. Ha 2020. júniusban Budapest belvárosában rákeresek ugyanerre a kifejezésre, akkor ezt kapom.

ATF csak hirdetés van a screen #1-en (ami egy normál laptop screenje). Majd jön a Below the fold (BTF), de screen #2-n is se látom még a szöveges találatokat. Csak hirdetést és térképet.

És csak screen #3-ra férnek rá a tényleges „organikus találatok”.

Ez pedig azt jelenti, hogy még az sem elég egyébként, hogy „jó pozícióban” vagy egy kifejezésre, hanem azt is érdemes lenne tudni, hogy:

Valójában hány pixel távolságra van a te találatod a keresési doboztól.

Forrás: Rank Ranger

Ez persze már túlmutat az alap problémán, miszerint a Google Search Console igazából nem jó eszköz tényleges rangsor vizsgálatára. De egyben azt is jól mutatja, hogy mennyivel több területen kell még fejlődni a rank tracking eszközöknek és mentalitásnak is.

Összefoglalás

Sokan használják a Google Search Consolet rangsor és pozíció elemzésére. Mert ingyenes. Mert nem kell vele foglalkozni. Mert nem kell külön setupolni. Köztük én is. Sokat.

Viszont érdemes tudni, hogy a GSC-nek sok korlátja van. Nagyon sok.

A lényeg: a Google Search Console által mutatott átlagos pozíció egy ÁTLAG. Ami nagyon sok tényezőtől függ. És mint átlag, nem alkalmas arra, hogy konkrét pozíciót mutasson.

Általános összefüggések megvilágítására kiváló, trendek elemzésére is. De kifejezetten rank trackingre szerintem más eszközt érdemes / kell használni.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!