Blog Egy érdekes SEO teszt: Google Medic Update
google medic algoritmusfrissítés
Írta:

Egy érdekes SEO teszt: Google Medic Update

Néhány hete úgy döntöttem, hogy megnézem a legújabb Marvel filmet, az Avengers: Infinity War-t. Nagyon sok jót olvastam róla, úgyhogy adtam neki egy esélyt, bár alapvetően nem szoktam szuperhősös filmeket nézni. Mozizás helyett aztán végül egy SEO teszt lett a dologból.

A filmről jó kritikákat írtak, az IMDB-n is bőven 8 feletti értékelése van, úgyhogy rászántam 2,5 órát az egyik estémből, hogy megnézzem a filmet. Aztán 10 perc után kikapcsoltam. Rájöttem, hogy az előzményfilmek nélkül teljesen értelmetlen végignézni a filmet, mert a sztori nagy részét egyáltalán nem értem. Úgyhogy 10 perc elteltével felszabadult bő 2 órám, amit „szórakozásra” szántam.

Ekkor jött az ötlet: csinálni kéne egy SEO tesztet, ami belefér 2 órába.

SEO barát cikkírás

Ha már filmeknél jártam, akkor írtam is egy cikket egy filmes témáról. A klasszikus top10-es listák mintájára. Gondolj egy ilyen „Top 100 Netflix sorozat, amit mindenképp látnod kell” jellegű tartalomra.

Szövegírással, linkekkel, Youtube trailerekkel, cover fotó designnal együtt 2 óra alatt kész is volt a cikk. Felraktam az egyik tesztelős weboldalamra, ahol különböző technikai beállításokat, analitikai megoldásokat és egyebeket tesztelek. Aztán a Google-re bíztam a cikket. Nem építettem hozzá linket, se külső oldalról, se internal linket.

Azt viszont tudtam, hogy a cikk tartalmilag jól lett felépítve, jól van „on-page SEO-zva”, a domainre mutatnak linkek, közepesen hiteles is, de filmes témában egyáltalán nem releváns.

Ennek ellenére arra tippeltem, hogy a cikk indexálása után pár nappal bejön majd valahova a top 20 találat közé. Aztán persze lehet kidobja majd az algoritmus onnan. De be sem jött. Egy kulcsszóra sem.

Google Medic update

A Google nagyon sok algoritmus frissítést adott ki az elmúlt időszakban, ezek közül az egyik legújabb a Medic Update-ként elhíresült algo frissítés 2018. augusztus 1. környékéről.

Ebben nagyon sok orvoslással, gyógyszerekkel kapcsolatos oldalt büntetett meg a Google, vagy épp emelt a magasba. Innen is kapta a nevét. De a hiedelemmel ellentétben, nem csak az orvosi oldalakat érintette a frissítés. De kétségtelen, hogy őket jelentősen megmozgatta.

A frissítés hátterében szerintem a relevancia áll.

Azok az oldalak, amelyek hiteles linkekkel és tartalommal rendelkeznek, azok nagy nyertesei voltak a frissítésnek. A The Pitch például egyik napról a másikra 40%-ot ugrott organikus forgalomban. Azonos időszak alatt a korábbi 10-11 ezer organic sessionről 15 ezer fölé. Úgy, hogy nem született új tartalom. Nem jött ki új cikk. És új linket se szereztem. De a blog hiteles egy adott témában és a linkek nagy része is tematikus, releváns oldalakról jön. Ezt pedig értékelte és jutalmazta a frissítés.

Akik viszont kevésbé hiteles oldalakról szereztek linkeket az elmúlt időszakban (pl gyűjtőoldalak, PBN-ek és társai), azoknál a forgalmuknak akár felét vagy 2/3-át is elvesztették. Egyetlen nap leforgása alatt.

Ez az orvosi oldal 2 millió havi látogatóról szép lassan már közel 2,5 millió látogatóra kúszott fel. Ez közel 20%-os javulást jelent (organic uplift).

orvosi oldal forgalomnövekedés

Eközben ez az oldal havi 3-4 ezer oldal látogatóról augusztus 1. után bezuhant 1400 alá. Jelenleg 64%-os organic traffic esésnél jár.orvosi oldal forgalma csökken

Ez az oldal pedig 1500-2000 látogatóról már 400 alatt jár. Az organikus forgalmának a 78%-át elvesztette.

forgalom vesztés google medic algoritmus frissítés miatt

Ez az oldal pedig 5-6 ezer látogatóról ment fel 7500 felé, ami 26%-os emelkedést jelent a keresőkből jövő forgalom esetében.marketing oldal traffic up

De miért is? A választ az E-A-T (Expertise, Authoritativeness and Trust) környékén kell keresni. Ez a kifejezés magában a Google Quality Raters Guideline-ban is szerepel (QRG), ami hivatalos Google dokumentumként azt taglalja, hogy milyen webes tartalmat tekintenek „ideálisnak”. És itt a Trust kapcsán a relevancia került előtérbe ezzel az algoritmus frissítéssel.

A mostani SEO tesztemmel is pontosan ezt a relevancia-kérdést próbáltam igazolni. Bár a cikk alapján úgy tűnik, hogy egy elemű mintáról van szó, de ezt a folyamatot már párszor végigcsináltam korábban. Csak nem ennyire kontrollált környezetben és dokumentálva. A hatás hasonló volt anno is, de sokkal kevésbé volt feltűnő, mint a mostani esetben.

A SEO teszt

A teszt nagyon egyszerű volt:

  1. Felrakok egy tartalmilag jól optimalizált cikket egy témában nem releváns oldalra
  2. Megnézem, hogy a Google hova rangsorolja
  3. Majd utána betűre ugyanazt a cikket átrakom egy másik, témában releváns oldalra
  4. Megnézem, hogy ott „mennyire szereti a Google”?

Mindezt úgy, hogy az eredeti helyre felrakott cikket közben törlöm.

Mi történt?

A filmes témában nem releváns oldalon a cikk nem szerepelt jól. Majd miután átraktam a releváns domainre, akkor Google top 10-be ugrott több kifejezésre is. Ahogy azt vártam.

„A” oldal Search Console adatok

„B” oldal Search Console adatok

Meglepő a különbség. Vagyis nem. A téma relevancia nagyon sokat számít. A Medic Algo Update óta egyre többet.

Az első domainen az oldal egy kifejezésre jött be a Google SERP 5. oldal aljára. Átlagosan a 49.5 helyre. A második domainen meg 30+ kifejezésre a top50-be, közülük 15+ esetben a top 10-be. Az 5 impression helyett ugyanannyi idő alatt 281 impressiont produkált ugyanaz a tartalom.

Hogy igazoljam, hogy a teszt nem csak azért lett pozitív, mert egy hiteltelen domaint és egy hitelest hasonlítottam össze, ezért megnéztem pusztán az oldalak mögötti „link értékeket” is, amikre nagyon sokan szoktak hivatkozni mint „hitelességi mutató”. Ehhez MOZ-t és Ahrefs-t használtam. Teljesen identikus értékű domaineket nem találtam a tesztelhető oldalaim között, de próbáltam nagyon közeli értékűeket választani.

Domain hitelességek összehasonlítása

Domain MOZ értékek

Az A oldal esetében 11-es Domain Authority alakul ki 11 linkelő domain segítségével.

A B oldal estében 18-as a DA érték, és ezt 41 domain hozza.

Pusztán ez alapján azt mondhatjuk, hogy B azért hitelesebb, mint A, szóval ez is okozhatta az eltérést. De ha megnézzük mondjuk az Ahrefs-t, akkor máris árnyaljuk a képet.

Ahrefs Domain Rank értékek

Az A oldal esetében 10-es a Domain Rank, vagyis a domain hitelességi mutató. Ezt 11 hivatkozó domain és 57 link hozza össze.

A B oldal esetében a Domain Rank (DR) csak 5-ös, hiába van 36 hivatkozó domainje és 164 linkje az oldalnak.

Látható, hogy a két eszköz indexe egész közel van egymáshoz. „A oldal” esetében a MOZ és Ahrefs is 11 referring domaint is. A „B oldal” esetében a MOZ 41-et, az Ahrefs meg 36 élő hivatkozó domaint.

Megnéztem a linkeket is, és a két indexben található rekordok stimmelnek, vagyis ugyanazokat veszik figyelembe, amikor az 1 és 100 közé eső értéküket kalkulálják.

A MOZ DA 11 vs 18 és az Ahrefs 10 vs 5 alapján elmondható, hogy

  • míg MOZ Domain Authorityban a B oldal erősebb majdnem „2-szer annyira” (11 < 18),
  • addig az Ahrefs esetében fordított a helyzet (10 > 5).

Nagyon sok ilyen jellegű összehasonlítást szoktam látni cikkekben és érvelésekben, ahol a domain hitelességet tekintik valami egyetemes mérőszámnak. Ez viszont alapvetően hibás hozzáállás.

A lényeg ugyanis nem ez. A kérdés, hogy melyik oldal hitelesebb az adott témában? Hol erősebb a topical relevancy?

Mert ez dönti el a ranking csatát. Ráadásul kilométerekkel.

A tematikus relevanciát pedig akár már egy sima custom Google Search segítségével is meg tudod tenni. Nem kell mást csinálni, mint site specifikus kereséssel végignézni az adott oldalt, ahol a cikk megjelenik, vagy ahonnan a link jön.

Az alábbi keresés például 0 Google találatot eredményez.

site:thepitch.hu + sorozatok

De ez is csak 1 találatot ad ezen a cikken kívül:

site:thepitch.hu + Netflix

Szóval a The Pitch blogja nem igen lesz releváns és hiteles sorozatokkal és filmekkel kapcsolatos témában. És ezt a keresést végig lehet nézni az összes backlinkre is. Pontosan ezt tettem én is az A és B oldal esetében is.

Az A oldalnak nincs témában releváns tartalma és tematikus backlinkje. Így ott a cikk átlagban az 50. helyen volt 1 kifejezésre.

A B oldalnak van releváns tartalma és témában releváns oldalakról hivatkozása. A cikk itt pedig több tíz kifejezésre a top10-be jött.

Ugyanaz a tartalom, mégis mennyivel másabb eredmények jönnek ki.

Már a Medic Update előtt volt egy különutas véleményem, amit ritkán hangoztattam, de most már bátran ki merem jelenteni.

A linkek hitelességére a DA és DR értékeket szinte felesleges használni.

Ezek önmagukban ugyanis félrevezetőek. Miért?

  • Egy témában releváns oldalról jövő, de alacsonyabb DA értékű link jobb mint a magasabb DA értékű, de irreleváns
  • A DA értéket könnyű manipulálni, ezért a magasabb DA nem jelent automatikusan nagyobb linkerőt.

Ha rádobsz 5 darab magas DA értékű, de irreleváns PBN oldalról linkeket a saját SEO blogodra, akkor az kevesebbet fog érni, mintha mondjuk a The Pitchről kapsz egy linket, aminek lehet, hogy alacsonyabb a DA értéke, de témában mégis releváns.

Úgyhogy a Medic update kapcsán ne az jusson mindenki eszébe, hogy itt az orvosi site-okat büntette meg a Google. A Medic update egy relevancia alapú algoritmus frissítés volt. És az elmúlt 1-1,5 év egyik legjelentősebbje is egyébként.

Néhány kérdés, amit érdemes időben később is megvizsgálni:

  • Az új oldalon meddig jön előre a poszt?
  • Képes lehet mindenféle link nélkül még ennél is előrébb jönni?
  • Nem lehet, hogy később mégiscsak hátrébb sorolja az algoritmus?

Egy biztos, a cikk 7 nap elteltével is stabilan tartja a helyét, és most már 430 impression-nél jár.

7 nap google search console

Az átlagos CTR és pozíció érdemben nem változott, és az egyedi értékek alapján is azt látom, hogy nem fluktuál. És összesen 55 kulcsszóra volt eddig a cikkre impression a Google találatok között.

webmester eszköz kulcsszó megjelenítés

Nem rossz ahhoz képest, hogy az eredeti, nem releváns oldalon összesen 1 kifejezésre jelent meg. Ott is az 40-50. helyen.

Összefoglalás

Egyrészről meglepő volt számomra a teszt eredménye, másrészről pedig nem. Ugyanaz a tartalom képes volt egyik helyen top10-be jönni, a másikon meg nem.

A tanulság az, hogy ma már nem az számít, hogy kinek mennyi linkje és hivatkozása van. Az a lényeg, hogy az mennyire hiteles oldalakról jön. És mennyire jó a téma relevanciája az adott oldalaknak. A relevancia-elméletem megerősítésére nagyon jó volt a Medic Update. Még azoknak is, akiket most büntetett inkább az algoritmus.

Ha szeretnél Te is tematikus, jó és hiteles linkeket szerezni, amivel növelheted az organikus forgalmadat, akkor nagyon ajánlom a Linképítés képzéseimet. Csak white hat technikák, amik hosszú távon is eredményt hoznak. Én is ezek mentén építem az összes linket.

linképítés képzés magyar nyelven

Eredetileg egy jó filmet akartam nézni és szórakozni. Végül egy SEO teszt lett belőle. És bár fogalmam sincs az Infinity War miről szól és mi lett a vége, ez a teszt engem bőven kárpótolt az elmaradt plot twistekért, vizuális effektért és izgalmakért.

A témával kapcsolatban ebben a cikkben olvashatsz még bővebben:

Hogyan tette tönkre a Medic update a teljes fogászati iparágat?


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!