Hogyan tette tönkre a Medic update a teljes fogászati iparágat?
Ebben a cikkben
A korábbi saját cikkemen kívül alig jelent meg eddig anyag a magyar weben a Google Medic updateről. Pedig már több mint 1 hónapja, 2018. augusztus 1-jén életbe lépett ez az algoritmus frissítés. 5 hét pedig már elég idő arra, hogy elemezni lehessen a történteket. És kell is. Mert a hatása sokkal nagyobb volt néhány esetben mint a korábbi 3-4 frissítésnek együttvéve. A minap több iparág elemzésekor nagyon érdekes dolgokra bukkantam.
Medic algo update
Ahogy a SEO tesztes Medic update cikkemben is írtam, ez a frissítés főleg a tematikus relevanciáról szól, mind tartalomban, mind linkekben. Azok az oldalak, amelyek megbízhatóbbnak tűnnek a Google szemében, azokat fogja előnyben részesíteni a Google találatok során. Ezt a relevanciát az adott oldal tartalma, a hivatkozó domainek és linkek tartalma fogja főként befolyásolni.
A frissítés széles körű volt, de főként a YMYL, azaz a your money, your life típusú oldalakat érintette. Ide tartoznak az orvosi / egészségügyi és pénzügyi oldalak is.
És ez a hazai piacon is érezhető volt. Bár a The Pitch is nagy nyertese volt a frissítésnek azzal, hogy kb 40%-ot ugrott a forgalma egyik napról a másikra, téma szempontjából inkább outlier. Mert a többi marketinges blog esetében nem láttam ekkora ugrásokat a hazai piacon. Igaz, a blogom esetében nagyon is figyeltem arra, hogy témában releváns oldalakról szerezzek linkeket. Ez persze nem azt jelenti, hogy csak ilyen oldalakról van az oldalnak linkje, de azt igen, hogy sok a témában erős és releváns link. Ezért van az, hogy míg másoknál nem jött elő látványosan az „organic uplift” az algoritmus frissítés után, addig a The Pitchnél igen. Az elmúlt években többször is írtam már a tematikus relevancia fontosságáról, és erre most a Medic rá is erősített. Az update persze nem minden iparágat érintett egyformán. A marketinges iparágat például csak enyhén.
A héten viszont belefutottam egy olyan területbe, ahol konzisztens módon ugyanaz a trend érvényesült. Ez pedig a hazai fogászati iparág. Itt nem egyedi esetről van szó, nem csak őket érintette erősen a Medic update, de itt láttam először és legmarkánsabban ugyanazt a trendet.
A nagy orvosi gyűjtőoldalak szinte minden long tail kulcsszóra átvették a vezetést a kisebb fogorvosi oldalaktól.
Itt van néhány screenshot, ami igazolja az állítást.
A nyertesek
A Medic update nagy nyertesei az orvosi (és ezzel a fogorvosi) iparágban.
- Házipatika (+250 ezer organikus látogató havonta)
- Webbeteg (+300 ezer)
- Femina (+400 ezer)
- és a többi nagy oldal
Házipatika organikus forgalma
Webbeteg organikus forgalma
Femina organikus forgalma
Ez majdnem 1 millió plusz oldalmegtekintés havonta csak a fent említett három oldal esetében. És akkor a többi nagyobb oldalt meg se néztem még.
Adódik a kérdés: kitől vették el ezt a forgalmat? Ha ugyanis az ő forgalmuk ugrásszerűen megnőtt, akkor azt valakitől bizony el kellett venni.
A vesztesek
A válasz egyszerű: a forgalmat a kisebb fogászatoktól és fogorvosoktól vették el. Itt van néhány példa, hogy egyes oldalak az organikus forgalmuk 40-80%-át vesztették el közvetlenül az update után.
Néhány budapesti fogorvos és fogászati központ, aminek megnéztem az adatait (Google Maps találatok és random válogatás alapján):
Madenta
Medicover Dental
Uniklinik
Merjmosolyogni
Mindentment
Móricz Dental
Ezek alapján jól látható, hogy nem egyedi esetekről van szó, hanem arról, hogy a Google szisztematikusan átrendezte a teljes iparágat. Egyik napról a másikra.
A hatás
Miért történt mindez? Egyszerű: a nagy „általános” oldalakat hitelesebbnek és megbízhatóbbnak érzi orvosi témában, mint a kisebb oldalakat. Ezzel persze lehet vitatkozni, hogy egy nagy „gyűjtő” site / portál miért lesz hitelesebb egy fogászati témában például, mint egy akár 10+ éve ezzel foglalkozó szakrendelő vagy központ. (Legalábbis a Google szemében.) A válasz főként a linkekben és hivatkozásokban rejlik.
Míg a nagy gyűjtőoldalak tele vannak erős és hiteles linkekkel hírportálokról, más orvosoktól, szaklapoktól, addig a legtöbb fogászatnak és orvosi központnak szinte csak internetes tudakozókról, lap.hu-s oldalakról, linkparkoktól, linkkatalógusoktól, blog.hu-ról és fórumokról van linkje.
Itt egy nagyon jó példa erre.
Az egyik fent említett fogászat „leghitelesebb” linkelő domainjei, aki nagy vesztese volt az update-nek:
Itt pedig egy nagyobb oldal linkjei, ami nyertese volt az update-nek:
Szembetűnő a különbség. És a nagy oldalaknak nem csak erősebb, hanem témában relevánsabb oldalakról is vannak linkjei. Fontos, hogy nem csak onnan, de onnan is!
Érdemes tehát végignézni a hivatkozó domainek között azt is, hogy melyek a témában nagyon jó / releváns oldalak. Egy orvosi oldalnál nyilván azt szeretnéd, hogyha orvoslással kapcsolatos oldalak hivatkoznának rád. Hogy lehet ezeket gyorsan kiszűrni? Ha például rákeresel a linkprofilban csak annyira, hogy „dr”, akkor olyan domaineket találsz, ahol ez a két betű szerepel. Ez azért hasznos, mert a legtöbb orvos weboldalának / domainjének a domainjében jellemzően ott szerepel ez a két betű. Pl: drkovacsalajos.hu vagy drkisselemer.hu, és így tovább. Ha egy orvosolással kapcsolatos oldalra orvosok is hivatkoznak, akkor az nyilván hitelesebb lesz az adott témában. Itt egy screenshot a „dr” kifejezésre történő search-re egy olyan oldalnál, aki nyertese volt a frissítésnek.
Persze vannak benne „nem orvosi dr” oldalak is, aminek a nevében csak véletlenül szerepel ez a két betű, de máris találtam 3 orvost / orvosi oldalt, akik hivatkoznak erre a nagy gyűjtőoldalra (drvolomdental, drkovacserzsebet és drharmos). Vagyis itt a témában releváns, orvosi domainek hivatkoznak egy témában hiteles oldalra. Ez az ideális eset.
Ugyanez a „dr” keresés az egyik vesztes fogászat esetében ezt eredményezi:
Szumma 1 domain-ben szerepel a „dr”, az is irreleváns témában, hisz ez nem egy orvosi oldal.
Ez persze csak egy nagyon egyszerű hüvelykujj módszer volt a „relevancia” tesztelésére egy orvosi oldalnál, de jól mutatja a linkprofilok közti „orvosi tematikai” különbségek egy részét. Ezt nyilván sokkal szofisztikáltabban is végig lehet elemezni, de a példát már ez az apró keresés is jól szemléltette. Ha teljes képet akarsz kapni a linkprofilról, akkor bizony egyesével végig kell menni az összes hivatkozó oldalon és megnézni, hogy az miről szól, milyen témákat érint, stb. Vannak olyan eszközök, amelyek igyekeznek ilyen tevékenységet végezni, mint pl a Majestic SEO a topical trust flow-val, de ezt csak korlátozottan érzem megbízhatónak. Én teljesen saját folyamatot használok erre inkább.
Ahogy az elején is írtam, nem a fogorvosi iparág az egyetlen, amit nagyon erősen értintett a Medic update, de kétségtelen, hogy őket nagyon érzékenyen és ráadásul szisztematikusan. Szinte az összes long tail és nem „transactional intent” (vásárlási szándékkal rendelkező) kulcsszó (pl: begyulladt fog, lyukas fog, fáj a bölcsességfogam) most szépen átkerült a nagy gyűjtőoldalakhoz rankingben. Míg a fogászatok eddig akár a top3-ban tudtak szerepelni egy-egy ilyen kifejezésre, addig most az 5-10. hely környékével kell beérniük a legtöbb esetben.
A korábbi Medic updateről szóló cikkben is írtam, és ezt most is megerősítem, hogy ez az algoritmus frissítés sok szempontból az egyik legmarkánsabb update volt az elmúlt években.
Hasonlóan a Pandához és a Pingvinhez. Csak míg azok, szinte minden iparágat egyformán érintettek, itt azért vannak kevésbé és jobban érintett területek is. Ebben a cikkben a fogorvosi piac csak egy kiragadott példa volt, mert számos egyéb iparág van, akiket ugyanúgy érintett az update.
Itt egy példa a szemészeti iparágra:
Viszonylag egyértelmű, hogy hol található 2018. augusztus 1. az ábrán. Ahol elkezd az organikus forgalom beszakadni. 1 hónap alatt -50% organikus forgalom. A sztori itt is hasonló: a hitelesebb, relevánsabb, jobb linkekkel rendelkező oldal egyszerűen elkezdte dominálni a top Google találatokat. A kisebb, gyengébb linkprofillal rendelkező oldalak pedig lecsúsztak below the fold (BTF). És most az 5-10. helyért versenyeznek nagyjából.
Vagy itt van az ország egyik legnagyobb gyógyszertár hálózata is. 180 ezer körüli organikus forgalomról 80 ezer körülre. -55%. Pár hét leforgása alatt.
Ehhez hasonló példákat százával lehet találni, hogyha egy kicsit utánajársz a témának. Erre az Ahrefs-t vagy az SEMrush-t érdemes használni:
SEMrush képzés
Ismerd meg Te is az egyik legnépszerűbb SEO eszközt!
A SEMrush tanfolyamban összeszedtük azokat a funkciókat, amit mi is a legtöbbet használunk a napi munkánk során. Megismerhetsz benne a kulcsszókutatáshoz, versenytárselemzéshez, vagy akár linképítéshez hasznos folyamatokat. Ezekhez pedig részletes leírást és magyar nyelvű oktató videókat is készítettünk.
Amit még érdemes megemlíteni: a vesztes oldalakat technikailag nem megbüntette a Google. Hanem hátrébb sorolta.
A büntetés és hátrasorolás között komoly különbség van. Míg a büntetés (penalty) valamilyen szabály (guideline) megsértése miatt jár (és gyakran manuális), addig a hátrasorolást egy algoritmus végzi és nem kell, hogy szabályt sértsünk az életbe lépéséhez. Ha például egy oldal témában, relevanciában és hitelességben is erősít, akkor vissza tud jönni organikus pozícióban kedvezőbb helyre. Ezzel pedig növelheti a keresési forgalmát. Ha mehet közben egy oldal jobb linkeket szerez mint te, akkor hosszú távon az várható, hogy meg is fog előzni téged (ha minden más változatlan marad).
Így pedig a kisebb és tematikus oldalaknak is esélye lehet felvenni a versenyt nagyobb oldalakkal organic search területén. Akár az egészségügyi, akár a pénzügyi iparágban. Nyilván nem egyszerű feladat (a nagyokhoz képest) kicsiként témában releváns linkeket szerezni, de nem is lehetetlen küldetés.
Emellett persze a legtöbb értintett oldalnak azt is mérlegelnie kell, hogy
Hogyan tovább?
Viszlát SEO? Erősítsünk rá a Google Ads-re? Menjünk át Facebookra? Ezek részben stratégiai és üzleti kérdések is, amit házon belül kell mérlegelni. Ha valahol a SEO fontos forgalomterelő, brandépítő és ügyfélszerző módszer volt, akkor szerintem veszélyes lépés lenne lemondani róla. Ahhoz viszont, hogy sikeres legyen a SEO, másként kell hozzáállni mint eddig. A tudakozós, linkfarmos megoldások és a nem releváns linkek ideje úgy tűnik lejárt. Hosszú távon is működő megoldások után kell nézni. Aki legjobban és leggyorsabban alkalmazkodik a megváltozott helyzethez, az lépéselőnybe fog kerülni a többiekkel szemben. Szóval mindamellett, hogy a Google most sokaknak odavágott, egyben egy lehetőséget is teremtett.
Linképítés
A feladat részben egyértelmű azok számára, akik most vesztesei voltak a folyamatnak. De azoknak is, akik nem szeretnék, hogy idővel lejjebb csússzanak a Google rangsorban a mostani kedvező pozícióból. Tematikusan jobb helyekről kell linkeket szerezni. Másként nem fog menni.
Ha szeretnél biztos forrásból tanulni a témáról, akkor az alábbi képzéseket nagyon ajánlom. Hosszú távú eredményeket hozó, tiszta, etikus, white hat megoldások. Amivel stabilan a direkt versenytársak előtt tudod tartani magad a Google találati listáján.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!