
Tömeges linkszerzés: a kedvenc, hatékony linképítési technikám
Ebben a cikkben
Ebben a cikkben azt mutatom meg lépésről lépésre, hogyan tudsz hatékonyan linkeket építeni egy márkának, amely korábban nem, vagy csak korlátozottan foglalkozott keresőoptimalizálással.
Amikor olyan cégek vezetőivel vagy marketingeseivel beszélgetek, akik évek óta a piacon vannak, de korábban nem dolgoztak SEO-sokkal és nem is tudnak sokat a témáról, mindig rácsodálkoznak a sok munkára, ami az eredmények mögött van. Mint például amilyen a The Pitch esetében volt ahhoz, hogy Google 1. helyére jusson keresőoptimalizálás kifejezésre.
Ilyenkor szóba kerül a weboldal technikai és usability oldala, a kulcsszavak és a tartalom, meg persze a linkek is. Ilyenkor szoktam mesélni egy linképítési technikáról, amitől a legtöbben a homlokukra csapnak. Ehhez elég, ha a cég, vagy márka megfelel néhány kritériumnak ezek közül:
- évek óta tevékenykedik
- vannak partnerei, vagy ügyfelei, akinek van weboldala
- részt vettek konferenciákon, vagy tartottak előadásokat
- írtak róluk PR cikkeket
- felkapta őket valamilyen okból a média
Lehetne folytatni a sort sokáig. A lényeg, hogy korábbról beszéltek róluk más site-okon. Valószínűleg az esetek jelentős részében ezt link nélkül tették. Ezek az esetek egy SEO-s szemszögéből aranybányák. Hiba lenne kihagyni a lehetőséget egy ilyen egyszerű linkszerzésre.
Ha csináltál korábban ilyet, akkor tudod, hogy a gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy
- listázod az összes oldalt, ahol a márka (vagy személy) említve volt
- megnyitod őket egyesével
- ellenőrzöd, az oldalon van-e a márkára mutató link
- kapcsolati információt keresel
- adatbázisban vezeted mindezt
- megpróbálsz linket szerezni a tartalom készítőjétől / weboldal üzemeltetőjétől
Néhány hete Papp Gáborral pont erről a problémáról beszélgettünk és előkerült egy cikk és azon keresztül egy ötlet, amivel a manuális munka felgyorsítható. Ebben a cikkben egy valós példán keresztül mutatom meg, szerintünk hogy is érdemes ezt csinálni. A példa pedig a Bubbles önkiszolgáló mosodahálózat lesz.
A Bubblesszel nem állok sem affiliate, sem más gazdasági kapcsolatban.
A folyamat során három eszközre lesz szükség:
- Simple SERP Scraper (ingyenes)
- Screaming Frog (500 elemzett URL-ig ingyenes – UPDATE: a használt megoldások a fizetős verzióban érhetőek el. Ingyenes alternatívát találtok a kommentek között.)
- URL Profiler (trial időszakban, 2 hétig ingyenes)
0. lépés: Hogyan találhatod meg azokat, akik említették a márkád?
Hát Google kereséssel. Ehhez pedig érdemes egy haladó Google keresési trükköt használni:
“bubbles” + “mosoda” -bubbles.hu
Ezt így lehet részekre bontani:
- “bubbles” + “mosoda” → a tartalomnak mindenképp tartalmaznia kell a bubbles és mosoda szavakat
- -bubbles.hu → de a cég weboldalát ne listázza a találatok között
Ha a márkanév egyértelműen a márkára utal, akkor elég lehet önmagában ez a keresés is. Mint például a “Doctors Without Borders” egyedi brand. Ezzel szemben a “Bubbles” sok mindenre utalhat, mint buborékok, vagy online játékok.
Épp ezért, ilyen esetben mint a Bubblesnél is, érdemes a márkanévvel együtt gyakran használt szavakat is a keresésbe foglalni. Ez ebben az esetben
- “bubbles” + “mosoda” -bubbles.hu
- “bubbles” + “non stop” -bubbles.hu
- “bubbles” + “önkiszolgáló” -bubbles.hu
Tipp: Ha szeretnél több oldalt is kizárni a keresésből, azt sima felsorolással megteheted:
- “bubbles” + “mosoda” -bubbles.hu -bubbles.org -bubbles.com
Szóval ezzel a haladó Google kereséssel találhatod meg a márkád említéseit, melyek nem a saját weboldaladon vannak.
1. lépés: Találd meg a márkaemlítéseket automatizáltan
Megtehetjük azt, hogy a 0. lépésben leírt keresést nem manuálisan tesszük meg és gyűjtjük ki egyesével a tartalmak URL-jeit, hanem egy szoftver segítségével. Én ehhez a Simple SERP Scrapert használtam.
A képen látható beállítások a következők:
- ország: google.com (vagy akár google.hu)
- késleltetés: véletlenszerű (ajánlott, ha több keresést futtatsz, proxy használata nélkül)
- találatok száma: 100 (ez a maximum)
- oldalak száma: 1 (ennél a keresésnél ennek a beállításnak nincs jelentősége)
A scrape-elés után csv fájlban kapod meg az eredményt. Ezt importáltam spreadsheetbe, amit itt találtok:
Tipp: nézzétek meg, hogy minden találat megvan-e a táblázatban (jelen esetben 3 query x első 100 találat = 300 URL). Ha nincs, érdemes egyesével lefuttatni a lekéréseket, vagy proxyt használni.
Ennek az oka az, hogy a Google gyanúsnak érzékeli a gyors lekéréseket, ezért captchat dob fel, amit viszont a scraper nem tud kitölteni. Enélkül viszont nem tud minden találatot lehúzni.
Megjegyzés: előfordulhat, hogy egy URL több keresésnél is a találatok között volt. Ez azonban nem gond, nem kell őket kiszűrnünk, mert a következő lépésben a Screaming Frog megteszi helyetted. Ha mégis szeretnéd ezt megtenni valamilyen okból, ezzel az egyszerű scripttel megteheted.
2. lépés: Link nélküli említések kiszűrése
Off-page SEO szempontból az említések és a linkek között óriási a különbség. Ezért szükséges, hogy konvertáljuk a link nélküli említéseket linkkel ellátottakká. Ehhez arra van szükség, hogy
- először kiszűrjük őket
- majd konvertáljuk
A szűréshez a Screaming Frog haladó használatára lesz szükség. De az sem baj, ha még nem használtad korábban, a leírás alapján egyértelmű lesz.
1) Lista mód használata
Első lépésként a Screaming Frogot Spider módról lista módra kell állítani.
2) Speciális linkszűrő beállítása
Mielőtt elindítanád a crawl folyamatot, még egy beállításra van szükség. Meg kell mondani a programnak, hogy mi alapján vizsgálja az URL listát. A feltétel pedig az, hogy mutat-e link a page-ről a brand oldalára.
Ehhez Screaming Frog a Configuration / Custom / Search menüre van szükség, ahol “does not contain” és “contains” kategóriákra kell bontani az egyedi szűrőt, illetve megadni a cél URL-t, vagyis a bubbles.hu-t.
3) Crawl folyamat
Most indítsd el a crawl-olást az 1. lépésben spreadsheetbe összegyűjtött URL-ekkel. Egyszerűen másolás – beillesztéssel is működik a dolog.
4) Használd a korábban beállított egyedi szűrőt
Internal szűrőről át kell váltanod Custom nézetre. Figyelj rá, hogy mivel arra vagy kíváncsi, hogy melyik page-ek NEM tartalmaznak az oldaladra mutató linket, a “does not contain” szűrőnek kell aktívnak lennie.
A Screaming Frog ekkor a duplikációkat is kiszűri az adatbázisból, ezért nem volt szükség korábban az ismétlődő elemek eltávolítására.
Bubbles esetében 188 említés mellett, vagyis az említések minimum 63%-ában nem volt link.
Ez rengeteg. A SEMrush adatai alapján a Bubblesnek 775 backlinkje van. Ha sikerül csak az említések harmadát linkre váltani,
könnyedén 10%-kal lehet növelni a backlinkek számát.
Ezeket a backlink lehetőségeket érdemes áthelyezni a korábban megkezdett spreadsheetbe.
SEMrush képzés
Ismerd meg Te is az egyik legnépszerűbb SEO eszközt!
A SEMrush tanfolyamban összeszedtük azokat a funkciókat, amit mi is a legtöbbet használunk a napi munkánk során. Megismerhetsz benne a kulcsszókutatáshoz, versenytárselemzéshez, vagy akár linképítéshez hasznos folyamatokat. Ezekhez pedig részletes leírást és magyar nyelvű oktató videókat is készítettünk.

3. lépés: Priorizálás és outreach adatbázis készítése
Ez a 188 linkből álló adatbázis önmagában jó dolog, viszont nem lehet rá kapásból akciót építeni. Épp ezért, elsőként priorizálni kell.
A priorizálást két dimenzió mentén érdemes felépíteni. Ezek pedig
- a link értéke és
- a linkszerzés nehézsége
Könnyű linket szerezni | Nehéz linket szerezni | |
Értékes backlink lehetőség | 1. prioritás | 3. prioritás |
Kevésbé értékes backlink lehetőség | 2. prioritás | 4. prioritás |
A link értékét néhány metrika alapján érdemes ilyen esetben felírni. Ehhez én MOZ DA és PA, és / vagy Majestic Trust Flow és Citation Flow értékeket szoktam használni. De ugyanúgy lehet Ahrefs UR-rel és DR-rel játszani.Persze ez egy egyszerűsített fontossági sorrend kialakítás, de ennél bonyolultabbra nem is lesz szükség.
Ennek persze a tömeges megszerzése manuálisan fájdalmas, ezért érdemes a URL Profilerrel legyűjteni. A tool trial időszaka 2 hét. Ha nincs előfizetésed MOZ-ra és Majestic-re, akkor pedig napi 500 lekérésig ingyen biztosítja az eszköz. A Bubblest említő, de nem linkelő oldalak adatainak priorizálásához MOZ adatokat kértem le. Ezen túl érdemes ellenőrizni, hogy dofollow, vagy nofollow linket tudunk vajon az oldalról szerezni?
Majd a kapott csv fájlt importáltam a már megkezdett spreadsheetbe. Ezután sorbarendeztem elsődlegesen DA, másodlagosan PA értékek alapján csökkenő sorrendbe a spreadsheet Data / Sort Range (Adatok / Rendezési Tartomány) funkciójával.
A linkszerzés nehézségét két kategóriába osztva:
- könnyű linket szerezni egy oldalról, ha azt közvetlenül tudjuk szerkeszteni, vagy ismerjük az oldal szerkesztőjét
- nehéz (vagy nem ismert nehézségű) a linkszerzés, ha nincs közvetlen ráhatásunk / kapcsolatunk az oldalhoz
Ezt a priorizálást egyszerű megtenni úgy, hogy elkezdjük végignézni a találatokat. Amely oldalakról tudjuk, hogy van hozzáférésünk, vagy kapcsolatunk, azt azonnal fel lehet tüntetni.
A fennmaradó oldalakon pedig végig kell menni egyesével és megnézni, szerkeszthető-e szabadon, vagy tudunk-e kontakt információt szerezni.
A Bubbles esetében 65 oldalt (page) találtam, ahonnan egyértelműen szerezhető backlink az említésekből.
A spreadsheetben ezek az utolsó “szűrés + kontakt” fül alatt találhatóak. Ezek közül azok, melyeket könnyű szerkeszteni cégen belül, elsők között listáztam, hiszen a korábbi táblázat alapján egyértelműen azzal érdemes kezdeni.
Könnyű linket szerezni | Nehéz linket szerezni | |
Értékes backlink lehetőség | 1. prioritás | 3. prioritás |
Kevésbé értékes backlink lehetőség | 2. prioritás | 4. prioritás |
A további linkszerzési nehézséget viszont már csak a Bubbles marketingesei tudják priorizálni.
Az elérhetővé tett sheetben senkinek sem tüntettem fel az elérhetőségét. Korábban online PR-ról szóló cikkünkben írtunk arról, hogy lehet mások email címét megszerezni. Vagy angol nyelven írtam 4+1 email cím szerzési módszerről.
4. lépés: Hatékony linképítés outreach: az említések linkké váltása
Az utolsó lépés megkérni az eredeti szerzőket, vagy webmestereket, hogy ahol említik a branded, ott helyezzenek el egy linket is. Ehhez néhány tanács:
- ne használj email sablonokat, légy egyedi
- köszönd meg, hogy már említést tettek a márkádról
- mondd el őszintén, miért kérsz linket (valószínűleg úgyis tudják)
- figyelj a link velocity-re, időben elosztva szerezz linkeket, hogy természetesnek tűnjön
Ez a linképítési stratégia egy olyan módszer, ami nagyon egyszerűen kivitelezhető. A projekt gyakorlatilag bármelyik fázisában ütemezhető, de már a kezdetekben is jó eredményekkel szolgálhat, ami bizalmat épít az ügyfelekben. Vagy akár ők maguk is kivitelezhetik, ha van belső erőforrásuk.
Amit ilyenkor még mindenképp érdemes beállítani, az a Google Alerts, hogy a jövőben kapásból értesüljünk, ha valaki említést tesz a márkáról. Így közel valós időben kérhető is, hogy linket is helyezzenek el, amennyiben nem tették meg. Ekkor még nagyobb valószínűséggel szerezhető meg az a link.Ha szeretnél többet tanulni a linképítésről, olvasd el linképítés szuperposztunkat, ha pedig több technikáról hallanál, nézd meg linképítés képzéseinket.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!