Blog Megújult a Westend weboldala: SEO és GDPR tapasztalatok
westend seo gdpr
Írta:

Megújult a Westend weboldala: SEO és GDPR tapasztalatok

A napokban újrabrandelték a teljes Westendet. Ennek kapcsán felmentem tegnap este az oldalra és megnéztem, hogy online téren hogy sikerült az átállás. Első körben csak a felszínen néztem körbe, de így is találtam néhány érdekes és tanulságos dolgot.

Ma pont a Westend felé jártam, úgyhogy le is fotóztam az új logót és arculatot.

új Westend arculat és logó

Magát a weboldalt még tegnap (2019. 11. 04.) este megnéztem. Először csak SEO oldalról. Kíváncsi voltam, hogyan oldották meg ezt az új design + migráció kihívást. De aztán előjött pár érdekes(ebb) csontváz is.

SEO hibák

Az első dolog, amit teszteltem, hogy az átirányításokat megfelelően kezelték-e le. A rövid válasz: nem.

Leszedtem publikus adatbázisból a Westend korábbi weboldalának URL-jeit és átfuttattam őket egy redirect ellenőrzőn. (Erről a lépéssorozatról itt írtam bővebben.) Számos olyan URL-t találtam, ami nem lett átirányítva a megfelelő helyre. Ráadásul ezek között van több olyan is, ami korábban a menüben, navigációs elemként jelent meg.

Ilyen például a Mozi aloldal, ami régen a westend.hu/mozi URL-en volt elérhető. Ha most ezt megnyitod, akkor pedig 404 oldalra futsz.

Pedig a Mozi aloldal most is létezik. Ott van a navigációban is. Csak átköltözött más URL-re (westend.hu/uzletek/cinema-city-westend-4dx). Viszont a 301-es átirányítást nem csinálták meg a régi és az új oldal között.

Néhány példa, hogy melyik URL-eknél maradt el a helyes átirányítás:

  • westend.hu/mozi
  • westend.hu/cikkek/nyitvatartas
  • westend.hu/cikkek/parkolas
  • westend.hu/uzletek/telenor-partner

Látszik, hogy ezek között tényleg fontos oldalak is vannak, mint például a Nyitvatartás vagy épp a Parkolás.

Ha rákeresünk pl a „Westend parkolás” kifejezésre:

Akkor kattintás után egy 404-es hibaoldal fogad majd minket.

De ugyanez igaz a „Westend nyitvatartás” kifejezésre is.

Ha rákattintasz az első organikus találatra, akkor egy hibás, nem létező oldal fogad majd.

Emellett gyanúsan lassan is töltött be az oldal. Megnéztem az oldalbetöltési sebességet és az összes szerver requestet, majd azt láttam, hogy meglepően sokat kell várni a képek betöltésére. Ez főként a méretük miatt van. Van köztük 1.5MB-os kép is.

Az oldal méretének és betöltésének jelentős részét az teszi ki, hogy várod a képeket. Desktopon jó net mellett még OK is, de mobilon ez idő és mobilnet gyilkos.

Itt a probléma kettős:

  1. Nincsenek optimalizálva a képek (méret és tömörítés probléma).
  2. A képek nagyobb méretben vannak feltöltve, mint ahogy azokat a böngésző kiszolgálja (skálázás probléma).

Pusztán a képek optimalizálásával nagyjából 30%-kal lehetne csökkenteni az oldalméretet. És ezzel együtt az oldalbetöltési sebességet is. Sok egyéb apróság előjött még, de ezen a ponton előjött egy másik, talán sokkal érdekesebb hiba.

Nincs mérőkód

Ha megnézed az oldal forráskódját részletesen, akkor az látszódik, hogy:

Semmilyen mérőkód nincs bekötve. Még egy Analytics sem.

Ennek jellemzően két oka szokott lenni.

  1. Ennyire nem figyelnek oda az online marketingre, a mérésekre.
  2. A GDPR para miatt inkább be se kötöttek semmit.

Ha „nem mérünk semmit, akkor a GDPR-ral nem is kell foglalkozni” alapon.

Itt szerintem a második opcióról van szó. Ezt erősíti maga az oldal cookie consent (cookie elfogadás) része. Nekem is innen lett ugyanis gyanús a dolog.

GDPR para

Ha legörgetsz az oldal aljára, akkor ez a szöveg fogad.

Az oldal sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Ha folytatod a böngészést változatlan beállításokkal, azzal elfogadod a sütik további használatát ezen weboldalon. X

A sütiket viszont nem lehet sem elfogadni, sem törölni. Csak be lehet zárni az overlayt egy X gombbal.

Emellett az oldalnak nincs semmilyen adatkezelési szabályzata (pedig van hírlevél feliratkozásuk!). A sütiket nem csak elfogadni vagy elutasítani nem tudod. De nem is lehet a sütikről semmit sem megtudni.

Bár igaz, hogyha nincs bekötve semmilyen követőkód, akkor nehéz is bármit gyűjteni. De mégis hogy mehet ki egy ilyen rendszer élesbe? Mi miatt lehet ez?

Tanulság

Beszéltem néhány hazai szakértővel az oldallal kapcsolatban, akiktől egyöntetűen az a tipp jött vissza, hogy:

Egész egyszerűen nem készült el időben az oldal. Vagy jogi oldalon lett blokkolva sok minden. És, hogy biztosan ne legyen semmi probléma, ezért inkább kigyomláltak mindent belőle. Ha nincs az oldalon semmi GDPR gyanús, akkor nincs GDPR para.

Ha ez igaz is, akkor is ott vannak azok a SEO hibák, amiken már egy felszínes elemzés során látni lehet, hogy nem lett minden átgondolva, átnézve.

Egy ekkora márka újrahúzása nyilván hosszú folyamat. De cserébe azért jó ideje lehetett tudni, hogy lesz. És hát akkor már dolgozni is lehetett (volna) rajta.

Az, hogy egy weboldal nem készült el időre még nem katasztrófa. De azért jól jelzi, hogy még nagyon nagy márkák és cégek is ennyire képesek hanyagolni az onlinet. Annyira, hogy egy rebrand utáni weboldal ilyen formában és ilyen hibákkal („kompromisszumokkal”) élesbe (production) mehet.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!