Blog Lehet jól SEO-zni egy bérelhető webshop motort?
bérelhető webshop motor elemzés
Írta:

Lehet jól SEO-zni egy bérelhető webshop motort?

Az e-kereskedelem folyamatos bővülésével egyre több olyan eszköz jelenik meg, amelyek segítenek az online értékesítésben. Ilyenek a bérelhető webshop motorok is. Egyik nagy előnyük, hogy jellemzően könnyebben, gyorsabb és olcsóbban lehet őket beindítani, mint egy saját fejlesztésű áruházat. Ugyanakkor sokszor hátrányként hozzák fel, hogy mivel nem szabhatóak annyira jól testre, ezért sok téren nem lesznek olyan jók. Nem lesz olyan gyors vagy épp nem lehet annyira jól optimalizálni a keresőknek. Annak jártam utána, hogy ez egyébként igaz-e? Az elemzéshez 23 ezer webshopot és 45 millió magyar kulcsszót néztem meg.

Webshop motorok

Ha webshopot akarsz indítani, akkor három fő irány létezik.

  1. Saját rendszer fejlesztése: bármi megvalósítható, nincs kompromisszum, de profi gárda kell hozzá
  2. Open source webshop motor használata: csak azért, mert open source, még nem ingyenes. Népszerűek, gyorsan reagálnak a trendekre, változásokra. Ilyen ismertebb megoldások: WooCommerce, OpenCart, Prestashop, Magento.
  3. Kész rendszer bérlése: kulcsrakész megoldás, nem kell komoly technikai beállításokkal bajlódni legtöbbször, ugyanakkor meg is van kötve a kezed. Nemzetközi téren a Shopify az egyik legismertebb megoldás, hazai piacon a Shoprenter és az UNAS.

Ha a hagyományos, open source rendszereket és a bérelhető megoldásokat együtt vizsgáljuk, akkor globális szinten a legtöbb használt webshop motorok között ott vannak ezek:

  1. WooCommerce
  2. Shopify
  3. Magento
  4. Prestashop
  5. OpenCart

Ha ezt kiegészítjük a hazai piaccal, akkor a Shoprentert és az UNAS-t érdemes még mindenképp vizsgálni SEO oldalról.

Az e-commerce SEO alapjai

Amikor egy weboldalt akarsz optimalizálni, akkor ugyanaz a három terület jelenik meg mint a hagyományos (nem e-kereskedelmi) weboldalak esetében:

  1. technikai SEO
  2. tartalmi keresőoptimalizálás
  3. linkek

Ebből a szempontból, ha az a kérdés, hogy mennyire lehet jól SEO-zni egy bérelt vagy open source webáruházat, akkor a válasz egyszerű:

Néhány technikai adottságon felül szinten minden a Te kontrollod alatt van még egy bérelhető webáruház esetében is.

Nincs akkora szabadságod, mint egy saját fejlesztésű áruház esetén. A legtöbb esetben viszont erre nincs is szükség. Ha az alap technikai feltételek rendben vannak, akkor a tartalom és linkek lesznek a fő húzóerők. Az meg nagyrészt független lesz magától a motortól.

Vagyis ha az a kérdés, hogy lehet-e jól SEO-zni egy bérelhető webshop motort, vagy egy open source megoldást, akkor a válasz egyértelműen az, hogy IGEN.

De nyilván nem érdemes ezen a szinten megállni, hanem egy kicsit érdemes mélyebbre menni.

Nagy technikai mélységbe menő összehasonlító tesztet azért nehéz csinálni különböző webshop motorokkal kapcsolatban, mert döntően befolyásolja a teszt eredményét, hogy ki milyen sablont használ, milyen kiegészítőket és egyedi megoldásokat rak az oldalra. Ezért ha összehasonlítanék két Shoprenteres webáruházat, ami alatt ugyanaz a bérelhető motor van, simán kaphatok eltérő eredményeket, mert:

  • más az oldalarchitektúra,
  • más a sablon felépítése,
  • eltérő pluginokat használnak,
  • van aki nem optimalizálja a képeket, tartalmakat és így tovább.

Ezért úgy döntöttem, hogy a mély technikai elemzés helyett inkább a végső outputot nézem meg a különböző rendszerek esetében. Vagyis inkább azt vizsgálom meg, hogy mekkora a becsült organikus forgalma egy-egy webáruháznak. A következtetés egyszerű:

Ha egy bérelhető webshop motoron futó webáruháznak jelentős organikus forgalma van, akkor azt lehet jól SEO-zni!

Webshop SEO teszt felépítése

1. Első lépésként összegyűjtöttem webshop motoronként egy jelentős listát (23 ezer webshop).

Vagyis megvizsgáltam, hogy a hazai piacon kik használnak WooCommerce-t, UNAS-t, ShopRentert, Shopify-t, PrestaShopot, OpenCartot és Magentot. Itt főként a webshop motor felépítése és fő html elemek alapján kategorizáltam, de egy-két helyen biztos csúszott be hiba. De nagy átlagban stimmel a kategorizálás. Itt a végső listát tisztítani is kellett, mert sok olyan oldal használ valamilyen webshop motort, akik egyébként nem konkrét webshopok, csak van ilyen kiegészítő e-commerce moduljuk (mert árulnak könyvet, képzést, konferenciát stb).

2. Ezt követően megvizsgáltam 3 dolgot ezeknél a webáruházaknál:

  1. Mekkora a becsült havi organikus forgalmuk?
  2. Hány kifejezésre / kulcsszóra szerepel a TOP10-ben az adott oldal?
  3. Hány kifejezésre / kulcsszóra szerepel a TOP3-ban az adott oldal?

Itt összesen 45 millió magyar kulcsszó adata alapján dolgoztam, ami nyilván nem fed le teljesen minden piacot. De már kellően nagy ahhoz, hogy általános összehasonlítás alapja legyen.

Az adatokat összegeztem és készítettem egy végső táblázatot, jelölve, hogy mekkora a becsült havi organikus forgalom, hány kifejezésre szerepel jól az oldal és utána ezeket sorba raktam.

Majd a végső listából vettem egy mintát, és ezt dolgoztam fel a cikkben.

Webshopok SEO-ja

Bár van egy nagy listám, hogy melyik webáruházak keresőoptimalizálása mennyire lehet jó, mivel a minta nem teljes és az adatok is csak becsültek, ezért nem akarok “legjobb”-at hirdetni egy-egy kategóriában. Viszont minden webshop motornál hozok néhány olyan céget, akiknek jó a SEO-ja. Ezért a legjobbak helyett csak “jókat” fogok hozni, mintavétel alapján.

Az organikus forgalom nagyrészt függ egyébként attól is, hogy ki milyen piacon dolgozik. B2B webshopok esetében a forgalom és organic traffic jellemzően jóval alacsonyabb, mint B2C esetben. Ezért ebben a listában is erősen felülreprezentáltak a B2C weboldalak.

SEO-ban erős webáruházak vegyesen

Igyekeztem az áruházakat pontosan kategorizálni webshop motor szerint, de ezt még 2019 végén tettem meg. Ha azóta valaki motort váltott, vagy alapból rosszul kategorizáltam, akkor a webshop motor oszlop 1-2 helyen tévedhet. De a becsült forgalmi adatok és kulcsszóinformációk 2020. márciusiak, szóval azok viszonylag frissek.

Hogy könnyebb legyen a listát átnézni, szétszedtem őket webáruház motoronként is. Ezekből itt találsz egy-egy kivonatot.

SEO-ban jó Shoprenter webáruházak

SEO-ban jó UNAS webáruházak

SEO-ban jó WooCommerce webáruházak

SEO-ban jó Magento webáruházak

SEO-ban jó OpenCart webáruházak

SEO-ban jó PrestaShop webáruházak

SEO-ban jó Shopify webáruházak

Az érdekes volt, hogy meglepően kevés hazai Shopfy webáruház van. Vagyis olyan, ami kifejezetten a hazai piacra koncentrál, .hu domainnel rendelkezik, de közben Shopify-t használ. Ennek részben technikai, nyelvi és árazásbeli okai vannak. Olyat már többet találtam, ami egyszerre több országban is jelen van, vagy egyébként magyar az üzemeltető, de külföldi piacra (is) dolgoznak.

A nagyobb hazai ekereskedők közül egyébként a BioTech USA és a Scitec is Shopify-t használ.

Az elemzés korlátai

Nyilván tudom, hogy az elemzésben vannak előre kódolt korlátok. Ezek közül a 3 legjelentősebb:

  • webshopok gyűjtése: mivel nem férek hozzá a webshop motorok saját adatbázisához, így nem tudtam az összes webshopot összegyűjteni, de azért mégiscsak egy 23 ezres adatbázisból dolgoztam, ami szerintem kellően nagy
  • mintavétel: a mintavétel nagyrészt random volt, de igyekeztem azokból gyűjteni, akiknek látható és értelmezhető volt az organikus forgalma. Ugyanakkor ki is dobtam olyan oldalakat, amelyek nem klasszikus webshopok, vagy párhuzamosan több piacra is dolgoznak.
  • becsült forgalom és kulcsszó adatok: az organikus forgalomra és a Top3 + Top10 kifejezésekre elég nagy kulcsszó adatbázist használtam (45 millió kifejezés), de nyilván ez se teljes és nem fedi le mondjuk az adott cégek saját belső Google Search Console adatainak mennyiségét. A becsült forgalom esetében pedig az adatok bőven eltérhetnek a tényleges organikus forgalomtól, ha viszont ugyanabban az ipargában tevékenykedő e-ker céget hasonlítasz össze, akkor az egymás közti eltérések már iránymutatóak. Vagyis simán lehet, hogy az itt szereplő adatokhoz képest 2-szer akkor is lehet az organikus forgalma egy webáruháznak. De ha két versenytársat hasonlítasz össze a becsült adatok alapján, akkor ott a köztük lévő különbség jellemzően mutatja, hogy a valóságban milyen mértékű eltérés lehet közöttük.

A korlátok ellenére szerintem tekinthető kelleően reprezentatívnak az elemzés. Nem pontos, de reprezentatív. Hibák ettől még lehetnek benne, főleg a kategorizálásnál. Ha találsz ilyet, akkor jelezd és javítom.

Következtetés

Az egész kutatás célja az volt, hogy megnézzem: lehet-e jól SEO-zni egy bérelhető motort? A válasz pedig egyértelmű: igen, lehet.

A korlátot manapság már nem a bérelhető vagy az open source motorok technikai felépítése okozza. Azok kellően jó alapokkal rendelkeznek, persze ott is tudsz olyan beállításokat csinálni, amivel kárt okozol magadnak. Ha az oldalstruktúrát helyesen építi fel valaki egy bérelhető rendszerben, akkor onnan nagyrészt már a tartalom és a linkek fogják eldönteni, hogy ki szerepel előrébb vagy hátrébb a Google találati listáján.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!