Blog Google Data Studio Data Blending: sokat vártunk rá, de végre megjött!
google data studio data blending
Írta:

Google Data Studio Data Blending: sokat vártunk rá, de végre megjött!

A blogon jellemzően mély esettanulmányokat szoktam írni, és ritkán adok hírt szakmai újdonságokról. Főként azért, mert előbb szeretem tesztelni a megoldásokat, és utána egy átfogó cikkben írok a tapasztalatokról. Most viszont kivételt kell tegyek. Olyan dolog történt, amire nagyon régóta várok. Megjelent ugyanis a Data Studioban a Data Blending funkció.

Jelen esetben pedig nem kellett heteket várni, hogy kipróbáljam és teszteljem a Google Data Studio Data Blending funkcióját. Hisz ennek már régóta ott kellett volna lennie az eszközben.

A kérdés nem az volt, hogy lesz-e data blending. Hanem az, hogy mikor?

A mágikus dátum: 2018. július 10. Már nyomkodom tegnap óta és nagyon örülök. Mert a korábbi összetákolt spreadsheetek, egyedi dashboardok helyett végre van egy olyan megoldás, ami használható. És nem igényel adatvarázsló státuszt sem.

Google Data Studio Data Blending

A Data Blending jelen esetben nem más mint a különböző adatforrások összekapcsolása. A „data source joining” a Data Studio-ban a „data blending” nevet kapta.

A történelemben vannak jobb és rosszabb blend-ek, elég csak a külöböző whisky márkákra gondolni vagy a Blendtec videóira.

Adódik a kérdés, hogy milyen lesz a Data Studio Data Blendingje? Ennek jártam utána, bár kis elemű mintán, de megvannak az első tapasztalatok.

Data blending SEO fókusszal

Már régóta tudtam, hogy milyen riportokat akarok csinálni Data Studioban, amit egészen mostanáig nem lehetett egyszerűen megoldani. Mindig kellett valami külső adatforrás, trükk, áthidaló layer. Mostanra ennek a kötöttségnek egy része megszűnt.

De persze ez előhozza azt is, hogy ahogy bonyolultabbá és komplexebbé válik a rendszer, előjönnek a hibalehetőségek. Emberi és szolgáltatói oldalról is.

Internal server errorral eddig 2-szer sikerült megfektetni a Data Studio-t data blending során.

Pedig minden jól volt beállítva. Egyszer működött, aztán errorral elszállt. Majd nulláról újra felépítve megint ment újra. Több óra próbálkozás után ez nem rossz, hogy csak ennyiszer jött elő, de persze ideális esetben ennek se kéne megtörténnie.

De nézzük a konkrét setupot.

Az egyik legnagyobb szívfájdalmam, hogy egy oldal https migrációja során a korábbi http Search Console adatokat nem tudod egyszerűen összefűzni az új https verzió adataival.

Míg a Google Analytics szépen le tudja kezelni a http-ről https-re való átállást, nem is kell új fiókot nyitni, addig Search Consolenál igen. A régi accountból (http) szépen eltűnnek az adatok. Az újban pedig csak a bekötéstől számítva jelennek meg az újak.

Mit tudtál tenni, ha egyben akartad látni az adatokat (http és https) valós időben? Hát, nagyjából varázsolhattál. És ha ehhez még egy Google Analytics vagy akár Adwords réteget is hozzá akartál fűzni, akkor mindenféle spreadsheeteket reszelhettél, API-kat kellett összekötni, majd Data Studioban ábrázolni. Kész rémálom volt.

De mostantól ez sokkal egyszerűbb lesz. Mutatok is egy gyors példát rá.

Adatforrások bekötése

Első lépésként bekötöttem az alábbi elemeket Data Studio-ba:

  • The Pitch http Search Console
  • The Pitch https Search Console
  • Google Analytics

Join key + dimenziók

A Blending Data Sources egy közös kulcs, vagyis a Common Key alapján működik. Nálam a három adatforrás között a dátum teremti meg a kapcsolatot jelen esetben. Ez alapján szeretném időben ábrázolni, hogy mennyi volt a pageview-k száma és a Search Consoleban látható organikus kattintások száma.

A probléma korábban az volt, hogy a http és https adatok ugye külön voltak és nem tudtam jól összehozni őket. Plusz a Google Analytics-et is nehéz volt párosítani.

Az összes választható opció közül a join key helyére bekerült a dátum (date). Ő lesz a common key (join key).

Az additional dimensions és metrics helyére pedig ezek kerültek:

  • url clicks (kattintások)
  • impressions (megjelenítések)
  • url CTR (kattintási arány)
  • Page Views
  • Sessions

Itt az Available Fields résznél szépen látszik is az ábra, hogy milyen egyéb elemeket lehetett volna még összefésülni.

Egyszerű drag and drop segítségével be lehet dobálni a szükséges infokat és adatokat.

Adatvizualizáció

A feladat innentől kezdve „egyszerű” volt. Mivel összekötöttem, „blendeltem” az adatforrásokat, már csak egy riportot kellett gyártani. Itt a GA pageview, a http és https organic mutatókat akartam megjeleníteni. Itt nagyon jól látszik, hogy a thepitch.hu esetében 2018. áprilisában került sor a http-https átállásra. Ezt követően volt egy organic uplift (ahol megemelkedik a piros grafikon), ami utána korrigált minimálisan. És visszaállt a sárga grafikon felső támasza feletti részre egy kicsivel.

HTTP + HTTPS SEO trükk

És ha már idáig eljutottam, akkor mutatom az egyik kedvenc trükköm, amikor http vs https összehasonlításról van szó. Nagyon egyszerű, de érdekes dolgokra tud fényt deríteni.

Ha a Style menüpont alatt az Y  tengely skálájánál nyomkodod a „Log scale” funkciót, akkor ki-be tudod kapcsolni a logaritmikus skála alapú megjelenítést.

Miért jó ez? Az animgifen jól látszik, hogy hol fog teljesen nullára futni a sárga grafikon, vagyis hol kezd a http verzió kiszorulni a Google keresési találatok közül. Látszik, hogy időnként egy-egy még befigyel, az átállást követően hetekkel is. Ezekre érdemes ránézni, hogy a hiba a Google-nél van, vagy nálad nem sikerült a https migrációt sikeresen végigcsinálni minden oldalnál.

Illetve itt az is érdekes még, hogy a The Pitchnek volt ugyan https protokollja már 2015-től, csak soha nem volt használva. Ennek ellenére a 2018. áprilisi átállás előtt is voltak már https-en kiszolgált találatok.

Kellett egy kis utánajárás, hogy „ezt így mégis hogy?”, aztán rájöttem, hogy anno, még 2016-ban elkezdtem a https átállást előkészíteni, de végül nem csináltam meg „időhiány” miatt. Vagyis simán csak lusta voltam és vártam az utolsó pillanatig. És az előkészítés során csináltam 2 olyan oldalt is, ami már teszt jelleggel https-en futott. Aki pedig véletlenül ezeket találta meg, azoknál már a https migráció előtt is felbukkanhatott https thepitch.hu találat. Ők viszont a keresett oldal helyett egy jó kis error üzenetet kaptak, mivel a https to http redirect nem volt megoldva anno. Szóval az érintett 17 embertől ezúton is elnézést kérek. 🙂

Data Blending lehetőségek

Ahogy a Lunametrics is tök jól összefoglalta most már lehetőség van arra, hogy több adatforrást is össze tudj fésülni. Az ő példájukban ezeket vonták össze:

  • Search Console mint data source
  • Google AdWords
  • Google Analytics

A három chart így néz ki egymástól függetlenül:

És így néz ki, hogyha egy felületre hozod őket.

Lehet elsőre nem tűnik annak, de ez egy komoly előrelépés analitikai téren. Vége a sok egyedi megoldásnak, végre fejfájás nélkül lehet akár különböző Google Analytics Property-k között kapcsolatot teremteni, az email marketing kampányok goal completion-jét nézni egy ecommerce store-ban vagy egy nagyobb ügynökségnél több ügyfél analitikai adatait összehasonlítani. És a sort bátran lehet folytatni.

A lehetőségeknek csak a kreativitás és az internal server error szab majd határt!

A lényeg

A Google Data Studio a Data Blending funkcióval nagyot lépett előre, hogy egy tényleg jól használható eszközt kapjunk a kezünkbe. Eddig se volt rossz, de most jutott el oda, hogy bátran ajánlom majd mindenkinek. Én sokat fogom nyomkodni a jövőben. Tegyetek így Ti is!


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!