Blog Digital Marketing Skill Share konferencia 2019 élménybeszámoló
digital marketing skillshare 2019 élménybeszámoló
Írta:

Digital Marketing Skill Share konferencia 2019 élménybeszámoló

A hazai piacon egyre többen járnak neves, külföldi konferenciákra. Ezek között pedig az utóbbi években megjelentek a SEO fókuszú események is, úgy mint a Brighton SEO, amiről itt írtam részletesen. Nemrég a 2019-es Digital Cube egyik előadója, Sallai Dani mesélte, hogy Balin járt a Digital Marketing Skill Share (DMSS) eseményén. Most az ő élménybeszámolóját olvashatjátok.

A DMSS egy kifejezetten online marketingről, azon belül túlnyomórészt SEO-ról szóló konferencia és networking esemény, ahol a napi munkában szerzett tapasztalataikat igyekeznek megosztani egymással a résztvevők, az előadásokon túl többféle formátumban.

DMSS

Harmadszor rendezik meg az indonéz Bali szigetén, november elején, összesen négy napból áll:

  • kettő hagyományos konferencia jellegű (valaki a színpadon beszél, mások hallgatják),
  • kettő pedig workshop / unconference / beszélgetés / networking jellegű ahol az emberek facilitálva, egymással beszélgetve cserélnek tapasztalatot.

Ez az 1 perces trailer is jól összefolglalja a lényeget.

Kik voltak ott?

Saját beszélgetéseimből azt szűrtem le hogy a közönség majdnem fele valamilyen nemzetközi online szolgáltatáson dolgozik mint alapító vagy marketinges, egy másik majdnem fele a saját 20-80 fős SEO ügynökségét viszi. Egy kis része pedig valamilyen nagyvállalatnál digitális marketinges, mint pl a Decathlon kambodzsai kirendeltsége, az indonéz Gojak nevű szolgáltatás vagy a szintén indonéz BNI bank.

Miért mentem?

A Brokerchooser társtulajdonosaként én felelek a forgalom növekedéséért, aminek fontos szelete a SEO. Ugyan több mint 10 éves tapasztalatom nagy részét nem magyar környezetben (ügyfelekkel, projektekkel, kollégákkal, célpiacon) szereztem, szerettem volna olyanokkal kapcsolatokat építeni és eszmét cserélni, akik hozzánk hasonlóan nemzetközi online szolgáltatásokat fejlesztenek.

Bizonyos dolgokhoz nem elég, ha naprakész vagyok szakmai hírekből és technikákból, szeretem elhelyezni magunkat azon a nemzetközi játéktéren, ahol működünk.

Az eseményről korábban hallva leginkább az fogott meg, hogy úgy tűnt, az általam ismert más konferenciákhoz képest jóval több lehetőség kínálkozhat közös beszélgetésekre, információ cserére, vagyis skill share-re hasonszőrű marketing geekekkel.

Milyen volt az egész?

Nem mintha a SEOs és marketinges konferenciák általában túl feszélyezettek vagy formálisak lennének, hisz mindenki nagyon nyitott ezeken, de valahogy mégis más, lazább és közvetlenebb volt a hangulat. Talán a viszonylag kis méretből (kb. 400 résztvevő) és az egész hosszú időtartamból is fakad, hogy a legtöbb emberrel többször is tudtam beszélgetni, így sokszor tovább tudtunk jutni egy kezdeti felületesebb ismerkedésnél és valóban értelmes szakmai információkat tudtunk egymással megosztani.

Meg hát más érzést kelt egy óceánparti villa medencéjében beszélgetni mondjuk link building email outreach taktikákról, mint egy európai konferenciaterem előterében vagy kávézójában.

Nem tartom magam nagy networkernek, el is fáraszt ha sokat kell beszélnem, de itt valahogy sosem volt terhes a dolog, mindig vártam hogy ki lesz a következő ember akivel jót tudok beszélgetni.

Egy másik, a légkörre nagyon jellemző dolog csak a vége felé tudatosult bennem (éppen amikor az egyetlen ellenpéldára figyeltem fel): elképesztően pozitív volt a hangulat. Ezalatt nem csak a felszínt értem, hogy jó idő van, mindenki nyugodt és mosolygós.

Sokkal inkább azt, hogy mind az előadásokon, mind a beszélgetéseken mindenkiből az áradt, hogy imádja amit csinál. Nem volt szó olyanról, hogy régen minden jobb volt (pedig ezzel a SEO-ban elég könnyen egyet lehet érteni), hogy az ügyfél úgysem érti, hogy nem fogja tudni meggyőzni a főnökét vagy hogy valamit miért nem lehet használni vagy működtetni.

Ehelyett mindenki lelkesedésel és őszintén beszélt a saját projektjéről, cégéről, módszereiről beleértve hiányosságait, kihívásait, akár bénázásait is.

Az alábbiakban az előadásokból és workshopokból emelek ki néhány hasznos és érdekes részt, a teljesség igénye és az előadók külön bemutatása nélkül (utóbbira úgyis van egy jó internetes kereső).

Kyle Roof előadása onpage optimalizálásról

Mit mondott?

Azt hangsúlyozta, hogy a Google keresője egy algoritmus, tehát úgy is viselkedik és úgy is kell hozzáállnunk, mint egy algoritmushoz: nem érti a szöveget, nem tudja ki írja azt, csak különböző elemeket súlyoz.

Több más mellett a legerősebb példaként erre az onpage optimalizálást hozta: meglepő eredményeket lehet elérni azzal ha a célkulcsszót olyan mennyiségben, olyan helyeken, olyan variációkkal és olyan belső linkekben szerepeltetjük az oldalon, amit az algoritmus preferál. És hogy mit preferál az algoritmus, azt elég jól ki lehet olvasni abból, hogy jelenleg milyen oldalak jelennek a találati oldalakon a fő, másodlagos (pl. phrase match, LSI) és harmadlagos (pl. related searhes-ben megjelenő) kulcsszavakra.

Ezt illusztrálandó egy érdekes SEO versenyen keresztül mutatta be az általa fejlesztett és használt eszközt, ami onpage optimalizálásban segít. A verseny lényege az volt, hogy ki tud egy friss oldalt feljebb hozni a találatok között a “rhinoplasty plano” kifejezesre az USA-ban (előbbi orrplasztikát jelent, utóbbi pedig egy texasi kisváros).

A versenyt azzal nyerte meg, hogy 7. helyre hozta fel az oldalát úgy, hogy a versenytársak alapján állította össze azt, hogy milyen kulcsszavaknak és az oldalon belül hol kell megjelenniük a céloldalon, amit rankelni akart. A fő poén a dologban pedig, hogy a céloldalon csak a célkulcsszó volt angol, minden más latin(nak tűnő) szöveg.

Pont ugyanerre a példára és elméletre épült Papp Gábor tartalmi optimalizálós cikke is, ahol a tartalmi SEO szempontokat rangsorolta.

A legfontosabb tartalmi SEO szempontok: rangsorolva! #esettanulmány

A verseny szempontjából már kevésbé fontos, de érdekes utóélete a dolognak, hogy erről az eredményről született is egy Search Engine Journal cikk olyasmi felütéssel, hogy a verseny illetve a résztvevők kifejezetten fricskát akartak adni a Google-nek. A cikk után az előadó elmondása szerint több oldala is, amelyek teljesen függetlenek voltak a versenytől manuális büntetéseket kapott.

Kyle Roof az első, és eddig egyetlen ember a világon, aki manual penaltyt kapott on-page optimalizálásért. Ez azért nem semmi. Főleg azért, mert ezt nem is tilos csinálni.

Milyen volt ez az előadás?

Nagyon jól ötvözte a szakmai tartalmat személyes adalékokkal olyannyira, hogy egy nagyon személyes elemnél szünetet is kellett tartania mert könny szökött a szemébe. Eközben nem volt profi abban az értelemben, hogy nem egy végletekig kicsiszoltan felkészített, a közönség figyelmében lubickoló előadót láttunk hanem egy SEO geeket, aki örül a játékszereinek és annak, hogy ezt megmutathatja másoknak is.

Az MHC képviselőinek előadása EAT-ról és a Quality Raters Guidelines működéséről

Bizonyos témákban (YMYL) a szakértelem és a megbízhatóság (EAT) feltérképezése fontos eleme a Google algoritmusának. Az angol Marie Haynes Consulting SEO ügynökség egyik fő profilja az ezzel kapcsolatos tanácsadás és az algoritmus frissítések utáni büntetésekből való helyreállás segítése.

Előadásukban egy nevesített és egy ügyfél megnevezése nélküli esettanulmányt mutattak be. Az elsőből emelnék ki most pár részletet, ami a 7cups.com oldalon elvégzett módosításokat és azok eredményeit részletezte.

Elmondták, hogy véleményük szerint az EAT önmagában nem egy ranking factor, sokkal inkább egy fogalmi keret.

Szerintük amikor egy Core Update után jelentős (50-nél is több százalékos) visszaesést lát egy oldal, mindig jó részletesen végiggondolni, hogy hogy áll az oldal a Quality Raters Guideline-ban az EAT-vel kapcsolatban megfogalmazott elvárásokkal.

Ezt az oldalt a Medic néven elhíresült frissítés érintette elég negatívan, ezután kezdtek foglalkozni az oldallal. Az oldal auditálása után az alábbi területeken hajtottak végre módosításokat:

  • jól átjön-e az oldal célja – az update időszakában úgy tűnt az oldalra látogató felhasználóknak, hogy ez egy ingyenes szolgáltatás, de az üzleti modellt transzparensen bemutatták a módosítás során
  • tiszta-e ki, vagy melyik cég állítja elő a tartalmat és milyen csatornákon és hogyan lehet kapcsolatba lépni a céggel
  • kézzel fogható-e a szerzők hozzáértése.

A változtatások után nem azonnal, hanem 2019. második Core Update-je után tapasztalták, hogy az oldalt visszatért a korábbi organikus látogatottsági számokhoz.

Gary Illyes – a képkeresés működése

Több más terület után az utóbbi időben a képkereső algoritmus fejlesztésével foglalkozik, mint mérnök. Kiemelte, hogy a képkeresés fontos része a user journey-nek, több téma (pl. lakberendezés, design) során nagy arányban használják azt a felhasználók, hogy finomítsák saját elképzelésüket arról, hogy mit is keresnek. A legáltalánosabb cél tehát nem az, hogy letöltsenek képeket.

Szerinte az image SEO egy viszonylag elhanyagolt terület a keresőoptimalizálásban, ami azt jelenti, hogy az alapok jó felépítésével is jó eredményeket lehet elérni. Ehhez a jó felépítéshez lehetnek hasznosak az alábbi morzsák:

  • a kép címe a képkeresés találati oldalán főképp annak az oldalnak a címéből jön, amelyiken a kép van – a képek jó kategorizálásával és jó címválasztással jól lehet operálni
  • jól kezeli a Google azt, ha a betöltödési sebesség növelése miatt csak késleltetve tölti be a böngésző a képeket (lazy loading), magyarul a Google megtalálja és indexeli is ezeket a képeket – ugyanakkor az image sitemap-ek használata nagy segítség, de ebbe kifejezetten nem kell minden képet, pl. logót vagy a megjelenítéshez kapcsolódó elemet betenni, hanem csak azokat amiket meg szeretnénk jeleníteni a találati oldalon, mert azt gondoljuk, hogy hasznosak a felhasználóknak
  • az alt szöveg és a kép kürüli HTML szöveg jó ha helyesen és részletesen írja körül a kép tartalmát a kulcsszó puszta feltüntetése helyett
  • a képek EXIF metaadataiból ma már semmit nem használnak mert több volt bennük a zaj mint a hasznos információ, csak az IPTC metaadatokból használnak valamennyit
  • a file nevek jó ha beszédesek, de nem érdemes nagyobb mennyiségű képet utólag átnevezni
  • elengedhetetlen viszont, hogy a képek mindig ugyanazon a filenéven legyenek elérhetők és ez ne változzon – ez főképp CDN használatakor lehet probléma, amire egy Facebook-os példát is hozott: sokáig a Facebookon látható képek egyáltalán nem jelentek meg a Google keresőjében, mert az általuk használt CDN különböző technikai okokból minden betöltődésnél egy másik címről töltötte be a képet.

Ha sok saját kép van az oldalon, a fentiekre való figyeléssel sokszor elkerülhető az, hogy a saját oldalunk helyett nagyobb képmegosztók pl. a Pinterest oldalai előrébb legyenek, mint a sajátunk.

És természetesen mindezek a megfontolások a saját, eredeti képekre, grafikákra érvényesek, nehéz értéket teremteni stock fotókkal, amik több száz másik oldalon is megtalálhatók.

Robbie Richards – ügynökségi folyamatok, oldal auditálások

Saját oldalai mellett ő a SEO ügynökségét alapította és vezeti. Azt mutatta be, hogy milyen auditálási folyamaton mennek végig, amikor egy közepes méretű oldalnál kell eldönteniük, hogy milyen tartalmakat fejlesszenek tovább, miket hagyjanak meg és miket vonjanak össze másokkal vagy töröljenek ki teljesen.

Mint minden másra, erre is van egy folyamatuk. Ez önmagában nem túl meglepő, azt azonban mindenképp feltűnt, hogy mindenkinek mindenre amiről beszélt van dokumentált folyamata, ebben pl. mi is erősek vagyunk.

Néhány tipp, ami kijött az előadásból

  • Ha egy kulcsszóra több találattal is megjelenünk, érdemes kombinálni ezeket úgy, hogy az alacsonyabban rankelő tartalmait olvasztjuk a magasabban rankelőbe és előbbit irányítjuk át az utóbbira. Ezáltal egyrészt sokszor javul a pozíció, másrézst saját mérései szerint az így javult pozíció több kattintást tud elérni a jobb pozíció szinte exponenciálisan nagyobb átkattintási aránya miatt. Magyarul több kattintás érkezik egy darab 3. pozícióban lévő találatra mint két találatra amiből az egyik az 5. másik mondjuk a 7. pozícióban van.
  • Amikor azt próbálja eldönteni az audit során, hogy egyáltalán milyen kulcsszavakra tud reálisan rankelni, akkor
    • az oldal saját Search Console adatai alapján felállít egy benchmarkot arra, hogy mik a Keyword Difficulty (az ahrefs eszköz metrikája) értékei azoknak a kulcsszavaknak amikre az oldal jelenleg első pozícióban jelenik meg
    • olyan kulcsszavakat választ, ahol a jelenlegi találatok Domain Rating-je (ahrefs metrika) legfeljebb öttel nagyobb mint a saját oldala
    • kategorizálja, hogy a kulcsszavakra jelenleg milyen típusú találatok jelennek meg és olyan egy hasonló típusúval próbál rankelni maga is (pl. lista cikk, best cikk, review, vagy egyéb).

Érdekes volt nekem ez az előadás abból a szempontból is, hogy ismét láthattam hogyan ad elő egy, a szakmában elég ismert név.

Jóideje követem őt és egy nagyon profin felépített személyes márkája van. Ez alapján arra számítottam, hogy egy kevés konkrétumokkal operáló, nem túl hasznos de nagyon jól kimunkált prezentációt láthatok majd. Ehhez képest kb. pont a fordítottját tapasztaltam: amellett, hogy nagyon szimpatikus volt mind a tartalom, mind a stílus, egy csöndes és szerény ember karaktere rajzolódott ki előttem. Talán ezért is jó élőben találkozni emberekkel!

Gael Breton – weboldal és linképítés

Amellett, hogy korábban SEO ügynökségük volt (egyébként Budapesten, ahol én is majd 3 évig dolgoztam) az utóbbi években saját weboldalaikat építik különböző témákban, a tanulságokból pedig marketing oktató kurzusaikat fejlesztik.

Linképítési folyamataik során az elmúlt egy évben kb. 600 000 emailt küldtek ki amikkel ezekre a siteokra építenek linkeket, az előadásában hallottakból pedig az alábbi tanulságok lehetnek hasznosak:

  • Azok az outreach emailjeik, amikben nem szólították nevén a címzettet 3%-ban eredményeztek új linkeket (a kiküldött emailek számához képest), ezzel szemben azok a levelek amikben használtak neveket 4,5%-os hatékonysággal működnek.
    • Ezt felismerve egyébként azt is megcsinálták, hogy egy publikusan elérhető strukturált listából letöltötték az összes létező keresztnevet és azokat ahol tudták automatikusan összepárosították a céges emailcímekben látható nevekkel (pl. egy [email protected] cím alapján az illető neve jó eséllyel John).
  • Érdemes 2-3 followupot is küldeni az első levél után, mert a válaszok fele ezekből a 2. vagy 3. emailekből érkezik.
  • A DR30 és DR50 közötti oldalak a leginkább válaszra és linkelhelyezésre hajlandók.
  • Olyan oldalakról is érdemes linkeket szerezni amelyek már linkelnek ránk, csak ekkor az oldal egy másik részére érdemes kérni a linket.

Charles Floate

Függetlenül attól, hogy mennyire tűnt szimpatikusnak a közönség körében, az általa bemutatott dolgok érdekes színfoltok voltak az egyébként sem túl szürke felhozatalban. Noha minden előadásban volt kreatív, elgondolkodtató, más szituációban is jól használható elem, mindenki igyekszezett hangsúlyozni, hogy amit csinálni szokott és amit bemutat az legitim, a Google által is okésnak ítélt taktika.

Ezzel elég gyorsan szembehelyezkedett Charles amennyiben azzal indított, hogy egy év alatt több mint 1 millió USD értékben vásárolt linkeket ügyfeleinek és saját oldalainak és mindenkit bíztat arra, hogy hasonlóan tegyen (nem csak tőle vásárolva, hanem általában is).

Teszi mindezt azért, mert noha nem mindig jön ki jól az algoritmus frissítésekből, összességében még így is jobban jár, mint ha az általa preferált területeken (főként pénzügy) kirívóan magas kattintási árakba fektetné a büdzséjét Google Ads-en keresztül.

Kiemelte, hogy nem angol nyelven (saját bevallása szerint neki norvég oldalai vannak) mennyire elmaradott a Google algoritmusa, az angolhoz képest legalább 2-3 évvel, így több olyan technika jól működik, amit angolul már nagyon nehezen lehet használni, pl. directorykból vagy blog network-ökből vásárolt linkek használata, vagy az anchor textek túloptimalizálása.

Ilyen helyi oldalak esetében pedig az angol nyelvű oldalakról érkező linkek pedig szerinte ugyanannyira jók mint a hely oldalakról érkezők: az egyik, személyi hitelekkel foglalkozó norvég oldala pl. 90%-ban angol oldalakról érkező linkekkel rankel és csak a fennmaradó kb 10% jön helyi oldalakról

Hogyan tovább?

A DMSS-t jövőre is megrendezik, mindenkinek ajánlom, aki nem standard előadásokból szeretne tanulni és ismeretségeket szeretne kötni. A magam részéről több emberrel is kapcsolatban maradtam, jó eséllyel valamilyen szakmai együttműködést is tető alá tudunk majd hozni, amit itt indítottunk el.

A konferencia weboldala: https://dmss.io/

Sallai Dani
Sallai Dani

CMO @Brokerchooser.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!