Blog „Akkor érzem jól magam, ha nagy falatokon dolgozom.” – interjú Sallai Danival
sallai dani interjú
Írta:

„Akkor érzem jól magam, ha nagy falatokon dolgozom.” – interjú Sallai Danival

A Digital Cube Conf Magyarország legnagyobb dedikált Analitika, PPC és SEO konferenciája, ami 2019. május 23-24-én kerül megrendezésre. Ennek kapcsán beszélgetett az egyik előadóval, Sallai Danival a konferencia egyik szervezője, Papp Gábor.

Papp Gábor | The Pitch

Papp Gábor: Online már régebbről ismerjük egymást, de személyesen valamikor csak 2016-2017 környékén találkoztunk először. Méghozzá egy meetupon, ahol én a SEO-ról, te pedig a PPC-ről beszélték. Ha jól rémlik, akkor a „SEO vs PPC” volt a téma. De én legalább annyit beszéltem PPC-ről, mint Te SEO-ról. Hogyan kerültél a PPC és a keresőoptimalizálás területére? Mióta foglalkozol SEO-val?

Sallai Dani

Sallai Dani: Megszakításokkal, viszonylag hosszú karrierem során összesen kb hat éve foglakozom SEO-val. Tizenhárom évesen kaptam először pénzt munkáért (az 20 éve volt) ami egy cég weboldalának és néhány landing page-ének design-ja és lefejlesztése volt. Ezek után elég hamar sikerült úgy alakítanom, hogy suli, majd később egyetem mellett designoltam és építettem oldalakat. Az első rendes munkahelyi munkám során is designoltam és sitebuildeltem. Itt kissé random módon lehetőségünk volt átvenni egy nemzetközi légitársaság magyar, majd később régiós PPC kampányainak felügyeletét, aminek kapcsán mind a PPC-vel, mind SEO-val is éles helyzetben ismerkedtem meg. Rögtön és azonnal. Az itt szerzett tapasztalatok fontosnak bizonyultak ahhoz, hogy később nagy hazai ügynökségnél tudjak dolgozni.

Mi volt a legmeghatározóbb élményed SEO téren?

Az amikor egyszerre több különböző témájú, tartalom alapú oldalt is indítottunk és ezeket elkezdték emberek megtalálni és elkezdtek forgalmat hozni. Előtte is értünk el jó eredményeket sokféle projektben.

De teljesen más érzés nekem nulláról indítani valamit és látni, hogy működik.

Milyen területeivel foglalkozol a keresőoptimalizálásnak?

Korábban, ügynökségnél dolgozva főképp a nagyobb projektek adtak lehetőséget arra, hogy hosszabban elmerüljek mondjuk linképítésben, vagy a site struktúra és az onpage kialakításában.

Jelenleg a Brokerchooserben én felelek a forgalomért, így a SEO minden területével foglalkozom és szerintem ez gyakorlatilag egy külön terület. Nem evidens megtalálni azt, hogy adott pillanatban (hónapban, héten, negyedévben) mi az amibe a leginkább érdemes a saját erőforrásainkat beletenni.

Mi a legnagyobb félreértés, amivel mindig meg kell küzdeni?

Ez lehet hogy uncsinak tűnik, de nincs most olyan amivel mindig meg kell küzdenem. Igazából azt sem érzem, hogy küzdenem kellene bármivel. Nagy félreértéseket sem látok.

Mi volt a legnagyobb kudarc a munkád során?

Majdnem ezt mondtam legmeghatározóbb élménynek, de a legnagyobb kudarc igazából nem is SEO kapcsán él bennem. Hanem mint tanácsadó szakember volt egy komoly kudarc-élményem. Ezt akkor éltem meg, amikor beestek azok az oldalak amelyeknek guest postokkal építettünk linkeket. Ezután hetekig az volt a munkám, hogy a korábbi hónapok munkái után takarítok és készítek disavow listákat. Ez egy nagy update utáni időszak volt, ami után a megelőző évek nagy guest posting láza alábbhagyott.

Nyilván nem a többhetes munka fájt ebben, hanem azt látni, hogy valami ami korábban nagyon egyértelműen és nagyon jól működött már nemcsak hogy nem működik, de konkrétan kárt okoz. Azt nem volt könnyű megemésztenem.

Miről fogsz előadni a Digital Cube konferencián?

Arról hogy mi hogyan használjuk a featured snippeteket a magunk javára és hogy mit tanulhatnak ebből mások. Bemutatom miért jelentenek nagy változást, mit lehet vele kezdeni és hogy mi mit csinálunk konkrétan és milyen eredményeit látjuk.

Ha már konferencia: melyik volt a legjobb konferencia-élményed eddig? Mitől volt ez a legjobb?

Az egyik első londoni Measurecamp. Óriási élmény volt maga a konferencia a formátuma miatt. De a konferencián belül az egyik session-höz kapcsolódik egy (legalábbis a magam számára) nagy szakmai felismerésem is.

Ha most épp nem SEO területen dolgoznál, akkor mivel foglalkoznál? Mi az álommunkád?

Design vagy UX területen dolgoznék mert az a másik terület ami nagyon érdekel. És van is benne tapasztalatom. Ha viszont annyira másik területre gondolunk, ami nem is kapcsolódik a digitális világhoz, akkor lövésem sincs.

Álom munkám olyan értelemben nincs, hogy valami egész mást csinálnék.

Hogy jellemeznéd a 10 évvel ezelőtti önmagadat? Mivel foglalkoztál akkor?

10 éve kezdtem el dolgozni egy ismert és nagy ügynökségnél mint junior PPC-s. Teljesen más dolgokat gondoltam akkor nehéznek ahhoz képest mint amik azóta és jelenleg nehéz dolgoknak bizonyulnak. Ugyanígy egészen más dolgokat gondoltam könnyűnek ahhoz képest, amiket azóta könnyűnek gondolok. És egyik sem azért van mert közben kigyúrtam magam! 😀

Miért a keresőoptimalizálás? Mi vonzott benne?

Eleinte szimplán az vonzott benne, hogy sok kis “hekkeléssel” és kreatív dolgokkal az látszik a Google-ben amit én szeretnék és ez kicsit olyan érzés volt mintha a tévében szerepelnék. Akkor is, ha nyilván nem én szereplek hanem a találat. És akkor is ha egyébként nem szeretnék a tévében szerepelni. Ez igaz PPC-re is, amivel egyébként többet foglalkoztam összességében eddig és igaz ez web analitikára is egy kis csavarral.

Később, és mára teljesen ez vette át a szerepet.

Nem elsősorban a keresőoptimalizálás, vagy bármilyen adott csatorna vonz, hanem az, hogy a segítségemmel előrébb jussunk.

Ugyan izgalmas dolog valamit csak azért megcsinálni mert érdekes, cool vagy pusztán azért mert lehetséges. De mára sokkal inkább átszűrök mindent egy “üzleti” szűrőn is, ahol a szűrő nagyjából vaálszt a “jó és ezzel közelebb vagyunk a célunkhoz?” kérdésre. Ha „igen, előrébb vagyunk”, akkor jön a következő kérdés: „mennyivel és van-e még más amivel mégközelebb lehetnénk?”, majd az „esetleg kevesebb befektetett energiával is mehet ez?” – jellegű kérdések megválaszolása jön. Itt emelkedik el a mai munkám a puszta „SEO-zok” szinttől.

Mi volt az eddigi legnagyobb falat?

Szerencsére eddig nagyjából mindig az aktuális feladataim voltak a legnagyobb falatok. Ezeket keresem is mindig.

Akkor érzem jól magam, ha nagy falatokon dolgozom.

Ez jelenleg a Brokerchooser fejlesztése. Azért nagy falat ez, mert más mindsetet és talán más skilleket is igényel egy terméken dolgozni hosszú ideig, szemben mondjuk azzal, amit ügynökségeknél csinál az ember.

Egyik sem jobb vagy rosszabb. Csak más.

Azt, hogy ez más, korábban is tudtam, de hogy ez a másság miben is rejlik, szinte hétről hétre megtapasztalom és kihívást jelent.

Hogy kell elképzelni egy átlagos napodat?

Inkább hetekben gondolkodom, úgyhogy többet mond talán ha erről beszélek. A csapatban elég jól szinkronban vagyunk egymással, így közösen tervezünk hosszabb időszakokat (sprinteket, negyedéveket) és heteket is.

Egyik hét sem tipikus olyan szempontból, hogy nem ugyanazokon a folyamatokon megyünk végig. Ritkán látok két egyforma kihívást, problémát vagy lehetőséget. A hetem már hétfő előtt kezdődik, átnézem hogy azon a héten kikkel és mikor kell a csapaton belül egyeztetnem arról, amivel azon a héten én haladni szeretnék. Maguk a napok önmagukban nem annyira izgalmasak vagy különlegesek, hogy valami speciális rutint kellene kidolgozni köréjük.

Kedvenc vicced?

Ketten jönnek le a hegyről, egyik futva, másik medve.

Van esetleg bármi tanácsod, azok számára, akiket érdekel a SEO vagy a konferencia?

Az online marketing és a SEO különösen olyan dolog, amiben nagyon jól lehet egyedül is fejlődni. És akár nulláról egész messze eljutni.

Használjátok ezt ki és meetupokon, konferenciákon beszéljetek sokat egymással a saját megoldásaitokról, sikereitekről, nehézségeitekről. Önmagában ebben is nagyon sok fejlődési lehetőség van. A konferenciák egyik előnye, hogy jó szakmai előadásokat tudsz meghallgatni. A másik meg az, hogy a szünetben tudsz kérdezni olyanoktól, akik szinte már biztos látták azokat a kihívásokat és problémákat, amikkel Te most nézel szembe. Ezek az akár 1-2 perces beszélgetések hónapokat tudnak gyorsítani a szakmai előremeneteledben és olyan ajtókat nyithatnak meg, amikről eddig zárva voltak. Vagy azt se tudtad, hogy léteznek.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!