Blog Gyakori SEO hibák, amiket a webshopok elkövetnek
gyakori webshop seo hibák

Gyakori SEO hibák, amiket a webshopok elkövetnek

Az online áruházak sikere számos tényezőtől függ. Lehet-e egy webáruházzal előkelő helyen szerepelni a keresőkben? Természetesen lehet. Ehhez a látogatóink számára hasznos és releváns tartalmakat kell gyártani és be kell tartani a legfontosabb SEO alapszabályokat. Ám ez nagyon sok webshopnak nem sikerül. Pedig egy kis odafigyeléssel és energiabefektetéssel sokkal több organikus forgalmat is irányíthatnának az oldalukra. Ebben a cikkben az általunk tapasztalt alapvető hibákat gyűjtöttük össze.

Az alábbi pontokat fogjuk érinteni:

  • Webáruházak helyzete Magyarországon
  • A keresőoptimalizálás és a webáruházak
  • Milyen seo elemekre kell odafigyelnünk?
  • On-page seo hibák
  • Off-page seo hibák
  • Technikai seo hibák
  • Általános seo hibák

Webáruházak helyzete Magyarországon

Az elmúlt évek “nyissunk webáruházat” hype-ja után, kezd lassulni az új szereplők piacra lépése. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy számuk már eléri a 10 ezret, de a fluktuáció folyamatos.

Hogy közülük mennyi az aktív?

A GKI Digital ügyvezetője, Timár Szabolcs szerint megközelítőleg 5.000-5.500 aktív webáruház működhet. Pintér Róbert Ph.D, az eNET kutatásvezetője szerint 6.300 webshoppal kalkulálhatunk.

Ezeknek a nagyobb része valószínűleg bérelhető megoldás. Legalábbis erre enged következtetni, hogy a téma iránt megnőttek a keresési kifejezések, és mennyiségek az utóbbi 4,5 évben.

A GKI Digital 2018-as felméréséből kiderül az is, hogy közel 3 millió fő lehet azoknak a száma Magyarországon, akik aktívan vásárolnak online és számuk évről évre 5-6 %-kal nő.

Ha 10 ezer webáruházzal számolunk, akkor is egy webáruházra átlagosan 300 “vásárló” jut.

A látogatószám és a vásárlások között viszonylag szoros összefüggés van. Ezért, ha a fenti adatokból még kivonjuk a TOP 10 webáruházat – akik a 2017-ben elért 365 milliárd Ft-os online kiskereskedelmi forgalomból 135 milliárdot vállaltak – akkor a többiek számára még karcsúbb a helyzet (mindenféle tekintetben).

Míg a TOP 10 kereskedő adja a forgalom 37%-át (135 milliárd Ft), addig a többi 230 milliárd forint a fennmaradó több ezer webáruház között oszlik szét.

Nem véletlen, hogy az előrejelzések szerint 2018-ban a többség a marketingben látja a fejlődési lehetőséget. Ezt a következő felmérés is bizonyítja:

Az eNET kutatásából kiderül, hogy a webáruházak 93%-a alkalmaz online marketinget. A megkérdezettek szerint a három leghatékonyabbnak ítélt eszköz:

  • a keresőoptimalizálás
  • a fizetett ppc hirdetések
  • és a remarketing (bár igaz, hogy azóta bejött a GDPR)

A keresőoptimalizálás és a webáruházak

A fenti adatokat támasztja alá a GKI Digital 2018 első felére vonatkozó, 1400 kereskedő részvételével készült kutatása is, ahol a marketing eszközök használata között a SEO az előkelő 2. helyen szerepel.

Sőt, ezt igazolja a WebshopExperts webáruházak között végzett friss, 2018. nyári felmérése is, amiből kiderül, hogy a SEO még mindig az egyik legjobban teljesítő eszköz. Ám ez nem jelenti azt, hogy mindenki használja is, csupán azt, hogy aki foglalkozik vele, az meglehetősen hatékonynak találja.

Ezen adatok alapján azt hihetnénk, hogy mindenki tudja melyik marketing csatornára érdemes odafigyelni és mit kell(ene) csinálni ahhoz, hogy sikeresebb webshop tulajdonos váljon belőle.

Ám a tapasztalatunk szerint ez abszolút nem jellemző. Kisvállalkozói szinten a tervezésnél szinte teljesen kihagyják a SEO faktort, mint stratégiát. Így a későbbiekben a saját dolgukat nehezítik meg, ha keresőoptimalizálni szeretnék a webshopot. Sőt a SEO alatt – mint tevékenység – sokan mást értenek. Van akinek ez a szövegírás, van akinek a technikai elemek beállítása, van akinek a “linkelgetés” stb…

Ez valószínűleg annak tudható be, hogy nagyon sokan egy hirtelen ötlettől vezérelve (pusztán érzésből) döntenek úgy, hogy indítanak egy webshopot. És nem gondolják át a koncepciót üzletileg és stratégiai szempontból sem.

A jó hír, hogy ez az alultervezettség viszont lehetőséget jelenthet annak, aki eredményesebben akar szerepelni. A hagyományos SEO ugyanis működik az e-commerceben is, csak kiegészül jó néhány specifikus komponenssel.

Milyen SEO elemekre kell odafigyelnünk?

Miközben készültem a cikk wireframejével, készítettem egy gyors kutatást a témában. Rengeteg cikket találtam, ahol szinte ugyanazokat a “problémákat” boncolgatták. Ettől igyekeztem eltérni és a saját ügynökségi tapasztalatainkra kihegyezni a cikket.

Nézzük meg, melyek azok a tipikusan webáruházak által elkövetett hibák, amelyekkel egyre sűrűbben találkoztunk az utóbbi időben:

On-page hibák

Hiányzó vagy helytelen kulcsszókutatás

Probléma: A legtöbben figyelmen kívül hagyják a felhasználói szándékot (search intent). Nem a felhasználó fejével gondolkodva “építik” fel a webáruházukat. Mindenki eladni akar, méghozzá azonnal. Ehhez kapcsolódik, hogy nem gyártanak tartalmat sem (blog, kategória, termék). Ha valaki véletlenül blogol is, akkor azt sem tudatos stratégia mentén teszi.

Megoldási javaslat: Építsük fel úgy a webshopunkat, hogy az képes legyen végig vezetni az érdeklődőt az alábbi fázisokon. A megoldásról Papp Gábor vendégcikkéből merítettem ihletet. A lényeg, hogy a vásárló útjának megtervezésénél figyelembe kell vennünk, hogy ki, mikor, milyen szándékkal keresi fel áruházunkat.

A customer journey arról szól, hogy az adott fázisban lévő ügyfelet milyen kérdések foglalkoztatják, mik a legnagyobb problémái, illetve ehhez milyen megoldást akarunk javasolni. Ezeket mind fel kell térképeznünk.

Mindezeket figyelembe véve célszerű szegmentálnunk a kulcsszavainkat minimum információszerzés- és vásárlás célú kifejezésekre. Nyilvánvaló, hogy egy webshopnál a vásárlást támogató kulcsszavakra kiemelt figyelmet kell fordítanunk. Ehhez kapcsolódik a következő probléma.

Kulcsszavak helytelen felhasználása

Probléma: Szorosan kapcsolódik az előző ponthoz, hogy a kiválasztott kulcsszavakat nem a dedikált oldalakon alkalmazzák (úgy is mondhatnám, hogy rosszkor és rossz helyen ).

Megoldási javaslat: Minden oldalnak megvan a saját célja. Egy webshop esetében ezekről a főbb oldalakról beszélhetünk. Ebből három plusz egyet abszolút érint a SEO:

  • Nyitóoldal: az általános head keywordről érkező forgalmat ide érdemes irányítani
  • Kategória oldal: head- és medium keywordök területe, amiket érdemes ügyesen beépítenünk a kategóriafa elnevezéseibe.
  • Termék oldal: long tail keywordök, amiket célszerű a termék címében (title) szerepeltetni, kiegészítve a termék egyéb jellemzőivel, illetve tulajdonságaival.
  • Blog: egy sikeres webshopnak törekedni kell, hogy a látogató – függetlenül attól, hogy a vásárlói életút melyik pontján tartózkodik – megtalálja a neki való tartalmat (awareness-interest-evaluation-purchase-loyalty)

Első látogatás során látogatók jelentős részét nem egyből a termékünk érdekli. Még csak problémával vagy vágy tudattal rendelkeznek, ezért célszerű a keresési kifejezésüknek megfelelő oldalra (pl. blog) irányítani és releváns tartalmakkal ellátni őket. Ezáltal is szélesítve a marketing tölcsérünk száját. Egy magyarországi webáruház átlagos konverziós rátája a fenti felmérés szerint 1,37%. Ez a szám egy jól megtervezett customer journey-vel feljebb tornázható.

Használd a Search Console-t és derítsd ki, hogy milyen kifejezésekre érkeztek a látogatóid. Majd vesd össze a következő találatokkal:

site:xywebaruhaz.hu “kulcsszó”

Néha meglepő eredmények tudnak születni. Azonosítsd, hogy melyik kulcsszóra melyik oldalad legyen elérhető és ha szükséges hajtsd végre a szükséges módosításokat ezeken az oldalakon.

Következetlen termék elnevezések

Probléma: Gyakori eset, hogy egy webshopon belül is eltérő metodika mentén (vagy csak úgy random) születnek a termék elnevezések. Ez főleg akkor fordul elő, ha több gyártó termékét is forgalmazza az adott webáruház és egy az egyben átveszik a gyártó által használt neveket. Ám ezek az esetek többségében eltérő felépítésűek.

Megoldási javaslat: Célszerű a termék elnevezéseket egységesen használni az egész webáruházban, azaz azonos módszer alapján kreáljuk őket:

  • Példa: Terméknév (long tail keyword bizonyos része) + tulajdonság + head keyword, ami egy konkrét termék esetében így néz ki:
  • Csepel Blackwood Cruiser (long tail keyword bizonyos része) + férfi (tulajdonság/ jelleg) + kerékpár (head keyword).

Apropó: Miért jobb a kerékpár a bicikli kifejezéstől?

Érdemes szinonimákra is végrehajtani a keresési mennyiségek ellenőrzését, és termék nevében azt használni amire többen keresnek.

Több tízezres vagy akár százezres termékszám esetén, elsősorban azokkal foglalkozzunk, amelyektől forgalmat várhatunk (keresési vagy anyagi értelemben is).

Itt négyféle dimenzió mentén priorizálhatunk:

  1. a saját érdekeinket (termék árrése, beszerezhetősége valamint a tartalmak előállításának energiaigénye),
  2. a célközönségünk vásárlási hajlandóságát (pl. szezonok, évszakok),
  3. a Google szándékát (első 10 találat vizsgálata – milyen típusú találatokat látunk?),
  4. a konkurenciánk erejét ( az első 10 találat SEO erősségének vizsgálata) figyelembe véve.

Megszűnt termék oldalainak letiltása

Probléma: Egy webáruházban pörögnek a termékek, így egy adott pillanatban hol elérhetőek, hol nem. Rosszabb esetben meg is szűnik egy-egy termék, vagy simán csak elfogy és nem fog belőle új szállítmány érkezni. Ha a Google nem találja az adott oldalt, akkor azt 404-es hibakóddal jelzi a látogatónak. Itt két probléma is felmerülhet:

  1. Tényleg megszűnt a termék?
  2. Vagy csak átmenetileg nem elérhető?

Megoldási javaslat: A 404-es oldalak nem egészségesek a webáruházaknak sem.

Kezdjük az egyszerűbb esettel. Ha a termék pillanatnyilag nem elérhető, akkor használjunk inkább olyan készlet állapotokat, amelyeket a webáruházunk rendszere nem tilt le.

Példa: Előrendelhető, rendelésre stb.

Ha a termékünk megszűnik (és a jövőben sem lesz elérhető), töröljük és 301-el irányítsuk át egy általunk preferált oldalra. Vagy megtartjuk az oldalt és tájékoztatjuk az érdeklődőt, hogy sajnos ez van, de itt egy termék amit javaslunk helyette. A lényeg, hogy játszunk tiszta lappal. Az Extreme Digital megtartja a termékeit 200-as válaszkóddal. (https://edigital.hu/e-book-olvaso/amazon-kindle-touch-ebook-olvaso-p211446)

Off-page seo hibák

Linképítési stratégia hiánya

Probléma: Alapjáraton a linkekre(backlinkekre) szükség van. Bármennyire is jó az on-page és a technikai SEO egy webshopnál, a kimagasló organikus helyezésekhez és eredményekhez szükség van külső linkekre is.

A problémának több szintje is létezik:

  • egyáltalán nem csinálják a linkszerzést,
  • csinálják, de ész nélkül:
    • sógor, koma, jóbarát oldaláról szereznek linket
    • vásárolt linkekkel ügyeskednek.

Megoldási javaslat: Linkeket kell szerezni, de nem minden áron. A kulcs a hitelesség és a relevancia. Az egyik legismertebb mérőszám a DA (Domain Authority) és a PA (Page Authority) érték, amit például a https://moz.com/link-explorer oldalon tudunk ellenőrizni.

A vendégblogolás egy tipikus esete a linképítésnek. Arra kell törekedni, hogy minél több és minél hitelesebb hivatkozás mutasson a webshopunkba. Célszerű a fokozatosság elvét követni, vagyis legyen a növekedésben egy természetesség.

És van még egy nagyon fontos szempont: mennyire releváns, azaz mennyire témába vágó a ránk hivatkozó oldal. Például a ShopnGo-hoz, mint bérelhető webáruház megoldásokhoz kitűnően kapcsolódik a The Pitch online marketing blog. Sokkal jobban, mintha egy lovarda hivatkozna ránk.

Sőt, még DA szempontból is egy jó dealnek bizonyult a vendégblogolás.

The Pitch PA és DA értéke:

Shopngo PA és DA értéke:

Még egy fontos megjegyzés: A közösségi oldalak (és általában a bárki által szerkeszthető oldalak) nofollow linkeket használnak, vagyis nem képviselnek számunkra linkerőt. (pl. Facebook, YouTube, Wikipédia stb.)

Technikai seo hibák

Átláthatatlan oldalstruktúra

Probléma: Webáruházaknál nem ritka, hogy több ezer termék szerepel a kínálatban. Sokszor jó szándékból kismillió fő- és alkategóriát hoznak létre a tulajdonosak. Így azonban felborulhat az oldal hierarchiája. Navigációs káosz alakulhat ki. A túl sok kategória felesleges és zavaró. És nem csak a felhasználót zavarja össze, hanem a Google-t is.

Megoldási javaslat: Kerülni kell a túl mély kategóriafát. Ökölszabályként elmondható, hogy a látogató 3-4 kattintásból érje el a termékoldalt. Vagyis célszerű egy laposabb struktúrát alkalmaznunk, hasonlóan ahogyan azt fontosabb oldalaknál már említettük:

Főoldal – kategória oldal – alkategória oldal – termék oldal

Az eMAG-on közel 8 millió termék kapható, ennek ellenére sikerült átláthatóvá tenni a termékkategóriákat. A termék oldal a 4. szint.

Mindent indexel a Google

Probléma: A Googlebotnak az a dolga, hogy indexeljen mindent, ami nincs előle letiltva. Ez a Google sikerének egyik kulcsa is egyben. Ám ez webáruházaknál olykor káros lehet. Ugyanis a webshopnál használt rendezésnél, szűrésnél és a felhasználók általi kereséseknél újabb url-ek jöhetnek létre, amiket szépen feltérképez a bot. Ha ez megtörténik, akkor rengeteg új, de nem valós oldal jöhet létre, amelyek még ráadásul ugyanolyan tartalommal fognak rendelkezni, vagyis ismét duplikált tartalmak születhetnek.

Megoldási javaslat: Az egyik megoldás az, hogy noindex, nofollow vagy canonical attribútumokkal utasítjuk a botokat, hogy mit tegyenek az adott oldalakkal.

A másik út, hogy beállítjuk a Search Consolban az általunk használt paramétereket, illetve konfiguráljuk ezeknek a figyelembevételét.

A harmadik lehetőség, hogy egyáltalán ne eredményezzen új url-eket ezen elemeknek a használata.

Hasonló a helyzet a termékvariációknál is, ahol például színenként vagy méretenként több termék is létrehozható. Ezt semmiképpen sem javasoljuk, hiszen így megoszlik a hitelesség és erő az oldalak között. Ehelyett célszerű egy “fő” termékoldalt létrehozni, ahol szerepelnek a termékvariációk. Ezzel a duplikáció problémáját is megoldottuk, hiszen csak egy oldalra kell erős tartalmat, illetve termékleírást gyártanunk.

Egy termék több kategóriában szerepel

Probléma: A webáruházban lévő sok ezer termék közül, előfordul, hogy egy-egy termék több kategóriába is belekerül. Ez önmagában nem probléma, hiszen ez a látogatókat hivatott segíteni. A probléma az, ha a webáruház url szerkezete úgy van kialakítva, hogy a termék oldal url-je, tartalmazza a kategóriák nevét is. Ezzel az a baj, hogy a Google szempontjából duplikált tartalmak keletkeznek. Megfelelő struktúra nélkül az oldalak egymással versenyeznek.

Példa:

  • url 1: xywebaruhaz.hu/ferfi-kerekparok/trekking-kerekparok/csepel-2018
  • url 2: xywebaruhaz.hu/ferfi-kerekparok/varosi-kerekparok/csepel-2018

Megoldási javaslat: Kétféle praktika közül választhatunk.

Az egyik, hogy kiválasztjuk az adott termék “fő” – azaz értékesebb – kategóriáját és ezeket a kevésbé értékes kategória oldalainkon a rel=canonical attribútummal jelöljük. Hasonlóan a 301 redirectnél, itt is célszerű elkerülni a körbehivatkozást. Törekedjünk arra, hogy egyből az elsődleges oldalunkra történjen a hivatkozás (ne legyen körbehivatkozás)

pl.: <link rel=”canonical” href=”xywebaruhaz.hu/ferfi-kerekparok/trekking-kerekparok/csepel-2018″ />

A másik megoldás, hogy mindegyik terméknek egyedi dedikált url-je van. A Shopngo rendszerében így használjuk:

Lassan betöltődő oldal

Probléma: Felhasználói élmény nagyrészt a sebességen múlik. Főleg ha valaki először látogatja meg az adott webáruházat. Azonban ez a legtöbb üzemeltetőt cseppet sem zavarja.

Megoldási javaslat: Már néhány másodperces sebesség javítás is nagy mértékben csökkentheti a visszafordulási arányt. Nagy segítséget jelent a https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ eszköze.

A mobil változat tesztelésére létezik egy másik oldal is: https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb.

Érdemes még a GTmetrix.com oldalon ellenőrizni, hogy mi okozhatja az oldalunk lassúságát. A példában egyik ügyfelünk, a polkadog.hu szerepel.

Értelemszerűen ami zöld az jó, a közepes az narancssárga, a piros pedig hibás, azaz sürgősen javítandó.

A legalapvetőbb hibák, amelyekre érdemes figyelni:

  • Túl sok a http request
  • Túl lassú a szerver, amit használsz
  • Nincs beállítva a gzip tömörítés
  • Nincs beállítva a cache-elés
  • Túl nagy a képek mérete, mert nincsenek méretileg optimalizálva
  • Nagyobb felbontású képet tölt be a böngésző, mert a felbontás nincs optimalizálva
  • Nincs a HTML, Javascript, CSS minimalizálva

A legtöbb webáruház ennél jóval rosszabb mutatókkal szokott rendelkezni.

Általános seo hibák

Mindent, de azonnal

Probléma: Általánosságban igaz, hogy a webhelytulajdonosok gyakran szeretnének mindent egyszerre megváltoztatni az oldalukon. Próbálják egyszerre “letudni” ezeket a feladatokat, legyen az SEO vagy más fejlesztendő terület. Sokszor nem veszik figyelembe a felhasználó és a Google szándékát. Ezzel pedig túl nagy kockázatot vállalnak.

Megoldási javaslat: Az oldal átalakítása, fejlesztése egy folyamatos, – szinte – véget nem érő procedúra. Hatékonyabb és célszerűbb lépésekben, egyenletesen haladnunk és inkább a webáruház kisebb folyamataira, beállításaira fókuszálnunk. Kifejezetten igaz ez a keresőoptimalizálásra. Foglalkozzunk először csak pl. a title-lel, utána a képek optimalizálásával és így tovább.

Teszteljük a változást. Nézzük meg működik-e, volt-e javulás. Persze ezekhez szükségesek a jól beállított követési-, illetve riportolási beállítások.

Riportolás hiánya

Probléma: Nagyon sok ügyfél nem érti, hogy mi kerül a keresőoptimalizáláson ennyibe. Azon lehet javítani, amit mérnek. Ha nincs bekötve minimum a Search Console, a Google Analytics, akkor nem sokat ér az egész. Nem lehet tudni merre halad az oldal.

Megoldási javaslat: A fenti két szoftver indulás előtti bekötése KÖTELEZŐ. Ez nem csak nekünk, marketingeseknek segít, hanem az ügyfélnek (megrendelőnek) is támpontul szolgálhat a havi beszámoló vizsgálatakor.

Célszerű az Analyticsben külön SEO jelentést létrehozni, így néhány kattintással ábrázolni tudjuk a fejlődés irányát. A Data Studio létrejöttével pedig egy újabb fegyver került a kezünkbe. A grafikonok szépek, de nem mindig segítenek a megértésben, és egyáltalán nem biztos, hogy az ügyfél megnézi őket. Ehelyett hozzunk létre olyan jelentéseket, amelyekben meg tudjuk nekik mutatni, hogy mennyi pénzt kerestünk nekik a SEO segítségével (összehasonlítva az egyéb csatornákkal). Az ügyfél elsődleges mérőszáma a pénz. A The Pitch oldalán van egy remek Data Studio-s SEO jelentés minta, de magadnak is összeállíthatsz egyet.

Ha magadnak készíted, akkor naprakészen tudni fogod, hogyan haladsz a folyamatban. Ha ügyfélnek, akkor nem csak, hogy elégedettebbé teheted a megrendelődet, de biztosítod számára a transzparenciát a munkáddal kapcsolatban. Sőt a riportok használatával rengeteg időt spórolhatsz, így több értékes időd marad értékesebb tevékenységek végzésére, amivel még tovább növelheted a webáruház nyereségességét.

Tartalomgyártás: kiszervezzük vagy ne?

Probléma: Azt mindenki tudja, hogy tartalmat kell gyártani. Igen ám, de ki csinálja?

A kereskedő – jó esetben – ismeri a termékét és valóban szakértője is a témának. Ők általában – az időhiányon túl – a tartalmuk olvasható formában való megfogalmazásával küzdenek.

A másik ágon a copywriterek helyezkednek el, akik pedig nem mélyülnek el szakmailag kellően egy-egy témában (mondjuk 4-5000 Ft / cikkért nem is várható el).

A blogolás, mint a tartalomgyártás szinonímája is átalakult az utóbbi évtizedben. Ma már nem elég átlagos tartalmat gyártani. Ezt támasztja alá a WordPress statisztikája is, amelyen láthatjuk, hogy 2006-tól kezdődően hány poszt került ki a WP-s oldalakra.

És a számuk napról napra nő.

Megoldási javaslat: Próbáld ki mindkettőt, de ne elégedj meg a 2500 karakteres átlagos és felületes tartalommal. Tapasztalatunk szerint sokkal hasznosabb cikkek születnek, ha mi magunk beletesszük az időt és energiát. Bátran merem javasolni a Papp Gábor által összeállított Content Marketing és SEO képzést.

Konklúzió

A SEO egy hosszú távú és folyamatos energiabefektetést igénylő tevékenység, ahol az eredmények nem érkeznek egyik napról a másikra.

Tény, hogy akár hetekig-hónapokig kell várni az előrelépésre, de ha elkerülöd a cikkben szereplő hibákat, akkor sokkal jobbak lesznek a helyezéseid. Ezáltal pedig még több ingyen forgalomhoz juthatsz, amelyből még több vásárlásod lehet. Aki pedig új webáruház indításán gondolkodik, neki javasolt már a tervezés fázisában kikérni egy SEO szakértő véleményét.

A fenti hibákon túl számos SEO faktorra érdemes lenne még figyelni, ezért szívesen veszem, ha megosztod a véleményedet a témával kapcsolatban.

  • Mit gondolsz ezekről a tippekről?
  • Melyek számodra a legnagyobb kihívások az e-kereskedelmi ügyfelek SEO tanácsadójaként?

Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!