Blog Remarketing gyorstalpaló: mi az, és hogy működik?
remarketing jelentése
Írta:

Remarketing gyorstalpaló: mi az, és hogy működik?

A remarketing az egyik legnagyobb megtérülést hozó marketinges megoldás, amit vállalkozásod bevételnövelése érdekében végezhetsz. És az egyik legelemibb pszichológiai elven alapszik: az ismétlés elvén.

A vásárlói folyamat gyakran egy hosszú, nehéz, akadályokkal teli út.

Leginkább egy tölcsérhez hasonlít, ezért értékesítési tölcsérnek (sales funnel) is nevezzük, ami valahogy így néz ki:

dinamikus remarketing, sales funnel

Ehhez azonban fontos megérteni, mi is a sales funnel (értékesítési tölcsér) jelentése:

A vásárláshoz vezető út nem rögtön a fizetéssel kezdődik. Megelőzi a „probléma-tudat” kialakulása, aztán pedig hosszas kutatás, informálódás, hasonlítgatás, meggyőződés követi.

És minden szakaszban lemorzsolódik valaki. Ezért hasonlít a tölcsérre, mert felül még rengeteg potenciális vásárló kerül be a gépezetbe, alul viszont már sokkal kevesebben jönnek ki.

Nagyon lebutítva ezt jelenti a marketing- vagy értékesítési tölcsér.

Még mielőtt részletesebben belemegyünk, fontos tisztázni a remarketing alapjait.

Remarketing jelentése

A remarketing az a folyamat, amikor a weboldal vagy mobilapplikáció korábbi látogatóit egy hirdetéssel újra megcélzod. És megpróbálod őket rávenni, hogy folytassák a vásárlói folyamatot, amit korábban félbehagytak.

Az újracélzás miatt sokszor nevezik retargeting-nek is. De ez csak korlátozottan igaz.

retargeting

Remarketing vs retargeting

A remarketing során jellemzően azt értjük, amikor korábbi vásárlókat vagy éppen a kosárelhagyókat (cart abandonment) email kampánnyal újra megcélozzuk.

A retargeting során viszont bármilyen olyan látogatót megszólíthatunk egy hirdetéssel, aki esetleg csak járt a weboldalunkon, de nem is feltétlen vásárolt.

A két kifejezést gyakran használják felváltva. Hol helyes, hol helytelenül. A két kifejezés viszont annyira összeforrt, hogy legtöbbször a retargeting helyett is remarketinget használ mindenki.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Gyakran még azt sem tudjuk, hogy egy adott problémánk létezik, nem hogy még megoldást keressünk rá.

Ha például fáj a fogunk, akkor elég nyilvánvaló, hogy mi a probléma. De még ekkor is hosszú út vár ránk:

  1. Várunk, hogy elmúlik-e magától
  2. Ha nem múlik el, utánanézünk, mi lehet a gond
  3. Megpróbáljuk eleinte a kevésbé radikális megoldásokat megkeresni és kipróbálni
  4. Ha minden kötél szakad, eldöntjük, hogy elmegyünk fogorvoshoz
  5. Szerencsés esetben van fogorvosunk, rosszabb esetben meg kell keresnünk és ki kell választanunk a legmegfelelőbbet egy csomó faktor alapján (pl.: ár, fizikai hollét, bizalom, stb.)

De van, hogy a „probléma-tudat” még nem létezik. A legtöbb innovátor küzd ezzel, amikor nem csak egy teljesen új terméket, de egy teljesen új iparágat találnak fel, és a kereslet gyakorlatilag még nem létezik rá.

Ilyen volt például pár éve a Dropbox, ami cloud szolgáltatást kínált. Csak éppenséggel senki nem keresett ilyen szolgáltatást. Sőt, még a létezéséről sem tudott nemhogy a terméknek, de az iparágnak sem.

Mivel a vásárlói folyamat több apró lépésből áll, amit rendszerint nem egyszerre, hanem megszakításokkal teljesítünk, ezért biztosak lehetünk benne, hogy az emberek hiába találják meg a honlapunkat, az esetek döntő többségében még nem fognak vásárolni.

Tehát a reklámunk, amivel az oldalunkra tereljük őket, az ablakon kidobott pénz lesz.

Itt jön képbe a remarketing!

Ahelyett, hogy egybe próbálnánk az egész vásárlói folyamaton végigvezetni a látogatót (ami szinte lehetetlen), remarketinggel újra és újra felbukkanunk a potenciális célközönség előtt, mindig az új vásárlói életszakaszra optimalizált tartalommal.

Gyakorlatban ez körülbelül így néz ki a keresőoptimalizálással bemutatva:

  • Probléma-tudat kialakítása: Cikkek promózása, amelyben elmagyarázzuk, mi is az a keresőoptimalizálás.
  • Érdeklődés felkeltése: Megmutatjuk, milyen előnyei, hátrányai vannak a keresőoptimalizálásnak, hogyan működik.
  • Vágykeltés: Elmagyarázzuk, hogy ezt az olvasó is csinálni tudná, és az ő vállalkozása bevételét is x%-kal növelni tudná, ha sokkal több ügyfelet találna meg organikusan. Tehát meggyőzzük, hogy érdemes hosszútávon is a SEO-ba fektetnie, mert nagyon jól jár vele.
  • Kitűnés: Itt gyakorlatilag már meg van győzödve arról, hogy szüksége van a termékre/szolgáltatásra, de kutatást csinál, hogy honnan, kitől, milyen formában éri meg neki beszereznie. Ezt minden célközönség más tényezők alapján teszi meg, pl.: minőség, ár, könnyedség, stb.
  • Értékesítés: Eladjuk neki a keresőoptimalizálás szolgáltatásunkat, tanfolyamunkat, könyvünket, stb.

A remarketing dolga itt az, hogy összeköti az egyes szakaszokat. Az első lépés után például biztosan szünetre van szüksége a legtöbb embernek, mert rengeteg új dolgot ismer meg, és könnyen információtúltöltődés lesz a vége. Ezért biztosan elveszítjük őt, de mivel a remarketing miatt már benne van a rendszerünkben, ezért újra meg tudjuk őt találni, és folytatni tudja a 2. lépéssel a vásárlói folyamatát, ugyanott, ahol abbahagyta!

Tehát a retargeting egy zseniális rendszer, amit a legtöbb vállalkozásnak érdemes beépíteni az az eladási arzenáljába.

De hogyan működik?

A remarketing működése, fajtái

google adwords remarketing

A jó hír, hogy a legnagyobb marketing platformokon, így a Facebookon, vagy a Google-nél az Adwordsben ma már nagyon könnyű használni a remarketinget.

Úgy működik, hogy egy kódot illesztünk be az oldalunkba, amit a korábban említett tech óriáscégek követni tudnak, így listába gyűjtik nekünk azokat az embereket, akik már jártak rajta.

Azt is megteszik nekünk, hogy külön kategorizálhassuk azokat, akik a különböző vásárlói szakaszokban vannak. Így például bárkit könnyen elérünk, aki elhagyta a vásárlás előtt a webshopunk kosarát.

Ez azért nagyon fontos, mert ők már csak egyetlen utolsó lépésre vannak a vásárlástól, és mivel ezt tudjuk, ezért direkt erre szabott tartalommal tudjuk átsegíteni őket ezen az utolsó akadályon.

Tehát ha reklámozunk ezeken a platformokon (márpedig ez erősen ajánlott), akkor rögtön érdemes beleépíteni a stratégiába a Facebook remarketinget, illetve a Google remarketinget az Adwords remarketinggel.

Facebook remarketing beállítása

A Facebook remarketing beállításához az alábbi lépéseket kell megtenni:

  • telepítsd a Facebook Pixel a weboldaladba (https://facebook.com/ads/manager)
  • A hirdetési fiókban hozz létre egy Célközönséget
  • itt állítsd be az egyéni célközönséget
  • Add meg, hogy mi alapján rakja össze a Facebook az egyéni célközönségedet

Dinamikus remarketing

A dinamikus remarketing tulajdonképpen abban áll, hogy nem ugyanazt mutogatja újra és újra a célközönségnek.

Hiszen logikus, hogy ha megmutatjuk 2-3x ugyanazt a terméket, és mégis elmarad a vásárlás, akkor valószínű, hogy valami másra van szüksége a vásárlónak.

Ekkor a dinamikus remarketing a megnézett termékhez/tartalomhoz/szolgáltatáshoz hasonlóakat mutat, hogy minél többet megmutasson a potenciális ügyfélnek, így nagyobb eséllyel tegye terítékre azt, ami a potenciális vásárlónak valóban kell.

Összegzés

Azt már régóta tudjuk, hogy körülbelül 7 érintkezésre van szüksége egy embernek egy adott céggel ahhoz, hogy vásárlóvá váljon.

Az viszont még viszonylag új, hogy ezt a 7 érintkezést ilyen egyszerűen és könnyedén, nem utolsósorban pedig személyreszabva tudjuk megtenni.

Ezért amennyiben bármilyen vállalkozásod van, és jelen vagy az interneten is (ami manapság már megkerülhetetlen), akkor érdemes minél előbb elkezdened a remarketing használatát.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!