Blog Hogyan ne csináld a tartalommarketinget?! #Netpincér
Írta:

Hogyan ne csináld a tartalommarketinget?! #Netpincér

A mai délelőtt a Slacken érkezett egy screenshot a Netpincér blogjáról. Ezzel a szöveggel:

A Netpincér blogján a top tartalmak kicsit olyanok, mint egy random PBN oldalon.

Ilyen témák jöttek elő egy gasztro témájú oldal blogján:

  • erőleves
  • adag számítás
  • rossetti bizsu
  • garage store pécs
  • girosz
  • digiprime vélemény
  • ultrahangos fogkefe
  • magyar konyha
  • campona edzőterem
  • oszkár.com
  • rántott hús variációk
  • mexikói kukoricalepény
  • pizza otthon
  • sugár fittness

Ezen kifejezésekre top10-ben / top20-ban szerepel a Netpincér blogja. De miért írnak egyáltalán ezekről?

Az eredeti Slack üzenetben mire gondolt a szerző? Alapvetően két dologra:

  1. Egyrészt teljesen értelmetlennek tűnő témákban vannak cikkei a Netpincér blogjának.
  2. Másrészt ilyeneket privát blog hálózatokon szokás látni (private blog network, azaz PBN).

Kicsit utánanéztem, hogy miket találok, de még azóta se nagyon értem a szituációt.

Mi a Netpincér?

A Netpincér 1999-ben indult, azóta segítik az éhes embereknek azzal, hogy egy helyre gyűjtik a különböző éttermek étlapjait. Azóta nem csak gyűjtőoldalként funkcionálnak, hanem rajtuk keresztül rendelni is lehet. És házhozszállításuk is van.

Mi a célja a blogjuknak? Az oldalon ez található.

A Kedves Ínyenc blogot a NetPincér azért indította el, hogy segítsen választani az elérhető több mint 1500 étterem kínálatából.

Ez eddig remek is. Milyen témákat várnánk? Olyanokat, amik éttermeket mutatnak be, vagy adott országok konyháit, ételeit. Vagy recepteket. Ha pedig kedvet kapunk hozzá, akkor listázni is tudják, hogy az adott ételt honnan is lehet rendelni.

A jó hír, hogy vannak ehhez hasonló cikkek a blogon.

A rossz hír viszont, hogy vannak teljesen értelmezhetetlen cikkek is. Amiknek semmi köze az ételekhez, a cég alaptevékenységéhez.

Vagy úgy egyáltalán bármihez. Itt van néhány példa:

Megbízható telefonok!

Vagy itt egy másik cikk, ami egy könyvajánló.

Twin Peaks titkos története – könyvajánló

De írnak parfümökről is.

Találd meg az ideális szépségápolási termékeket!

És a listát bátran lehetne folytatni. Csak fel kell menni az oldalra és megnézni a posztokat.

Ezeknek a cikkeknek az ételekhez és azok rendeléséhez az égvilágon semmi köze nincs. Nem is értem, hogy mit keresnek az oldalon.

PBN

Itt merült fel az, hogy lehet valaki igazából ezeket a cikkeket arra használta, hogy linkeket építsen ezekből.

De erre utaló nyomot nem (vagy csak nyomokban) találtam. A fenti esetekben sem a jelenlegi cikkekben nincs link az adott webolaldalakra, sem a WayBack Machine segítségével. Itt egy konkrét példa, hogy a cikk eredeti verziójában sincs link. Ha lenne, akkor azt érteném. Mert bár nem etikus megoldás egy általad kezelt blogról, vagy egy ügyfél blogjáról linket építeni (annak tudta és engedélye nélkül), de legalább látnám a mögöttes logikát. Itt viszont még ez se jelenik meg.

Valójában tanácstalanul állok az egész előtt.

Ugyanakkor vannak gyanús esetek, mint ez:

Egy ételekkel foglalkozó céges blogon játékokat és egy játék webáruházat reklámoz valaki. Mégis miért? Gondolom azért, mert pénzt kapott érte. A kérdés csak az, hogy valaki saját szakállára dolgozott, vagy a Netpincér is tudott-e erről.

A 2000-es és 2010-es évek elején bevett szokás volt ilyen típusú hálózatokat létrehozni. Gyors volt, költséghatékony. És helyenként működött is. De ma már ezek hatása nemcsak hogy minimális, de simán lehet konkrétan káros is. Nem beszélve a mögöttes jogi és etikai problémákról.

Vannak jó cikkek?

Minden cikk ilyen? Szerencsére nem. Vannak olyan tartalmak is a blogon, amelyeknél már megjelenik a cél és tudatosság. Mert témába vágnak és próbálják terelni az olvasót a rendelés irányába. Ilyen ez a cikk is:

Itt már látszik, hogy az adott cikket azért írták, mert azokat az éttermeket promózzák, ahol kapható egy adott típusú jégkrém. A link ugyanis ide visz át.

Ennek a tartalommarketingnek már van értelme. Tematikus, segíti az olvasót, a vásárlást, a konverziót.

Vagyis nem az összes tartalom értelmetlen a Netpincér blogján. De a cikkek egy része mögött semmilyen értelmet és logikát nem lehet felfedezni. Mert valószínűleg nem is volt. Úgy meg felesleges, sőt kifejezetten káros szövegírást és tartalommarketiget csinálni. Mert olyan dologért fizetsz (egy belső embernek vagy egy külső cégnek), aminek semmilyen üzleti haszna nem lesz.

A Netpincér az egyetlen ilyen cég, akik beleesnek ebbe a hibába? Nem. Korábban az Union Biztosítónál is ugyanezt tapasztaltam. Olyan cikkeket írtak, aminek semmilyen értelme nem volt.

Miért hibás az Union Biztosító blogja és tartalommarketingje?

Mit kellene tenni a Netpincérnek?

Ha már a hibákat megnéztük, nézzük meg milyen a lépéseken érdemes végigmenni a Netpincért tartalommarketinges csapatának:

  1. Átnézni az összes korábban készült blogposztot.
  2. Kategorizálni, hogy melyek azok amelyek tematikusan relevánsak és melyek nem.
  3. Ami nem releváns, azt törölni kell az oldalról.
  4. Az URL-t pedig átirányítani a blog főoldalára (hisz nem marad tematikusan releváns utódja, mert nincs).
  5. A megmaradó tematikusan jó cikkeket átnézni és ellenőrizni, hogy kellően mélyek, szakmaiak-e?
  6. Ha nem, akkor fel kell javítani a cikkek minőségét.
  7. Majd berakni egy megfelelő call to action-t (CTA) az adott cikkbe.

Amíg a cikk egy része felesleges vagy éppen teljesen értelmetlen témákban íródik, addig az egész content marketing csak randomkodás. És a rá költött összeg nagy része konkrétan kidobott pénz az ablakon.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!