Megéri itthon affiliate weboldalakat üzemeltetni? – Statisztikák és esettanulmány
Az elmúlt években több cikket is írtam azzal kapcsolatban, hogy miként lehet pénzt keresni keresőoptimalizálással. Legyen szó AdSense hirdetésről, tanácsadásról vagy épp webshopként. Most annak jártam utána, hogy a hazai piacon milyen affiliate lehetőségek és sikerek vannak? Mennyire megy jól azoknak, akiknek nagyon jól megy? Ehhez pedig nagyon hasznos adatokat (kértem és) kaptam a Dognettől, akik az egyik legnagyobb affiliate hálózatot üzemeltetik a hazai és régiós piacon.
Affiliate marketing alapok
Az affiliate marketing egy olyan ajánláson alapuló megoldás, ahol az jutalékot fizet az adott weboldal vagy webshop, ha valaki igazoltan vásárlást tud hozzá vinni. Tehát a weboldal tulajdonosa megosztja a bevételének egy részét azzal, aki az üzletet / vásárlót hozzá viszi. Ilyen jutalékos rendszer nemcsak a fizikai világban működik, hanem az online térben is. Az affiliate marketinget sokan tekintik egyfajta passzív jövedelemnek is, amiben van némi igazság, de nem teljesen pontos a megfogalmazás. Erről itt írtam részletesen:
Saját program vagy hálózat?
Egy affiliate programot egy cég saját keretein belül is ki tud alakítani, de dönthet úgy, hogy valamilyen nagyobb affiliate hálózathoz csatlakozik.
Mind a két megoldásnak számos előnye és hátránya van.
A saját affiliate hálózat:
- Rugalmasabb lehet a jutalékok kiosztásában
- Folyamatos kampányfelügyeletet és adminisztrációt igényel
- Technikai kivitelezésre és supportra van szükség
Ezzel szemben az affiliate hálózatok próbálják levenni azokat a terheket a webshopok válláról, amiket hátrányként élhetnek meg:
- Kész rendszert adnak a marketingesek és cégek kezébe, nem igényel egyedi fejlesztést
- Folyamatosan fejlesztik a rendszert
- Kiszűrik a csalókat
Elsőre nehéz megmondani, hogy kinek melyik éri meg, de saját tapasztalatból azt látom, hogy több az olyan cég, akik inkább egy hálózathoz csatlakoznak, mint akik egyénileg próbálkoznak. Nem véletlen. Nulláról egy saját affiliate hálózatot felépíteni ugyanis nehéz.
Jutalékok mértéke
A jutalékok mértéke nagy szórást mutat. Az 1-1.5%-os jutaléktól a 40-50%-os jutalék is megtalálható a piacon. Ez nagyrészt függ az adott piactól, a terméktől és hogy mennyi ügyfelet tud valaki egy webáruházhoz / weboldalhoz vinni. De erre még később visszatérünk, hogy milyen számok és referencia értékek vannak most a hazai piacon.
Azt viszont tudni kell, hogy affiliate programok nem való mindenkinek. Az affiliate jellemzően nem jó például kicsi és induló webshopoknak. Illetve másik oldalon nem jó annak sem, aki nem tud, vagy nem szeret tartalmat gyártani.
Az affiliate ideális:
- jelentős organikus forgalommal rendelkező oldalaknak
- akik legalább egy éve működnek
- van már nevünk a piacon, rendszeresen vásárolnak tőlük a fogyasztók
- akik az affiliate marketing a teljes marketing mix egy elemének tekintik (nem önálló csatornának)
- szemmel is látható árréssel dolgoznak, amiből lehet és meg is éri adni az affiliate partnereknek
A szempontokat persze sokkal tovább lehetne még elméleti síkon sorolni, de érdemes helyette inkább konkrét számokat és statisztikákat nézni.
Saját példa
Mi nagyjából 3 évvel ezelőtt indítottunk pár hobbi projektet, kifejezetten SEO alapon amiknek van affiliate marketing lába is. Ez azt jelenti, hogy az oldal monetizációja részben affiliate marketinggel van megoldva. Ha tehát valaki a linken keresztül vásárol, akkor azért jutalékot kaphatunk.
Ha azt nézzük, hogy ezekből 3 év alatt már több mint 2 millió forint árbevételt sikerült hozni, akkor ez egy nagyon jó számnak tűnik. Ha viszont azt nézzük, hogy ez havonta átlagosan kevesebb mint 70 ezer forint, akkor már vegyesebb a kép, figyelembe véve, hogy mennyi pénz, idő és energia ment bele ezekbe az oldalakba technikai SEO, tartalomírás vagy épp linképítés téren.
Időszak | Affiliate bevétel | Adsense bevétel |
---|---|---|
3 év alatt | 2,251,746 Ft | 914,952 Ft |
havi átlag | 68,235 Ft | 27,726 Ft |
Ugyanakkor az is látszik, hogy az affiliate projektek jövedelmezősége manapság lényegesen jobb mint mondjuk az AdSense monetizálás. Igaz, bonyolultabb is egy jó affiliate programot összerakni, abban részt venni, mint sima AdSense hirdetést futtatni. Ha valami, akkor az AdSense tényleg nagyon erősen tart a “leginkább passzív jövedelem” kategória felé.
Nemrég összesítettem, hogy 2019 óta hogyan alakult az egyes projektek szumma affiliate és AdSense bevétele havi bontásban.
Ebből az ábrából már jól látszik, hogy az elmúlt hónapok eredményei már lényegesen jobbak, mint a kezdeti időszakban.
Ez pedig az egyik nagy tanulság és üzenet: az affiliate projekteknek van egy felfutási ideje, amit én saját tapasztalatból 1.5-2 éves időtartamra teszek. Vagyis aki belekezd, és az első pár hónapban nem látja az eredményeket, az ne feltétlenül adja fel.
Egyszer felmerült bennem a kérdés, hogy ezekkel a bevételi számokkal vajon hova tartozhatok a hazai palettán? Ez már olyan középmezőny szint vagy még az is nagyon messze van? Ezért kértem adatokat a dognet.hu-tól. Jó hír, hogy kaptam is. Sőt, több mint használható (anonim) statisztikákat kaptam tőlük.
Még jobb hír, hogy ezekből publikálhatok is néhány érdekességet az engedélyükkel. Minden adatot EUR-ban kaptam meg, és ezeket 330 forintos árfolyamon váltottam át HUF-ra. Bár tudom, hogy itt legutoljára 2019 végén járt az árfolyam, de nálam ez az érték ragadt bent fejszámolásban azóta is. A nagyságrendeket jól mutatják a forintosított összegek, de a tényleges számok 5-10%-kal magasabbak lehetnek átváltási árfolyamtól függően.
Partneri kereset 2020-ban (átlag)
Ebben a táblázatban azt láthatjuk, hogy mennyit kerestek a top affiliate marketingesek a dognet.hu hálózatban havonta átlagosan 2020-ban. Van köztük olyan, aki havi átlag 1.5 millió forintot. De kiemelkedő hónapokban (például karácsony) megjelennek havi 2 millió feletti bevételi értékek is.
Top 10 | havi átlag |
---|---|
TOP1 | 1,516,522 Ft |
TOP2 | 522,703 Ft |
TOP3 | 420,416 Ft |
TOP4 | 269,195 Ft |
TOP5 | 236,104 Ft |
TOP6 | 240,600 Ft |
TOP7 | 190,122 Ft |
TOP8 | 116,710 Ft |
TOP9 | 112,792 Ft |
TOP10 | 76,217 Ft |
Webshop extra árbevétel (2020)
Az affiliate nem csak a marketingeseknek éri meg, akik forgalmat terelnek egy webshopra, hanem maguknak a webshop tulajdonosoknak is. Hisz ők plusz árbevételhez juthatnak így.
Itt például azt vizsgáltuk meg, hogy mennyi extra árbevételt hoztak az affiliate partnerek a webshopoknak. Van olyan cég, amelyik 2020-ban több mint 300 milliós árbevétel többletet generált csak az affiliate eladásoknak köszönhetően.
TOP 10 | Webshop extra árbevétel affiliate forgalomból (2020) |
---|---|
TOP1 | 338,911,960 Ft |
TOP2 | 109,753,707 Ft |
TOP3 | 86,757,356 Ft |
TOP4 | 73,257,040 Ft |
TOP5 | 64,068,731 Ft |
TOP6 | 32,940,448 Ft |
TOP7 | 27,804,813 Ft |
TOP8 | 17,650,047 Ft |
TOP9 | 20,047,969 Ft |
TOP10 | 15,775,287 Ft |
Egy kosarertek.hu cikkben pedig azt is olvastam tavaly, hogy a dognet.hu egyik ügyfele, a 4home esetében például Magyarországon a teljes bevétel 15%-át hozza az affiliate kampány.
Az affiliate tehát egy jó megoldás lehet azoknak az ismert webshop márkáknak is, akik szélesebb tömeghez akarnak eljutni. A hazai piacon például olyan nagy cégek is használnak affilaite programokat, mint az Alza, Libri, Shoprenter vagy épp az UNAS. A Dognet hálózatában található cégeket itt lehet megnézni: https://www.dognet.hu/kampanyok/
Több száz weboldal között lehet válogatni és elég jó képet tudsz kapni arról, hogy milyen programok elérhetőek most a hazai piacon.
Lesznek olyan oldalak persze, akiket nem fogsz megtalálni ebben a listában (mert vagy saját affiliatet üzemeltetenek vagy nem a dognet-es hálózatban vannak benne), de jelenleg szerintem ez a legátfogóbb gyűjtés a hazai weben elérhető affiliate programokról.
Mennyit ér egy kattintás?
Ez a táblázat azt tartalmazza, hogy mennyit ér egy kattintás az adott affiliate hálózatban. Ezt úgy számolják ki, hogy az összes affiliate bevételt elosztják a tranzakciók számával. Itt azt látni, hogy nagy a szórás a top bevételt termelő affiliateknél: 10 forinttól 150 forintig terjedő skálán mindent látunk.
Ezeket az értékeket nyilván több tényező is befolyásolja:
- Mennyi a tranzakciók száma?
- Mekkora a kosárérték / átlagos termék értéke?
- Mekkora az affiliate jutalék mértéke?
TOP 10 | Mennyit ér egy kattintás? |
---|---|
TOP1 | 17 Ft |
TOP2 | 10 Ft |
TOP3 | 125 Ft |
TOP4 | 10 Ft |
TOP5 | 149 Ft |
TOP6 | 92 Ft |
TOP7 | 10 Ft |
TOP8 | 20 Ft |
TOP9 | 20 Ft |
TOP10 | 13 Ft |
Ha egy olyan terméket vagy kategóriát választunk ki, mint a fizikai könyvek, akkor egy nagyon online kereskedőnél 1-2%-os jutalék mértéket fogunk kapni. Ez azt jelenti, hogy egy 3000 forintos könyv eladása után 30 forintot kapunk 1% jutalék mellett. Ez nagyon alacsony összeg, ha viszont havonta ezres nagyságrendet tudunk megmozgatni, akkor mégis jelentős jutalék jöhet össze hó végére.
Ezzel szemben vannak olyan programok (pl szoftvereknél), ahol a 30-50-80%-os jutalék is megjelenik. Igaz itt sokkal kisebb a volumen is jellemzően.
Amikor tehát, valaki affiliate “programot választ”, akkor jó tudni, melyek a „legjövedelmezőbbek”.
Erre lehet jó statisztika az, hogy “egy kattintásból mennyi bevételt” remélhet valaki. És ez segít sokszor összehasonlítani az affiliate jövedelmezőségi lehetőségét az AdSense-szel.
Legjövedelmezőbb affiliate kategóriák
A top 5 legjobban teljesítő kategória ez volt 2020-ban a hazai adatok alapján:
- Otthon-ház-kert
- Elektronika
- Divat-ruházat
- Sport-étrend kiegészítők
- Egészség
Amikor olyan kiugró értékeket látunk, hogy valaki affiliate marketinggel milliókat keres havonta, akkor érdemes azért félig kétkedve nézni a számokat. Egyrészt azért, mert ezek bevételek és nincs bennük a költség. Másrészt pedig nem a top1, hanem inkább mondjuk a top30 átlagos vagy medián bevételét kell nézni. Mert az egy sokkal elérhetőbb szintet jelöl. Harmadrészt pedig látni kell, hogy azt az adott cég / marketinges milyen kategóriában érte el.
Valahogy meg kell találni azokat a középutakat, ahol még kellően nagy a jutalék mértéke, de nincs öldöklő küzdelem. Ez talán az egyik legnehezebb része ennek a területnek. Ezért is volt érdekes látni az aggregált és anonim adatokat. Ebből ugyanis az alábbiak rajzolódtak ki a top30 legnagyobb bevételt elérő affiliate partnerekre vonatkozóan.
Top 30 legjobb mediánja
A legjövedelmezőbb kategóriákban a top 30 “átlagos bevétele” így nézett ki:
Kategória | Havi medián bevétel (top30) |
---|---|
Otthon-ház-kert | 397,523 Ft |
Elektronika | 112,023 Ft |
Divat | 152,962 Ft |
Sport | 154,489 Ft |
Egészség | 140,480 Ft |
Itt minden esetben az adott kategória top 30 bevételének a mediánját néztük meg (és nem az átlagot). Vagyis elméletben, ha az adott kategóriában a top10-top20 körül vagy az országban, akkor havonta átlagosan ennyi bevételt tudsz termelni. Ha a legjobbak között vagy, akkor ezek az összegek dinamikusan nőnek, és gyakran a több milliós nagyságrendet is elérhetik.
Ezzel viszont kell néhány dolog:
- Jó témát és területet válassz, ahol jó jutalékot fizetnek
- Kellően nagy volument tudj szállítani az adott webáruháznak
- Kölcsönösen előnyös legyen neked és a webáruháznak is az együttműködés
- Költséghatékonyan tudd vásárlásra ösztönözni a látogatókat az oldaladon, tehát legyél nagyon jó monjduk keresőoptimalizálásban vagy épp email marketingben
Ha ezek összeállnak, akkor az affiliate marketing az egyik legjobban jövedelmező monetizációs formája lehet a SEO tudásodnak.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!