301-es átirányítás
Minden informatikai és online marketing szakember álmából felkeltve is tudja, hogy a weboldalakat a keresőrobotok az URL-ek alapján találják meg. Ahogyan a felhasználók is, amikor például az egyik webshop termékre keresnek vagy épp annak linkjét könyvjelzőzik le, esetleg küldik el egymásnak. Előfordulhat azonban, hogy a tartalom új URL-re kerül, véglegesen vagy csak átmenetileg. Ilyenkor van szükség az átirányításra, hogy ne keletkezzen 404-es hibaoldal, és a felhasználók, keresőrobotok megtalálják az új tartalmat, ne pedig a régin keressék azt. Ebben segít a 301-es átirányítás (301 redirect), és a 302-es átirányítás.
Mi az a 301-es átirányítás?
A 301 a HTTP állapot/státuszkódra utal, amit ez a típusú átirányítás használ. Jelzi, hogy egy weboldal végérvényesen elköltözött, vagy esetleg törlésre került, de egy hasonló tartalom egy másik helyen elérhetővé vált. A böngésző pedig a jelzés hatására átirányít a régiről az új URL-re, Mindezt egy szemvillanás alatt úgy, hogy az átlag internethasználnó semmit sem vesz észre az egészből. A legtöbb esetben ez a legjobb módszer a weboldalon történő átirányítások végrehajtásához.
Tételezzük fel, hogy a webáruházunkban egy termék végérvényesen megszűnik. Kifutott, és az a modellváltozat soha többé nem lesz elérhető. Ennek átirányítására több opciónk is van. A lényeg, hogy a lehető leginkább hasonló utód oldalra irányítsuk át. Például:
- a termék új változatára (pl újabb modell),
- egy alternatív, helyettesítő termékre,
- mindezek hiányában a termékkategória gyűtőoldalára,
- vagy a bolt kezdőoldalára.
Ha semmilyen utód oldal nem választható ki, vagy nincs rá manuális kapacitás, akkor pedig a weboldal főoldalára irányítsuk. A lényeg, hogy 404-es hibaoldal ne maradjon utána.
301-es átirányítás beállítása
A 301-es redirect beállítása többféleképpen is lehetséges. Ezt a rendelkezésre álló rendszer határozza meg. Az egyik módszer a .htaccess fájl szerkesztésével történik, de PHP használatával, vagy WordPress esetén egy egyszerű pluginnal is megoldható.
Egyszerűbb, mint gondolnánk: hasonló ahhoz, amikor az ember a jelszavát változtatja meg. Lényegében van egy régi URL, ami helyett meg kell adni az új oldal linkjét.
.htaccess fájl szerkesztése a weboldalon
Az átirányítás beállításához szerkeszthetjük a weboldalon található .htaccess fájlt. A megfelelő utasítások hozzáadásával vagy módosításával a fájlban könnyen létrehozhatjuk a 301-es átirányítást.
PHP
Ha a weboldalunk PHP-t használ, akkor a következő kódrészletet adjuk hozzá a megfelelő oldalhoz, hogy végrehajtsuk a 301-es átirányítást:
<?php
header("Location: https://peldaoldal.hu/uj-oldal/", true, 301);
exit();
?>
WordPress plugin
Ha WordPress weboldalunk van, akkor használhatunk különböző bővítményeket a 301-es átirányítások beállításához és menedzseléséhez. Például a „Redirection” plugin használata segíthet az átirányítás létrehozásában és kezelésében.
302-es átirányítás
A 302-es átirányítás átmeneti. Nem igazán továbbít linkerős, csupán azt a célt szolgálja, hogy ideiglenesen átirányítsa az adott oldalt, például átmeneti készlethiány, fejlesztés, karbantartás alatt. Így addig is látogatható marad anélkül, hogy a felhasználó 404-es hibaoldalra futna. Ha pedig megtörtént az átállás, fejlesztés, az URL visszavezethető az eredeti oldalra.
302-es átirányítást sokan használnak készlethiányos termékek kezelésére, de SEO szempontból sokkal jobb megoldás, ha a készlethiányos / nem rendelhető termék URL-e továbbra is 200-as válaszkóddal betölt, majd a termékoldalon tájékoztatjuk a felhasználót az aktuális állapotról.Például egy keretes szövegdobozban vagy felugró ablakban kiírhatjuk a következőt:
“Kedves Látogatónk! Sajnáljuk, ez a termék jelenleg nem érhető el. Kérünk add meg az email címed, és értesítünk, ha újra rendelhetővé válik!