AIDA-modell

Az AIDA-modell a fogyasztói magatartás egyik modellje, ami a reklám működését magyarázza el. Az AIDA, mint betűszó négy angol szó kezdőbetűjéből tevődik össze, melyek a következők: Attention, Interest, Desire, Act.

AIDA-modell

Egy jó termék vagy szolgáltatás megalkotása önmagában még nem jelenti azt, hogy sikerre is viszi a vállalkozásunkat. A két legfontosabb állomás az, hogy a potenciális vásárlók egyáltalán tudomást szerezzenek a kínált áru létezéséről, majd meg is vásárolják azt. A két pont közötti távolság leírásában segít nekünk az AIDA-modell.

Az AIDA-modell összességében a hatékony reklám működését írja le.

Nézzük melyek is az AIDA-modell „lépcsői”, amelyen szeretnénk, ha a vásárlóink végighaladnának.

AIDA-modell elemei

Az AIDA betűszó négy angol szó kezdőbetűjéből áll össze, amelyek egy-egy elemét teszik ki a vásárlási folyamatnak:

  1. Attention: figyelem
  2. Interest: érdeklődés
  3. Desire: vágy
  4. Action: cselekvés

Vizualizálva ezt a következőképp kell elképzelni:

AIDA-modell folyamataA figyelem felkeltése (Attention)

A reklám elsődleges célja a potenciális vásárlók (valójában a célcsoport) figyelmének a felkeltése. Ha ez a lépés nem megy végbe, akkor a reklám már az első lépcsőfokon elbukik, és nem tudja folytatni az útját. Az AIDA-modell első lépése tehát egy kritikus pont, hiszen, ha az üzenet nem kelti fel a figyelmet, egyáltalán nem fog eljutni a célcsoporthoz, így pedig vásárolni sem fognak.

Az érdeklődés felkeltése (Interest)

Ha az első lépés sikeres volt és az üzenetünk célba ért, akkor egy hatékony reklámnak az érdeklődést is fel kell keltenie. Ennél a fázisnál azt kell elérnünk, hogy a reklám hatására a vásárlók érdeklődjenek is a termékünk vagy a szolgáltatásunk iránt. Ha ez nem sikerül, akkor nem tudnak tovább lépni, és nem fognak konvertálni.

A vágy felkeltése (Desire)

A reklám üzenetének következő megállója a vágy felkeltése. Hiába éri el az üzenet a célcsoportunkat, ha nem tudnak azonosulni vele. Olyan problémának a megoldását célszerű előtérben helyeznünk a termékünk jellemzői kapcsán, amelyek ténylegesen a célcsoportunkat érintik és hasznosságuk vitathatatlan. Ha ez nem sikerül, a fogyasztók úgy fogják érezni, hogy a termék számukra haszontalan, és egyáltalán nincs is rá szükségük.

A tényleges cselekvés (Act)

Az AIDA-modell utolsó eleme a cselekvés, a tényleges vásárlás. Ha a célcsoportunkat elérte a reklám, melynek sikerült felkeltenie a figyelmet, érdeklődést és vágyat ébresztett a vásárlásra, akkor sem dőlhetünk még hátra az árbevételt számlálva.

Az utolsó pillanatban is előfordulhat, hogy a vevő visszalép a vásárlástól, ha a termékért túlságosan is ki kell lépnie a komfortzónájából. Éppen ezért igyekezzünk a kontrollunk alá eső elemeket a legjobb minőségre fejleszteni: a vásárlási folyamatot tegyük minél gördülékenyebbé és élvezetesebbé.

De több külső (rajtunk kívülálló) hatás is közbeszólhat: például, ha a konkurenciánál olcsóbb a termék vagy kedvezőbb szolgáltatásokat tud még igénybevenni, akkor nem minket fog választani.

Az AIDA-modell tehát röviden összefoglalja, hogy milyen kritikus pontokra érdemes figyelni a reklámozás során, hogy az minél hatékonyabb legyen. Természetesen egy modell ismerete még nem elegendő a sikerhez, de az elméleti háttere ma is átültethető a gyakorlatba.


Cikkek, ahol írtunk már erről a témáról