7P modell

A 7P modell a szolgáltatások esetében alkalmazható marketingeszközöket foglalja össze. A hagyományos marketing mix négy elemét (a 4P modellt) három marketingeszközzel bővíti ki.

7P modell

A 7P elemei

  1. Termékpolitika (product)
  2. Árpolitika (price)
  3. Értékesítési utak politikája (place)
  4. Reklámoz (promotion)
  5. Emberek (people)
  6. Folyamat (process)
  7. Fizikai megjelenés (physical evidence)

7P modell Marketing Mix

1. Termékpolitika (product)

Hiába van a világon a legjobb terméked, ha a marketinged rossz – így nem fog eljutni a célközönségéhez. De ez fordítva is igaz. A marketing mix legelső eleme éppen ezért maga a termék. Termék bármi lehet, ami kielégíti a fogyasztói és vásárlói igényeket, tehát a szolgáltatásokat is ide soroljuk, ezek az úgynevezett megfoghatatlan termékek.

2. Értékesítési politika (place)

Az értékesítési politika a termékelhelyezéssel és értékesítéssel foglalkozik. Konkrétan arra a kérdésre keresi a választ, hogy a terméket milyen úton és módon juttatja el a vásárlókhoz és a felhasználókhoz. Ide tartozik tehát a logisztika kérdésköre is.

3. Árpolitika (price)

Az árpolitika segít kialakítani a marketingesek számára a termékek és szolgáltatások ideális árát, azt az árat, amelyet a vásárlók hajlandók és képesek is kifizetni a termékért. Az árpolitika kialakításakor már gondolni kell a termékéletciklusra, a kedvezményekre és akciókra is.

4. Reklámpolitika (promotion)

A reklámozás a marketingkommunikációra épülő terület. Ide tartozik minden vállalati marketingtevékenység kezdve az offline marketingtől egészen az online vagy digitális marketingig.

5. Emberi tényezők (people)

A vállalat teljesítményét nagymértékben befolyásolja a humán erőforrása, azaz hogy kik is dolgoznak az adott vállalatnál. Egyáltalán nem mindegy hogy milyen munkát végeznek. Ez leginkább a szolgáltatásmarketingben fontos, ahol a vásárló élménye közvetlenül függ a személyzettől.

6. Fizikai tényezők (physical evidence)

A fizikai tényezők közé azok az ingerek tartoznak, amelyek a vásárláskor (vagy a szolgáltatás igénybevételekor) érik a fogyasztót. Ilyen például egy bolt berendezése, a dizájn, a bútorok, de például a hőmérséklet is. Tehát minden, amit érzékszerveinkkel képesek vagyunk érzékelni. Azonban az értékesítéskor nem csupán a belső környezet, de a külső környezet is kiemelten fontos.

7. Folyamat (process)

A folyamat írja le, hogy milyen feladatok és tevékenységek következtében elégítettük ki a vásárló igényeit.


Cikkek, ahol írtunk már erről a témáról