7P modell
A 7P elemei
- Termékpolitika (product)
- Árpolitika (price)
- Értékesítési utak politikája (place)
- Reklámoz (promotion)
- Emberek (people)
- Folyamat (process)
- Fizikai megjelenés (physical evidence)
1. Termékpolitika (product)
Hiába van a világon a legjobb terméked, ha a marketinged rossz – így nem fog eljutni a célközönségéhez. De ez fordítva is igaz. A marketing mix legelső eleme éppen ezért maga a termék. Termék bármi lehet, ami kielégíti a fogyasztói és vásárlói igényeket, tehát a szolgáltatásokat is ide soroljuk, ezek az úgynevezett megfoghatatlan termékek.
2. Értékesítési politika (place)
Az értékesítési politika a termékelhelyezéssel és értékesítéssel foglalkozik. Konkrétan arra a kérdésre keresi a választ, hogy a terméket milyen úton és módon juttatja el a vásárlókhoz és a felhasználókhoz. Ide tartozik tehát a logisztika kérdésköre is.
3. Árpolitika (price)
Az árpolitika segít kialakítani a marketingesek számára a termékek és szolgáltatások ideális árát, azt az árat, amelyet a vásárlók hajlandók és képesek is kifizetni a termékért. Az árpolitika kialakításakor már gondolni kell a termékéletciklusra, a kedvezményekre és akciókra is.
4. Reklámpolitika (promotion)
A reklámozás a marketingkommunikációra épülő terület. Ide tartozik minden vállalati marketingtevékenység kezdve az offline marketingtől egészen az online vagy digitális marketingig.
5. Emberi tényezők (people)
A vállalat teljesítményét nagymértékben befolyásolja a humán erőforrása, azaz hogy kik is dolgoznak az adott vállalatnál. Egyáltalán nem mindegy hogy milyen munkát végeznek. Ez leginkább a szolgáltatásmarketingben fontos, ahol a vásárló élménye közvetlenül függ a személyzettől.
6. Fizikai tényezők (physical evidence)
A fizikai tényezők közé azok az ingerek tartoznak, amelyek a vásárláskor (vagy a szolgáltatás igénybevételekor) érik a fogyasztót. Ilyen például egy bolt berendezése, a dizájn, a bútorok, de például a hőmérséklet is. Tehát minden, amit érzékszerveinkkel képesek vagyunk érzékelni. Azonban az értékesítéskor nem csupán a belső környezet, de a külső környezet is kiemelten fontos.
7. Folyamat (process)
A folyamat írja le, hogy milyen feladatok és tevékenységek következtében elégítettük ki a vásárló igényeit.