BTL

A BTL az angol Below The Line (vonal alatt) kifejezés rövidítése. A BTL a nem hagyományos csatornákon és eszközökön keresztül történő kommunikációt jelenti.

BTL

A BTL jelentése

Az ATL kommunikációval ellentétben a BTL kommunikációs módszerek és technikák szándéka nem mindig direkt. Vagy sok esetben nem érthető meg anonnal a szándéka.

Az ATL során használt hagyományos eszközök helyett a a BTL kommunikáció a nem hagyományos módszerekre épít, amelyeben helyet kapnak az alábbi BTL marketing eszközök.

BTL eszközök

  • Személyes eladás (personal selling)
  • Vásárlásösztönzés (sales promotion)
  • Direkt marketing
  • Eladáshelyi reklám (point of sale – POS)
  • Gerilla marketing
  • Public relations (PR), vagy közönségkapcsolatok
  • promóció,
  • kiállításokon és vásárokon történő megjelenés
  • támogatás, szponzoráció

A BTL jellemzői

  • célzott vagy célzottá tehető
  • hatékony, költséghatékony
  • a termék és fogyasztó közvetlen találkoznak
  • a feedback, visszajelzés azonnali
  • egyedi
  • interaktív
  • ha egy termék nem reklámozható, akkor gyakran ez az egyedüli út

A BTL eszköknél érdemes megjegyezni, hogy a kommunikációs eszközt  jellemzően maga a hirdető birtokolja. Míg az ATL kommunikáció során a cég, szervezet csak bérli az adott hirdetési felületet. A legtöbb piacon vannak szakosodott BTL ügynökségek, amelyek kifejezetten BTL markteinggel foglalkoznak.


Cikkek, ahol írtunk már erről a témáról