BTL
A BTL jelentése
Az ATL kommunikációval ellentétben a BTL kommunikációs módszerek és technikák szándéka nem mindig direkt. Vagy sok esetben nem érthető meg anonnal a szándéka.
Az ATL során használt hagyományos eszközök helyett a a BTL kommunikáció a nem hagyományos módszerekre épít, amelyeben helyet kapnak az alábbi BTL marketing eszközök.
BTL eszközök
- Személyes eladás (personal selling)
- Vásárlásösztönzés (sales promotion)
- Direkt marketing
- Eladáshelyi reklám (point of sale – POS)
- Gerilla marketing
- Public relations (PR), vagy közönségkapcsolatok
- promóció,
- kiállításokon és vásárokon történő megjelenés
- támogatás, szponzoráció
A BTL jellemzői
- célzott vagy célzottá tehető
- hatékony, költséghatékony
- a termék és fogyasztó közvetlen találkoznak
- a feedback, visszajelzés azonnali
- egyedi
- interaktív
- ha egy termék nem reklámozható, akkor gyakran ez az egyedüli út
A BTL eszköknél érdemes megjegyezni, hogy a kommunikációs eszközt jellemzően maga a hirdető birtokolja. Míg az ATL kommunikáció során a cég, szervezet csak bérli az adott hirdetési felületet. A legtöbb piacon vannak szakosodott BTL ügynökségek, amelyek kifejezetten BTL markteinggel foglalkoznak.