
Pro Bono SEO: ilyen együtt dolgozni az egyik legsikeresebb hazai alapítvánnyal
Ebben a cikkben
Nagyjából fél éve döntöttem úgy, hogy a nem létező szabadidőm egy részét ingyen és bérmentve a Bátor Tábor marketinges munkájára szánom. Nem bántam meg. Ahogy szerintem a csapat többi tagja sem. Ez a cikk nekik és róluk is szól.
Még 2017-ben kaptam az első emailt és láttam Facebookon valamint LinkedIn-en, hogy:
A Bátor Tábornál egy külsős digitális és online marketing csapatot kezdtek el toborozni, akik segítenek a stratégia-alkotásban és a kivitelezésben is.
Meglepően haladó gondolkodásra és mentalitásra vall ez a lépés. Ez ugyanis nemhogy alapítványoknál, de még „for profit” cégeknél se jellemző.
Az alapítványok nagy hátránya, hogy pénzük gyakran nagyon szűkösen van. És nyilván ideális esetben azt is az alaptevékenységre költik. A legjobb szakembereket nem tudják megszerezni a piacon. Hisz a piaci bérek töredékét se tudják fizetni. Ennek ellenére, ha marketing kampányokban gondolkodunk, akkor ugyanazt a hatékonyságot kell várni tőlük, hisz ugyanazokon a csatornákon küzdenek az emberek figyelméért mint a nagy cégek. Nem könnyű feladat. Sőt, kifejezetten nehéz.
Ezért is volt jó látni, hogy vannak olyanok, akik felismerték, hogy jó eredményeket jó szakemberek bevonásával lehet elérni. Köztük van a Bátor Tábor is.
Bátor Tábor
A Bátor Tábor súlyosan beteg gyerekek és családjuk életébe hozza vissza a nevetést, az önfeledtséget, a barátokat. Mindezt az élményterápia eszközeivel teszik. Játékos kalandok útján mutatják meg, hogy többre képesek, mint gondolták.
A belsős vezetői csapatot (Kindli Erna, Benkő Lívia és Knecht Tamás) egy nagyon jó marketinges committee egészíti ki. Köztük van Sólyom Balázs (UPC Magyarország online divízió igazgatója), Gandera Balázs (INTREN vezetője) és Kiss Péter (eMAG, Digital Performance & Media Team Leader). A külsős csapatban mindenki Pro Bono, tehát térítésmentesen vállalja a munkát.
Én 2018. márciusában döntöttem úgy, hogy teszek egy apró lépést és megnézem:
Van-e bárki, aki SEO vonalon segíti már a Bátor Tábor munkáját?
Gyors email.
Gyors válasz: „Nincs. Gyere. Segíts.”
Az első beszélgetés során kiderült: vannak éves és üzleti célok. Ezeket el kell érni. De nem azért, hogy a cégvezetők külföldi utazását vagy új nyaralóját finanszírozzák. Hanem azért, hogy segítsenek a beteg gyerekeknek. Itt ugyanis tényleg arra koncentrálnak, hogy a befolyt adományok lehető legnagyobb arányban a vállalt cél és tevékenység érdekében kerüljenek felhasználásra.
Ez pedig sokkal fontosabb alapérték, mint azt elsőre sokan gondolják.
Egy szakértő akkor vállal el Pro Bono egy munkát, ha úgy érzi: annak értelme van.
Amikor tudod, hogy az általad végzett munka és annak az eredménye jó helyre megy, akkor sokkal szívesebben állsz bele.
Szakértők társadalmi felelőssége
Pont erről is beszéltem nemrég a Mindenki Akadémiája előadásomban is.
26 percben arról meséltem, hogy
- mi az az online marketing?
- tanulható-e ez a terület?
- ha igen, akkor hogyan én honnan?
- mit csinálok a szabad időmben (Bátor Tábor SEO mellett)?
- milyen társadalmi felelőssége van a szakértőknek egy adott terület fejlődésében?
- hogyan tudják ezt jó célra felhasználni?
- és milyen volt az életem, amikor még az iwiw volt a menő?
Én tényleg arra bíztatok mindenkit, akinek megvan a szakértelme és lehetősége, hogy álljon oda egy jó ügy vagy szervezet mellé. Nem könnyű persze még ezt is a nyakadba venni, de ha jó projektet találsz, akkor több örömet lehet lelni benne, mint amennyi plusz terhet jelent néha.
SEO munka
A Bátor Táboros projektnél viszonylag gyorsan kellett munkába állni, mert az alapítvány éves költségvetésének nagy részét az éves adó 1% kampány hozza. Ennek pedig májusban van a csúcspontja, ugyanis ekkor van az SZJA bevallási határidő, amikor adó 1%-ról dönteni kell. Vagyis az első emailtől kezdve (2018. március) nagyjából 2 hónap állt rendelkezésre SEO téren jó eredményeket elérni.
A jó SEO-nak sok idő kell. Nem 2 hónap. Inkább 6 vagy 12. De nyilván, ha ennyi idő állt rendelkezésre, akkor ennyiből dolgoztunk.
A cél egyszerű volt: a lehető legtöbb „adó 1%” kifejezésre a top 10-ben, de inkább a top 5-be kellett kerülni.
Miért? Mert amikor valaki azon gondolkodik, hogy kinek adja az adó 1%-át, akkor egyre többen egy Google kereséssel próbálnak jó döntést hozni. Sok ember van, akinél egyértelmű, hogy hova adja. Mások viszont évről évre változtatnak. Sokak pedig utolsó pillanatban, impulzus alapján döntenek. És nagyon sok olyan keresés van, ami már nem is végződik kattintásban. Főleg mobilon. A keresések nagyjából 2/3-a mobilon már nem eredményez kattintást. Sokan gyorsan csak végigpörgetik a találatokat, nem is nyitják meg az adott oldalakat.
Erre próbáltam én is rámenni.
Nem az volt a cél, hogy 2-3 kifejezésre az 1. legyen az oldal. Hanem minél szélesebb körben jelenjen meg adó egy százalékos kifejezésekre a batortabor.org az első oldalon a top találatok között. Itt inkább a „topical visibility” volt a fontos. Nem is feltétlenül az oldalra érkező forgalom.
Ez pedig egy kifejezetten fontos stratégiai cél volt. Persze, a releváns kifejezésre az oldalra érkező organikus forgalomnak mindig örülünk. De egy adó 1% keresés során az utolsó pillanatokban gyakran az impulzus vezérli az embereket. Gondolj bele:
- Épp töltöd ki az adóbevallást. Szorít a határidő, meg egyébként is csak túl akarsz rajta lenni.
- Feldobja a rendszer, hogy meg kéne adni adó 1%-ra valamit.
- Huh, ok. Elő a telefon, vagy a géped. Rákeresel valami adó 1%-os kifejezésre.
- Beleolvasol néhány címbe és névbe.
- Majd meglátsz egy ismerős alapítványt és azt mondod: ja, ezt vágom. Ez jó is lesz.
Nah és itt jön be az, hogy az adó 1% kampányt nyilván nem a SEO hajtja, de nagyon fontos része az integrált kampánynak. A jó márkaépítés, a tiszta üzenetek, az átlátható működés egyfajta mikro konverzióként hatnak, hogy amikor dönteni kell kit is írj be, akkor mondjuk épp a Bátor Tábor jusson az eszedbe. Vagy ha nem is jut eszedbe, amikor rákeresel Google-ben egy kifejezésre és látod őket a listán, akkor ne akarj tovább keresni.
Két hónap alatt nyilván nem lehet csodát tenni SEO téren, de azért így sikerült jó eredményeket elérni. Ezeken a lépéseken mentem végig.
- Egy gyors kulcsszókutatás után meghatároztam azokat a kifejezéseket, amikre jól kell szerepelni.
- Tartalmilag és technikailag rendbe szedtük a fő landing paget: https://batortabor.org/hu/tamogass/egyszazalek/ és a többi releváns oldalt
- Majd linkeket és hivatkozásokat szereztem főként a landing pagere
A munka során több hazai marketinges szakembertől is segítséget kértem. Legyen szó tippekről, vagy akár 1-1 vendégcikk, említés és megosztás formájában. Nyilván a széles networknek és a jó kapcsolatoknak köszönhetően sok helyen nyitott ajtókra bukkantam. Kérdés nélkül segített például Bresztovszky Ádám, Farkas Zsolti, Nagy Gábor, Perényi Andris vagy épp Tóth-Czere Peti is. Ezúton is köszönöm nekik.
Az alábbi referring domains ábrán jól látható, hogy hol kezdtem el dolgozni a landing page linkjein (ahol a nagy függőleges ugrás látható). 2018 márciusban és 2018 május végéig pörögtünk rajta.
A konkrét SEO munka mellett tartottam képzést is a belső online marketinges csapatnak. SEO és online PR témában. Ez főleg azért volt hasznos, mert így belül is értette mindenki, hogy mit csinálok és mi az, amit ők hozzá tudnak tenni a jobb keresőoptimalizáláshoz.
SEO eredmények
A rövid idő ellenére az eredmények szerintem kifejezetten jók lettek. Az alábbi kifejezésekre stabilan a TOP 5-be került az oldal. Szerencsére nem csak 2018. májusban, hanem azóta is.
- beteg gyerekek adó 1
- adó 1 százalék beteg gyerekeknek
- 1%
- adó 1%
- adó egy százalék
- egy százalék
- 1% adó
- adó 1 felajánlás
- adó 1
Ezek között nyilván vannak nagyon specifikus és általános kifejezések is.
De volt még több TOP 10-es találat is, de jellemzően az 5. hely után.
- adó egyszázalék
- 1 felajánlás
- 1% felajánlás
- 1% felajánlása
- szja 1 felajánlás
- adó egy százalék 2018
- 1 százalék
- adó 1 2018
- adó felajánlás
- adó 1 százalék
- adó 1% gyermek
Ez azért is kiemelten fontos, mert a legtöbb fenti kifejezésre 2017-ben 20-30. hely között volt az oldal. Vagy ott se. Tehát nem a Google 1. és nem is a Google SERP 2. oldalán. Most viszont több ezer ember elé sikerült odakerülni. Ráadásul már a legfontosabb időszakban, az SZJA bevallás ideje alatt.
A SEO mellett az „assisted conversion” kategória mellett ki kell emelni, hogy az alapítványnak jó offline és online stratégiája van, jó a kivitelezés és ülnek az üzenetek is. Ez pedig nagy részt a belső és külsős csapatnak köszönhető. Pár hete volt egy közös csapatreggeli, ahol csináltam is pár képet, hogy kicsit közelebb hozzam a dolgot.
Itt épp a Lélekmadár Tábor program beszámolóját hallgattuk meg.
A külsős marketinges csapat balról jobbra: Papp Gábor, Sólyom Balázs, Gandera Balázs, Kiss Péter.
Első sor: Kindli Erna, Sólyom Balázs, Benkő Lívia
Hátsó sor: Papp Gábor, Gandera Balázs, Kiss Péter, Knecht Tamás
A reggeli egyik legviccesebb pontja az volt, hogy az „újonnan csatlakozó” embereknek mesélni kellett egy kicsit magukról és életük első koncert élményéről. A bemutatkozó részt kihagyom most, de a koncertes részt leírom, mert nagy sikert arattam vele.
Életem első koncert élménye (emléke) a Debreceni Egyetem Szülészeti Klinikájának előadótermében volt, ami a porta mögött van. Óvodás lehettem és anyukámmal ültünk végig egy talán Halász Judit imitátor koncertet. Legalábbis az rémlik hogy volt Halász Judit szám, valaki énekelt, meg ott volt a Mikulás is. Szóval gyanúsan valami Mikulás ünnepség lehetett, ahol volt előtte zene. Bár kétlem, hogy maga Halász Judit zenélt volna ott a klinikai óvodásoknak, de ki tudja. Anya: ha ezt olvasod, akkor hétvégén beszéljük meg ez hogy is volt! 😀
Adó 1% kampány sikere
A 2018-as évben a Bátor Tábor 124.9 millió forintot gyűjtött az adó 1% kampány során, ami 10%-kal magasabb mint a 2017-es összeg. Ezzel a 3. legtöbb támogatást gyűjtött alapítvány lett a BT.
Ezt az összeget 22.733 ember adta össze, vagyis az átlagos támogatási összeg 5.495 forintra jön ki. Ez pedig a második legmagasabb összeg a TOP 20 alapítvány között.
Ez persze egyrészt nem verseny, de valójában igenis az.
Ugyanis itt egy jól meghatározott piacon, ugyanazokért a forintokért küzdenek az alapítványok. Hosszú távon a jobb stratégia és jobb megvalósítás pedig utat tör magának. Ez pedig az eredményekben is meglátszik.
Hogyan tovább?
Mivel a Bátor Tábor tevékenysége nagyon széles, ezért nem csak az adó 1% kifejezéseket lehet SEO oldalról erősíteni, hanem akár az önkéntesség programokra is lehet gondolni. Vagy magára az alap tevekénységre, a beteg gyerekek támogatására és az ehhez kapcsolódó kifejezésekre és tartalmakra. Persze a 2019-es évre az adó 1% kifejezések kapcsán is szintet tudunk lépni majd, hisz az idén befektett munka szintjéről tudjuk majd folytatni.
A közép és hosszú távú cél az, hogy az adó 1% erősítése mellett a többi releváns és kapcsolódó témára is hatékony keresőoptimalizálás és online PR stratégiát dolgozzunk ki. Aztán persze jöhet ennek a megvalósítása.
Feladatból és kihívásból nincs tehát hiány. Időből persze annál inkább. Pro bono ide vagy oda. Ha jó ügyért küzd valaki, akkor sokkal könnyebb komolyan venni dolgot. Még akkor is, ha ezért egy forintot nem kapsz. Mert ezt az egészet nem ezért csináljuk!
G és a Bátor Tábor csapata
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!