Blog Havi SEO beszámoló: milyen kérdéseket kell megválaszolnunk az ügyfeleknek?
keresőoptimalizálás beszámoló
Írta:

Havi SEO beszámoló: milyen kérdéseket kell megválaszolnunk az ügyfeleknek?

Ha valamilyen szolgáltatást veszel igénybe, akkor tudni akarod, hogy mit is kapsz a pénzedért. Nincs ez másképp SEO-nál sem. Akár külső céget bíznak meg, akár belső embert vesznek fel a feladatra. Sok szakember nehezen tudja átadni, hogy amivel foglalkozik az a cégnek miért is éri meg. A cégvezetőt általában nem érdekli a szakmai megvalósítás menete, az elvégzett tevékenységek hatása viszont nem biztos, hogy azonnal látszik. Épp ezért, felvázolok egy keretrendszert arról, hogy mit érdemes a rendszeres SEO beszámolóba belerakni, és mire is kíváncsiak valójában az ügyfelek.

Miről szóljon egy SEO beszámoló?

A rövid válasz: attól függ, mit szeretne látni az ügyfél.

Nem egyszerű megtalálni és számszerűsíteni mindazt, amit elvárnak a szolgáltatásoktól. Beszélhetünk a ROI-ról (vagyis a befektetés megtérüléséről), a márkaismertség növekedéséről, de a SEO hatása ezekre nem egyértelmű. Vagy csak nehezen kimutatható. Míg a másik oldalról elmondhatjuk, hogy hány új backlinket szereztünk, vagy épp hány új kulcsszó került a Google első oldalára, de ha a kontextust nem értik, felesleges erőt ölni a puszta számokba.

A megoldás valahol a kettő között van. A jó SEO beszámoló:

  1. információt ad a menedzsereknek (akiknek csak egy vezetői összefoglalót van idejük megnézni és nem érdeklik a szakmai részletek)
  2. szakmai részletek derülnek ki belőle (a belső munkatárs számára vagy más online marketinggel foglalkozó ember számára)

Ezzel aki fizet a szolgáltatásért, az tudja hogy mit is kapott a pénzéért. Ha pedig megkérdezi a terület szakértőjét, vagy felelősét, ő is meg tudja erősíteni, hogy a tevékenységünk kifizetődik számukra.

Ami fontos ezen a szinten, hogy akikkel akár napi szinten dolgozunk, értsék is, hogy mit csinálunk. Épp ezért, én rendszeresen szoktam képzéseket tartani, ahol az alapokkal biztosan képbe kerül mindenki. Plusz, ha a SEO beszámolóban valami nem teljesen egyértelmű, akkor személyesen, vagy egy hívás keretében kiegészítem.

Hiúsági mérőszám

Mikor a The Pitch még startup hírportál volt és arról írtunk Gáborral, hogy mit tanulhat az MLSZ a startupoktól, külön kitértünk a hiúsági mérőszámokra:

Azokat a mérőszámokat, melyek jól mutatnak, de igazából nem hordoznak különösebb üzleti értéket, “vanity metric”-nek szokták hívni, vagyis “hiúsági mérőszámnak”.

Ezek az adatok erősen félre tudnak vezetni, ezért érdemes odafigyelni rájuk. A Kissmetrics fogalmazta meg jól, hogyan tudod eldönteni, hogy hiúsági mérőszámot nézel-e: segít meghozni egy döntést? Ha nem, akkor az egy vanity metric.

Például az MLSZ példájánál maradva, a kibocsátott szurkolói kártyák száma önmagában egy hiúsági mérőszám. Azt nem takarja, hogy hányan használták legalább egyszer, vagy használják rendszeresen azért, hogy focimeccsre járjanak vele (és nem azért, hogy a MOL benzinkutakon kedvezményt kapjanak).

De keresőoptimalizálásban is találunk erre példát. Nem mindegy, hogy a szerzett linkek számát nézzük egy hónapban, vagy csak azokat, amelyek releváns siteról származnak, egy releváns page-ről.

No, de akkor mégis mi kerüljön bele a beszámolóba?

Általános kérdések

Ezek azok, amik elsősorban a menedzserekben merülnek fel és mindenképp meg kell tudni válaszolni, ha szeretnénk jó benyomást kelteni. Ezeket a kérdéseket két kategóriába gyűjtöttem:

  • forgalommal és látogatókkal- és
  • a SEO megtérülésével kapcsolatosak

Forgalom és látogatókról gyűjtött információ

  • Mennyi a havi forgalom a weboldalon?
  • Ebből mekkora rész az organikus, keresőből származó forgalom?
  • Mennyi forgalom származik keresőoptimalizálásból?
  • Mennyivel nőtt a forgalom a keresőoptimalizálás tevékenység hatására? (Itt a saját munkánk eredménye, ami nem feltétlenül egyezik meg az előző számmal, hiszen nélkülünk is lenne forgalom, illetve mi is szerezhetünk forgalmat linképítési tevékenységgel, vagy épp Quora SEO-val.)
  • A keresőből érkező forgalom megfelel az előre kitűzött célcsoportnak? Ha nem, a SEO stratégiát, vagy a perszónát érdemes módosítani?
  • Miért jöttek a látogatók az oldalra? Megkapták amiért jöttek?
  • Visszatérő, vagy inkább új látogatók jönnek az oldalra? Milyen eszközökről?
  • A honlap megfelel a látogatóknak?

A keresőoptimalizálás megtérülése (ROI)

A ROI metrikáknál kifejezetten fontos az ügyfelek edukációja. Meg kell ugyanis érteniük, hogy főleg induló cég esetén az első 3-6 hónapban csak korlátozottan láthatóak eredmények.

  • Mennyi (mikro)konverziót értünk el és milyen konverziós mutatóval rendelkeznek azok, akik SEO tevékenységből érkeztek az oldalra?
  • Mennyi bevétel keletkezett ebből a forgalomból?
  • A keresőből származó forgalom hogy teljesít a többi csatornához képest? És az organikus forgalom a fizetetthez (AdWords) képest?
  • Milyen költséggel jár a keresőoptimalizálási tevékenység?
  • Melyek a legjobban teljesítő landing oldalak és kulcsszavak?

Szakmai kérdések

Ezek azok a kérdések, amiket már jellemzően olyanok tesznek fel, akik tudják, hogy mire érdemes odafigyelni egy keresőoptimalizálás projekt kapcsán. Itt szakmai kíihívásokba is simán belefuthatunk.

Technikai SEO

  • SEO és fejlesztői szemszögből jól teljesít a weboldal?
  • Megfelelő a linkstruktúra?
  • Megfelelő az oldalstruktúra?
  • Van sitemap? Automatikusan frissül?
  • Rendben van a betöltési idő? Ha nem, hogyan lehetne gyorsítani azon? Mennyi látogatót veszítenek a betöltési idő miatt?
  • Minden oldal indexálva van, amit szeretnének? És csak azok?
  • Van olyan technikai módosítás az oldalon, amit érdemes lenne megvalósítani?
  • Vannak átirányítások az oldalon? indokoltak?

Tartalmi SEO

  • Mely kulcsszavak biztosítják a legtöbb forgalmat az oldalnak? És melyeknek van a legjobb CTR mutatója?
  • Melyek azok a kulcsszavak, amelyekre jól rangsorol az oldal, de a kattintások száma és a CTR mégis nagyon alacsony?
  • Valós tartalomstratégiából, vagy inkább branded kulcsszavakra érkezik a forgalom?
  • Mely kulcsszavakra érdemes fókuszálni legközelebb?
  • Melyik landing oldalak hozzák a legtöbb forgalmat? Melyek konvertálnak a legjobban?
  • Hogy viselkednek a látogatók az oldalon?
  • Hogy alakult a bounce rate (visszafordulási arány)? Mely oldalak térnek el az átlagtól?
  • Megfelelő az internal linking megvalósítása? Erősíthetőek még az oldalak?
  • Vannak 404-es oldalak? Ha igen, indokoltak, vagy valami félrement?

organikus láthatóság

Off-page SEO

  • Mennyi link mutat a sitera? Mennyi ezek közül az, aminek 20/30/40-es domain authority értéke van?
  • Melyek a linkmágnes oldalak? (Azok az oldalak, amelyekre legtöbb link mutat.)
  • Vannak spam linkek, amiket érdemes inkább disavow-olni?
  • Egészséges a backlink-profil?
  • Természetes ütemben nő a backlinkek száma?
  • Milyen a backlink profil a versenytársakéval összehasonlítva?

Milyen a jó SEO beszámoló formátum?

Ez sok esetben nehéz kérdés, mivel ha egy klasszikus pdf, vagy excel fájlt küldesz az ügyfélnek, az egyszerűen elveszik, elfelejtik. Ha emailt, akkor az túl hosszú és megterhelő lehet végigolvasni. Személyes prezentációkra viszont nincs idő és az nekünk is időrabló lehet.

Ami nekem legjobban bevált az egy Google Data Studioban készített 9-10 oldalas SEO beszámoló, amihez egy spreadsheetet társítok, ha valamiben szeretnének jobban elmélyülni. Könnyen áttekinthető, interaktív, de ha valaki igényli, ki is tudják nyomtatni.

Ez azért is jó megoldás, mert rengeteg időt spórolok a beszámoló készítése során azzal, hogy előre beállított szűrőket alkalmazva alig kell módosítanom valamit hónapról hónapra. Az egész elkészíthető ~5-10 perc alatt, mégis olyan értékes insightokat nyújt, ami a cikkben feltett kérdéseket mind megválaszolja.

KÉPZÉS

Ebből a beszámolóból készítettem egy képzést, ahol részletesen elmagyarázom, hogyan tudod ezt te magad is adaptálni.

Az anyag megmutatja hogyan tudod megmutatni az ügyfeleidnek, vagy főnökeidnek, hogy mekkora értéket is szolgáltatsz nekik.

Minorics Dávid
Minorics Dávid

SEO tanácsadó


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!