Blog A kedvenc SEO trükkjeim és marketing tippjeim
seo trükk és marketing tipp
írta:

A kedvenc SEO trükkjeim és marketing tippjeim

Nagyon sok olyan apró SEO tipp és trükk van, amiket napi szinten használok. De ezekről egyesével nehéz cikket írni. Mert néha csak néhány sor lenne az egész megoldás, ami inkább egy tweetbe férne be. De azt meg, nem sokan olvasnák. Mostanra viszont összegyűlt annyi, hogy írjak egy posztot belőlük.

SEO és marketing tippek

A tippek nagyon széles skálát ölelnek fel, mert van köztük linképítéshez, kulcsszókutatáshoz, rangsor elemzéshez, szövegíráshoz, Chromehoz vagy épp Excelhez tartozó is. Tehát ezek egy része nem feltétlenül lesz hasznos mindenkinek a napi munkamenetben. De jó képet adnak arról, hogy milyen széles körben tudod az életedet megkönnyíteni egy-egy jól irányzott tippel akár a keresőoptimalizálás, akár a marketinges munka során.

Search Console + space

Ha Google Search Console-ban a Queries / Filter résznél használod a Space-t egy-egy kifejezésnél, akkor apró kis parancsokat adhatsz a szűrési feltételhez.

Nézzünk egy egyszerű példát:

  1. Ha beírom azt, hogy “seo”, akkor kiadja az összes olyan kifejezést ami tartalmazza a “seo” szót.
  2. Ha a “seo” elé rakok egy spacet, akkor csak azokat adja ki, ahol a “seo” szó előtt biztosan szerepel valami (tehát pl: “local seo” vagy “webshop seo”)
  3. Ha a “seo” után rakok egy spacet, akkor azokat adja ki, ahol a szó mögött szerepel biztosan valami (pl: “seo tipp” vagy “seo szakértő”)
  4. Ha elé és utána is rakok spacet, akkor pedig előtte és utána is lennie kell szónak vagy valamilyen karakternek (pl: “google seo szakértő”)

Ezzel az apró megoldással pedig érdekes kifejezéseket és szókapcsolatokat lehet találni, amit később konkrét kulcsszóként vagy témaként fel lehet használni.

google search console filter

Ez a megoldás nálam főként kulcsszókutatásnál és szövegírásnál szokott jól jönni.

Ha például megteszem ugyanezt a “tipp” kifejezéssel, akkor a sok opció során ezeket a top kifejezéseket kapom:

“tipp” keresésre a top kifejezések

  • google keresési tippek
  • seo tippek
  • email marketing tippek
  • mailchimp tippek
  • linképítési tippek
  • marketing tippek

“tipp + space”

  • tipp angolul
  • tipp kezdőknek
  • tipp oldalak

“space + tipp”

  • css tippek
  • facebook hirdetés tippek
  • seo tippek
  • instagram marketing tippek
  • marketing wippek
  • wifi tipp

“space + tipp + space”

  • wifi tipp kezdőknek

És a listát bőven lehetne folytatni más kifejezésekre is. A lényeg, hogyha találunk egy jó kulcsszót, akkor érdemes a hozzá kapcsoló kombinációkat is felfedezni a space használatával. Sok olyan dologra rá lehet így bukkanni, amit a kulcsszókutató és kulcsszókereső eszközök nem dobnak ki.

Email marketing tippek

Mikor elkezdtem ezt a cikket, akkor még csak pár ötletet írtam össze. De a végére ez a téma elég nagy lett ahhoz, hogy egy külön blogposztba tegyem.

Ebben a cikkben részletesen írtam az alábbi tippekről és trükkökről:

  1. személyes welcome email
  2. automatizált welcome emailek
  3. ismételt email kiküldés

5 hatékony email marketing tipp és trükk

Google Docs kép hack

Ha gyakran írsz blogposztot Google Docs-ban, vagy kapsz ilyen anyagot, amikor mindig szenvedés az oda beágyazott képek lementése. Vagy ha vendégszerzőtől van a poszt, akkor el kell kérni a képeket külön, amit vagy emailben küld, vagy valahova feltölti, amit aztán tölthetsz le a saját gépedre.

Ha viszont Google Docsban az adott dokumentumot kiexportálod html fájlként, akkor zippelt mappában az összes képet is letölti vele együtt.

File / Download as / Web page (.htm, zipped).

web page export

Így megkapod gyorsan, egyben az összes képet, ráadásul a cikkben történő megjelenési sorban indexelve. Magic.

100 Google találat megjelenítése

Gyakori, hogy valaki arra panaszkodik, hogy nincs benne a Google top10-ben egy kifejezésre, és afelől érdeklődik, hogy ez mégis miért van?! Ilyenkor az ok sokrétű lehet, de mindig meg szoktam nézni, hogy:

Oké, hogy nincs a top 10-ben. De egyáltalán benne van a top 100-ban?

Itt persze elő lehet venni valamilyen rank tracking eszközt, vagy egyesével végigkattintgatni a 10 Google SERP oldalt, de van erre elegánsabb és gyorsabb módszer is. Ráadásul olyan, amit akár egy ügyfél gépén is valós időben használni lehet.

A feladat a következő:

1. A google.com-on keress rá az adott kifejezésre (pl: “facebook hirdetés”)

facebook hirdetes2. A keresési URL-t egészítsd kia “&num=100” stringgel

serp lista 100Ezzel a top 10 találati listát meghosszabbítod a Google 100-ra. Vagyis 100 organikus találatot jelenítesz meg az oldalon.

3. Ctrl+F segítségével keress rá a cég domainjére (F = find)

ctrl f keresés

És így meg is találod a The Pitch-et a 30. hely körül.

facebook hirdetés thepitch

A “facebook hirdetés” kifejezésre a thepitch.hu a 29. helyen volt amikor 2018. augusztusban megnéztem.

A pontos helyezést persze nem lehet ezzel a módszerrel egyből megmondani, de a jobb oldali csúszka segít az arányokban. A teljes magasság ugyebár a 100 találatot jelöli. Vagyis ha a narancssárga jelölő jobb oldalt pont félúton van vertikálisan, akkor kb az 50. helyen van a találat. Ha a harmadánál, akkor a 33. hely körül. Ha több narancssárga elem jelenik meg, akkor pedig több helyen is szerepel a domain a top 100 weboldal között. (Bár ez ritka azért.)

Itt a folyamat a gyakorlatban:

facebook hirdetes

A változó értékét átírhatjuk bármennyire. Szóval akár a top 20-30 találatot is ellenőrizhetjük így, ha szeretnénk. Ehhez a &num=20 vagy a &num=30-at kell használni. És így tovább.

Saját SERP tool

Hogy ne megtippelni kelljen a pozíciót, hanem pontosan meg is tudjuk mondani azt, akkor használhatunk egy sokkal elegánsabb megoldást is. Ilyenkor a találati listából egy javascript is ki lehet szűrni a találatokat.

javascript:(function(){...

Ehhez csináltam is egy saját SERP extraction tool-t neten található free code alapján, ami 1 gombnyomásra kigyűjti az összes URL-t és Title-t, amit a böngésző toolbarjában helyeztem el. Itt a teljes kódrészlet.

seo serp eszköz

Ezt követően csak annyi a teendőm, hogy az adott kifejezésre keresek, majd rányomok a toolbar megfelelő gombjára és máris kiszűri a linkeket (Google Ads és organikus pozíció linkjeit is). A toolbart pedig a Ctrl+Shift+B-vel tudom előhozni és eltüntetni Chrome-on belül.

A Google találati lista adatait így tudom ellenőrizni a “kulcsszókutatás” szóra pár kattintás alatt:

  1. Ctrl+Shift+B (előhozza a Chrome toolbart)
  2. “SERP Extract” gombot megnyomom
  3. Az új tab-on megjelenik minden SERP info

google találati lista

Itt a Google találati lista ellenőrző eszközöm outputja statikusan is:

serp google találati lista ellenőrzés

Ha a Google SERP (Search Engine Results Page) pedig num=100-ra van állítva, akkor mind a 100 tételnek kigyűjti az adatait egy gombnyomásra. Vagyis nem 10-ig futnak adatok, hanem 100-ig. Így pedig egy CTRL+F segítségével könnyen és gyorsan meg lehet mondani, hogy egy adott URL melyik pozícióban van a Google rangsorában a top 100-ban.

Toolbar SEO

De nem ez az egyetlen ilyen toolbar elem, amit érdemes használni.

keresőoptimalizálás toolbar

Nálam az alábbi elemek is be vannak még állítva Chrome böngészőben:

  • cache: a Google cachelte már az adott oldalt, amin járok?
  • info: milyen info érhető el az adott oldalról a Google indexében?
  • wayback: hogy nézett ki az adott oldal / URL korábban, milyen volt a design és a tartalma
  • Ahrefs: az adott URL-hez tartozó Ahrefs oldalra navigál

Ezek mind-mind pár soros javascript kódok.

A cache gomb kódja például így néz ki:

javascript:void((function(){var a=location.href.replace(/^http%5C:%5C/%5C/(.*)$/,"$1");location.href="http://www.google.com/search?q=cache:"+escape(a);})())

Ezt kell a Bookmarks toolbaron elhelyezni egy gomb alatt URL-ként és máris bármilyen weboldal cache-ét ellenőrizni tudod egy gombnyomásra.

Copy-Paste SERP URL

A Linkclump nevű Chrome bővítmény segítségével egyszerűen és gyorsan ki lehet másolni az URL-eket egy adott Google keresési oldalról.

linkclump copy paste URL

Ha telepíted a bővítményt, akkor egy megadott gomb lenyomása mellett (nálam ez az L, mint link) és az egérrel ki tudod jelölni a találatokat. Ami automatikusan a vágólapra másolja a linkeket.

Ha például rákeresel a “SEO szakértő” kifejezésre, lenyomod az L-t, majd egérrel kijelölöd a találatokat, akkor máris kigyűjtötte neked a URL-eket. Ezt pedig bárhova be tudod illeszteni (paste: Ctrl + V).

SEO szakember url másolás

Nagyon hasznos tud lenni, amikor nem akarod egyesével kimásolni az URL-eket. Vagy ha nem akarsz saját Javascript alapú kódot írni. 🙂

Chrome billentyűparancsok

Van néhány kedvenc Chrome-os billentyű kombinációm, amit naponta akár többször is használok. Kevésbé SEO vagy marketing fókuszúak, de elképesztő módon tudják növelni a produktivitást. Ezek közül itt van pár.

CTRL+T

Új tabot nyit.

CTRL+Shift+T

Egyszerű hot key kombó, amivel meg tudod nyitni a legutóbb bezárt tabot. Főleg, akkor jön jól, ha véletlenül zárok be valamit. Három gomb és azonnal vissza is szereztem.

Shift+W & drag

Ha meg van nyitva egy csomó tab, és azok közül egy párat át akarsz rakni egy másik ablakba, akkor nem kell egyesével az URL-eket átmásolgatni egy új böngésző ablakba. Simán csak:

  • nyomd le a Shiftet
  • kattintgasd végig a tabokat, amiket egy másik ablakba akarsz átrakni
  • majd húzd őket át egy új ablakba

És az összes tabot átraktad egy új böngésző ablakba. Zseni. Főleg, akkor hiperhasznos, ha egyszerre több projekten is dolgozol, de nem akarsz 45 tabot nyitva tartani. A szükséges 3-4 tabot átrakod rendszerezve egy új ablakba és máris jobban tudsz koncentrálni, fókuszálni.

Excel SEO

Több olyan Excel vagy Google Spreadsheet kód és függvény is van, amit érdemes aktívan használni. Itt van pár kedvenc.

Trailing slash

Ez a függvény minden URL végződés mögé biztosítja a / jelet (forward slash-t).

  • ha nincs ott, akkor odarakja
  • ha ott van, akkor pedig helyben hagyja

=if(right(A1,1)<>"/",A1&"/",A1)

forward slash függvény

Főként auditoknál, canonical URL tesztelésnél hasznosak.

Timestamp to date

Több olyan eszköz is van, amely pontos dátum helyett Timestamp-et exportál (mint pl az SEMrush).

Ezzel a függvénnyel viszont a timestampet dátummá lehet alakítani.

=(((CELL/60)/60)/24)+DATE(1970,1,1)

Query import range

Nagy dataset-ekből könnyen ki lehet szűrt adatokat gyűjteni a query + importange függvényekkel Google Sheetben. Itt egy példa rá:

=(QUERY(IMPORTRANGE("URL","SHEET NAME!a:d"),"SELECT Col1, Col2, Col4 WHERE Col3 =" & "'" & B1 & "'"))

URL-ből domain név

Ha egy URL-ből akarod a domain nevet kiszűrni, akkor ez a függvény egyszerű megoldást adhat Excelben.

=LEFT(url,FIND("/",url,9))

Magyarul pedig:

=+BAL(A2,SZÖVEG.TALÁL("/",A2,9))

URL-ből root domain

Ha pedig kicsit “bonyolítani” akarod a dolgot, akkor ez a függvény a https és www nélküli root domaint adja vissza.

Angolul:

=IF(ISERROR(FIND("//www.",A2)), MID(A2,FIND(":",A2,4)+3,FIND("/",A2,9)-FIND(":",A2,4)-3), MID(A2,FIND(":",A2,4)+7,FIND("/",A2,9)-FIND(":",A2,4)-7))

Magyarul:

=+HA(HIBÁS(SZÖVEG.TALÁL("//www.",A2)), KÖZÉP(A2,SZÖVEG.TALÁL(":",A2,4)+3,SZÖVEG.TALÁL("/",A2,9)-SZÖVEG.TALÁL(":",A2,4)-3), KÖZÉP(A2,SZÖVEG.TALÁL(":",A2,4)+7,SZÖVEG.TALÁL("/",A2,9)-SZÖVEG.TALÁL(":",A2,4)-7))

Scrape exclude

Amikor egy-egy weboldalt kell elemezni, akkor a technikai audit során szükség van egy részletes scrape-re / crawl-ra az oldalról. Bizonyos CMS-ek, főleg például a webshop motorok (mondjuk a Magento) azonban annyi felesleges oldalt generálnak, ami miatt szükség van a scrape során egy szűrésre és kizárásra.

Nemrég egy ismert múzeum új webshopját kellett elemeznem. Szűrés nélkül 6,5 órán keresztül futott a Screaming Frog Database Storage és 16GB memória allokáció mellett. Annyi szűrési feltételt generált a webshopmotor, hogy a feltérképezett elemek 98%-a nem egyedi tartalom volt. Hanem valamilyen paraméterezett szűrési feltétellel ellátott URL. Például az összes termék név szerinti, ár szerinti csökkenő, növekvő és egyéb kombinációját legenerálta. Néhány sor megadásával viszont ezektől meg tudtam szabadulni, és így a crawl time-ot pedig 3-4 percre sikerült szorítani. 6,5 óra helyett.

keresés exclude list

Ehhez persze az kell, hogy először elindítsuk a scrape folyamatát, majd elkezdjük azonosítani azokat a stringeket, amiket az exclude listára rá kell rakni. Ha ráraktunk pár elemet, akkor érdemes újra elindítani a scrapert. És így már az első körösöket kiszűrtük, tehát ha találunk újat, már csak azzal kell az exclude listát kiegészíteni. Általában igaz, hogyha mondjuk 5 percig fut a Screaming Frog minden kizárása nélkül, akkor utána már elég nagy magabiztossággal meg lehet találni az összes olyan elemet, amivel fel kell tölteni az exclude listet. Ha véletlenül mégse találtunk meg mindent, akkor max 1-2 újabb iterációra van már szükség. A teljes folyamat így se szokott 10 percnél tovább tartani. Utána a crawl pedig szintén pár perc alatt kész lehet. Ez pedig lényeges időmegtakarítás egy fél vagy akár 1 napos crawl helyett. Nem beszélve arról, hogy így egy tisztított adatbázissal tudunk már dolgozni az elemzés során.

A fenti példában 160.000 URI helyett végül kevesebb mint 1.000-rel kellett dolgozni. A maradék 159.000 tétel mind valami webshopos szűrési feltételből eredt.

CSV összefűzés

Nagyon sok olyan eset van, amikor több CSV filet kell letölteni és jó lenne, ha ezeket nem manuálisan kellene összemásolgatni. Ilyen például, amikor beleütközöl egy letöltési korlátba.

Nemrég egy olyan elemzésen dolgoztam, ahol azt néztem meg, hogy melyik hazai banknak a legjobb a keresőoptimalizálása. Ehhez pedig egy saját kulcsszóadatbázist és elemzést építettem Ahrefsből.

Az Export Rows / report viszont itt korlátozva van. A Standard Planben például 30.000 sorra. Ha tehát le akarok egy ennél nagyobb adatbázist tölteni, akkor azt több lépcsőben kell megtenni.

Vegyük az OTP Bank oldalát.

OTP Bank kulcsszavak

A full keyword lista 73 ezer soros, a magyar piacra pedig 54,495 sort ad vissza. Tehát ezt nem tudom egyben exportálni, csak max 30 ezer soros darabokban.

OTP keyword export sor maximum

De utána ezeket a fájlokat meg össze kellene másolgatni. Amikor 1-2 fájlt kell összemásolni, az nem akkora munka. De amikor mondjuk egy hírportál adatait nézed meg, akkor ott könnyen százezres nagyságrendbe futsz bele. Elég csak megnézni a HVG adatait.

HVG kulcsszó lista

Itt a magyar piacon 600.000 kulcsszó van. Ez alsó hangon 20 darab fájl másolgatása lenne. (Az Indexnél és az Origo-nál millió fölötti adatról van szó, a 444.hu esetében is több mint 300.000 kulcsszóról.)

Hogy lehet gyorsan összefűzni több tíz ilyen fájlt? Például így:

1. Letöltöm darabonként a fájlokat egy mappába

hvg keyword export2. Megnyitom a Command Prompt-ot (run cmd)

3. Megkeresem az adott mappát (cd HVG)

4. És összefűzöm egy sor kóddal az összes fájlt

copy *.csv combine.csv

command prompt csv combine

5. És elkészült az összefűzött file:

hvg keyword export combination

Nagyjából 10 másodperc alatt kész. És nem kell hosszasan másolgatni, meg azt ellenőrizni, hogy a sok megnyitott fájl közül most épp melyikkel végeztél már és melyikkel nem. A fájlt pedig nyilván úgy nevezed el ahogy szeretnéd, nem kötelező combine.csv nevet adni neki. A folyamat végén azért érdemes ellenőrizni, hogy mindent helyesen másolt-e össze, de ha stimmel az adatszerkezet (struktúra) az adott fájlokban, akkor ezzel nem szokott gond lenni.

Ha ezt a módszert ismertem volna évekkel ezelőtt, akkor napok másolgatását úszhattam volna meg. De jobb későn, mint soha!

Összegzés

Ezeken kívül nyilván nagyon sok egyéb marketinges tipp és SEO trükk létezik, amiket érdemes használni. A lényeg, hogy ismerjük meg ezeket és ha időt lehet velük spórolni, akkor használjuk őket napi szinten.

Ha van olyan megoldás, amit Te is gyakran használsz és érdemes lenne felvenni a listára, akkor írd meg kommentben vagy nekem emailben. Ha szerintem is tök jó és hasznos, akkor hivatkozással együtt berakom a cikkbe!


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!