Blog Hogyan domináld a SEO piacot kulcsszó-átfedésekkel?
google kulcsszavak átfedése
írta:

Hogyan domináld a SEO piacot kulcsszó-átfedésekkel?

Mikor Berlinben voltam előadni a Mobile Growth Stack konferencián, akkor beszélgettem a legjobb App Store Optimalizálás (ASO) könyv két szerzőjével (Moritz Daan és Gabe Kwakyi). Mind a ketten jó nevű szakemberek az ASO piacon, így jó rálátásuk van az iparági trendekre. Egy ponton arról kezdtünk beszélni, hogy mennyire nehéz az ASO piac, mert az elmúlt 5-8 évben sok dolog megváltozott, de a weben elérhető tartalmak ezt nem követték le egyáltalán. Rengeteg a pontatlan, sőt, kifejezetten hibás és káros információ a Google top találatok között. Az ügyfeleknek pedig nehéz elmagyarázni, hogy ezek közül mi igaz és mi nem. Ez ellen persze lehet tenni. Igaz, kicsit időigényes, de abszolút lehetséges.

Hibás SEO találatok

Nyár végén piackutatást csináltam az egyik magyar cikkemhez és rákerestem több SEO-val kapcsolatos kifejezésre is. És végigolvastam a top 10 Google találatot. Nem csak a címeket, hanem a cikkek és weboldalak teljes tartalmát. Sok esetben ledöbbentem.

A “keresőoptimalizálás” kifejezésre keresve találtam olyan top10-es találatot, aminek a 40%-a hibás, 15%-a pedig konkrétan káros tanácsot tartalmazott.

A Google a TOP 10-be rakta, de a tartalom fele már akkor is hibás volt szerintem mikor megírták. Így évekkel később még egyértelműbb a dolog. Ennek ellenére a rangsoroló algoritmus mégis jó helyre teszi ezeket. Sok iparág viszont olyan gyorsan változik, hogy néha 1-2 év alatt elavulttá tud válni egy-egy tanács. Szóval átéreztem Moritz és Gabe problémáját. De szerencsére ezen a témán elég sokat rágódtam már, úgyhogy volt egy megoldási javaslatom a helyzet kezelésére.

A feladat: csinálni kell egy query overlap elemzést és több weboldallal is meg kell támadni ugyanazokat a kifejezéseket.

Már elsőre sem hangzik egyszerűnek a dolog és valóban sok dolog együttállása kell hozzá, de megéri beleásni magunkat, mert nagyon hasznos tud lenni bármilyen projekt esetében.

Mi az a query overlap?

A query overlap (kulcsszó-átfedés) során megvizsgáljuk, hogy bizonyos weboldalak organikus (vagy fizetett) kifejezései között milyen átfedések vannak. Ezek a metszetek, és a benne található kifejezések pedig nagyon jó kulcsszóinformációként is szolgálnak. (Erről bővebb információt találhatsz a haladó kulcsszókutatási technikák képzésben is.)

Erre használhatunk valamilyen fizetős eszközt (pl SEMRush), vagy ha van hozzáférésünk az adatokhoz, akkor saját magunk is építhetünk egy ilyet. A query overlapet sok helyen hívják domain vs domain, query intersect vagy épp keyword gap (kulcsszó-átfedés) elemzésnek. Az elnevezés különbözik, a lényeg ugyanaz.

Listázzuk a kulcsszavakat több weboldal esetében és megnézzük az átfedéseket. Ez a kulcsszó-átfedés elemzés.

Amikor felmerült az a probléma, hogy sok a rossz, hibás és irreleváns információ ASO témában, akkor jeleztem Gabe és Moritz felé, hogy ezen lehet azért javítani. Csak egy dolog kell hozzá:

  • Szükség van 3-4 megbízható ASO cég Google Search Console adataira és ezeken csinálni kell egy query overlap studyt.

Gabe és Moritz rendeltek még egy sört és kérték, hogy meséljem el nekik mit jelent mindez, és hogy is kéne megcsinálni. Úgyhogy belekezdtem.

SEO query overlap

Még jóval a The Pitch indulása előtt indítottam el a saját blogomat, ahova kevés tartalmat raktam fel az elmúlt időben, mert inkább a The Pitchre koncentráltam. A saját oldalamat inkább csak szakmai homokozónak és tesztelésre használtam. Ennek ellenére így is sok kifejezésre jól szerepel az oldal. Aztán egyszer azon kezdtem el gondolkodni, hogy mi lenne ha bizonyos kifejezésekre nem csak a The Pitch szerepelne jól, hanem akár a saját személyes weboldalam is. Mondjuk, ha a “seo szakértő” kifejezésre nem csak a The Pitch lenne az első, hanem a pappgab.com mondjuk ott lenne az első oldalon.

Egy kifejezésre tehát nem csak 1 oldallal lehetne jól szerepelni, hanem akár külön weboldalakkal is. De úgy, hogy azok mind a Te sikeredet segítsék.

Amikor elkezdtem ezt a tesztet csinálni, akkor pár hét alatt a “SEO szakértő” kifejezésre az első találatnak behoztam a The Pitch-et, a saját blogom pedig a 5-7. helyre jött elő. Nagyjából 3-4 linkkel már a 3. helyen vagyok, és hamarosan enyém lesz a top1 és top2 pozíció is a SEO szakértő kifejezésre. 🙂 Az érdekelt a teszt során, hogy a top10-be be lehet-e jönni viszonylag gyorsan és hatékonyan több oldallal is. A válasz: be.

Papp Gábor - seo szakértő

Ez adta az ötletet.

Mi lenne ha végignézném több weboldal esetében a hasonló vagy egyező kifejezéseket és megpróbálnám több oldallal is bevenni a Google találati listáját? Itt jön képbe a query intersect.

Ha ugyanis a saját tulajdonomban van több olyan oldal is, ami egy témát, területet ölel fel, akkor a Google Search Console adatokból nagyon gyorsan össze lehet rakni egy ilyen átfedés táblázatot. Ha angol, spanyol vagy német nyelvű oldalról lenne szó, akkor az SEMRush vagy Ahrefs is jó megoldás, de magyar nyelven még döcögősen lehet csak ezeket használni. Ezért magyarul nagyon hasznosak a saját adatok.

Anno 3 weboldal metszetét néztem meg nagyon gyorsan. Az egyik a thepitch.hu, a másik a saját oldalam (pappgab.com), a harmadik pedig Nagy Gábor (seo és online marketing szakember) oldala a hellogabor.com voltak.

Search Console + Google Sheets

Gyorsan letöltöttem Search Consoleból a kulcsszóadatokat, bemásoltam őket külön fülekre egy Sheetbe, majd írtam egy IFERROR + VLOOKUP függvényt, ami gyorsan összenézte, hogy melyik oldal melyik kifejezésre hogy szerepel. A query overlap értéket pedig egy sima COUNT függvény adja meg.

Ez lett az egész folyamat végeredménye:

query overlap

Az A oszlopban a kulcsszó, a B oszlopban The Pitch, a C oszlopban a pappgab.com, a D-ben pedig a hellogabor.com helyezései vannak az adott kulcsszavakra. Az utolsó oszlopban pedig az, hogy hány oldal között van Google találati átfedés (3, 2 vagy 1).

Itt például máris látható, hogy a “marketing podcast”-re (20. sor) a thepitch.hu a 4., a pappab.com a 3. helyen van. De a hellogabor nem rangsorol. Ide például lehetne írni egy tartalmat és megpróbálni ezt is behozni a top10-be.

És ezt szépen végig lehet nézni több találatra is és százával esnek ki azok a kifejezések, amikre érdemes lehet rámenni.

 

ASO piac kulcsszavai

Megkaptam 3 weboldaluk adatait (incipia.co, asostack.com és asebook.com). A fenti adatokat pedig kiegészítettem keresési mennyiséggel és kulcsszónehézséggel is, valamint topical keyword research segítségével Search Consoleban nem megtalálható adatokkal is. Több mint 2000 hiperreleváns kulcsszót gyűjtöttem össze egy óriási sheetbe. A felépítése nagyon hasonlít a sajátomhoz.

kulcsszó kutatás adatok

5 tab, külön az incipia, az asostack és asoebook oldalak adatai. Egyen az összes kulcsszó. A “full dataset” tab pedig a végső adatokat gyűjti függvények és query-k segítségével.

Sorban a követőző cellák jelennek meg: kulcsszó, 3 oldal organikus pozíciója, keresési mennyiség, kulcsszó nehézség, kulcsszó-átfedés.

aso stack keyword research

Itt azt tudni kell, hogy ezek az oldalak nagyon hasonló témáról szólnak (mobilmarketing, ASO, appfejlesztés), mégis jelentős az eltérés az organikus profiljuk között. Az adatokból viszont sok minden kirajzolódik. Látszik, hogy melyik kifejezésekre érdemes rámenni, és melyeket érdemes hanyagolni.

A “Google Play keyword” (14. sor) kifejezésre az asostack és incipia is top 10-es, az asebook viszont nem rankel. Ugyanez a helyzet az “ios 11 aso”-val (26. sor). Az “aso book” kifejezésre (20. sor) az asoebook az 1., az asostack az 5., viszont az incipa nem rankel. Ez azért is érdekes, mert az incipia tulajdonosa a könyv egyik szerzője. Itt például biztosan írni kellene egy releváns cikket ebben a témában az incipia-ra és máris 3 “baráti találat” lenne a top10-ben egyazon kifejezésre.

Linktérkép

Ezt az elemézst ezen felül pedig ki lehet még egészíteni egy linktérképpel is.

hivatkozások és linkek térképe

Ezekben az elemzésekben azt szoktam megvizsgálni, hogy egy adott témában, vagy weboldalak halmazában hogy néz ki a linkek hálózata. Itt jelen esetben például az látható, hogy az Appagent blogja egyszerre hivatkozik 3 általam épp vizsgált weboldalra (mobilegrowthstack, asebook, asostack), de nem hivatkozik a phiture vagy az incipia blogjára. Pedig az 5 oldal közül mindegyikre hivatkozhatna, hisz egy adott területről van szó.

A gráf ráadásul interaktív és különböző szűréseket is lehet rajta végezni. Domainek hitelessége, témája és egyéb mutatók alapján.

Egy ilyen gráf elkészítéséhez Majestic SEO, URL Profiler, MOZ, SEMRush, Google Sheets és Google Fusion Tables kombinációt használok. Beletelik némi időbe, de a végeredmény hiperhasznos. Ebből ugyanis gyorsan kirajzolódik, hogy milyen oldalak és linkek segítenek jó Google pozícióba hozni egy-egy website-ot.

Ha pedig egymás mellé rakjuk a query intersectet és a backlink graph-ot, akkor egy olyan eszköz van a kezünkben, amivel egy teljes iparágat végig lehet elemezni. Milyen tartalmak rangsorolnak jól? Miért azok? Hogyan lehet megelőzni őket? Ezekre mind választ lehet kapni.

Ha pedig a megfelelő kérdésekhez hozzárakjuk a válaszokat, akkor kirajzolódik, hogy miként lehet akár egy 5-8 éve elavult információra épülő iparágat szép lassan megújítani.

A rendszer persze alkalmazható bármilyen iparágra. Akár az összes hozzánk tartozó oldal, akár más weboldalak adatát is fel lehet egy ilyen elemzésre használni. Ha nem férünk hozzá Search Console adatokhoz, akkor érdemes külső szolgáltatót használni. Akár az SEMRush, akár a MOZ, akár az Ahrefs SEO eszközök adatbázisát megnézhetjük. Ezek bár folyamatosan fejlődnek, magyar nyelven azonban még nem az igaziak.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!