Blog A 9 legfontosabb Google algoritmus frissítés (és hogyan reagálj rájuk)
fontos google algoritmus frissítések
írta:

A 9 legfontosabb Google algoritmus frissítés (és hogyan reagálj rájuk)

A Google minden hónapban több száz apró módosítást végez a keresőjének az algoritmusában. Ezek közül csak néhány kap nagy sajtóvisszhangot. Azok is jellemzően azért, mert egész iparágakat képesek felforgatni.

A Google a 2010-es évek közepétől kezdve dedikáltan átállt egy olyan rendszerre, ahol nem évente 1-2 nagy frissítésben módosítják az algoritmust, hanem valós időben, akár napi több frissítést is kiadnak. Ennek ellenére a mai napig megmaradt az a tendencia, hogy évente néhány nagy frissítés keretében komoly változtatásokat eszközölnek a rangsoroló algoritmuson. Az elmúlt 20 évben azonban nagyon sok ilyen frissítés látott napvilágot. Ahhoz, hogy megértsük a Google működését valamint elkerüljük a büntetéseket és hátra sorolásokat érdemes a legfontosabb frissítéseket néhány szóban átvenni.

Célszerű megismerni a régebbi frissítéseket is, és azok alapján optimalizálni az oldaladat. Még akkor is, ha ezek évekkel ezelőtti frissítések voltak. Hiszen ha jól értelmezed őket, akkor előre el tudod kerülni azokat a megoldásokat, amik később bajba sodorhatnak.

Korábban írtam egy cikket 2010-ig visszamenőleg az összes Google által megerősített és meg nem erősített frissítésről. Ha változást érzékelsz a keresési forgalmadban, csapd fel és nézd meg, jött-e ki új frissítés.

Panda

Élesítés: 2011. Február. 24.

Ami veszélybe sodorhat:

  • Duplikált tartalom
  • Plagizált tartalom
  • Gyenge minőségű tartalom
  • Felhasználó által generált spam
  • Kulcsszó halmozás (keyword stuffing)

Hogyan működik a Panda?

A Panda hozzárendelt minden oldalhoz egy úgynevezett “minőség pontszámot” (quality score). Bár a Panda eleinte csak egyfajta szűrő volt, ami büntette a “veszélyek” részben felsoroltakat, 2016-ban hivatalosan beépítették a core algoritmusba.

Mit tegyél?

Készíts egyedi, minőségi tartalmat. Ezen kívül rendszeresen végezz ellenőrzéseket az oldaladon. Ezt több SEO szoftverrel meg tudod tenni (pl.: Screaming Frog). Fontos az is, hogyha hivatkozol más tartalmakra, azok is egyediek és minőségiek legyenek. Ezt úgy tudod ellenőrizni, hogy az adott tartalomból kiemelsz mondatokat, csinálsz rájuk egy keresést Google-ben, és megnézed, hogy feldob-e ugyanolyan mondattal rendelkező tartalmakat. Amennyiben igen, akkor biztos lehetsz benne, hogy a tartalom (amire hivatkozni akarsz) nem egyedi.

Penguin (Pingvin)

Élesítés: 2012. Április. 24.

Ami veszélybe sodorhat:

  • Spam linkek
  • Irreleváns linkek
  • Vásárolt linkek
  • “Túloptimalizált” hivatkozási szöveggel ellátott linkek (anchor text)

Hogyan működik a Google Pingvin algoritmus?

A Google Pingvin lefokozza azokat az oldalakat, amiknek a linkjeit nem tartja természetesnek (manipulált linkek).

A Pandához hasonlóan a Penguin is 2016-ban lett része a core algoritmusnak, de ellentétben a Pandával ez már valós időben működik. Ez annyit jelent, hogy a büntetéseket / hátrasorolást hamarabb elvégzi, de ha a linkprofilt helyrehozza az oldal tulajdonosa, hamarabb is fog javulást érezni.

Megjegyzés: 2018-ban jelentette be a Google, hogy a legutóbbi frissítés óta az algoritmus nem direkt módon bünteti a Google az oldalakat, hanem csak a linkeket fokozza le. Amennyiben viszont szándékosnak tekinti a manipulált linkprofilt, akkor kioszthat manuálisan büntetést is a Google.

Itt a link, elég érdekes diskurzus alakult ki a cikk komment szekciójában (ott van az említett hozzászólás Gary Illyes-től):

Google's Gary Illyes calls Penguin 4.0 one of the nicest launches they've done in a while.

Közzétette: Barry Schwartz – 2016. szeptember 28., szerda

Itt a screenshot is.

Gary Illyes - Google Webspam

Mit tegyél?

Rendszeresen ellenőrizd a linkprofilodat. Ha csak pár rossz linked van, azzal még nem kell foglalkozni, ez természetes minden oldalnál. Azonban ha úgy érzed, hogy irreálisan sok a rossz link hivatkozik az oldaladra, akkor el tudod távolítani őket Google Search Console-ban. Ezt a Disavow Links menüpont alatt tudod megtenni.

Hummingbird

Élesítés: 2013. Augusztus. 22.

Ami veszélybe sodorhat:

  • Gyenge minőségű tartalom
  • Kulcsszó halmozás (keyword stuffing)
  • Pontos kulcsszó-találatok célzása

Hogyan működik a Hummingbird?

Ezzel a frissítéssel a Google sokkal jobban megértette a keresett kifejezéseket. Nagyobb hangsúlyt kaptak a másodlagos kulcsszavak (pl.: szinonimák és szemantikus kifejezések). Innentől kezdve kevésbé a kulcsszavakra, és sokkal inkább a keresési szándékra koncentrál a keresőmotor.

Mit tegyél?

Terjeszd ki a kulcsszókutatást, és inkább témákra, koncepciókra fókuszálj. Ne csak egyes kulcsszavakra. Koncentrálj a kapcsolódó kifejezésekre, szinonimákra, szemantikai elemekre és hasonló szavakra.

Ehhez nagy segítség lehet egy szinonimaszótár, de egy kicsit fejlettebb trükk, ha egyenesen a Google-től szerzed meg, hogy az algoritmus mely szavakat tekinti szorosan kapcsolódónak a kulcsszavadhoz.

Az ebben a cikkben említett TF-IDF módszer is segíthet az ilyen kifejezések felkutatásában.

Pigeon

Élesítés: 2014. Július. 24. (USA), Nálunk csak az év végén, vagy 2015 elején.

Ami veszélybe sodorhat:

  • Gyenge on-page SEO
  • Gyenge off-page SEO

Hogyan működik a Google Pigeon?

Ez az egyik legfontosabb lokális algoritmus változtatás. Azokra a keresésekre van nagy hatással, amiknél a felhasználó holléte fontos. Közelebb hozta egymáshoz a lokális találatokkal foglalkozó algoritmust és a core algoritmust. Tehát innentől ugyanazok a SEO faktorok rangsorolják a lokális és nem-lokális találatokat.

Mit tegyél?

Fektess nagy hangsúlyt az oldalad on-page és off-page optimalizálására. Készíts egy Google Cégem oldalt, és az elérhetőségeidet (különös tekintettel a névre, címre és telefonszámra) következetesen használd – mindig, mindenhol ugyanúgy!

Mobilegeddon

Élesítés: 2015. Április. 21.

Ami veszélybe sodorhat

  • Oldal mobil-verziójának hiánya
  • Gyenge használhatóság mobilon

Hogyan működik a Mobilgeddon?

Azok az oldalak, amelyek nem használhatóak mobilon, a mobilos keresésekben lejjebb, vagy egyáltalán nem jelennek meg, A mobilra is optimalizált oldalak viszont feljebb kerülnek.

A Google 2018-ban élesítette a Mobile-first Indexing-et, vagyis mostantól minden oldalt úgy néz, mintha mobilról vizsgálná elsődlegesen.

Az új Google Search Console-ban sok elemet tesztelni tudsz ennek kapcsán.

mobilbarát search console

Mit tegyél?

Törekedj arra, hogy az oldalad mobilbarát legyen. De ez ma már nem elég, nagyon fontos ugyanis a mobilos felhasználóbarátság, illetve a sebesség is.

Ebben a Google is segítséget nyújt. A Google Search Console-ban, ha új nézetet használsz, akkor bal oldalt találsz majd egy “Mobilos használhatóság” (Mobile Usability) gombot.

google webmester eszközök - mobile usability

Ez megmutatja, hogy van-e az oldaladon mobil-indexelési probléma, vagy van-e bármiféle hiba, ami csökkenti a felhasználóbarátságot.

Rankbrain

Élesítés: 2015. Október. 26.

Ami veszélybe sodorhat:

  • Gyenge felhasználói élmény
  • Gyenge átkattintási arány
  • Nem minőségi tartalom

Hogyan működik a RankBrain algoritmus?

Ez egy machine learning rendszer, ami segít megérteni a Google-nek, pontosan mi is a keresés mögötti szándék.

Gyakorlatilag a mesterséges intelligencia több tartalmat is a keresők elé tesz, és figyeli, hogyan reagálnak rá. Amennyiben úgy ítéli meg, hogy szeretik (pl.: sokan kattintanak rá, sok időt töltenek az adott oldalon, kevesen lépnek vissza onnan), úgy feljebb rangsorolja az oldalt. A RankBrain az egész algoritmus 3. legfontosabb faktora lett. Legalábbis a Google egyik közleménye szerint.

Mit tegyél?

Próbáld meg az embereknek írni és készíteni a tartalmat, és ne a keresőrobotnak. Írj olyan címeket, amikre kattintanak a felhasználók, és készíts olyan tartalmat, amit az emberek élveznek. Ha megtalálják benne, amit eredetileg kerestek, sőt még sokkal többet is, akkor idővel ez meg fog jelenni az organikus pozíciók javulásában is!

Hasznos tanács sok piacon, hogyha minél több multimédiát használsz. Gondolj itt videókra, képekra, infografikákra. Ezekkel növeled az oldalon töltött időt, és csökkented a bounce rate-t (visszakattintási arányt).

google pozíció vs bounce rate

A RankBrain pedig elégedett lesz, mert elég erős korreláció van a bounce rate és a találatok között.

Possum

Élesítés: 2016. Szeptember. 1.

Ami veszélybe sodorhat?

Nagy verseny az általad célzott helyen

Hogyan működik a Possum algo?

A keresési találatokat a felhasználó lokális helyzetéhez, vagy a keresésben megnyilvánuló lokális kulcsszóhoz igazítja. Tehát, ha egy felhasználóhoz közel van a vállalkozásod helyileg, nagyobb eséllyel jelensz meg a találati lista tetején, mint az, aki messzebb van.

Mit tegyél?

Terjeszd ki a kulcsszókutatásodat, hogy minél inkább helyet kapjanak benne a helyspecifikus kulcsszavak.

Fred

Élesítés: 2017. Március. 8.

Ami veszélybe sodorhat:

  • Gyenge tartalom
  • Túl sok affiliate link / tartalom
  • Reklám-központú tartalom

Hogyan működik a Fred algoritmus?

Azokat az oldalakat célozza, amelyek megsértik a Google Webmester Iránymutatásokat (Google Webmaster Guidelines). Ilyenkor a tartalom gyenge, és valószínűleg csak azért lett létrehozva, hogy bevételt hozzon a reklámokból.

Mit tegyél?

Azokon az oldalakon, ahol reklámozol, nyújts minőségi és egyedi tartalmat. Adj választ a felhasználók kereséseire és kérdéseire. Reklámból bevételt szerezni teljesen legális és nem rossz dolog, mindaddig, amíg nem áldozod fel érte az értékes tartalmat.

Az Above-The-Foldra (az oldal teteje, mikor még nem görgetsz le) csak mértékkel tegyél reklámot (még jobb, ha egyáltalán nem is teszel ide).

Ezzel a Fred-nek is eleget teszel, és a felhasználónak is. Senki nem szereti, ha egyből az arcába nyomják a reklámot.

Medic

Élesítés: 2018. Augusztus 1.

Ami veszélybe sodorhat:

  • Gyenge minőségű linkek
  • Nem releváns oldalakról érkező linkek
  • Releváns, hiteles linkek hiánya

Hogyan működik a Medic algoritmus?

A Google Medic update főleg a tematikus relevanciáról szól, mind tartalomban, mind linkekben. Azok az oldalak, amelyek megbízhatóbbnak tűnnek a Google szemében, azokat fogja előnyben részesíteni a Google találatok során. Ezt a relevanciát az adott oldal tartalma, a hivatkozó domainek és linkek tartalma fogják főként befolyásolni.

A frissítés széles körű volt, de főként a YMYL, azaz a your money, your life típusú oldalakat érintette. Ide tartoznak az orvosi / egészségügyi és pénzügyi oldalak is.

Mit tegyél?

Tematikusan jobb helyekről szerezz linkeket. Fejleszd és javítsd a meglévő tartalmaidat, hogy növekedjen az oldalad hitelessége a Google szemében.

Erről a témáról ezekben a cikkekben írtam bővebben:


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!