Blog Legjobb online marketing blogok, amiket érdemes követni
online marketing blog cover

Legjobb online marketing blogok, amiket érdemes követni

Amikor a szakmában még új online marketingesekkel sörözök vagy mentorálok, rendszeren felmerülő téma, hogy ki honnan szerez új információkat. Annak nagyon örülök, hogy ténylegesen szánnak időt arra, hogy tanuljanak és próbálják a trendeket és best practice-eket nyomon követni. Ennek az árnyoldala, hogy néha már elvesznek az információtömegben, ami rájuk zuhan.

Saját tapasztalat

Jó azt látni, hogy milyen lelkesen vetik bele magukat emberek az online marketingbe. Nem ijednek meg, hanem képzik magukat és próbálják adaptálni amit olvastak, vagy hallottak. A korai lelkesedésben elkezdenek követni minden jó, vagy jónak tűnő influencert és marketing blogot, majd néhány hónap múlva, amikor napi 5-10 hírlevél érkezik, szépen elkezdenek lemorzsolódni. Vagy továbbra is olvassák őket, de a szakmai megvalósításra már nem jut idő.

Mi a megoldás?

Persze mindenkinél más működik. Ez az, ami nekem bevált:

  • nagyon kevés hírlevélre vagyok feliratkozva – konkrétan 4-re
  • Twitteren követem a hiteles forrásokat (legyen az blog vagy influencer) és bújom a threadeket
  • megvan, hogy kit követek Facebookon
  • a kedvenc forrásokat és eszközöket egy rendszerezett “Tudástár” elnevezésű könyjelzőmappában tárolom

A SparkToro Trendingre érdemes külön figyelmet szentelni SEO-soknak. Twitter alapján gyűjti össze a legforróbb tartalmakat, amik nagy eséllyel számunkra is érdekesek lesznek.

Elsőre ez így össze-visszának hathat, de a saját rendszeremben pontosan megvan, hogy kit hol követek, és hogy egyáltalán mikor olvasok.

Azt érdemes látni, hogy a szakmában a Twitter talán a leginkább mérvadó csatorna, ezért sokszor fogsz találkozni azzal, hogy az influencereket ott érdemes követni.

Ebben a cikkben a kedvenc online marketing blog gyűjteményemet szedtem össze 3 kategóriára osztva:

  1. SEO blogok
  2. Online marketing blogok, trendek, analitika és (eset)tanulmányok
  3. Mi az, amit NEM olvasok?

Fontos, hogy ez nem egy sorrend. Mindegyiknek van célja. De tudni kell, hogy melyik pontosan mire jó és annak megfelelően is kell olvasni őket. Máskülönben csalódás lesz a vége.

A blogoról pedig 3 fő vonal mentén írtam:

  1. Miről szól?
  2. Kinek ajánlom?
  3. Hogy érdemes követni?

SEO blogok

Moz

A Moz az egyik legjobb keresőoptimalizáás blog, ehhez kétség sem fér. A rendszeres posztok mély szakmai tartalmak, a Whiteboard Friday pedig külön szócikk egy SEO-s szótárában. Moz Whiteboard Friday

Miről szól?

A cikkek és a videók széleskörűek. SEO stratégia, trendek, tippek best practice-ek éppúgy megtalálhatóak mint koncepcionális tartalmak, amik helyretesznek jó pár dolgot a fejekben. Emellett szuper kísérletezéseket is lehet látni. Mind “klasszikus”, mind local SEO területen.

A mély szakmai cikkek miatt rá kell szánni az időt, jellemzően hosszabb cikkek találhatóak itt meg.

Kinek ajánlom?

A legjobb benne az, hogy SEO veteránok éppúgy találnak valami hasznosat az itt megjelent tartalmakban mint az újoncok. Így gyakorlatilag mindenkinek, akit érdekel a keresőoptimalizálás.

Hogy érdemes követni?

Ez az az oldal, ahol a hírlevélre biztosan megéri feliratkozni. Minden új cikkről jön egy email, de heti összesítő is.

SparkToro

Mikor Rand Fishkin, a Moz varázslója elhagyta a céget, a SparkToro lett az új projektje. Amellett, hogy még jó ideig fel fog tűnni a Moznál, a friss cikkeit már itt lehet olvasni.

Miről szól?

Az nem meglepő, hogy a blog részben SEO-val és keresőoptimalizálás trendekkel foglalkozik. Itt viszont már nem csak erre fókuszál Rand, hanem saját tapasztalatait is megosztja startup és cégvezetés szempontból.

Azt nem szabad várni, hogy a blog versenyezzen a Mozzal – valószínűleg ezt egy erős szerződés is korlátozza – de mindenképp hasznos olvasnivalókhoz lehet itt jutni.

Kinek ajánlom?

Azok, akik inspirálódni szeretnének, vagy csak egyszerűen imádják Rand Fishkin írásait, kihagyhatatlan ez a blog. Elsősorban talán startup CMO-k jutnak eszembe mint elsődleges célcsoport.

Hogy érdemes követni?

Rand Fishkint érdemes követni Twitteren és semmiről sem fogsz lemaradni. Plusz Twitteren annyi jó anyagot oszt meg, hogy azok miatt is érdemes figyelni őt. Hírlevélben csak arról kapsz információt, hogy kijött egy új blog bejegyzés.

Ahrefs

Az Ahrefs eszközről a rendszeres The Pitch olvasók már biztosan hallottak, ha még nem is használták. A SEO toolok közül talán a legerősebb. A blogot viszont tapasztalataim alapján meglepően kevesen követik, pedig az egyik leghasznosabb és leginspirálóbb. Biztosan kiemelkedik a tömegből.

Miről szól?

Az Ahrefs crawling adatbázisa az egyik legnagyobb a SEO toolok közül. És ezt a lehetőséget jól ki is aknázzák. Nagyon jó iparági adatokat túrnak ki és osztanak meg. Emellett rengeteg SEO-s pain pointot céloznak meg és más best practice-t mutatnak be. Persze legtöbb esetben az Ahrefs használatával.

Kinek ajánlom?

Elsősorban azoknak, akinek van Ahrefs előfizetése. Ezen túl mindenki számára hasznos, akik szeretnék a SEO munkafolyamatokat javítani. Ha pedig kellően sok eszközt ismertek már, akkor nagyon inspiráló, hogy a meglévő tool set felhasználásával is fejlődés érhető el a mindennapi munkavégzésben.

Viszont nem csak haladók, hanem kezdők is nyugodt szívvel olvasgathatnak az oldalon. Szuper hasznos infók vannak elrejtve a cikkekben, amiből gyorsan lehet tanulni.

Hogy érdemes követni?

Tim Soulo és Joshua Hardwick a két legjelentősebb szerző a blogon, őket érdemes Twitteren követni. Ezen túl főleg Joshua nagyon jó tartalmakkal szokott ott előrukkolni a The SEO Project kapcsán is. De valós alternatíva lehet a hírlevél is.

The Pitch

Magyarországon talán a legismertebb SEO blog a The Pitch.

Miről szól?

Ha minőségi tartalmakat keresek keresőoptimalizálás témában magyarul, akkor a The Pitch az első, ami eszembe jut. A legmélyebb szakmai tartalmak itt találhatóak meg. Rengeteg SEO témát ölel fel és esettanulmányt mutat be, emellett foglalkozik growth hackinggel és analitikával is.

Kinek ajánlom?

A The Pitch nagy előnye sok más magyar keresőoptimalizálással foglalkozó oldallal szemben, hogy alapvetően nem annyit csinál, hogy lefordít egy-egy cikket angolról magyarra. Ezzel szemben saját ötleteket, vagy az ebben a cikkben is felsorolt influencerek által bemutatott technikákat adaptála, majd adjuk át a követőknek.

A tartalmak között pedig igyekszik egyensúlyt találni, hogy kezdők és haladók is megtalálják a nekik szóló cikkeket és online marketing képzéseket.

Hogy érdemes követni?

Érdemes feliratkozni a hírlevélre. Ugyan a cikkek egy része elérhető közösségi médián keresztül is, azonban hírlevélben jóval több, exklúzív anyaghoz lehet hozzáférni mint egyébként.

Search Engine Journal

A SEJ talán az egyik legnívósabb hírportál-jellegű online marketing blog.

Miről szól?

Alapvetően minden megtalálható itt, ami keresőmarketing: SEO, PPC és tartalommarketing. Ezen túl közösségi média marketing cikkek is vannak. Keresőoptimalizáláson belül különösen a linképítéssel foglalkozó cikkeket kedvelem az oldalon.

Kinek ajánlom?

Mivel az oldalon rengeteg hír jelenik meg folyamatosan, kezdőknek egyáltalán nem ajánlom, hogy ne vesszenek el köztük. Haladók számára azért hasznos, mert az aktuális szakmai trendeket nyomon tudják követni.

Hogy érdemes követni?

Két oldalt követek félaktívan Facebookon, abból a SEJ az egyik. Mivel a Facebookot viszont egyre ritkábban használom, könyvjelzőként le van mentve az oldal és néhány hetente végigfutom az addig megjelent új cikkeket. Ezen túl Twitteren a követett influencerek is rendszerint megosztanak innen cikkeket, így a legfontosabbakba itt is belefutok.

Backlinko

Amikor elkezdtem internet marketinggel foglalkozni évekkel ezelőtt, a Backlinko volt az első oldal, ami igazán megfogott. Brian Dean csapata szuper videókat készített és bár clickbait-jellegűek a címek a legtöbbször, mégis mindig hasznos dolgokat tanultam itt.

Miről szól?

Az oldal fókusza abszolút a SEO. Brian Dean azt vallja, hogy a jó eredményekhez nem kell sok tartalom. Ez látszik is az oldalán, hiszen site search segítségével mindössze 65 oldalt találni.

backlinko site search

Ezek a tartalmak viszont mélyek és szakmailag jók. Nem mellesleg, linképítésben Brian talán az egyik legjobb világszinten.

Kinek ajánlom?

Kezdőknek mindenképp érdemes ezen az oldalon minden elérhető tartalmat végignyálazni. Haladóknak nem lesz benne nagyon sok újdonság, de én magam is rendszeresen visszatérek ide, már csak Brian mindset-je miatt is. Nagyon szeretem ahogy a SEO-ról gondolkodik.

Hogy érdemes követni?

Gyakorlatilag akárhogy. Könyvjelzőként is le lehet menteni, LinkedInen vagy Twitteren minden új posztot megoszt, hírlevélben pedig ezen túl szól mindig, amikor a képzésére a feliratkozás nyitva van és meg lehet vásárolni.

Link Assistant

A SEO PowerSutite csomagból leginkább a Rank Tracker, a Website Auditor, vagy a SEO Spyglass programok lehetnek ismerősek. Ezek közül az első kettőt én is aktívan használom. Azonban a csomag mögött álló Link Assistant blogjára is érdemes egy pillantást vetni.

Miről szól?

Ezen a blogon nem a hiper mély tartalmak jellemzőek. Nem is ez a cél. Viszont technikai SEO-ban és kulcsszókutatásban nagyon jó tippeket lehet kapni, amiket utána át lehet ültetni a gyakorlatba akár úgy is, hogy nem használja valaki a programcsomagot.

Kinek ajánlom?

Mivel a programok major update-jeiről is itt írnak, ezért akik ezzel dolgoznak, nekik mindenképp ajánlott követni. Ezen túl azoknak érdemes nézegetni, akik most kezdenek elmélyedni a technikai SEO-ban.

Hogy érdemes követni?

Ez a kedvencem. A program alján mindig megtalálható az aktuális, legutolsó blogposzt, így nem kell keresgetni. Az email hírlevelükről épp emiatt le is iratkoztam.

Webris & FTF

A Webris, élén Ryan Stewarttal az egyik legjobb szakmai blog, majd vlog YouTube csatorna volt. Ugyan a céget 2018-ban felvásárolta a From The Future, vagy FTF (korábban I’m From The Future, IFTF), a tartalomgyártás nem szűnt meg, csak új platformra került. Itt pedig nem csak Ryan, de Nick Eubanks cikkei is bőven átlagon felüliek.

Miről szól?

SEO-n túl webfejlesztéssel és tartalommarketinggel is foglalkoznak, de utóbbiak elenyészőek a keresőoptimalizáláshoz képest. Ami kiemelkedővé teszi, hogy olyan részletességgel mutatnak be belső SEO folyamatokat  és megoldásokat hogy azok konkrétan adaptálhatóak saját folyamatokká. Ezen túl én kimondottan szeretem, hogy Ryan Stewart rengeteget szöszöl Google Spreadsheetben és valóban látszik, hogy adatok állnak amögött, amit csinálnak.

Kinek ajánlom?

Elsősorban haladó SEO-soknak ajánlom, akik nyitottak az új megoldásokra és van is affinitásuk újításokat adaptálni saját cégük munkafolyamataiba.

Hogy érdemes követni?

Nálam az FTF könyvjelzőként van lementve és havonta megnézem az új tartalmakat. Emellett Ryant és Nicket is követem Twitteren, ott is jó tartalmakat lehet találni.

Akiket nem olvasok rendszeresen

A felsoroltakon kívül jó pár helyről szerzek még információkat, hogy naprakész legyek keresőoptimalizálás terén. Ezek közül mint már láthattátok, a Twitter kiemelkedő, de van még néhány oldal, amit mindenképp ajánlok, hogy nézzétek meg:

Online marketing blogok, trendek, analitika és (eset)tanulmányok

Kissmetrics

A Space Pencil terméke, a Kissmetrics, talán az egyik legismertebb weboldal analitikai eszköz a Google Analytics után. Elsősorban viselkedés-analitikára koncentrálnak és ez a blogon is visszaköszön.

A Kissmetrics blog Neil Patel SEO tevékenységével érte el 1 év és 10 hónap alatt a havi 100.000 látogatót 2013-ban.

Miről szól?

Felhasználva a saját és ügyfeleik marketing analitikáit folyamatosan tesztelnek és kutatnak, aminek a tapasztalatait megosztják az olvasókkal. A fő interent marketing területek amikre fókuszálnak:

  • tartalommarketing
  • konverzióoptimalizálás
  • user szegmentálás
  • analitika (viselkedés-, SEO-, fizetett hirdetés-, tartalommarketing-, email marketing-, közösségi média analitika egyaránt)
  • e-commerce

Külön érdemes odafigyelni az itt megjelent infografikákra.

Kinek ajánlom?

Gyakorlatilag bárkinek hasznos lehet, aki számára nem áll rendelkezésre megfelelő (mennyiségű vagy minőségű) adat a saját vállalkozásához vagy egy új futtatandó kampányhoz, hiszen más, hasonló cégek, márkák tapasztalatait osztják meg.

Adatra pedig szükség van döntéshozatalnál.

Hogy érdemes követni?

Nálam a Kissmetrics tipikusan az a kategória, amit lementek könyvjelzőbe és havonta-kéthavonta megnyitom, hogy megnézzem, jött-e ki olyan tartalom, ami kimondottan érdekel. Emellett ha ügyfélhez kapcsolódó research-re van szükségem, akkor konkrétan site search segítségével szoktam kutatni a blogban, hátha találok érdekes adatokat.

site:blog.kissmetrics.com

A hírlevelüket még nem próbáltam, de a látogatás gyakorisága miatt valószínűleg túlterhelő lenne és hamar leiratkoznék.

HubSpot

A HubSpoté kétségtelenül az egyik leghíresebb online marketing blog, amibe már biztosan mindenki belefutott.

Miről szól?

Bár fő fókusz egyértelműen az inbound marketingen van, nagyon sok témával foglalkoznak, mint az ügyfélkezelés, tehetségek felfedezése és felvétele, vagy épp a produktivitás.

Fun fact: Az inbound marketing kifejezést a HubSpot CEO-ja, Brian Halligan használta először.

A különlegessége az elképesztő mennyiségű tipp, tanács és anyag, amit a tartalmaik hordoznak. Akármekkora cég marketingese vagy, biztos hogy találsz számodra hasznos anyagokat itt.

Aki pedig a papírokat gyűjti, annak érdemes megnéznie a széles körben elismert HubSpot Akadémia képzéseit.

Kinek ajánlom?

Akár kezdők, akár haladók nyugodtan nézelődhetnek itt új tartalmak után, biztosan nem fognak csalódni.

Hogy érdemes követni?

A HubSpotnál vagyok a legnagyobb bajban annak terén, hogyan is érdemes követni a blogot. Számomra hihetetlenül agresszív az email feliratkoztatási gyakorlatuk, ami már túl is megy egy határon – nem beszélve az elkért céges adatokról. És ugyan a hírlevelet ezután lehet szabályozni témakörönként, de nekem ez is túl sok volt egy idő után, így az összes hírlevelet kiszűrtem.

Hogy ne maradjak le a legjobb tartalmaikról, elkezdtem Facebookon követni a márkát, illetve Matthew Howells-Barbyt, a HubSpot akvizícióért felelős vezetőjét Twitteren. Ez a kettő pedig bőven elég információt nyújt azon túl, hogy ha valamire specifikusan szükségem van, akkor direktben rákeresek.

Brian Balfour (korábban: Coelevate)

Brian egy vérbeli growth hacker. A HubSpot korábbi alelnöke, aki a növekedésért felelt. Talán ő lóg ki leginkább a teljes listából, de a tartalmai annyira értékesek, hogy eddig minden velem dolgozó marketingesnek ajánlottam már.

Miről szól?

Growth hacking az egyetlen témája a blognak. A HubSpotnál ő építette fel és vezette a growth csapatot, itt pedig tapasztalatait olyan strukturáltan adja át, amit mástól még nem láttam.

Kinek ajánlom?

Bárkinek, aki kicsit is vonzódik a growth hacking iránt, vagy szeretné megtudni, hogy mi is az.

Growth hackingből gyorstalpalót tőlünk is kaphattok, ha feliratkoztok 5 napos, ingyenes growth hacking képzésünkre.

Hogy érdemes követni?

Érdemes lementeni az oldalt könyvjelzők közé és néha visszanézni, hogy vajon kijött-e egy új tartalom, esetleg feliratkozni a hírlevélre.

The Next Web

A TNW az egyetlen igazán technológiai hírportál, ami felkerült a listámra.

Miről szól?

Gyakorlatilag minden, ami technológia és a hírportál-jellegbe belefér. Ha nem szűk szakmai hírekre vagy kíváncsi, akkor itt érdemes körbenézni.

Kinek ajánlom?

Kikapcsolódásra és Index helyetti időtöltésre bárkinek.

Hogy érdemes követni?

Rengeteg hír jelenik meg az oldalon, ezért én Facebookon követem őket, ahol a posztjaikkal színesítik a news feedemet, illetve könyvjelzők közé le van mentve az oldal és ha épp üresjáratot szeretnék kitölteni félhasznosan, akkor meglátogatom. Túl nagy szerepet nem érdemes neki szánni.

OkDork

Noah Kagan egy olyan karakter, aki mellett nem szabad elmenni szó nélkül. Nekem évekkel ezelőtt Papp Gábor ajánlotta mint az egyik blogger, aki legnagyobb hatással volt rá – és ezt teljesen megértem. Noah a Facebook 30. alkalmazottja volt, korai fázisban csatlakozott a céghez, aztán ő volt a mint.com első marketingese, amivel a growth hacking nagykönyvekbe írta be magát, most pedig az AppSumo és a Sumo (korábbi Sumo Me) a fő projektje.

Ma már nem csak blogger, hanem van Noah Kagah Presents podcastje és videósorozata is. Erről bővebben legjobb online marketinges podcast cikkben olvashatsz.

Growth Hackers

Growth hacking témában nem lehet elmenni említés nélkül Sean Ellis neve mellett, aki a Dropbox, Eventbrite, LogMeIn és Lookout growth hackere is volt – és egyben a Growth Hackers alapítója. Mellette pedig Dani Hart is külön figyelmet érdemel.

Miről szól?

Gyakorlatilag minden, ami growth hackinghez köthető, az itt megtalálható. Legyen az a growth funnel akármelyik szintjéhez kapcsolható. Inspirációgyűjtésre és technikák, ötletek szerzésére kiváló platform. Rengeteg olyan anyagot találni itt, amit csak adaptálni kell.

Kinek ajánlom?

A fő tartalmakat gyakorlatilag bárkinek. Illetve ha speciális témával kapcsolatban merül fel kérdés vagy olvasunk tartalmat, akkor arra csak javasolni tudom. Azonban mivel ide mindenki posztolhat tartalmat, ha nagyon mélyre ásunk a tartalmakban, akkor jó, ha van egy kis gyakorlat a szemedben és a bullshit kategóriás cikkeket előre ki tudod szűrni, különben rengeteg időt tölthetsz el itt feleslegesen.

Plusz böngészés közben egész végig érdemes észben tartani Brian Balfour growth hackinggel kapcsolatos priorizálását.

growth hacking prioritás háromszög

Hogy érdemes követni?

Ez kivételesen egy olyan blog, ahol kimondottan szeretem a hírlevelet. Nagyon jól összegyűjtik hetente a legjobb cikkeket. Sőt, azon belül priorizálási sorrendet is kialakítanak, hogy segítsék az olvasókat. Sőt, a Growth Hackers hírlevélre több (3) email címmel is fel vagyok iratkozva, mert figyelni szoktam, hogy A/B tesztelik a különböző email tárgymezőket.

Természetesen az említett blogokon kívül rengeteg jó forrás van. Brutális mennyiségű információhoz lehet hozzájutni. Annyihoz, hogy azt lehetetlen feldolgozni. Van még néhány blog, amire időnként én is oda szoktam figyelni, bár az itt megjelent cikkekkel gyakran találkozom Twitteren, vagy a Growth Hackers hírlevélben is:

Mi az, amit NEM olvasok?

Business Insider, Forbes, és click bait tartalmak

Keresőoptimalizálásban már mindenki jól tudja, hogy a hosszabb tartalmak jellemzően jobban is teljesítenek. Nos, én szívesebben is olvasom őket. Olyan cikkeket nem szívesen fogyasztok, amik csak a kattintásra hajtanak, vagy épp nem tudnak benne kellően mélyen elmagyarázni valamit. Nekem ez hitelességi kérdés egy oldalnál és a Business Insider-jellegű oldalak csak nagyon ritka esetben tudják megugrani a minőségi elvárásokat.

Az ilyen tartalmak között kivételes helyet foglalnak el azok, amik egyébként hasznos, lista alapú posztok is lehetnének, de minden lista elem külön oldalon (és URL-en) van a jobb kattintási arányok, több oldalon töltött idő és több hirdetésből származó bevétel miatt. Ezeket még ad blocker mellett is azonnal bezárom.

Neil Patel

Neil Patel nevével minden SEO-s találkozott már. Nagyon jó szakember és szuper eredményei vannak, ez kétségtelen. Korábban a blogja is az egyik top forrásnak számított nálam is. Mára azonban a fénye erősen megkopott.

Az egy dolog, hogy árnyékírókat (ghost writer) alkalmaz, de a tartalmai is felhígultak. Nem olyan mélyek mint korábban és elsősorban az önfényezésről szólnak, ami nem veszi jól ki magát.

Ha a minőségi visszaesés nem lenne elég, az utóbbi időben rengetegen panaszkodnak az aggresszív, néha már-már etikátlan taktikái miatt. Persze van akinek pont ez tetszik, de én nem vagyok köztük

A magyar blogok túlnyomó többsége

Az nyilván feltűnt mindenkinek, hogy magyar blogok nem igazán kerültek fel a legjobb online marketing blog listára. Alapvetően több problémám is van ezekkel, ami miatt nem látogatom őket:

  • nagyon sok a sima fordítás angolról: van hogy konkrétan felismertem az eredeti Moz cikkeket, amit lefordítottak. Gyengébb minőségben. Az eredeti megjelölése nélkül
  • nem értem a magyarításokat: nagyon sok esetben nincs egy mindenki által elfogadott magyar fordítása szakszavaknak, így mindenki hajlamos mást használni, ami utána pedig zavart okoz
  • nem elég eredetiek és minőségiek a tartalmak

Mit olvass?

Természetesen vannak kivételek ez alól is, főleg néhány új magyar online marketing blog egyre magasabb minőségi színvonalat üt meg. Ezek közül ezeket érdemes olvasni:

Ha pedig szerinted kimaradt valami olyan blog a cikkből, amit kifelejtettem, írd meg kommentben a nevét és azt is, hogy szerinted miért lenne a helye a listán.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!