Blog Online marketing eszközök evolúciója
online marketing eszközök evolúciója

Online marketing eszközök evolúciója

Miért érdekes az online marketing eszközök fejlődése? Több szempontból megvizsgálható a kérdés. Nyilván nem az eszközök számának növekedése az igazán izgalmas, hanem az azok okozta piaci hatásoknak a vizsgálata. Legyen szó a szoftverek felhasználási szokásairól, vagy munkaerőpiaci, HR oldalról érkező elvárásokról. Ezen aspektusokat vettem górcső alá. 

2011-ben Scott Brinker (VP Platform Ecosystem at HubSpot) pubikált egy kutatást, ahol 150 marketinges eszközt sorolt fel. Egy évvel később, 2012-ben már 350 online marketinges eszköz volt a frissített listáján. A legfrissebb, 2018-as anyagában már 6289 terméket kellett csoportosítania.

Alig 7 év leforgása alatt több mint 6000 új marketinges szoftver jelent meg a piacon. Ez is jól jelzi, hogy mekkora változáson esett át az iparág az elmúlt egy évtizedben.

Marketing eszközök terjedése

Ahogy a lenti ábrán is jól látható, 2011-től kezdőden ugrásszerűen megnőtt a marketinges toolok száma. Alig pár száz darabról több ezerre.

marketing eszököz evolúciója

Ezzel az eszközmennyiséggel szinte már lehetetlen mit kezdeni. Hónapról hónapra, sőt, hétre hétre jelennek meg új eszközök a piacon. És nem csak úgy termékkategóriákban, hanem az adott kategórián belül is. Vagyis nem csak a chatbotok jelennek meg egyik évről a másikra és azon belül sok szolgáltató, hanem akár az email marketing alkategórián belül is jelenhetnek meg új szereplők.

Jelenleg így néz ki a teljes lista, kategorizálva a közel 7000 marketinges eszközt. A “Marketing Technology Landscape” teljes listáját itt éred el nagy méretben.

online marketing eszközök

Toolok csoportosítása

Mielőtt elvesznénk a részletekben, érdemes az eszközöket több nagy fő- és alkategóriába sorolni, ahogy Scott is tette. Ő ezt a 6 fő kategóriát határozta meg a hozzá tartozó alkategóriákkal.

1) Advertising és Promotion: Mobile Marketing, Display és Programmatic, Search és Social Ads, Native / Content Advertising, Video Ads, PR és Print

2) Content és Experience: Mobile Apps, Interactive Content, Video Marketing, Email Marketing, Content Marketing, Optimization, Personalization és Testing, DAM és MRM, SEO, Marketing Automation és Campaign / Lead Management, CMS és Web Management

3) Social és Relationships: Call Analytics és Management, ABM, Event, Meetings és Webinars, Közösségi Média Marketing és Monitoring, Adovcacy, Loyalty és Referral, Influencerek, Community és Review, Botok és Live Chat, Customer Experience és Success, CRM

4) Commerce és Sales: Retail és IoT Marketing, Channal, Partner és Local Marketing, Sales Automation, Affiliate Marketing, Ecommerce Marketing, Ecommerce Platformok és Cartok

5) Data: Audience Data és Enchancement, Marketing Analytics, Mobile és Web Analytics, Dashboard és Data Visualization, Business Intelligence és Data Science, iPaas, Cloud és Data Management, DMP, Compliance és Privacy és Customer Data Platformok

6) Management: Talent Management, Product Management, Budgeting és Finance, Collaboration, Project és Workflow kezelők, Agilis és Lean Menedzsment eszközök és Vendor elemző eszközök.

Ezek között vannak olyan eszközök, amelyek direkt módon kapcsolódnak az online marketinghez. Mások határterületet képeznek online és offline között. Egy részük pedig a marketinges folyamatokba, workflowkba illik bele.

De egy dolog igaz az összesre: már a kategóriák és alkategóriák felsorolása is komoly feladat. Nem beszélve arról, hogy ezekbe akár több száz eszköz is tartozhat.

Pontosan ezért nem várható el ma már a marketingesektől, hogy az összes eszközt ismerjék.

De sokszor már az sem, hogy legalább halljon az adott toolról. Persze vannak sztenderd, sokak által használt és ismert megoldások (mint a Google Analytics például). De ha valaki nem használt még egy konkrét terméket, az nem jelenti azt, hogy az adott területet nem ismer(het)i. Hisz lehet, hogy másik szolgáltatót használt ugyanarról a piacról. Ezért amikor arról érdeklődünk, hogy ki milyen eszközt használ, akkor ne legyünk lenézőek azokkal, akik más toolsetet használnak, mint mi.

Ha pedig online marketinges interjúra készülünk, akkor érdemes ezt az infot magunkkal vinni. Akármelyik oldalán is ülünk az asztalon az intjerú során.

De arra is fel kell készülni, hogy az 1-2 évvel ezelőtti tudásunk néha már elavult lehet. Ugyanis nem csak toolok fejlődnek, hanem a csoportok és kategóriák is. 2017-ről 2018-ra a Predictive Analytics-be tartozó toolok már több alkategóriát tesznek ki (pl mobil és web analitika, customer intelligence és data science, sales automation és intelligence), 2017-től a botok és chatbotok már önálló kategóriát alkotnak, 2018-ban pedig a GDPR-hoz kapcsolódó compliance és privacy toolok és megoldások jelentek meg, főként az EU új adatvédelmi szabályzatának hatályba lépése miatt.

A marketinges landscape tehát folyamatosan fejlődik. És ez a fejlődési trend is nem fog döntően változni a következő pár évben. Ezért érdemes képezni magunkat, hogy képben tudjuk maradni.

Ennek ellenére mindig arra kíváncsiak sokan, hogy aktuálisan

melyik a legjobb marketinges eszköz?

A legjobb marketing eszközök

A cikk eddigi részéből talán már kiderült:

erre a kérdésre nem lehet általános választ adni.

A válasz ugyanis nagy mértékben függ attól, hogy milyen célra és milyen területre keresünk eszközt. Vegyünk egy alkategóriát. Melyik a legjobb SEO eszköz? Attól függ. A legjobb keresőoptimalizálás eszközöket Papp Gábor szedte össze egy korábbi cikkben.

Már ott is megjelent, hogy a SEO főkategórián belül megjelenik alkategóriaként a linképítés, a kulcsszókutatás, a helyezésvizsgálat (rank tracking), a tartalomoptimalizálás vagy épp a tech SEO is. És ezeken belül sokszor 10-20, de akár 100 eszközt is találhatunk. Ezért mindenféleképp pontosítani kell a fenti kérdést ahhoz, hogy egyértelműen ki lehessen választani egyet, vagy akár csak egy csoportot mint a legjobb online marketinges eszköz.

Az már a fentiekből is jól látszik, hogy várhatóan senki sem fog érteni minden tool-hoz. Sőt, igazából ha “szakértőnek” tekinted magad még akkor sem várhatod el magadtól sem és legfőképp másoktól, hogy minden egyes szoftvert ismerjen, felhasználói szintű ismerettel rendelkezzen róla. Érdemes ezt a gondolatot az íróasztal mindkét felén észben tartani. Mindjárt ki is fejtem ezt a gondolatot.

Online marketing eszközök a T-szintű modellben

Nézzük meg, hogy egy online marketing szakembernek hány területhez és azokon belül hány alterülethez kell(ene) érteni. Ehhez a T-szintű marketingesről szóló cikkben publikált ábrát fogom felhasználni. Két mondatban összefoglalva, mit is jelent a T-szintű marketing fogalom? A kifejezés arra utal, hogy horizontálisan egy széles spektrumon, sok területen vannak átfogó ismereteink. Tehát, az egyébként egymást átfedő területeken kiismerjük magunkat és összefüggéseket tudunk meglátni és megfogalmazni. Vertikális bontásban, jellemzően 1 vagy 2 területen van mély, rendszerszintű úgynevezett “specialista” tudásunk.

T-szintű online marketing ábra

A szoftverek csoportokba sorolásakor sincs könnyű helyzetben, aki ezzel megpróbálkozik. Sok esetben a szoftverfejlesztő cégek egy univerzális platformot igyekeznek fejleszteni, ahol több egymást átfedő területhez kapcsolódó szolgáltatásokat igyezeknek “egy tető alá hozni”. Vagy kifejezetten egy területre koncentrál az adott szoftver. A feladaspecifikus megoldások között számos izgalmas megoldásra bukkanunk.

1.) Univerzális platformok

Példaként a SEMRush szoftver főbb funkciót veszem sorra, hisz a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően az úgynevezett “core seo” funkciókon kívül, mint például kulcsszókutatás (keyword research), helyezésvizsgálat (rank tracking), backlink vizsgálat (backlink analysis) már béta verzióban elérhető a tartalommarketinget segítő eszköztár is (content marketing toolkit néven). Ami az alábbi funkciókkal igyekszik szélesebb tömegeknek használhatóvá tenni a programot:

  • content audit (saját weboldal tartalmi audit)
  • topic research (versenytársak kulcsszó alapú tartalom elemzés)
  • seo content template (tartalmi wireframek elkészítéshez segítség)
  • seo writing assistant (Google Docsba beépülő add-on, ami gyakorlatilag a WordPress oldalaknál jól ismert Yoast SEO plugin feladatát látja el)
  • post tracking (bejegyzések helyezésvizsgálata)
  • brand monitoring (márkaemlítések monitorozása)

2.) Feladatspecifikus megoldások

Legnagyobb gondban itt voltam, hogy vajon melyik szoftvert és melyik csoportból emeljem ki. Végül a közösségi média területéről választottam egyet, ami a datatelling jelenségre (kontentalapú webanalitika) ad megoldást. A SentiOne szoftver a felhasználó által megadott kulcsszavak és kulcskifejezések mentén  összehúzza és vizualizálja az interneten megjelent, a user/márka számára releváns összes publikus tartalmat – akár 3 évre visszamenőleg, akár egy héttel korábbról, akár valós időben.

Érzelemfelismerés, nemi megoszlás, trendanalízis, influencerek beazonosítása, hogy csak néhányat említsek az adatalapú törénetmesélés módszertanán alapuló digitális eszköz nyújtotta lehetőségekről. A 360 fokos ‘brand health’ jegyében a listening platform pedig kiegészül egy közösségi engagement funkcióval is (SentiOne REACT). A felhasználó ide becsatornázhatja, és egy helyről kezelheti összes közösségi média oldalát, mérheti azok teljesítményét, és megválaszolhatja nem csupán az ide érkező kommenteket, de privát üzeneteket is.

Alábbiakban mindegyik alterülethez kiemelek 3-4 szoftvert. Ezek vagy a legismertebb szoftverek és jó tudni legalább a nevüket vagy kevésbé ismert, de sokak számára már bizonyított, feladatspecifikus megoldások. A T-szintű modellben balról jobbra fogok haladni a felsorolás során, így könnyen összevethetőek lesznek vizuálisan is az ábrával. Az ingyenes verziókat külön jelzem.

Email marketing:

Tartalommarketing:

Keresőmarketing:

Konverzióoptimalizálás:

Keresőoptimalizálás:

Pay Per Click hirdetések:

Közösségi média:

Keresztmarketing:

Analitika:

Elvárások az online marketingessel szemben

Nézzünk egy gyakorlati példát: az egyik legnagyobb álláshirdetési portálon beírtam a keresőbe az “online marketing” kifejezést és 150+ állásajánlatot kaptam eredményül. Ezek között volt junior, senior pozíció és a kettő között is mindenféle. Kerestem egy junior/asszisztens munkatársra szabott hirdetést és végig néztem az ideális jelölttel szemben támasztott követelményeket:

 

online marketing asszisztens hirdetés

 

Mi az amit következtetésként le tudunk vonni?

Már egy junior/asszisztens szinten is legalább 3-5 horizontális területen kell(ene) több éves tapasztalatunknak lenni. Jelen példában több, nem is az online marketinges feladatok között keresendő képességekkel felvértezve.

Alábbiakban kiemeltem pár feltételt az állásajánlatból és mögé írtam, hogy milyen szakember kompetenciájába tartozik:

  • Google Analytics és Adwords haladó szintű ismerete – SEM specialista
  • Közösségi média (Facebook) haladó szintű ismerete – PPC specialista
  • Fejlett, kreatív íráskézség – kreatív copywriter kompetencia
  • HTML, CSS ismeretek –  website builder kompetenciák
  • SQL ismeret (előnyök között szerepel) – backend fejlesztői kompetencia
  • Képszerkesztő programok /Photoshop/ ismerete (előnyök között szerepel) – grafikus, webdesigner kompetencia

Itt legalább az online marketing 3 területéhez /SEM, PPC, copywriting/ haladó (nem junior) szintjén kellene érteni és további egy-két külön álló szakterületen /website builder, webdesigner/ szintén legalább erős kezdő/közepes szinten lenni. Óvatos becsléssel is ez 5 szakterület és 3 ember munkája, ráadásul egymást ha nem is kizáró, de minden esetre korlátózó skill settel.

Jellemzően a kreatív emberek (kreatív copywriter, webdesigner) nem kiemelkedőek az analitikus gondolkodásban, mint ami a haladó szintű Google Analyticshez vagy a programozáshoz (SQL, HTML, CSS) szükséges és fordítva is igaz ez az állítás.

Egyszerűen az emberi agy nem így működik.

Az agy bal féltekéje felelős az analitikus gondolkodásért, számolást igénylő feladatokért és irányítja a test jobb oldalát. Míg a jobb félteke a kreatív, művészettel kapcsolatos folyamatokért felelős és a test bal oldalát vezérli.

 

Természetes igényként merül fel munkáltatói oldalról, hogy 1 emberrel a lehető legtöbb munkafolyamat lefedhető legyen, hisz ez költség optimalizációnál és munkaszervezésnél fontos. Függően a feladat mennyiségétől célszerű lehet ilyen esetben bizonyos feladatokat kiszervezni (outsourcing) és stratégiai feladatokat házon belül tartani. Tipikusan grafikus, webdesign, website build feladatok kiszervezhetőek más cégeknek/freelancereknek.

Egy 2-3 év tapasztalattal rendelkező szakember valószínúleg fejvesztve menekül egy ilyen álláshirdetés elolvasása után.

Rögtön szemetszúr a hirdetés feladójának inkompetenciája több szempontból is:

  1. asszisztenstől nem várok el haladó szintű tudást – az már a senior/specialista ismérve
  2. nem várok el egy embertől 3-4 különböző szakterületen való jártasságot haladó szinten – ha valaki komolyan foglalkozik az online marketing (vagy bármilyen szakma) egy területével – példának okáért seo/content marketing/organikus lead generálással – az valószínűleg nem lesz haladó szinten website building és SQL területen, de feltehetően PPC területen sem. Főleg ha ez utóbbit szétbontjuk AdWordsre, Facebookra, Instagramra, LinkedInre, Twittere és mondjuk még DoubleClickre, vagy Display hirdetésekre.
  3. analitika tudás nélkül egyik területet sem lehet magas szinten művelni, következtetéseket levonni a gyűjtött adathalmazból, üzleti döntéstámogatást végezni – ez alap elvárás lehet/kell lenni, de nem az asszisztens feladata ez, mindinkább a manager/senior kollégáé.
  4. alapvető pszichológiai összefüggések nem lettek figyelembe véve az elvárt feladatok összepárosításánál, ahogy azt az agy működéséről szóló kép is illusztrálja.

Tipikus esete a “sokat markol, de keveset fog” mondásnak a fenti álláshirdetés. Ennyi területen nem lehet up-to-date lenni, napi szinten követni a nemzetközi trendeket, tesztelni új toolokat valamint kiemelkedő és gyakorlatias tudást megszerezni/szinten tartani.

Ez az álláshirdetés teljesen irreális követelményeket támaszt egy online marketingessel szemben.

És ezzel nincs egyedül. Mert bár kiragadott példáról van szó, mégis nagyon gyakran előfordul, hogy valakitől azt várják, hogy egyszerre legyen jó szövegíró, SEO szakember, designer, értsen a webfejlesztéshez, a PR-hoz és mondjuk az email marketinghez is. Nem csak kis cégek és startupok, hanem nagy cégek is.

Online marketinges evolúciója

De mégis hogyan lehet ezen változtatni? Hogyan lehet megfelelni a piaci elvárásoknak? Vegyük sorra a lehetőségeket!

1.) Felsőoktatás

  • Állami intézmények: olyan helyre mész tanulni, ahol az online marketing már megjelent önálló szakként – jellemzően ilyen nem érhető el még Magyarországon.
  • Magán intézmények: általában 6-12 hónapos képzésekre gondolok – ilyen már van a magyar piacon is elérhető és kellően színvonalas is. Személyes kedvenc a Kürt Akadémia képzései. Abszolút gyakorlatias és az előadók a versenyszférában edzett, az üzleti életben napi szinten az oktatott témával keresik a pénzüket.

2.) Önképzés – a kedvencem! Kifogyhatatlan és döntően ingyenes forrásokra is alapozhatunk.

De ami a legfontosabb: napi szinten kell(ene) művelni.

  • Online tananyagok magyar nyelven: ilyen is elérhető már a magyar piacon jó minőségben, de még ritka mint a fehér holló. A The Pitch blogja szerintem egy pozitív példa. Célkitűzése is egy új online marketinges generáció kinevelése és ezt számos képzéssel igyekszik támogatni.
  • Online tananyagok angol nyelven: nem véletlenül bontottam ezt a kateóriát két részre. Angol nyelven, jellemzően az amerikai piacon elképesztő mennyiségű és minőségű tudásanyag lelhető fel. Ami még nagyon jó, hogy jelentős hányada ingyen – erős közép szintig el lehet jutni egy fillér illetve egy cent elkötése nélkül is. Erről épp a napokban jelent meg Minorics Dávid cikke: Legjobb online marketing blogok, amiket érdemes követni, ahol részletes útmutatóval lát el mindenkit melyik blogokat és azokat hogyan érdemes követni.

3.) Gyakorlat élesben avagy ügynökségi tapasztalatszerzés

  • Agency: A tapasztalat azt mutatja, hogy nem igazán találni junior online marketingest. Minden ügynökségnek/nagyobb cégnek/multinak ki kell nevelni a saját csapatát. Sok olyan ügynökség van, ahol az üzleti modell is ezen alapszik. Mit is értek ez alatt? Alacsony bérezés mellett kinevelik a saját embereit, a saját workflow és know-how alapján. Így relatíve alacsonyan tudják tartani a bérköltséget és mindig van kellően nagy merítés, amiből a tehetséges, motivált “super hero”-kat ki lehet mazsolázni.

Cserébe meglehetősen nagy a fluktuáció az adott cégnél, hiszen ha a jó képességekkel rendelkező junior 1-2 év alatt kitanulja a szakma alapjait, akkor a gyors fejlődésével arányosan szeretné a javadalmazásában is látni a dinamikát. Ez hol bekövetkezik, hol nem – utóbbi eset adja jellemzően a fluktuáció alapját.

Tipp: érdemes ügynökségekhez jelentkezni és felvenni velük a kapcsolatot, ha nincs is nyitott pozíció meghirdetve hivatalosan. Lehet, hogy rövid időn belül megüresedik egy hely vagy növekedik a cég és újabb tehetségre van szükség.

  • Pet project: Rengeteg rossz weboldal van a magyar nyelvű internetes univerzumban, melyeken könnyedén lehet javítani és szép eredményt elérni. Ha kezdő vagy és nincs saját weboldalad, akkor érdemes ismeretségi körben megkérdezni, hogy ingyen/minimális összeg fejében optimalizálod a weboldalt.

Így fél-1 év alatt több projektet párhuzamosan futtatva jelentős tapasztalat és belépő portfolió gyűlik össze. S már nem is számítasz teljesen kezdőnek, amit minden ügynökség nagyon értékel. Az alapok már megvannak, és van mire építeni a specializált tudást. Így exponenciális fejlődés várható az első időszakban egy struktúrált, jól összerakott ügynökségi know-how-val megtámogatva.

Záró gondolat

Miért érdemes ügynökséghez elmenni dolgozni és miért túzott elvárás egy junior/asszisztensi pozíciónál, hogy a legjobb toolokat készség szinten ismerje?

Azok a szoftverek, amivel itt a The Pitch esettanulmányaiban, képzéseiben is találkozol (pl. Ahrefs, SEMrush, Majestic stb) havi díja jellemzően 99-299 USD között mozog. Az előfizetésen túl, szükséges egy aktívan futó, jelentős forgalommal rendelkező weboldal admin szintű hozzáféréssel, amin tesztelni tudsz.

A legtöbb szoftvernek van ugyan trial verziója, de ezek gyakran olyan mértékű a korlátozásokat tartalmaznak, hogy nagyobb oldalak mélységi elemzésére alkalmatlanná teszik őket. Ilyen példa az SEMrush, ahol organikus kulcsszó találatoknál csak az első 10 találat látszik vagy több olyan eszköz is van, ahol mindössze 7 napig él a próba fiók.

Viszont ha 3-4 szoftvert is használni kell már a teljeskörű munkához, akkor könnyen 100.000-300.000 Ft-nak megfelelő USD-t kellene havonta költeni. Ha ehhez hozzáveszünk mondjuk egy nemzetközi szintű linkbuilding/influencer marketinghez szükséges előfizetéseket is, könnyen a 4-500.000 Forintos havi díjat vontak le a számlánkról. Érezni a számokból, hogy ezeket vagy jellemzően multi cégek vagy ügynökségek tudják kitermelni.

Az online marketing eszközök fejlődése és evolúciója nagyon gyorsan fejlődő pályát írt le az elmúlt 10 évben. Ez pedig együtt járt az online marketingesek felé támasztott elvárások fejlődésével is. A helyzetet viszont érdemes megfelelelően és a helyén kezelni! Ne essünk abba a hibába, mint amibe a cikkben bemutatott (és a neten keringő megannyi) álláshirdetés esik. Tudjuk, hogy milyen eszközök léteznek, használjuk őket. Munkaadóként lehet nagyra lőni, de azért maradjanak reálisak az elvárásaink. Mind a területeket, mind az eszközöket illetően.

Ha kiegészítenéd az online marketing eszközök evolúciójáról szóló részt más aspektussal is vagy az online marketinges álláspiac asztalának bármelyik oldaláról van pro/kontra tapasztalatod, írd meg kommentben a cikk alatt.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!