Marketing mix
A marketing mix elemei
A klasszikus marketing mix nem más, mint a 4P modell, amelyet McCarthy, majd Kotler is használt a vállalati markeitngtevékenység modellezésére. A 4P elemei a következők:
1. Product (termék)
2. Place (értékesítés helye)
3. Price (ár)
4. Promotion (promóció)
Azonban a szolgáltatásmarketing fejlődése a 4P modell továbbfejlesztéséhez vezetett, így alakult ki a 7P modell. Az új elemek pedig:
5. People (emberi tényezők)
6. Physical Evidence (fizikai tényezők)
7. Process (folyamat)
A marketinges kreativitás határtalan, így manapság már a 7P-nél sem szoktak megállni, hanem egyéb elemekkel is kiegészítik, de a klasszikus marketing mix a fenti elemeket tartalmazza. Fejtsük ki ezeket egy kicsit részletesebben is.
1. Termékpolitika (product)
Hiába van a világon a legjobb terméked, ha a marketinged rossz – így nem fog eljutni a célközönségéhez. De ez fordítva is igaz. A marketing mix legelső eleme éppen ezért maga a termék. Termék bármi lehet, ami kielégíti a fogyasztói és vásárlói igényeket, tehát a szolgáltatásokat is ide soroljuk, ezek az úgynevezett megfoghatatlan termékek.
2. Értékesítési politika (place)
Az értékesítési politika a termékelhelyezéssel és értékesítéssel foglalkozik. Konkrétan arra a kérdésre keresi a választ, hogy a terméket milyen úton és módon juttatja el a vásárlókhoz és a felhasználókhoz. Ide tartozik tehát a logisztika kérdésköre is.
3. Árpolitika (price)
Az árpolitika segít kialakítani a marketingesek számára a termékek és szolgáltatások ideális árát, azt az árat, amelyet a vásárlók hajlandók és képesek is kifizetni a termékért. Az árpolitika kialakításakor már gondolni kell a termékéletciklusra, a kedvezményekre és akciókra is.
4. Reklámpolitika (promotion)
A reklámozás a marketingkommunikációra épülő terület. Ide tartozik minden vállalati marketingtevékenység kezdve az offline marketingtől egészen az online vagy digitális marketingig.
5. Emberi tényezők (people)
A vállalat teljesítményét nagymértékben befolyásolja a humán erőforrása, azaz hogy kik is dolgoznak az adott vállalatnál. Egyáltalán nem mindegy hogy milyen munkát végeznek. Ez leginkább a szolgáltatásmarketingben fontos, ahol a vásárló élménye közvetlenül függ a személyzettől.
6. Fizikai tényezők (physical evidence)
A fizikai tényezők közé azok az ingerek tartoznak, amelyek a vásárláskor (vagy a szolgáltatás igénybevételekor) érik a fogyasztót. Ilyen például egy bolt berendezése, a dizájn, a bútorok, de például a hőmérséklet is. Tehát minden, amit érzékszerveinkkel képesek vagyunk érzékelni. Azonban az értékesítéskor nem csupán a belső környezet, de a külső környezet is kiemelten fontos.
7. Folyamat (process)
A folyamat írja le, hogy milyen feladatok és tevékenységek következtében elégítettük ki a vásárló igényeit.
8.P: Lila tehén
A 8. P-t Seth Godin fejlesztette ki, amit egyszerűen lila tehénre keresztelt, ez angolul a „Purple Cow”. Arra ösztönöz, hogy tűnj ki a tömegből: a hagyományos tehén már nem izgalmas, de egy lila annál inkább. Ez a marketing főeszméje. Ebben a TED videóban meghallgathatod a teljes előadását a témáról.
A 4C modell
Ha már unalmasnak találod a 4P modellt, akkor a 4C modell neked lett kitalálva. A hagyományos marketing mix ugyanis vállalati szemszögből vizsgálja a marketinget, de célszerű lenne a vásárlók és a fogyasztók oldalát is megvizsgálni. Erre jött rá Robert Lauterborn, és megalkotta a 4C modellt.
- Client / Consumer needs (product helyett): azaz ügyfelek, vásárlók igényei a termékek helyett.
- Costs (price helyett): költségek az árak helyett.
- Convenience (place helyett): kényelem az értékesítés helyével szemben.
- Communication (promotion helyett): kommunikáció a promóció helyett (pull vs push marketing).