CTR (Click-Through Rate)
A click-through rate (CTR), vagyis átkattintási arány azt mutatja meg, hogy az összes megtekintőből hányan kattintottak százalékban kifejezve. A CTR egy fontos KPI, ami PPC hirdetések esetén, a keresőoptimalizálásban, email marketingben és számos egyéb területen megjelenik.
Az átkattintási arány (CTR) jelentése
A click-through rate (CTR), vagyis átkattintási arány egy fontos online marketing metrika. Azt mutatja meg, hogy az összes megjelenésből hányan kattintottak a hirdetésre, weboldalra, gombra vagy egyéb felületre. A CTR mutatószámot a SEO, PPC, email marketing és egyéb marketing területeken egyaránt használják. Fontos, hogy a CTR százalékos érték.
Az átkattintási arány kiszámolása
Az átkattintási arány kiszámolásához el kell osztani a megjelenések számát a kattintások számával, majd megszorozni százzal. A átkattintási arány képlete:
CTR = (Kattintások száma / Megjelenések száma) * 100

Mi befolyásolja a CTR értéket a SEO-ban?
Az átkattintási arányra számos tényező gyakorolhat hatást. Összefoglaltuk a legfontosabb faktorokat:
- Oldal pozíciója: Minél előrébb helyezkedik el egy oldal az adott kifejezésre, annál magasabb az átlagos CTR érték. Exponenciálisan csökken az átkattintási arány, a második oldalon pedig gyakran 1% alatti. Fontos megjegyezni, hogy az erős márkanév növelheti a CTR-t.
- Meta cím: Az oldalunk meta címe, tehát a SERP felületen olvasható kb. 60 karakteres szöveg, jelentős hatást gyakorolhat a CTR-re. Amennyiben figyelemfelhívó és a keresési szándékkal megegyező tartalmat sugall, akkor az növelheti a CTR értékét.
- Meta leírás: A meta leírás nem direkt rangsorolási faktor, azonban indirekt módon hatása lehet a SEO eredményeinkre. Ennek egyik legfontosabb oka, hogy a Google kereső félkövérrel kiemeli a kulcsszót, amennyiben megtalálható a meta leírásban. Ez pedig növelheti a CTR értékét, amely pedig direkt rangsorolási tényező.
- PPC hirdetések: Amennyiben az adott kifejezésre számos PPC hirdetés található, az organikus találatok pozíciója lejjebb kerül. Az alacsonyabb átlag pozíció pedig negatívan hat az átkattintási arányra.
- Kiemelt Google panelek (featured snippets), képek és videók: Bizonyos kifejezésekre keresve feltűnhet, hogy a találatok között képek, videók és kiemelt tartalmak találhatóak. Ezek képesek az organikus találatok pozícióját csökkenteni és ezáltal negatívan befolyásolni a CTR értéket.
- Kulcsszó: Fontos, hogy a CTR-re hatással lehet a kulcsszó típusa is. Általánosan kijelenthető, hogy a márkázott kifejezéseknél magasabb a CTR.