Online marketing
Az online marketing az az üzleti tevékenység, amely az internet és digitális eszközök segítségével történik, és célja az üzleti célok elérése, a termékek vagy szolgáltatások népszerűsítése, értékesítése és a fogyasztók elérésének elősegítése online csatornákon keresztül.
Az online marketing térnyerése megkérdőjelezhetetlen. Sőt, ma már egyértelműen többségben vannak azok, akik az internetről rendelnek, vásárolnak vagy legalábbis elsősorban onnan tájékozódnak. Az online világ szinte végtelen lehetőségeket tartogat: a konverziót pedig azok érik el, akik a legjobb digitális marketing módszereket és eszközöket alkalmazzák. De melyek ezek?
Az online marketing jelentése és fogalma
Az online marketing (vagy digitális marketing, internetes marketing, webmarketing, e-marketing) során az internetet és más online csatornákat használjuk a vállalkozásunk márkájának építésére, termékeink és szolgáltatásaink népszerűsítésére, értékesítésére.
Minden vállalkozásnak jól meghatározható célközönsége van, akik különböző online csatornákon vannak jelen és ezeket aktívan használják is. Az online marketing fő célja, hogy elérje ezt a célközönséget és ösztönözze őket valamilyen konverziós tevékenység végrehajtására.Az online marketing szakember feladata pedig az, hogy megfelelő üzenettel lépjen be a vásárlási folyamat megfelelő szakaszában, hogy a konverzió megvalósulhasson.
A digitális marketing evolúciója
A 90-es évek jelentős mérföldkövet jelentettek a digitális tér fejlődésében. Az egész Archie-vel kezdődött, az első keresőmotorral, a 90-es évek elején, ami az internetes keresőoptimalizálás, vagyis a SEO megjelenéséhez vezetett. Arról, hogy ez a folyamat ma hol tart, még sokat fogsz hallani tőlünk. De csak szép sorban, időrendben.
1994-ben debütáltak az első kattintható webhirdetési bannerek, új lehetőségeket nyitva meg az online hirdetések terén. Ugyanebben a évtizedben születtek meg a közösségi média platformok is. A Google (és a Yahoo) webkeresője, amelyeket ma is használunk, 1998-ban jelentek meg.
Az új évezred hajnalán gyors ütemben bővült a gazdasági buborék, de annak következő összeomlása 2000 és 2002 között jelentős károkat okozott sok vállalkozás életében. A gazdaság azonban fokozatosan talpra állt, és a 2000-es években számos weboldal indult. Közülük a LinkedIn 2002-ben, a Myspace és a WordPress 2003-ban, majd a Facebook 2004-ben debütált. Emellett a mobilos szöveges üzenetküldéses marketing is népszerűvé vált ebben az időszakban.
A 2000-es évek második felében jelentős előrelépések történtek a marketing és az értékesítés területén. Az Amazon e-kereskedelmi forgalma meghaladta a 10 milliárd dollárt, és a mobilalkalmazások kultúrája felvirágzott a WhatsApp, Instagram és Snapchat bevezetésével.
Ma már az okostelefonok uralják az emberek digitális médiaidőtöltésének 65%-át. A digitális hirdetési iparág jelenleg körülbelül 200 milliárd dollárra értékelhető, ahol a Google Ads az árbevétel 96%-át adja a Google-nak. A közösségi média platformok vezetik a digitális marketing forradalmát, ami mintegy 3,1 milliárd online felhasználónak nyújt szolgáltatást. A bloggerek és influenszerek térnyerése az Instagramhoz hasonló platformokon 1 milliárd dolláros ipart teremtett, melynek további növekedése várható.
Ahogy haladunk előre, a digitális marketing folyamatos bővülésre számíthat, izgalmas új fejlesztésekkel és változásokkal a jövőben. Egy dolog azonban mindig volt, és lesz is: ez pedig az internetes keresések. Legyen az okostelefonról, számítógépről vagy valamelyik csúcskategóriás tabletről, a keresés helye (pl. Google) ugyanaz.
Legjobb online marketing eszközök
Ha egy listán kellene felsorolni az összes online marketing eszközt, szó szerint soha nem érnénk a végére. Érdemes ezért áttekinteni a legismertebb, legnépszerűbb technikákat, szoftvereket és appokat, amelyek segítenek nagyobb forgalmat generálni az interneten vállalkozásunk számára.
Email marketing
Az email marketing alapvetően arról szól, hogy az elektronikus levelezést marketingcélokra használjuk. Ennek révén lehetőségünk van népszerűsíteni a céget, kiépíteni és kezelni az ügyfélkapcsolatokat, tájékoztatni a meglévő ügyfeleket, terjeszteni a különleges ajánlatokat és egyéb célokat elérni. Az email marketing közvetlenül a célcsoportot éri el, és gyakran hasonlít a hagyományos levélküldéshez. Azonban ennél jóval hatékonyabb és gazdaságosabb megoldásról beszélünk, amelynek eredményei is nyomon követhetőek.
Az email marketing során például szezonális akciókról, ajánlatokról értesíthetjük a feliratkozókat. Felhívhatjuk a figyelmüket kuponokra, kedvezményekre és egyéb lehetőségekre. Ahogyan azt az Alza is tette például ebben az esetben:

A fotón egy kuponkódot láthatunk, ami 20% kedvezményt ad Tefal konyhai eszközökre. Az érvényességi idő megadásával pedig rávezetjük a felhasználót arra, hogy ez egy limitált lehetőség.
Közösségi média marketing
A közösségi média ma az egyik legerősebb fegyver. Hiszen a Facebook, az Instagram vagy a TikTok szinte felfoghatatlan népszerűségnek örvend. Ma már a nagyobb cégek is jelen vannak ezeken a platformokon. Emellett pedig aktívan foglalkozni is kell az oldallal, a követők megszólításával, a brandépítéssel.
A közösségi média marketing olyan digitális marketingforma, ami kihasználja a népszerű közösségi média hálózatok erejét annak érdekében, hogy elérje a marketing- és márkaépítési célokat. Sokkal több annál, minthogy létrehozunk üzleti fiókokat és posztolunk akkor, amikor kedvünk tartja. Tudatos marketingstratégia és hosszú távú kampány felhúzására van szükség.
Egy Facebook-nyereményjáték például nagyon jól működhet, ha meg akarjuk szólítani a vásárlókat. Az is fontos, hogy a stílus, nyelvezet az adott célközönségre legyen szabva, megszólítsa őket. Például így:

Ugye, hogy te is beszállnál? Megszólítja a célközönséget, nyíltan és érthetően kommunikál. Termékfotókkal meg is mutatja, hogy miről van szó, hogy többek között mikre is vonatkozik az ajánlat.
Keresőmarketing (SEM)
A Search Engine Marketing (SEM) a keresőmarketing angol kifejezésének mozaikszava és rövidítése. A SEM fogalmát magyarul tehát keresőmarketingnek nevezzük.
A keresőmarketing (SEM) két fő részből áll:
- Keresőoptimalizálás (SEO): a keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization) azt jelenti, hogy az adott weboldal olyan technikákat alkalmaz, amelyek segítségével a lehető legjobb pozíciót éri el az organikus találatok között a keresőmotorokban.
- Keresőhirdetés (SEA / ADS): a keresőhirdetés (Search Engine Advertising vagy Search Ads) célja az, hogy a weboldal fizetett hirdetések révén minél előkelőbb helyen jelenjen meg a találati listában.
Közös bennük, hogy kulcsszó alapon működnek. Vagyis az adott találatok csak akkor jelennek meg, ha a felhasználó rákeres egy adott kulcsszóra, kifejezésre (keyword, query).
Keresőoptimalizálás (SEO)
A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, SEO) az organikus találatok javítási folyamata a weboldalak számára a keresőmotorokban. Célunk ebben az esetben az, hogy az adott kifejezésre az organikus, nem fizetett találatok között minél előrébb helyezkedjünk el.
A keresőoptimalizálás során főként az organikus, nem fizetett keresési eredményekre összpontosítunk.
Fontos megérteni, hogy a SEM nem más, mint a SEO és a PPC együttese. Sokan azonban összekeverik, és a PPC-t is a SEO részének tekintik.
Az, hogy az adott weboldal melyik helyen szerepel egy kifejezésre, számos tényezőtől függ. Jelenleg ezeket a tényezőket tekintjük a három legfontosabb csoportnak:
- Technikai SEO: Milyen jól van felépítve technikailag az oldal?
- On-Page SEO: Milyen jól van megírva a tartalom az adott kulcsszóra, kifejezésre vagy témára?
- Off-Page SEO: Hány másik weboldal hivatkozik erre az oldalra vagy tartalomra, mint hiteles forrásra?
Természetesen számos egyéb tényező is szerepet játszik vagy befolyásolhatja a Google rangsorolását (például a RankBrain algoritmus, a domain életkora stb.), de ez a három kategória alapvetően határozza meg az oldal pozícióját.
Az Alza esetében például láthatjuk, hogy melyek azok a kulcsszavak, amikre az ő tartalmaik (URL-jeik) jönnek fel top találatként.

Ha rákeresünk, hogy “okosóra gyerekeknek”, valójában ők vannak az élen az organikus találatok tekintetében:

Fizetett hirdetések (PPC) és analitika
A PPC a „Pay Per Click” angol kifejezés rövidítése, magyarul kattintásonkénti fizetést jelent. Ez az online hirdetések olyan formája, ahol a hirdető elhelyezheti hirdetését egy felületen. Minden alkalommal, amikor valaki rákattint a hirdetésre, a hirdetőnek előre meghatározott összeget kell fizetnie a felület tulajdonosának. A legnépszerűbb hirdetési felületek közé tartoznak a keresőmotorok és a weboldalak.
A keresési találatok között minden alkalommal, amikor van egy elérhető hirdetési hely, egyfajta aukció zajlik le. Az aukció során számos tényező alapján, például a licit összege és a hirdetés minősége alapján dől el, hogy ki jelenik meg az első helyen a fizetett találatok között.
Az aukciók akkor kezdődnek, amikor valaki olyan kulcsszót vagy kifejezést keres, amelyhez kapcsolódóan hirdetők szeretnének megjelenni. Az aukció győztesei azok lesznek, akik megjelennek a fizetett hirdetési helyeken.
Ahhoz, hogy valaki részt vehessen ezekben az aukciókban, be kell állítania a hirdetéseit az adott platformokon (például a Google Ads), és el kell döntenie, hogy mely kulcsszavakra szeretne licitálni.
Az Alza például “xiaomi okosóra” kulcsszóra licitált:

És került ezzel a Google top találatok közé a fizetett hirdetéseket illetően:

Affiliate marketing
Az affiliate marketing kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy még több irányból népszerűsítsük termékeinket és szolgáltatásainkat, azaz a nap végén pénzt keressünk. Ez a módszer egyfajta közvetítő szerep, ahol közvetítők bevonásával ajánljuk a saját termékeinket. Mindezt jutalékért cserébe.
Az affiliate marketingben két fél vesz részt: a kereskedő és az affiliate marketinges. A kereskedő felelős a termék előállításáért, árazásáért és annak a vásárlókhoz való eljuttatásáért. Az affiliate marketing stratégia a vásárlók megszerzésére irányul, míg az affiliate marketinges olyan partner, aki segíti az értékesítést.
Az affiliate marketinges a közvetítő szerepét tölti be. Feladata a termék népszerűsítése és érdeklődők, valamint vásárlók megszerzése. Bevételeit az eladott termékek után járó jutalékokból szerzi.
Korábbi példánknál maradva az Alza is hirdet Affiliate programot.

Összegzés
Az online marketing világa tehát aranykorszakát éli. Ezt nem kihasználni óriási kihagyott ziccer. A felsorolt lehetőségek és eszközök pedig nem azt jelentik, hogy csak egyik vagy másik vezetne sikerre, illetve választani kell közöttük. Minél diverzifikáltabban gondolkodunk, annál inkább szélesíthetjük a látókörünket, és nem utolsósorban új fogyasztókat, ügyfeleket szerezhetünk. Legyen szó emailekről, közösségi média felületekről, vagy keresőmotorokról. Persze fordítva is igaz lehet: ha 1-2 technikára koncentrálunk, de azt csúcsra járatjuk szakmailag, határ a csillagos ég.
Online marketing szolgáltatások
Az online marketinget többféle szempontból is meg lehet közelíteni. Minden vállalkozás folytat marketinget, még az is, amelyik azt mondja nem. Persze nem mindegy, online marketingesnek készül-e valaki, vagy külső segítséget keres. Szerencsére mi mindkettőben tudunk segíteni.
Online marketing képzések
Ha fejlődni szeretnél, jó helyen jársz.
Tekintsd meg aktuális online marketing képzéseinket a linkre kattintva!
A klasszikus népszerű és “divatos” szakmák mellett ma már megjelent a digitális marketinges is, mint önálló szakma. A lehetőségek tárháza végtelen: dolgozhatsz szabadúszóként, főállásban, vagy egyéb formákban is. Ha jól csinálod, jól is fogsz keresni. Ha viszont nem szeretnél napról napra fejlődni és folyamatosan valami újat tanulni, kihívásokat keresni, akkor ez nem neked való munka lesz. Az online marketing világában ugyanis minden állandó változásban van.
Online marketing ügynökség
Ha pedig nincs időd, energiád, se affinitásod a céged online marketingjéhez, szintén jó helyen jársz.
SEO ügynökségünk a piacon egyedülállóan kizárólag keresőoptimalizálásra specializálódott, viszont értjük és ismerjük annak minden területét: online és tantermi képzéseket, egyedi céges workshopokat szervezünk, illetve foglalkozunk óradíjas és rendszeres tanácsadással, valamit teljes SEO projektek megvalósításával. A SEO projekt során a kiinduló állapot elemzését követően hatékony SEO stratégiát határozunk meg, majd folyamatos tartalomgyártással, valamint online PR és linképítéssel segítjük ügyfeleinket üzleti céljaik elérésében.Az Exact Match PPC és analitika ügynökség továbbá minden olyan területet és témát lefed, amik kisebb és nagyobb vállalkozások esetén felmerülhetnek. Van tapasztalatunk egy oldalas microsite-ok és több tízezer termékes e-commerce webshopok, illetve különböző témájú mobil applikációk mérésében is.