Blog Haladó SEO tippek
Haladó SEO tippek
Írta:

Haladó SEO tippek

Egy fontos SEO tévhit

Az interneten több olyan cikket is lehet találni, amelyek több 10 vagy akár több 100 faktort és SEO tippeket sorolnak fel. Ezek egy része helyénvaló is. Viszont az ilyen listákon rengeteg olyat tétel is szerepel, aminek nincs SEO hatása:

  1. vagy mert soha nem is volt,
  2. vagy azért mert az elmúlt 5-10 évben érvényüket vesztették,
  3. Vagy mert ezeknek nem direkt hatásuk van a SEO-ra, csupán indirekt.

És ez az utóbbi az egyik olyan szempont, amiről igen kevesen beszélnek. Sok olyan “SEO faktor”-ról lehet ugyanis olvasni, amiknek nincs direkt köze, ahhoz hogy valaki jól szerepel-e a Google rangsorában. Ugyanakkor jól leképezik azt. Ez a klasszikus példája az ok-okozati összefüggés (causal) és a korreláció (correlated) dilemmájának.

Mit is jelent ez a gyakorlatban?

A korreláció az jelenti, hogy két tényező között kimutatható valamiféle kapcsolat, vagy összefüggés. Az ok-okozatiság pedig azt jelenti, hogy az egyik tényező módosítása direkt módon hat a másikra. A kettő között pedig óriási különbség van.

Vegyünk egy egyszerű példát:

  • Nyáron sokkal több fagylalt fogy, mint télen.
  • Nyáron sokkal több a vízbefulladás, mint télen.

Ebből gondolhatnánk azt is, ha nyáron fagyit eszünk, akkor sokkal nagyobb az esélye, hogy vízbe fulladunk. Ekkor ok-okozati összefüggést felételezünk a két tényező között. Ezzel szemben itt a hőmérséklet emelkedése a valódi faktor a két trend mögött. A fagyi fogyasztása és a vízbefulladás között pedig csak korreláció van.

Ezt viszonylag jól szemlélteti a Lean Analyticsben szereplő ábra is.

SEO faktor: ok-okozat és korreláció

Emiatt is fontos tudni, hogy amikor olvasunk egy cikket, amiben tippeket vagy faktorokat sorolnak fel, akkor tudjuk:

  • Ezek közül mi az, ami direkt módon javítja a helyezést
  • És mi az, ami csak közvetve. Vagy egyáltalán nem.

A feladatunk viszonylag egyszerű:

Kerüljük azokat a tényezőket, amelyek csak a korrelációt mutatják. És fókuszáljunk azokra, amelyek aktívan alakítják a találatok között elfoglalt helyezést.

Pontosan ebből kiindulva ebbe a cikkben csak olyan keresőoptimalizálás tippeket raktam, amik biztosan segítenek a jobb Google rangsor elérésében.

Alap szintű SEO tippek

Nem egy olyan weboldalt láttam már, ahol rengeteg időt és energiát öltek abba, hogy az oldalt SEO téren különböző trükkökkel próbálják feljebb juttatni a Google rangsorában. Ha az alap szintű technikai feltételek rendben vannak, akkor ezzel nincs is gond. Ha viszont már ezen a szinten elbukott az oldal, akkor érdemes egy lépést hátrébb lépni és javítani ezeket.

Sok esetben megmosolyogtatónak hangzik, de érdemes a legalapvetőbb dolgokat is leellenőrizni. Egyszer felkértek szakértőnek egy nagy, nemzetközi projektnél, mert azt látták, hogy hiába öltek sok időt, energiát és pénzt a SEO-ba, mégse jöttek az eredmények. Aztán néhány perc elemzés után kiderült, hogy egy hiba miatt a weboldal egy része nem is volt indexálva. Banális hiba, de sok ezer dollárba került. Az ilyen történetek miatt is, nálam mindig ez az első SEO tipp:

Legyen az oldalad indexálva

Hogyan tudjuk ezt ellenőrizni? Használjuk az adott oldalra vonatkozó Google keresést.

A gyakorlatban ez így néz ki:

site:thepitch.hu üzleti modell

Adott oldalon történő keresés

Ezzel azt tudjuk ellenőrizni, hogy az adott kifejezésre:

  • Megjelenünk-e bármilyen tartalommal a találati listában? (indexálva van-e az oldal)
  • Melyik tartalmat hogyan rangsorolja a Google? (melyiket tartja a leghitelesebbnek)

Ezt meg tudjuk tenni akár kulcsszavakkal, akár konkrét mondatokkal is, amik szerepelnek egy adott posztban, weboldalon.

Ha azt látjuk, hogy nincs találat az adott kifejezésre a mi oldalunkkal kapcsolatban, pedig kellene, hogy legyen, akkor szinte biztos, hogy indexálási problémával van dolgunk.

Ha szeretnénk egy oldalt indexálni, akkor a leggyorsabb módja, hogy:

  1. Látogassunk el a Webmester Eszközök oldalra: https://www.google.com/webmasters/tools/home
  2. Válasszuk a Feltérképezés / Megtekintés Google-ként menüpontot
  3. Adjuk meg az URL-t, majd kattintsunk a “Lekérés” és az “Küldés indexbe” gombokra.

Weboldal indexálása Webmester Eszközökkel

Néhány másodperc alatt az (al)oldalunk indexálttá is válik.

Képméret optimalizálása

Az oldalbetöltési sebesség az utóbbi időben egyre inkább meghatározó keresőoptimalizálási faktor lett. Nem feltétlenül direkt módon, hanem indirekt formában. Kutatások bizonyítják, hogy a lassabban betöltő oldalak esetében sokkal nagyobb a visszafordulási arány és alacsonyabb a konverzió is. Ennek köszönhetően pedig a rangsorban elfoglalt hely is romolhat.

Emiatt érdemes a képek méretét optimalizálni. Erre lehet külön programot is használni, vagy ezek közül az online megoldások közül bármelyiket:

Mind a két megoldás olyan tömörítési algoritmust használ, aminek köszönhetően minőségromlás nélkül tudja a képek méretét csökkenteni.

Adott esetben nem csak a kép méretét, hanem a felbontást is lehet optimalizálni. Ez azt jelenti, hogyha egy kép maximum 800×400-as méretben jelenhet meg az oldalunkon, akkor oda felesleges egy 4000×2000-es képet feltölteni.

Haladó SEO tippek

Érj el jobb átkattintási arányokat

Amikor valaki a Google-ben keres egy adott kifejezésre (pl: “SEO szakértő”), akkor a fizetett hirdetések mellett alatt találhatóak az organikus találatok.

Évekig csak találgatták a szakemberek, hogy a Google vajon figyelembe veszi-e ezeknél a kereséseknél a kattintási arányokat (CTR = Click Through Rate) a rangsor kialakításánál. Mára ez már egyértelmű: igen, figyelembe veszi. Azok a találatok, amelyek átlagosan jobb kattintási arányt érnek el, mint a felettük lévő találatok, az idővel felfelé vándorolhatnak. Ugyanígy igaz, hogy hiába vagyunk jó pozícióban, ha folyamatosan rosszabb a kattintási arányunk, mint a tőlünk lentebb szereplő találatok, akkor bizony lejjebb csúszhatunk.

Az adott pozíciókhoz kapcsolódóan vannak átlagos kattintási arányok, amiket lehet referenciaértéknek használni, de ezek témánként, iparáganként azért jelentősen eltérhetnek. Ami viszont általános tendencia: a jobb helyezéshez magasabb kattintási arány tartozik.

Google CTR adatok

Ha van egy kifejezés, amire 10.000-ren keresnek és arra az első helyen szereplünk, akkor ott várhatóan 10.000 * 31%, azaz 3.100 látogatót várhatunk egy év alatt. Ha a második helyen vagyunk, akkor 10.000 * 14%-ot, tehát 1.400-at, harmadik helyen 1.000-et és így tovább.

Ha egy olyan oldal üzemeltetünk, ahol vásárolni is lehet és az organikus találatból érkezők 20%-a vásárol nálunk átlagosan 5.000 forintot értékben, akkor a pozíció javulásával plusz árbevételt is elérhetünk.

Ha jelenleg az 5. helyen vagyunk, akkor az organikus forgalomból érkező árbevétel 10.000 * 5% * 20% * 5.000 forint, tehát 500.000 forint. Ha feljövünk a 4. helyre és ezzel 5% helyett 7%-os lesz a konverzió, akkor azzal 200 új embert tudunk az oldalra terelni. Ott pedig a 200 új látogató 20%-os vásárlási konverzió és 5.000 forintos kosárérték mellett 200.000 forint plusz bevételt jelent. Ezért már megéri feljebb jönni pár hellyel a listán.

Hogyan lehet jobb pozíciót elérni?

  • Jobban optimalizált a tartalom az adott kulcsszóra
  • Több hiteles link mutat az oldalra
  • Gyorsabban tölt be az oldal
  • Erősebb a brand, mint a versenytársaké, így a találatok között könnyebben kattintanak a mi tartalmunkra
  • Jobb a meta leírás, így többen kattintanak a mi tartalmunkra

Itt az utolsó elemet az egyik legkönnyebb és legolcsóbb fejleszteni.

Hogy lehet jó meta leírást írni?

  • Foglaljuk össze röviden és tömören, hogy miről szól a poszt. Max 155 karakterben. Ami ezen felül kerül megírásra, azt levágja majd a Google.
  • Keressünk Google Adwords hirdetéseket az adott kifejezésre, témára.
  • Vizsgáljuk meg, hogy a hirdetésben milyen kifejezéseket használnak és milyen üzeneteket alkalmaznak.
  • Ezek alapján dolgozzuk át a címet és a meta description-t is akár.

A Google Adwords hirdetéseket ugyanis úgy rakják össze, hogy egyértelműen a kattintási (CTR) és vásárlási arányt akarják növelni. Ők addig tesztelnek, amíg rá nem találnak egy olyan kifejezésre, ami profitábilisan működik, tehát vélhetően itt a legjobb a konverzió is. Ez pedig jó ötletet adhat nekünk is, hogy milyen típusú meta leírást érdemes készíteni. Jó tanács: semmiképp se másoljuk egy az egyben a hirdetések szövegeit, csak ötletet merítsünk belőle.

Válts át https-re

Ezt a lépést csak akkor javaslom, hogyha valaki tényleg tudja, hogy mit csinál. A legtöbb oldalon és blogon azt írják, hogy a http protokollról a biztonságosabb https-re történő átállásnak pozitív a SEO hatása.

Azért, mert a Google szakértői ezt mondták.

Az alaptétel igaz. Viszont azt már nem mondják el sehol, hogy rövid távon akár komoly visszaesést és helyezésromlást is okozhat a https-re való átállás. Pedig ez az igazság.

Amikor a Google illetékesei bejelentették, hogy a https bekerült a SEO faktorok közé, akkor nagyon sokan átálltak a http-ről. Joggal remélték ugyanis azt, hogy ezzel majd javulnak a helyezéseik. Cserébe azt látták, hogy akár 10-15%-al is romlott a Google-ből jövő forgalom.

Ennek részben indexálási, részben pedig átirányítási oka van. A Google évekig tagadta, hogy a 301-es redirect során minden link hitelesség (link juice, link equity) átadásra kerül az új oldalnak. Nos, ez sem igaz. Azóta pontosítottak ezen a kijelentésen, és most már elismerik, hogy egy átirányítás során valamennyit igenis vesztenek a linkek az értékükből. Tesztek alapján úgy 15%-ot, de erre nincs hiteles adat. Vagyis amikor átállunk https-re, akkor a régi http protokollos URL-t átirányítjuk a https verzióra és máris elérhetjük azt, hogy amit a https-re történő átállás hozna, azt rövid távon el is vesztjük más oldalon.

Az mondjuk igaz, hogy néhány hónap múlva általában helyreállnak ezek a rangsorok, és hosszú távon a https verzióra történő átállással a http verziónál jobb helyezéseket érhetünk el. De rövid- és középtávon a veszteségek még mindig megmaradhatnak.

Tehát amikor valahol azt a tippet olvassuk, hogy álljunk át https-re, mert SEO-ban az előnyös, akkor érdemes kétszer meggondolni a dolgot. Ha viszont valaki most indít egy oldalt, akkor egyértelmű, hogy nála a https előnyt élvez a http-vel szemben.

Építs a local SEO-ra

Különböző online marketing kutatásokban a keresőoptimalizálás szinte mindig a 3 leghatékonyabb ügyfélszerzési csatorna között kap helyet.

A SEO mellett a szájreklám (WOM, azaz word of mouth) és az email marketing szokott a legtöbbször beférni még a Top 3 csatorna közé. Nem véletlen, hogy sok cég törekszik a jobb pozíció elérésére a keresőkben. Azonban még mindig számos vállalkozás van, akik csak a töredékét használják ki a SEO adta lehetőségeknek.

Ilyen terület a local SEO, azaz a hely alapú keresőoptimalizálás is. A local SEO azt teszi lehetővé, hogyha valaki egy adott fizikai vagy földrajzi helyen keres, akkor a Google a helyi találatokat részesíti előnyben.

Ha például Debrecenben vagyunk, és jó éttermet keresünk a mobilunkon, akkor ott már csak debreceni vagy Debrecen közeli éttermeket fog nekünk felajánlani a Google. És nem például budapestieket. Így a verseny egyre inkább a helyi találatok között zajlik majd. Ennek köszönhetően pedig kis cégként is van esélyünk a nagyokkal szemben.

Nemrég részletesen is írtunk a local SEO-ról, ahol 5 lépésben foglaltuk össze a legfontosabb teendőket a jobb helyi keresőoptimalizáláshoz:

  1. Helyre szabott tartalmi keresőoptimalizálás
  2. NCT (név, cím, telefonszám) helyes megadása
  3. Google Cégem regisztráció
  4. Értékelése gyűjtése
  5. Linképítés és hivatkozások szerzése

Ha ezen az 5 ponton szisztematikusan végigmegyünk, akkor lényegesen növeljük az esélyét annak, hogy SEO szempontból előrébb kerüljünk a versenytársaknál hely alapú keresések során.

Szerezz hivatkozást az említésekből

Sok olyan esettel lehet találkozni, amikor a cégünket, projektünket vagy akár csak minket személy szerint megemlítenek egy weboldalon. Ilyen lehet egy PR cikk, egy konferencia előadás, egy partner weboldala vagy épp egy tudósítás egy eseményről.

Nem egy esetben viszont az történik, hogy az említést csak sima text formában teszik meg. Itt egy jó példa rá, ami pont a napokban jelent meg:

„Előadónk Papp Gábor, SEO szakember, a The Pitch blog társ-alapítója.”

Itt arra kértem a szervezőt, hogy az alábbi szöveget módosítsa így:

„Előadónk Papp Gábor, SEO szakember, a The Pitch blog társ-alapítója.”

Ezt az emailt elküldeni nagyjából 1 percbe telt. Módosítani is nagyjából ennyi. Viszont így 2 perc munkával szereztünk egy hivatkozást az adott oldalról. Néha ezek az apróságok segítenek abban, hogy előrébb kerüljünk a rangsorban.

Hogy lehet ilyen említésekre rátalálni?

  1. Egyszerűen csak belebotlunk, olvasunk magunkról, a cégünkről.
  2. Tudatosan rákeresünk a cégünkre, magunkra a Google-ben és végignézünk rengeteg találatot. (Érdemes 2-3 havonta megcsinálni.)
  3. Beállítunk egy Google Értesítést (google.com/alerts) az adott kifejezésre és azonnal kaphatunk egy emailt, ha a Google indexel egy olyan oldalt, ahol megemlítettek minket.
  4. Használhatjuk a Hírkereső szolgáltatását is, amiről bővebben ebben a cikkben írtam korábban: https://thepitch.hu/pr-eszkozok-es-pr-tippek/

Optimalizáld a menüt és a navigációt

Ha felmegyünk a legtöbb weboldalra, akkor a menüben (navbar) hasonló kifejezéseket találunk:

  • Főoldal (home)
  • Rólunk (about-us)
  • Blog
  • Kapcsolat (contact)

A legnagyobb gond ezzel, hogy SEO szempontból ezek nem segítenek túl sokat, hogy jobban szerepeljünk egy-egy kifejezésre.

Érdemes tehát sokkal beszédesebb menüpontokat megadni, vagy esetleg az 1-2 legfontosabb oldalt, kulcsszót menüpontként is kiemelni.

Ugyanezt tettük mi is a The Pitchnél. Mind a menüben, mind az oldal alján az ún. footerben ott van a „SEO képzés” kifejezés, mint menüpont.

SEO képzés: menü

Ez egyrészt segít kiemelni a prioritásokat egy oldalon és a látogatókat könnyebb is így abba az irányba terelni, amerre szeretnéd, hogy menjenek.

Fordított képkeresés

Meglepő, de sokan nem ismerik a Google Image Search funkcióját.

Ezt az alábbi linken lehet elérni: https://images.google.com

Itt meg tudjuk azt csinálni, hogy feltöltünk egy képet, vagy csak megadunk egy URL-t és az alapján megnézzük, hogy szerepel-e az adott kép a neten valahol. Ha pedig szerepel, de nincs az adott helyen hivatkozás az eredeti tartalomra, azaz a mi oldalunkra, akkor máris írhatunk az adott oldal szerkesztőjének.

Az alábbi lépéseket kell követni:

  • Menjünk el erre az oldalra: https://images.google.com
  • Keressünk rá a saját oldalunkra az alábbi formában: site:domain.com
  • A mostani példánkban ez a site:thepitch.hu lesz
  • Így listázzuk azokat a képeket, amiket a mi oldalunkon indexelt a Google.
  • Majd kattintsunk egy képre, ott pedig a „search by image” (magyarul: „Keresés kép alapján”) gombra.

Képalapú kereső

  • Így listázzuk azokat az oldalakat a weben, amelyek használják az adott képet.
  • Nincs más hátra, mint ellenőrizni, hogy van-e olyan találat, amely használja a képet, de esetleg nem hivatkozik az eredeti forrásra.
  • Ilyenkor írni kell egy emailt az oldal szerkesztőjének, hogy engedélyezed a kép használatát, hogyha megfelelően hivatkozik rád. Máris szereztél egy backlinket. 🙂

Ez a technika főleg akkor hasznos, hogyha sok, jó minőségű kép és grafika, infografika van az oldalunkon, amit szeretettel vesznek át más oldalak.

Képkeresés alapú vendégblogolás

A fenti fordított képkeresés (reverse image search) technika egyik kiegészítő megoldása, amikor ezt kihasználva próbálunk meg vendégblogolási lehetőséget felkutatni.

Ha van egy olyan népszerű blogger, szakember, aki több helyen is szokott blogolni, akkor az alábbi a teendőnk:

  • Nézzük meg, hogy milyen profilképet használ saját blogján.
  • A legtöbb esetben ez a Twitter profilkép szokott lenni, főleg a külföldi oldalaknál.
  • Jellemzően ugyanezt a profilképet adja át más oldalaknak is, vagy azért mert Twitter vagy Gravatar alapon szerzik meg a képet.
  • Nincs más hátra, mint a profilképét berakni a Google Képkeresőbe: https://images.google.com
  • Kattintsunk a képre, ott pedig a „search by image” („Keresés kép alapján”) gombra
  • És máris előttünk van az összes oldal, ahol ez a kép szerepel.

Itt van egy tökéletes példa erre: én például írtam már posztot az Adatlaborra, és ez a képkeresés alapján gyorsan ki is derült.

Papp Gábor: SEO képkeresés

Nincs más feladatunk hátra, mint végignézni az összes találatot és szemezgetni a lehetséges vendégblogolási lehetőségek közül. Ez a technika egyébként kifejezetten alkalmas lehet versenytársak vendégblogolási szokásainak a figyelésére is.

INGYENES SEO TANFOLYAM

Ha érdekel a keresőoptimalizálás és szívesen megtanulnád a SEO alapjait, akkor jelentkezz az ingyenes 5 napos mini Keresőoptimalizálás Tanfolyamunkra. Az emailes, online képzés során bevezetést kapsz a keresőoptimalizálás működésébe, valamint használható SEO tippekkel és trükkökkel gazdagodsz majd.

Keresőoptimalizálás tanfolyam


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!