Linképítés tippek: kezdőknek és haladóknak
Mi az a linképítés?
Mit jelent a linképítés? Az off-page, vagy más néven off-site keresőoptimalizálás azokat a tevékenységeket és SEO faktorokat tartalmazza, amelyek az oldalunkon kívül történnek. Ebbe a kategóriába tartozik a linképítés is, amikor egy adott weboldalra minél több és erősebb külső linket próbálunk meg szerezni.
Link jelentése: más oldalra juttató összeköttetés, kommunikációs kapcsolat.
Anchor szöveg, vagy anchor jelentése: horgonyszöveg. Az a szövegrész, amire a link el van helyezve a szövegben.
Ezeknek a linkeknek az a fő célja, hogy forgalmat tereljenek az oldalra és hitelességet kölcsönözzenek a saját weboldalunknak.
Ennek köszönhetően több látogató érkezik majd az weboldalunkra, mind a hivatkozási forrásnak, mind az organikus forrásnak köszönhetően, mert javul majd a helyezésünk a Google találatai között bizonyos kifejezésekre.
Néhány kérdés viszont még mindig adott:
- Hogyan építsünk linkeket?
- Hogyan működik a linképítés 2018-ban?
- Vannak-e ingyenesen kihasználható megoldások?
A keresőoptimalizálást három nagy területre lehet osztani. A az off-page SEO-n túl szeretnél olvasni a másik kettőről, ezeket a cikkeket ajánlom:
- Off-page SEO (backlinkek, weboldal hivatkozások szerzése más oldalakról)
- On-page SEO (az adott weboldal tartalmának optimalizálása)
- Technikai SEO (az oldal indexálhatósága)
Linképítés kezdőknek: az alapok
Évekkel ezelőtt a linképítés úgy nézett ki, hogy össze-vissza, néha teljesen random oldalakra linkeket helyeztek el a webmesterek. Ekkor ugyanis még a mennyiség volt fő szempont, és nem a minőség. Ez viszont azt eredményezte, hogy rengeteg olyan weboldal, blog és bloghálózat jött létre, aminek a célja nem a felhasználók kiszolgálása volt, hanem a rendszer kijátszása. A Google erre válaszul vezette be a Google Penguin (Pingvin) algoritmus frissítést 2012 áprilisában. Ebben az update-ben a gyenge minőségű (egyfajta spam jellegű) oldalakról származó linkeket büntette a Google, ezért a kezdeti szakaszban ezt “Webspam Update”-nek is hívták és csak később terjedt el a Pingvin név.
A frissítés után voltak olyan oldalak, amelyek a forgalmuk 50-70%-át is elvesztették. De lehetett olyanokról is olvasni, amelyek az organikus forgalmuk 100%-át elbukták.
Ma már szerencsésebb linkszerzésnek, mintsem konkrét linképítésnek hívni ezt a tevékenységet. A linképítésnek ugyanis elég erős a negatív kicsengése.
Az Off-page SEO esetében arra törekszünk, hogy hivatkozásokat (backlinkeket) szerezzünk más weboldalakról. Minél több hitelesnek tekinthető hivatkozásunk van, annál jobb lesz az Off-page SEO-nk és ezzel a helyezésünk is az organikus találatok között.
Ez az alaptétel.
Linkek nélkül nehéz jó helyezést elérni a Google találati listján. Ha az oldalunkra sok, hiteles és természetes módon szerzett link mutat, akkor jó eséllyel fogunk a keresőben jól szerepelni. De joggal merül fela kérdés
Milyen a jó link?
- A jó link releváns
- A jó backlink hasznos
- A jó link természetes
Mit jelent az, hogy hiteles forrás?
- Az interneten létező weboldalakat úgy kell elképzelni, mint egy nagy pókháló. A csomópontok a weboldalak, a köztük lévő kapcsolatok pedig a hivatkozások (backlinkek).
- Aki a hálózat közepén van, annak van a legtöbb direkt és indirekt kapcsolata.
- Ha ezek a linkek jó minőségű (prémium) oldalaktól származnak, akkor az adott oldal hitelesebb lesz, mint a hálózat szélén álló oldal.
Mitől lesz egy oldal hiteles?
- Attól lesz hiteles, hogy az adott témában és egyébként önmagában is sok weboldal hivatkozik rá mint hiteles forrásra.
- Hasonló található az emberi és szakmai kapcsolatoknál is.
- Amíg nem ismer el a szakma valakit, addig nem fognak szaktekintélyként tekinteni rá. Amint viszont elkezdik olyanok elismerni a munkáját, akiket már elismertek más hiteles emberek, elkezd hitelessé válni az adott személy.
- Ha egy közgazdászról egy Nobel-díjas közgazdász azt mondja, hogy jó szakember, akkor azt el fogjuk hinni. Ha egy fiatal orvosról egy díjnyertes orvos azt mondja, hogy jó szakember, akkor azt szintúgy el fogjuk hinni. Ahogy szokták mondani:
Nem az a fontos, hogy Te hány embert ismersz, hanem hogy Téged hányan ismernek.
- Ugyanez történik a weboldalak esetében is.
- Ha szerzünk egy linket a Forbestól vagy a New York Timestól az nagyobb elismerés, mintha egy most létrehozott ingyenes weboldalkészítővel készült oldalon linkelnek engem.
A célunk tehát az, hogy olyan oldalakról szerezzük hivatkozásokat weboldalunkra, amik hitelesnek számítanak. És lehetőleg minél többet.
Hogy lehet ellenőrizni egy oldal hitelességét?
- Erre vonatkozóan több mérőszám is létezik, de az egyik legjobb elismert a MOZ által létrehozott Domain Authority (DA) és Page Authority (PA).
- A DA a teljes domain hitelességére vonatkozik (pl: thepitch.hu), míg a a PA pedig egy adott oldalra / aloldalra (pl: thepitch.hu/keresooptimalizalas) vonatkozik.
- Ezeknek az értéke 1-100 között mozog, ahol 1 a legkevésbé hiteles oldal és 100 a leghitelesebb.
- A célunk az, hogy olyan helyekről szerezzünk linket, ahol a PA és a DA is magas.
- A két érték egyébként egymástól függetlenül is mozoghat, tehát:
- előfordulhat, hogy a DA nagyobb mint a PA,
- de fordítva is, a PA is lehet nagyobb mint a DA.
Ez adott domain és oldal hitelességét itt lehet ellenőrizni: http://opensiteexplorer.com/ (ingyenes, regisztráció nélkül is működik)
Vagy akár az https://ahrefs.com/site-explorer oldalt is lehet használni (regisztrációhoz kötött), ahol a DR, a Domain Rating, míg az UR, az URL Rating. Ezek hasonló számok, mint a DA és a PA, csak más algoritmus áll mögöttük, de ugyanúgy 1 és 100 között mozgó számokról van szó.
A Google Pingvin algoritmus révén ma már bünteti a nem természetes, gyenge linkprofillal rendelkező oldalakat és a black hat linképítő technikákkal dolgozó oldalakat.
Honnan szerezzünk hivatkozást weboldalra?
Arra érdemes törekedni, hogy olyan oldalakról legyen linkünk, amelyeknek magas a DA és PA értéke, vagyis hiteles oldalnak számítanak.
Egy link egy 50-es Domain hitelességgel rendelkező oldalról jellemzően többet ér mint 2 külön link 25-ös hitelességűekről.
Törekedjünk arra, hogy témába illő oldalakról szerezzünk backlinket.
Egy témába (topic-ba) illő oldalról, vagy egy versenytárstól szerzett linket jellemzően többet ér, mint egy témakörön kívüli (off-topic) oldalról szerzett hivatkozás.
Érdemes kerülni azokat az oldalakat, amelyeknek alacsony a DA és PA értéke.
Az alacsony hitelességű oldalak könnyen leronthatják a mi oldalunk megítélését is.
A 2000-es években a PR (page rank) volt az egyik legismertebb és legelismertebb mutató, de mára ennek az értékét nullázta a Google algoritmusok egyike, ezért ezt már évek óta nem használja senki.
Kerüljük az egyértelműen spam jellegű oldalakat.
Az egyes domainek SPAM értékét akár a MOZ Open Site Explorer eszközével is ellenőrizhetjük. Minél magasabb az érték, annál inkább érdemes kerülni az adott oldalt.
A hivatkozások szerzése során egyébként szem előtt tartani Matt Cutts (15+ évig volt a Google egyik legfontosabb SEO-ért felelős szakembere) egyik híressé vált idézetét:
A cél nem az, hogy a hivatkozásaink természetesnek tűnjenek. A cél az, hogy azok legyenek. – Matt Cutts
Ezzel arra (is) próbálta felhívni a figyelmet, hogy kerüljük a régi típusú, kamu weboldalakra épülő linképítést. Ehelyett a valódi, felhasználóknak értelmet jelentő természetes linképítésre koncentráljunk.
Emellett érdemes figyelni arra is, hogy a megszerzett link hivatkozási szövege (anchor text) is beszédes legyen az adott cikkre, weboldalra vonatkozóan. Ezt akár utólag is lehet módosítani egy link audit elvégzése után, ahol a weboldalunkra mutató linkeket elemzzük. Ezt akár negyedévente vagy félévente is meg lehet ismételni. A linképítés akkor a leghatékonyabb, ha nem csak kampány-szerűen csináljuk, hanem tudatosan.
Haladó tippek
A linképítés alapjai mellett vannak olyan technikák és tippek is, amelyek segítségével hatékonyan és eredményesen tudunk jó minőségű hivatkozásokat szerezni weboldalunkra. Ezek közül gyűjtöttem össze most párat.
A versenytársak linkjei
Első lépésként vizsgáljuk a közvetlen és közvetett versenytársakat, hogy ők honnan szerezték a hivatkozásainkat. Erre számtalan backlink elemző eszközt lehet használni. Akár az Ahrefs-t, a MOZ-t vagy épp a Majestic SEO-t.
A legnagyobb és leggyorsabban frissülő adatbázisa az Ahrefs-nek van, de az is a legdrágább megoldás. A Majestic SEO lényegesen olcsóbb, de valamivel kisebb is az indexe, vagyis kevesebb backlinket fog tartalmazni. A MOZ-é a legkisebb index, de cserébe ez napi 5 lekérdezésig ingyenes.
Ha az adott eszközbe berakjuk a versenytársak weboldalát, akkor végig tudjuk nézni, hogy honnan van jelenleg hivatkozásuk, és azok mennyire hitelesek.
Ez jó kiindulási alapot adhat arra, hogy mi honnan szerezhetünk linkeket.
Említésből linket (reclaiming brand mentions)
Sok olyan esettel lehet találkozni, amikor a cégünket, projektünket vagy akár csak minket személy szerint megemlítenek egy weboldalon. Ilyen egy PR cikk, egy konferencia előadás, egy partner weboldala vagy épp egy tudósítás egy eseményről.
Gyakran előfordul viszont, hogy ezt az említést csak sima szöveg (text) formában teszik meg. Néhány hónappal ezelőtt egy előadás kapcsán ez jelent meg rólam a meghívóban:
- „Előadónk Papp Gábor, SEO szakember, a The Pitch blog társ-alapítója.”
Itt arra kértem a szervezőt, hogy az alábbi szöveget módosítsa így:
- „Előadónk Papp Gábor, SEO szakember, a The Pitch blog társ-alapítója.”
Néhány perc munkával sikerült egy már megszerzett említést hivatkozássá alakítani. Apróságnak tűnnek néha ezek a dolgok, de sokszor ezek fognak abban segíteni, hogy előrébb kerüljünk a rangsorban.
Hogy lehet ilyen említéseket találni?
- Véletlenül belebotlunk egy ilyen hírbe, cikkbe.
- Tudatosan rákeresünk a cégünkre, magunkra a Googleben és végignézünk rengeteg találatot. (Érdemes 2-3 havonta megcsinálni.)
- Beállítunk egy Google Értesítést (alerts.google.com) az adott kifejezésre és azonnal kaphatunk egy emailt, ha a Google indexel egy olyan oldalt, ahol megemlítettek minket. (Itt egyébként érdemes a versenytársakra is beállítani ilyen értesítéseket, és azonnal láthatjuk, hogyha valahol írnak róluk, megjelennek a sajtóban, stb.)
- Használhatjuk a Hírkereső szolgáltatását is, amiről bővebben ebben a cikkben írtam korábban: https://thepitch.hu/pr-eszkozok-es-pr-tippek/
Ezeken a módszereken túl írtunk egy hatékony linképítési technikáról, amivel tömegesen találhatod meg az említéseket. Ezt a módszert mindenképp megéri kipróbálni.
Egy Google Értesítést így lehet beállítani:
- Milyen kifejezés alapján kérünk értesítést?
- Milyen gyakran? Azonnal? Naponta? Hetente?
- Pontos egyezés legyen?
- Milyen típusú tartalomról van szó?
Nálam például be van állítva egy Google Alert a saját nevemre:
- kulcsszó: „Papp Gábor”
- értesítés: azonnal (as-it-happens)
- nyelv: magyar (Hungarian)
- csak a legjobb találatok (Only the best results)
Vendégposztok (Guest Posts)
Az egyik legjobb módja annak, hogy backlinkeket szerezzünk, hogyha vendégposztot írunk egy másik blogra. Ilyenkor:
- egyszerre szerezhetünk hiteles linket egy oldalról
- és mi magunk alakíthatjuk a szövegkörnyezetet, amiben megjelenik a linkünk.
Ráadásul így olyan emberekhez is el tudunk jutni, akik vélhetően még nem a rendszeres olvasóink.
A guest postoknál arra kell figyelni, hogy olyan helyre írjunk, amely az adott témában releváns és hiteles oldal és egyébként az olvasóközönsége is hasonló a Miénkhez. Így elérhető az, hogy egy jó vendégposzttal:
- jó backlinkhez tudunk jutni
- follow típusú lesz a link
- hiteles és releváns oldalról kapunk linket
- a linken keresztül embereket tudunk terelni a saját oldalunkra
Nem véletlen, hogy az egyik legnépszerűbb linkszerzési technika mind a mai napig a vendégposztok írása. Van viszont egy komoly hátránya: sok időt igényel.
Bár időigényes, de még mindig ez az egyik legjobb linképítési megoldás a vendégcikkek írása. Ezt a módszer azért szeretik sokan, mert szinte teljes kontrollunk van a megjelenő tartalom felett. Én az elmúlt években több mint 30 vendégposztot írtam különböző marketinges és szakmai blogokra. Ez jellemzően egy sima szövegírási feladat. Ki kell találni, hogy melyik oldalra milyen témában kell érdemes cikket írni, aztán felvenni a kapcsolatot az adott oldal szerkesztőjével, tulajdonosával. Egy kis közösségi média, Facebook hirdetés és Google Adwords támogatással pedig a SEO erőn kívül még több látogatót lehet az oldalra terelni. A jó oldalakra írt és promótált cikkek tehát felhasználókat és olvasókat hoznak a mi oldalunkra és a megszerzett linkekkel pedig SEO-t is segítik egyúttal.
Fordított képkeresés
Meglepő, de sokan nem ismerik a Google Image Search funkcióját.
Ezt az alábbi linken lehet elérni: https://images.google.com
Itt meg tudjuk azt csinálni, hogy feltöltünk egy képet, vagy csak megadunk egy URL-t és az alapján megnézzük, hogy szerepel-e az adott kép a neten valahol. Ha pedig szerepel, de nincs az adott helyen hivatkozás az eredeti tartalomra, azaz a mi oldalunkra, akkor máris írhatunk az adott oldal szerkesztőjének.
Az alábbi lépéseket kell követni:
- Menjünk el erre az oldalra: https://images.google.com
- Keressünk rá a saját oldalunkra az alábbi formában: site:domain.com
- A mostani példánkban ez a site:risingstack.com lesz
- Így listázzuk azokat a képeket, amiket a mi oldalunkon indexelt a Google.
- Majd kattintsunk egy képre, ott pedig a „search by image” (magyarul: „Keresés kép alapán”) gombra.
- Így listázzuk azokat az oldalakat a weben, amelyek használják az adott képet.
- Nincs más hátra, mint ellenőrizni, hogy van-e olyan találat, amely használja a képet, de esetleg nem hivatkozik az eredeti forrásra.
- Ilyenkor írni kell egy emailt az oldal szerkesztőjének, hogy engedélyezed a kép használatát, hogyha megfelelően hivatkozik rád. Máris szereztél egy backlinket. 🙂
Itt van egy rövid videó (animgif), ahol élőben mutatok egy példát az 1-6. lépésre:
Tört linkek helyreállítása
A broken link building technika során arra törekszünk, hogy hibás, 404-es hibát vagy 500-as hibát dobó linkeket keresünk.
Ezt követően felhívjuk az oldalak tulajdonosának, üzemeltetőjének a figyelmét az adott hibára. Madj javasoljuk neki, hogy javítsa a linket és ilyenkor már a mi tartalmunkra linkeljenek inkább.
Ilyen tört linkeket vagy 404-es (Nem található a tartalom) hibát akrá böngészés közben is fel tudunk fedezni, vagy használhatunk hozzá céleszközöket is. Az ismertebb eszközök az egyik ilyen példálul a http://www.brokenlinkcheck.com/.
Link rövidítés: ne használd linképítésnél
A linkrövidítő oldalakon kapott link a legtöbb egy 301 átirányítással működik a valóságban. Vagy rosszabb esetben 302-es átirányítással. Tehát a link rövidítésről a valós linkre egy átirányításon keresztül lehet csak eljutni.
Az ilyen 301-es átirányításnál pedig a linkérték 15-20%-a elveszik. Tehát amikor valahova linket helyezünk el, érdemes az eredeti linket használni a link rövidítés helyett.
Ugyan a rövidített link készítése egyszerűen elvégezhető olyan programokkal mint a bit.ly, vagy a tinyurl, de SEO szempontból nem ajánlott ezek használata.
Linképítés szuperposzt
Hasonló megoldásokat találhatsz egyébként egy másik posztunkban is.
Linképítés szuperposzt: minden, amit a linképítésről tudni kell!
Ha szeretnél még többet megtudni a linképítésről vagy épp magáról a SEO-ról, akkor iratkozz fel a SEO képzéseink egyikére: https://thepitch.hu/online-marketing-kepzesek/
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!