
Freemium Modell Gyorstalpaló
Mi az a freemium modell?
A Freemium az egyik legelterjedtebb monetizációs és eladási technika, amit főként szoftvereknél és online termékeknél szoktak alkalmazni. A freemium modell lényege, hogy a termék vagy szolgáltatás ingyenesen hozzáférhető mindenki számára, de a prémium funkciókért már fizetni kell. Ezek lehetnek a szoftveren belül új funkciók, teljesen új szolgáltatások vagy akár virtuális javak is. A szó a free és a premium kifejezések kombinációjából jött létre, vagyis egyszerre jelöli az ingyenes és a prémium terméket.
Üzleti modellnek tekinthető-e?
Az egyik leggyakoribb félreértés, hogy a freemiumot üzleti modellként jellemzik. Ebben még a magyar nyelvű Wikipédia szócikk is téved: a freemium ugyanis nem egy üzleti modell, hanem egy értékesítési technika (selling tactic).
Hogy ez pontosan mit is jelent, azt az alábbi ábra segít értelmezni.
Egy üzleti modellt jellemzően 5 nagy részre szoktunk osztani:
- Revenue model, azaz a bevételi modell
- Product type, azaz a termék típusa
- Delivery model, azaz a termék fogyasztóhoz történő eljutásának a módja
- Acquisition channel, azaz az akvizíciós csatorna
- Selling tactic, azaz az értékesítési technika
Egy üzleti modellt a fenti 5 elem kombinációja adja minden esetben. A freemium pedig ezek közül a selling tactic, vagyis az értékesítési technika / taktika egyik eleme. Ezen felül a selling tactic alá tartozik a sima vásárlás (simple purchase), az árkedvezmények (discount), a kuponok (coupon), a free trial, a privacy-ért történő fizetés (pay for privacy) és a free-to-play opciók is.
Canvas modell
Ha megvizsgáljuk a freemium modell és a business modell canvas (üzleti modell) kapcsolatát, akkor azt láthatjuk, hogy ebben a korábbi értékajánlat (value proposition) két részre oszlik. Egy ingyenesre (free) és egy fizetősre (premium). Ezekhez pedig külön-külön felhasználói szegmensek tartoznak. Alul pedig a bevételi forrásokat (revenue streams) tudjuk azonosítani.
A freemium modell előnyei
Ha megvizsgáljuk a legnépszerűbb mobilalkalmazások piacát, akkor azt láthatjuk, hogy a top alkalmazások döntő többsége ilyen alapon működik. Maga az alaptermék ingyenes, de a plusz funkciókért már fizetni kell.
Ha egy alkalmazás esetén jól határozzuk meg azt az alapszintet, amit az ingyenes terméknek tudnia kell, akkor arra szépen fel lehet építeni a pro és premium feature-öket.
A freemium modell azért egy kifejezetten jó megoldás, mert lehetővé teszi, hogy hatékonyan monetizáljunk olyan embereket, akiket egyébként nem tudnánk rávenni arra, hogy fizessenek egy termékért.
A 3D modellezést tableten lehetővé tevő Shapr3D egy olyan alkalmazás, ami szintén ezt a modellt alkalmazza. Maga az app ingyenesen használható, és szinte az összes fontosabb funkció elérhető benne. A plusz funkciók viszont csak a fizetős felhasználók számára érhető el. Így a free terméket el tudják juttatni több 10 ezer emberhez, akikből megfelelő konverzió mellett fizetős felhasználók lesznek. Magát az appot és a rendszert pedig ezek a fizetős felhasználók tudják majd eltartani hosszú távon. A cég marketingstratégiájáról bővebben ebben a cikkben írtam: App Marketing & Growth Hacking a Shapr3D-nél.
Arra viszont nagyon oda kell figyelni, hogy mi kerüljön be az ingyenes termékbe és mi a fizetős szintbe. Ha túlságosan kevés funkció érhető el a free verzióban, akkor az app használhatatlan lesz. A célunk viszont nem ez. Az ingyenes app nem azt jelenti, hogy használhatatlan, hanem azt, hogy igenis használható, viszont vannak bizonyos korlátai.
Ezekre a korlátozásokra vannak különböző technikák is. Ezek segítenek abban, hogy hol és hogyan érdemes élesen szétválasztani a free és a premium szegmenst.
Hogyan korlátozható egy freemium alkalmazás?
A leggyakoribb korlátozásokat az alábbiak szoktak lenni egy ilyen modell esetén:
- Feature limited (funkcióbeli korlátozás)
- Capacity limited (teljesítmény, kapacitás korlátozása)
- Seat limited (hozzáférhetőség korlátozása)
- Customer class limited (felhasználási terület alapú korlátozás)
- Effort limited (próbálkozás alapú korlátozás)
- Support limited (támogatás korlátozása)
- Time or bandwidth limited (idő vagy sávészlesség korlátozása)
- Storage Space Limited (tárolókapacitás alapú korlátozás)
Egy-egy termék esetén jellemzően csak egy típusú korlátozással szoktak élni. Több területet csak ritka esetben szoktak kombinálni.
Több olyan cég is van, amelyik hatékonyan és eredményesen tudja alkalmazni ezt a modellt. Elég csak a Dropbox-ra, a Zapier-re vagy épp a Mailchimp-re gondolni.
A modell kritikája
A freemiummal kapcsolatos leggyakoribb kritikát a Pay2Win kifejezéssel szokás jellemezni. Ez azt takarja, hogy nagyon sok alkalmazásban a korlátozások úgy vannak beépítve, hogy fizetés nélkül azt szinte lehetetlen végigvinni. Vagy a fizetős felhasználók olyan előnyt kapnak (gyorsabban fejlődnek, több funkcióhoz férnek hozzá, több aranyat tudnak felhasználni, stb.), amit nem lehet ellensúlyozni az ingyenes használat során.
Mindamellett, hogy ez a fejlesztési direktíva teljesen legális, sokan mégsem tartják etikusnak. Az utóbbi időben emiatt egyre több játék- és szoftvergyártó ismeri fel, hogy az etikus magatartás kifizetődő hosszú távon. Jó példa erre a Nintendo is, ami 2015-ben olyan Pokémon játékot dobott a piacra, amit a prémium verzió megvásárlása nélkül is élvezetesen végig lehet játszani.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!