
2023 számokban és a terveim 2024-re
Ebben a cikkben
Az évtervezés számomra közel 20 éve segít abban, hogy megfelelő célokat állítsak magam elé. Ezt a tervezést eleinte csak magamnak csináltam, de 2016 óta van belőle publikus verzió is. A korábbi évek összefoglalóját itt találod:
- 2016-os évértékelő: https://thepitch.hu/2016-szamokban-es-tervek-2017-re/
- 2017-es évértékelő: https://thepitch.hu/2017-szamokban-es-a-terveim-2018-ra/
- 2018-as évértékelő: https://thepitch.hu/2018-szamokban-es-tervek-2019-re/
- 2019-es évértékelő: https://thepitch.hu/2019-szamokban-es-a-terveim-2020-ra/
- 2020-as évértékelő: https://thepitch.hu/2020-szamokban-es-a-terveim-2021-re/
- 2021-es évértékelő: https://thepitch.hu/2021-szamokban-es-a-terveim-2022-re/
- 2022-es évértékelő: https://thepitch.hu/2022-szamokban-es-a-terveim-2023-ra/
- 2023-as évértékelő: https://thepitch.hu/2023-szamokban-es-a-terveim-2024-re/
A tervezést idén is 4 kategóriára bontottam:
- Munka
- Szakmai kihívások
- Magánélet
- Egészség, mozgás
A cikk végén pedig ott lesznek a korábbról már ismerős tételek:
- Az év felismerései
- A 2024-es célok
Háttér + ami idén kicsit más
Bár azok a cikkek, amiket a blogon szoktatok olvasni mindig év végén / év elején készülnek, a tervezés azért nem (ennyire) tömbösített / bináris módon történik. Mármint nem az van, hogy „na, akkor leülök és 2 nap alatt összeírom mi történt, meg mit tervezek az egész évre” aztán kész vagyok.
- Hanem van amikor év közben találok ki valami újat, módosítok egy-két elképzelésen vagy épp már tavasszal lehúzok valamit a listáról, mert rájövök nem volt reális / nem megvalósítható, amit december végén beterveztem.
- Ezért is esik néha, főleg idén nehezemre leülni és megírni ezt a tervezést. Mert egy csomó terv és ötlet, ami felmerült, az igazából év közben már megvolt, felírtam és egyébként 2023-ban már dolgoztam is rajta. Meg volt olyan dolog is, amit konkrétan már az első pár hétben elengedtem a 2023-as tervek közül, mert egy sokkal jobb lehetőséget találtam és inkább volt érdemes foglalkozni.
- Emellett pedig az is benne van, hogy közel 10 év után azért fogy a lendület, és bár a terv a fejemben mindig megvan, egy ilyen cikket az elejétől a végéig összerakni azért jó 6-8 óra. Néha még ennél is több. Egy papírra felírni őket meg 20 perc. Nem tudom, hogy ez-e az utolsó publikus évtervező, de az is lehet, hogy igen. Ezt még nem döntöttem el. De azt idén éreztem a legjobban, hogy sokkal, de tényleg sokkal nehezebb leülni és megírni mindent. Nem azért, mert nincs mit írni. Hanem mert nagyon sok idő, amit év végén nehéz honnan elvenni. Az is lehet egyébként, hogy csak formátumot kell váltani és sokkal rövidebbre kell venni, vagy inkább csak képeket / életképeket kell beletenni. Vagy inkább beszélgetős, podcast formába kell ölteni. Ezt tényleg nem tudom még, de majd az idő úgyis eldönti.
A fentiek ellenére az év végi-év eleji tervezés továbbra is hasznos. De többnyire nem december 24 és január 2. között történik meg a munka nagy része. Legalábbis nálam nem. Ez csak az az időszak, amikor az év során felgyűlt dolgokat leírom és összegzem.
És az is lényeges, hogy az éves tervet mindig a két ünnep közti gondolatok és mentális állapot szerint szoktam leírni. Év közben nagyon sok a hullámzás. Van, amikor nagyon lelkes vagyok valami iránt. Van, amikor pedig közel zéró a motivációm kb bármire is. Most a cikkírás kapcsán volt ez, hogy legalább 5 olyan szakmai/üzleti dolog volt a fejemben, amihez több kedvem volt, mint ezt a cikket írni. Némi késéssel, január 5-ére azért csak elkészültem vele.
Vágjunk is bele.
Munka (8/10)
Az elmúlt években egyre többször jött a kérdés, hogy ezen a ponton mit is tekintünk munkának? A SEO-zást? Az ügyfelek számára végzett SEO munkát? A cégvezetést? Több cég vezetését? Az oktatást? A saját cégek számára végzett marketing munkát?
Hogy értsük a hátteret, érdemes tisztázni, hogy milyen dolgok futnak párhuzamosan és milyen szerepköröket töltök be.
- The Pitch – SEO szakmai munka, oktatások, online tananyagok, content, email, hiring, cégvezetés
- Lazy Jack – online marketing feladatok, SEO, online tananyagok
- Ship Store – online marketing feladatok, SEO, webshop management, bolti helyettesítés
- Exact Match – content, email, backoffice, tanácsadás
- Digital Cube Conf – szervezés, szakmai feladatok, admin
Ezek közül már 2 is bőven elég / bőven sok lenne. Egyszerre 4-et / 5-öt kezelni meg nyilván csak úgy lehet, hogyha mindig valahova fókuszál az ember, a többit meg próbálja „menedzselni”. Vagy életben tartani. Egyszerre nem lehet mindent is csinálni, de ezt tudjuk pontosan.
- Ha úgy nézzük, hogy mindegyik cég és projekt aktívan fejlődik, a teljes „cégcsoport” árbevétele 400 millió forint, akkor bátran lehet egy 9/10-et vagy 10/10-et adni.
- Ha viszont az alapján kell értékelni, hogy egy-egy projektre mennyi idő és energia jutott, hogy kihozzuk belőle a maximumot, akkor 6-7-es értéknél azért nehéz többet adni.
- Ezért a 8-as valahol korrekt átlagnak tekinthető.
Barnával az elmúlt időszakban azt a döntést hoztuk, hogy inkább építünk több párhuzamos dolgot, minthogy egyetlen egy cégre / projektre koncentráljunk.
A lényeg igazából az, hogy:
- nem akarunk 20 főnél nagyobb szervezetet jelenleg
- ehhez mérten rendezkedtünk be iroda tekintetében, folyamatokban is
- inkább építünk több összetartozó, de egymástól független projektet, mert abban több kihívást és örömet lelünk, mint egy dolgot tolni 10-20 évig
- az ügynökségi modell akkor az igazi, ha jó ügyfelekkel tudsz dolgozni, nincsenek irreális növekedési elvárások és méretgazdaságosan tudsz működni. Ha ezek közül valamelyik is hiányzik, vagy eltolódik az arány, akkor kezdenek el az ügynökségek küszködni. Mi ezt el akartuk kerülni már jó előre.
- viszont ha a fenti egyensúly megvan, akkor az ügynökségi modell jó alap arra, hogy egyéb, saját projekteket is támogasson (mint nálunk a Lazy Jack vagy a Ship Store)
- nagyon hosszú távon pedig lehet döntést hozni, hogy mennyi ideig és milyen minőségben / fókusszal dolgozik az ember a saját projekteken / ügynökségi feladatokon. Tehát elméletben az is elképzelhető, hogyha valamelyik alternatív projekt kellően nagyra nő, akkor az ügynökségi feladatok háttérbe szorulnak, vagy szimplán csak kirakja az ember a „megtelt” táblát. A futó ügyfeleket viszi, de újakat már nem fogad be. 2024-ben még bőven nem tartunk itt, és nem is tudom, hogy ez-e az „endgame”, de teljesen reális szcenáriónak gondolom. Csak az időtáv a kérdés.
- az ügynökségi modellhez hozzátartozik, hogy korábban is nehéz volt, de mára még nehezebb jó embert találni, és ők is egyre drágábbak. Mi saját döntés alapján inkább olyan projektbe akarunk invesztálni, ami hosszú távon tud nőni és alapvetően nem emberi erőforrás igényes. Ez pedig -1 pont hosszú távon az ügynökségi modellnek.
- az ügynökségi modelleknek van ugyanis egy komoly közgazdasági problémája: azok akik jó minőségű munkát végeznek, azok bár egyre nagyobb hozzáadott értékű feladatot is el tudnak végezni (ami persze magasabb jövedelmezőséget jelent), de náluk folyamatosan nő a bérköltség. Ahogy valaki viszont áttér medior+ és senior szintre, ott már olyan magas költségbázissal lehet csak üzemeltetni egy céget, amit már nem lehet az ügyfelekre áthárítani. Ezért egy nagyon szenior tanácsadó vagy szakmai csapat már közép távon is felfalja az ügynökségi profitot, ez pedig aláássa az egész rendszer és az üzleti vállalkozás működését. Vagyis az történik, hogy az extra tudást és tapasztalatot a hazai piacon pusztán piaci alapon nem lehet egy szintnél fentebb árazni, mert a piac azt nem bírja el. De ez nem csak az online marketing iparágra igaz, gondolhatunk akár a webfejlesztésre vagy épp a design munkára is. Hiába tud valaki 2-szer olyan jól valamit, ha annak az árát már nem fizetik meg. Ezért nagyon sok ügynökség fordul ahhoz a modellhez, hogy folyamatosan és állandóan juniorokkal és pályakezdőkkel tölti fel magát. Ezzel bár a szakmai színvonal nem lesz soha túl magas, de a költségbázist mégis sikerül alacsonyan tartani. Ez viszont az örökös mókuskerék lesz, mert amikor valaki elkezd túl drága lenni, akkor el fog menni a cégtől. Helyére jön egy junior, akit be kell tanítani, majd 3-5 éves váltógazdálkodásban zajlik ugyanez. Egy nagy 40-50 fős szervezet életében ez pedig azt jelenti, hogy évente akár 10 kollégát is fel kell venni / pótolni kell. Vagyis átlag mondjuk havonta 1 ember jön és 1 megy. Nah ez az, amit én biztosan nem szeretnék. Ezért is van az, hogy tudatosan korlátozzuk a létszámot és az ügynökségi modell növelése helyett sokkal inkább egy labs modellben gondolkodunk, ahol a cégen belül felmerülő ötletekbe és emberekbe fektetünk. Kicsit olyan mint az angel investing, csak itt egyébként körön belül fektetünk be. Saját magunkba.
De vissza a munka részhez.
2023-ban igazából sikerült egy egész arányos és kiegyensúlyozott évet hozni a projekteken belül és azok között is. Az azért látszik, hogy 2023 egy közepesen gyenge év volt online marketing téren. Ennek több oka is van. A gazdasági visszaesés + dráguló hitelek + infláció + növekvő bérek + AI megjelenése + covid fellendülés okozta irreálisan magas ügyfélelvárások mind ide sorolhatóak. Ezek miatt egyébként nagyon sok ügynökségi modell elkezdett repedezni, ahogy látom. Még 2023. októberben el is kezdtem írni egy cikket, hogy „Tényleg csődbe fog menni a hazai online marketing ügynökségek fele?”, de aztán végül nem jutott rá idő, hogy befejezzem.
Mi jó évet zártunk. De 2023 sok ügynökség és ügyfél számára a kijózanodás éve volt.
Szakmai kihívás (8/10)
5 év után újra meghívtak a Biznisz Boyz podcastbe, ahol 2 órán keresztül beszélgettünk az elmúlt 5-8 év történéseiről. Rengeteg egyéb ötletem és tervem volt, hogy miről szerettem volna még mesélni (vállalkozói felfogás, KATA bezárás okozta sokk, hol vannak most jó nichek itthon és mit kell kerülni stb), de így sincs hiányérzetem. Az adásmenetbe és időbe ennyi fért bele.
Az adás szerintem egyfajta kordokumentum lett. Bemutatja, hogy honnan jöttünk és hol tartunk most. Meg egy kicsit előrevetít a jövőképből is. (Lehet egyébként azért is esett kicsit nehezemre megírni ezt a cikket, mert egy 2 órás beszélgetésben sokkal gyorsabban át tudtam adni 5 év történéseit, mint ebben az egy cikkben több nap munkával. És sokszor felmerült bennem, hogy az évértékelőnek egyszerűen csak kirakom az epizódot és kész. :D)
Magában az adásban is elhangzik, de lehet, hogy nem annyira markánsan, hogy a SEO ügynökségi munka körüli kihívások azért évről évre egy fogynak és csökkennek. Vannak izgalmas feladatok és projektek minden évben, de rengeteg az olyan szituáció, amikor azt mondod, hogy „ok, ezt már láttam” vagy „ez pont olyan mint az xy projekt volt 2 éve”, „itt 1.5 év alatt lehet eredményt elérni, az ügyfél viszont túl türelmetlen hozzá, ezért nem szabad elvállalni” vagy hogy „ok, itt konkrétan tudom mit kell csinálni, bele kell tolni 20-30 órát, végigmegyünk mindenen, és akkor jó is lesz”.
Szóval tapasztalat és tudás alapján valószínűleg azért tűnik úgy, hogy fogynak a kihívások, mert:
- Már láttad az adott projektet, tudod mit kell csinálni már ránézésre is
- Az adott projekt hosszútávon térül meg és ha türelmetlen az ügyfél, meg tegnapra kell minden, akkor az úgy nem fog menni. És ezt már látod előre, mert 8-10 év alatt gyakorlatilag minden piaccal és ügyfélarchetípussal találkoztál már.
- Azok a jó projektek egy ügynökség szempontjából, ahol az ügyfél is érti az alap összefüggéseket, vagy legalább hajlandó megtanulni, megérteni, és ha támogatod akkor enged dolgozni. Én számtalanszor találkoztam azzal, hogy (pontosan) tudjuk és látjuk hogy tudna az ügyfél kb 2 éven belül domináns piaci szereplő lenni, de a saját belső folyamatai, képességei miatt az egész cég évek óta csak döcög. Jó esetben ilyenkor is elérhető valamilyen eredmény, de az nem lesz kimagasló. Te mint ügynökség viszont nem tudod befolyásolni a belső adottságokat (pl. munkaerő / kapacitás hiány, rossz weboldal, fejlesztési problémák, rosszul választott technológia, alultőkésítettség).
- És ezek egy része bár szakmai kihívás, de közel sem olyan típusú kihívás cégvezetőként, mint mondjuk senior SEO-sként annak idején.
- Nem véletlen, hogy a fenti problémák miatt is kezdtünk el 1-2 saját projektet keltetni az elmúlt években, ahol a megrendelők mi saját magunk vagyunk. Mi találjuk ki, hogy mit kell csinálni, és mi vagyunk a kivitelezők is. Ha valami nem stimmel, nem működik, akkor csak saját magunkat okolhatjuk. De közben meg amibe belevágtunk, azok viszont működnek. Vagyis részben azért visszaigazolást nyer, hogy amikor egy ügyfélnél már előre látunk egy-egy korlátot vagy problémát, akkor azok tényleg ott vannak és nemcsak mi képzeljük oda őket.
- Ilyenkor pedig óhatatlanul is csalódott az ember, mert látja, hogy az ügyfél sikerének az egyik legnagyobb gátló tényezője az ügyfél maga. Ezekért a projektekért pedig nagyon nehéz lelkesedni.
- Azt hozzá kell persze tenni, hogy nagyon sok nagyon jó ügyféllel dolgoztunk és dolgozunk együtt. És sok helyen tényleg nagyon jó eredményeket lehetett elérni. De ha nagy számok alapján meg kell mondani, hogy az elmúlt 10 évben milyen arányban valósították meg az ügyfelek (közel) teljes mértékben azokat a tanácsokat, amiket javasoltunk nekik, akkor bőven 20% alatt van az arány. Nagyon sokszor készült egy-egy audit a fióknak. Van, akik 20-30 megírt blogposztot tartanak Google Driveon vagy Word fileokban, amik hónapok vagy akár évek óta csak arra várnak, hogy publikálják őket. Máshol az új weboldal csúszik 2-3 éve. Egyes esetekben a Google Search Console bekötése tart 3-6 hónapra. Szóval tényleg minden előfordult már, ami csak előfordulhat SEO téren. Egy idő után ezekre meg hát nyilván nem kihívásként tekint az ember, hanem egy átlag hétköznapként. 😀
A szakmai kihívások ezért nem is elsősorban SEO és The Pitch oldalról jöttek az idei évben, hanem a többi projekt oldaláról (pl Lazy Jack és ShipStore) és azok párhuzamos menedzsmentjéből.
Bár már 2 éve csináljuk a shipstore.hu-t, és sikerült is az átvétel körüli éves 10-12 milliós árbevételből évi 35-40 millió körülre skálázni rövid idő alatt. De valójában itt még mindig csak tanuló fázisban és kezdeti szakaszban vagyunk. Korábban saját magunk számára nem webshopoztunk és bár sok mindenről sejtjük hogyan kell jól csinálni, azért bőven van még feladat itt. Igazából az érződik, hogy az elmúlt években nem a Ship Store volt a fő fókusz, és a cég ugyan ment előre, de nagyságrendekkel több van benne, mint amit kihoztunk belőle. A többi piaci szereplőnél, akik 8-10 éve a piacon vannak, nem ritka a bőven 100 millió forint feletti éves árbevétel. Középtávon ez számunkra is elérhető kell legyen. Persze nem az árbevétel cél az elsődleges, de mint irányvonal jól mutatja, hogy van még azért „room for improvement”.
A 2024-es évben az egyik fő fókusz ezért is lesz a Ship Store-on. Ehhez viszont plusz erőforrást is be kell vonni, mert a webshop management feladatokat, folyamatok felépítését, automatizációkat egyrészt össze is kell rakni, másrészt heti szinten üzemeltetni is kell. Erre pedig a sok egyéb feladat mellett nekem már nincs kapacitásom. Mindamellett, hogy a fókusz a Ship Store-on lesz, a többi területet is vinni fogjuk párhuzamosan, ahogy eddig is.
2023 egyébként egy fontos mérföldkő volt, mert saját motorcsónakkal és vitorlással bővült a céges géppark. Ami azért jó mert végre van értelme nekem is jogosítványt csinálni, hisz ezeket bármikor tudom használni. A motorcsónak a XXII. kerületben van a Dunán, tőlünk 7-8 percre kocsival. A vitorlás pedig Balatonszemesen, ami köztes állomás a déli parti családi nyaraló és Budapest között. Szóval ideális a lokáció mindkét esetben, hogy végre én is belevessem magam a hajózásba-vitorlázásba.


És egyébként visszahoztunk 2023-ban újra a SEO Meetupot, amit szeretnénk 2024-be újra aktívan vinni.

Magánélet (9/10)
Az idei évben érzésre sokkal több idő és energia jutott családi projektekre. Volt benne utazás, nyaralás, közös időtöltés családdal, barátokkal, szülinapok, karácsony, szilveszter vagy épp iskolakezdés.
Ha már van otthon kemencénk, akkor többször ki is próbáltuk. Sütöttünk húst benne meg pogácsát is. Amikor pedig már elegem volt a pogácsa szaggatásból, akkor megalkottam a pogaccia fogalmát is, ami egy pogácsa tésztából készült focaccia. Nekem bejött.
Nagyon sok sporteseményen voltam, köztük több olyanon is, amin még soha. Jártam 2023-ban:
- Fradi-Újpest focimeccsen
- Salakmotor vb futamon Prágában
- Atlétika vb-n Budapesten, ahol találkoztam Messivel (bár szerintem nem ő volt az…)
- Honvéd kosármeccseken a Ludovikában
- női kézilabda meccsen Vácon
- muay thai gálán Thaiföldön
- a lóversenyen pedig találkoztam Torghelle Sanyival




Emellett sok koncerten is voltam, több esetben először:
- Halott Pénz
- Azahriah
- Dzsúdló
- Krúbi
- Carson Coma
- Bye Alex
- Valmar
- Bagossy Brothers
- Pink Floyd
- $uicideboy$

A koncertek nagy része a Campus Fesztiválnak köszönhető és a BME Egyetemi napoknak.
Májusban voltam öcsém legénybúcsúján, ahova beköszönt Jancs Jani és Ogli G is. Több részlettel sajnos nem szolgálhatok. Illetve azt követően az esküvőn is.

Emellett a téli kabátomban találtam 130 eurót, amit még 2017-ben tehettem oda, mert akkor volt rajtam utoljára.

Tavaly tervbe vettem, hogy fagyis kocsit építünk farsangra a gyerekeknek. Nos, ennek akkora sikere lett, hogy hónapokig nem is engedték haza az óvodából, mert minden nap azzal játszottak a gyerekek. Valamint szülinapra készült 7-es számú pinata is házilag. A 2024-es farsangi tematika a LEGO lesz. Már meg is van, hogy mit szeretnék megcsinálni.





2023 nyarán meglátogattam egy gyerekkori jó barátomat Toxit, aki évekkel ezelőtt kiköltözött Thaiföldre és azóta nem is jött haza. Jó volt vele találkozni és egy kicsit pihenni is. Sokan mondták, hogy milyen jó lehetett. Az is volt, de azért nehezen gondolta volna az ember, hogy néha még egy MÁV-os WC-t is vissza tud sírni. Egyik nap egy üzleti hívásom volt, és a kamerakép alapján sokan irigykedtek rám. Utána megmutattam a helyen a „backoffice”-t.








Saját erőből és erőforrásból felújítottuk az egyik szobát az irodában, ami a „raktár” funkcióból átalakult egy meeting / call / pihenő szobává.






Egy esetben tettem gazdasági bűncselekmény miatt feljelentést a rendőrségen, illetve elkapták azt az illetőt, aki ellopta még 2022-ben a lelakatolt rolleremet. Visszaesőként több év börtönt kapott. Valamint voltam egy rendőrségi bevetésen / razzián is, mint civil. Akit érdekelnek a részletek, azoknak egy sör mellett szívesen mesélek mindegyik esetről!

Ősszel voltam szüretelni Perényi Andris szőlőjében. Ha meghívnak, jövőre is jövök!

Szereltem autót, sajátot és másét. Meg végtelen sok gyerekjátékot, plusz a saját laptopomat is.

2023-ban újabb eszközzel bővült a „kisgépkölcsönzőm”, azaz újabb szerszámot vettem. Ezúttal egy gravírozót vettem, amit többször is használtunk az év során. Például, amikor a gyerekek osztálytermét díszítettük fel Karácsonyra.


Minden évben van valami, amit letesztelek. Idén a nosztalgia kiflik (Spar, Lipóti, Lidl) és trappista sajtok (Lidl, Aldi, Tesco, Tolle, Mizo, Fino) voltak terítéken. Most már tudom, hogy melyik szar, tehát hiába akciós, akkor se szabad megvenni. És mi azt, amit bátran, bármikor. Illetve most már tudom, hogy a Maggi vs Knorr összehasonlításban a Knorr a jobb. A Maggiban ugyanis közel kétszer annyi só van.

Illetve véglegesen eldöntöttem a sütő vs airfrier vitát. Megcsináltam ugyanazokat a kajákat mindkét eszközzel. Az eredmény pontosan ugyanolyan lett az alábbi termékeknél.



Évek óta szemeztem egy 1968-as OPEL GT-vel. Idén végre meg is vettem. Igaz, hogy ami jó állapotban van, az 6-8+ millió forintos nagyságrend, itthon közepes(en rossz) állapotúakat 3 millió körül lehet venni.


De ezeken végtelen lakatolási, fényezési és egyéb munka lenne, hogy úgy nézzen ki, amilyet egyszer én szeretnék. Szóval sok-sok mérlegelés után inkább egy teljesen patika állapotút választottam. 10 ezer forintért.

Gasztroban az idei év is erős volt, de most nem csináltam annyit fotót mint tavaly. Egy csokor azért csak összegyűlt. 2023-ban volt disznóvágás is, szerintem ismételni fogunk 2024-ben is!











Egészség / Mozgás (9/10)
Hosszú évek után a 2023-as év volt az első, amikor jelentős előrelépés történt a korábbi évekhez képest. Itt mindig ilyen 6-os, esetleg 7-es értékeket adtam magamnak, aztán 2022. december jelentős változást hozott. Tavaly karácsony után ráálltam a mérlegre és 91 kilót mutatott. Figyelembe véve, hogy gimis és egyetemista koromban 75-80 kg körül mozogtam, ez azért jelentős többlet volt már. Ekkor határoztam el, hogy:
2023-ban igenis lefogyok és meglesz újra a 80 kg körüli érték.
A tavalyi évtervezőben volt egy konkrét 82.5 kg-os cél év közbenre. És volt egy 79.9 kg-os álomérték a fejemben év végére. Tudtam, hogy bár meg lehet csinálni, de ez azért nem feltétlenül csak fejben dől el. Mármint nem nekem kell egy random számot kitalálni, hanem el kell indulni lefele és nézni, hogy a szervezet hogy reagál. És nem is késlekedtem. Már konkrétan 2022. decemberben, szilveszter előtt elkezdtem sokkal tudatosabban enni, mozogni. Feleségem szerint koplaltam, amit bár tagadok, de elfogadom, hogy lényegesen kevesebbet ettem mint korábban. A kalóriadeficitet ugyanis nem több mozgással, hanem kevesebb étellel értem el.
Derékbőségben fogytam 10 cm-t. Ami egyben azt is jelentette, hogy visszafogytam sok régi ruhámban, köztük a 2015-ös esküvői öltönyömbe. És vehettem sok új nadrágot is.

Kilóban pedig 2 nagy lépésben 9-9.5 kg-ot adtam le. Először december-március között volt egy jelentős esés, utána pedig szeptember-november között. Azóta szinten tartok.

2023 év végén 81-81.5 kg voltam, és ha nagyon kellett volna, akkor tudtam volna még faragni belőle. De az, hogy 6-8 év után végre visszatértem a versenysúlyomhoz, azért örömmel töltött el. Ráadásul nemcsak visszatértem, hanem ezt stabilan tartom is a 81-82kg-os tartományban hónapok óta. Valójában ez a lényeg és a legfontosabb. Hogy, amit lead az ember, azt meg is tudja tartani.
A fogyás és életmódváltás nemcsak a kalóriadeficitnek köszönhető, hanem annak is, hogy a garázst a hőszigetelés után átalakítottuk műhellyé és edzőteremmé.



Ezáltal az autó kiszorult a garázson kívülre, de ez egy olyan kompromisszum volt, amit szerintem be lehetett és be is kellett vállalni. Mármint nyilván fontos, hogyha az ember tud, akkor vigyázzon az értékeire, de ha a tradeoff egyik felén az van, hogy az autó az udvaron áll (és nem a garázsban), de cserébe van egy plusz helyiség, ahol lehet edzeni, barkácsolni, akkor az jelen életszakaszban nálunk előnyt élvezett. Így utólag ezt sokkal hamarabb meg kellett volna lépni. Érdekes módon egyébként nem töltök órákat edzéssel és mozgással, néha tényleg csak napi pár perc jut nyújtásra, húzódzkodásra, TRX-re. De mivel ezt konkrétan napi szinten csináltam, ezért nem csak fogytam, de 3-5 kiló izmot is sikerült felpakolni.
Az év felismerései, tanulságai
Az év tolla
Céges ügyintézés során kaptam egy reklám tollat a bankban. Utána egész évben azzal írtam, jegyzeteltem.

Nem a legjobb toll, amivel valaha írtam, de mivel mindig az volt az asztalomon, ezért ez lett az év tolla nálam. Amíg ki nem fogy, addig nyüstölni is fogom ezerrel tovább.
A PPC piacra is megérkezett a politika és a NER
A blogon gyakorlatilag soha nem foglalkozom politikával, most se nagyon szeretnék, csak a tényt akarom közölni. Idén velünk is előfordult, hogy egy piaci és szakmai alapon megnyert nagy ügyfelet elvesztettünk, mert bejelentkezett egy politikailag jól fekvő szereplő, hogy innentől őt fogják csinálni a kampányokat. Mindenki széttette a kezét és csak néztük, hogy elveszik tőlünk azt, amiért éveket dolgoztunk. Csak hogy meglegyen a nagyságrend, éves árbevétel 30%-át jelentő tételről van szó. Az azért nem kevés.
Sóhajtottunk egy jó mélyet, aztán az élet ment tovább.
Irreálisan magas fizetések?
A 2023-as évben több olyan hazai online marketinges ügynökségi szereplőről is hallottam, ahonnan számos embert csábítottak el nagyon magas fizetéssel. Már akár medior szinten is. A fizetések mértéke pedig olyan összeg volt, amit egy cash flowból, piaci alapon működő cég ésszerű keretek között nem tud kigazdálkodni. Egész egyszerűen azért, mert a hazai kkv-k nem tudnak / fognak annyit fizetni, hogy kijöjjön a matek. Ezekben az esetekben két dolog merült fel:
- a fizetés nagyságrendje hosszú távon biztosan hazavágja az ügynökség pénzügyeit, mert ilyen összeget nem fognak tudni kigazdálkodni
- az érintett ügynökségek elsősorban nem piaci alapon működnek és olyan megrendeléseik vannak, ahol az árakat nem a piaci viszonyok és realitások határozzák meg
Nagyon sok hazai marketinges konferenciáról kikoptak a szakmai előadók
Több hazai marketinges konferencia során is azt tapasztaltam 2023-ban, hogy megcsappant a pusztán szakmai alapon előadók száma, és cserébe megnőtt a szponzori, fizetős előadások száma. Persze korábban is voltak konferenciákon fizetős és szponzori előadások, de idén ez valahogy másként hatott. Nem tudom, hogy egyszeri eseményről van szó, vagy ez egy új trend, de év közben azt írtam fel magamnak, hogy több neves, szakmában elismert embert sem láttam marketinges konferenciák előadói között, akik évekig ott voltak. Illetve az egyik jegyzetben még ezt találtam, amit év közben írtam fel: „gyakorló digitális szakemberek száma + ügynökségi tapasztalattal rendelkező emberek megjelenése visszaesett XY konferencián”. Nem tudom, hogy 2024 itt mit fog hozni, és az is lehet, hogy én néztem valamit félre. De határozottan ez volt az érzésem év közben.
Az AI hatása a szövegírásra
Az AI és főként a ChatGPT előretörése érdekes dolgokat mutatott meg a piacon. Azt várni lehetett, hogy a szövegírások mértéke piaci szinten csökkenni fog. Ezt több helyről is visszahallottam, hogy sokszor még azok is átálltak valamilyen gépi szövegírásra (vagy gépi + emberi hibridre), akik évek óta stabil partnerrel dolgoztak. Ez egyébként nem meglepő. Vagyis azért várható volt.
Ami viszont furcsa, hogy az AI megjelenése mellett az AI elfogadottsága ügyfél oldalon több érdekességet is mutat.
Amikor emberi szövegírásról van szó, akkor sokszor tapasztalni a piacon, hogy irreális szakmaiságot várnak el, és csak 3-4 korrektúrafordulóval lehet egy-egy cikket véglegesíteni. Nemcsak SEO téren, hanem egyéb területek is. Ezzel szemben több olyan ügyféllel és szereplővel is találkoztam, ahol még a szövegírókkal a legkritikusabb ügyfél is megengedőbb az AI tartalommal szemben, „hiszen ezt gép írta”. Vagyis az AI-tól elfogadja, hogy a tartalom gyengébb, vagy nem is jó szakmailag. Ez pedig a szövegírás piaci árára is hatással van. Az emberi szövegírók ugyanis megérzik az inflációt, míg az AI nem. Így sok ügyfél átment AI oldalra és ott generált olcsóbban, de sokszor rosszabb tartalmat. A szövegírók meg két irányba tudnak elmenni. Egyrészt kénytelen lesznek „hatékonyabbak lenni AI használat mellett”. Vagy marad a kézi szövegírás, de drágábban. Jellemzően persze a kettő párhuzamosan jelenik meg. De az egész összhatásából az jön ki, hogy a minőség egyébként jelentősen romlott 2023-ban a megírt tartalmakat tekintve. Ha nagyon egyszerűen akarjuk megfogalmazni.
2023-ban olcsóbban lehetett szar szöveget venni és gyárta(t)ni. A minőségi tartalom pedig a dráguló élőmunka miatt is még drágább lett. A kereslet viszont sokkal kisebb lett rá.
Válság van, akárki akármit mond
Ezen lehet vitatkozni, hogy válság van-e vagy sem. Közgazdaságilag például lehet amellett érvelni, hogy nincs válság, mert a válság a gazdasági visszaesés mellett magas munkanélküliséggel is jár. Csakhogy a statisztikák szerint itthon most nincs kiugróan magas munkanélküliség. Tehát akkor de facto válság sincs.
Azt viszont nem lehet tagadni, hogy gazdasági visszaesés van. Ezt direkt módon tapasztaljuk az ügyfelek esetében, akiknél ugyanakkora vagy akár jóval nagyobb budget mellett:
- kevesebb a konverzió mint a korábbi években
- ha a konverziók száma nem is kevesebb, a kosárérték jelentősen visszaesett
Aztán persze nagyon sok cég van, akik vagy egyáltalán nem költenek most (online) marketingre vagy jelentősen kevesebbet költenek. Ezeket is direkt módon tapasztaljuk.
Ennek ellenére nagyon sok ügyfélnél az éves tervezés úgy nézett ki, hogy a korábbi évek számait, elvárásait és trendjeit extrapolálták 2023-ra. Az idei év jelentős része azzal telt ügynökségi oldalon, hogy megértessük a cégekkel, ügyvezetőkkel és marketingesekkel, hogy nem fogják tudni tartani az irreális számokat. MERT VÁLSÁG VAN. Meg brutál infláció. És hiába tervezték be, hogy 10-15%-ot fognak növekedni 2023-ban, már az is eredmény, ha nem csökkennek 10-15%-ot. És ez nemcsak nálunk játszódott így le, hanem más ügynökségeknél is ezt hallottam.
2023-ra megérkezett az a korrekció, amit a 2020-2021-es évek covid-internet-digitális növekedése hozott. Anno 2-3-4 évet léptünk előre egy-egy év alatt, aminek most érkezett meg a böjtje. Ezért is írtam korábban, hogy 2023 a kijózanodás éve volt sok cég számára.
2024-es célok
Célok tekintetében idén sokkal kevesebb mindent fogok megfogadni. Nem azért, mert korábban ne teljesültek volna azok, amiket összeírtam. Hanem azért, mert szeretnék kipróbálni egy évet kevesebb „mentális kötöttség” nélkül. Amikor nem azon jár az agyam minden nap, hogy „ez hány kalória? ezt még megehetem?” vagy hogy „huh, erre mikor fog idő jutni?”. Szóval 2024-re kevesebb célt írok fel előre, és hagyom hogy év közben essenek be olyan új dolgok, amikért lelkesedni tudok.
- Ship Store duplázás (árbevételben és eredményben is)
- Hajós év vitorlás jogosítvány megszerzése
- The Pitch-en 8 szakmai blogposzt az évben + egy üzletág folyamatainak ki- és átalakítása
- Megújult thepitch.hu weboldal
- SEO Meetup
- Azahriah nagykoncert
- Campus Fesztivál
- Corey Taylor koncert (Pál Tomival)
- Farsangi jelmezek (óvodába és iskolába)
- Nyaralás külföldön
- Medence update
Jó végül is, ez a szűkített lista is elég hosszúra sikerült, ha úgy nézzük. De szerintem hozható lesz mind.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!