Blog 2019 számokban és a terveim 2020-ra
évtervezés 2019
Írta:

2019 számokban és a terveim 2020-ra

Most már több mint 10 éve csinálom, hogy év végén összesítem az elmúlt év történéseit. És ezzel együtt meg is tervezem a soron következő évet. 2016 óta ebből pedig egy publikus verziót is szoktam írni. Ennek az az egyik oka, hogy az első ilyen nyilvános cikkemre jó visszajelzések jöttek. Sokaknak volt hasznos. Másrészt pedig a nyilvánosság ereje rám előnyösen is hat. Ha megírom, hogy mik a terveim, akkor sokkal könnyebb céltudatosan haladni azok elérése érdekében. Hisz van egyfajta (ki nem mondott) külső nyomás. Most a 2019-es évértékelőt és a 2020-as terveket olvashatod ebben a cikkben.

Ha érdekelnek a korábbi évek értékelői, akkor érdemes sorban elolvasni őket.

  1. 2016-os évértékelő: https://thepitch.hu/2016-szamokban-es-tervek-2017-re/
  2. 2017-es évértékelő: https://thepitch.hu/2017-szamokban-es-a-terveim-2018-ra/
  3. 2018-as évértékelő: https://thepitch.hu/2018-szamokban-es-tervek-2019-re/
  4. 2019-es évértékelő: https://thepitch.hu/2019-szamokban-es-a-terveim-2020-ra/

A tervezés továbbra is ugyanazokat a kategóriákat érinti, mint korábban:

  1. Munka
  2. Szakmai kihívások
  3. Magánélet
  4. Egészség, mozgás

Nekem kifejezetten bejött, hogy csak 4 kategóriát határoztam meg annak idején a 2016-2017-es cikkben. Mert így könnyebb egyensúlyt és fókuszt tartani, mintha 10-15 kategóriám is lenne. Ennek ellenére bátran lehet bővíteni ezt a listát sokkal több elemmel, ha neked épp más a prioritásod.

De következzen is a 2019-es év lezárása.

2019-es év értékelése

Munka (10/10)

Nem is várhattam volna többet az évtől munka téren. Minden a tervek szerint alakult. Sőt, sikerült még szintet is lépni. Egy-két apróság miatt maradt hiányérzetem, de sok egyéb várt és váratlan tényező kárpótolt érte. Az idei év munka téren abszolút 5/7 vagyis 10/10 lett.

Ügynökség

A 2019-es évnek úgy mentem neki, hogy a The Pitch mint SEO ügynökség szinten kell hogy lépjen. Folyamatokban, létszámban, ügyfelek számában és minőségében. Ezt sikerült is meglépni.

Bővült a csapat, sikerült nagyon jó szakembereket találni, akikkel élmény együtt dolgozni. A régi Bazilika melletti mini irodát kinőttük, ezért egy sokkal nagyobb irodába költöztünk. De továbbra is maradtunk a belvárosban.

Szerintem ma Magyarországon a The Pitch-nél a legmagasabb az egy négyzetméterre jutó SEO tudás. És ez nem abból fakad, hogy kis helyen dolgozunk, hanem hogy nálunk dolgozik a legjobb, legfelkészültebb SEO csapat itthon. Ezt pedig a szakma és a piac is felismerte. Ez részben onnan is látszik, hogy számos nagy ügyfél már konkrétan minket keres meg, hogy velünk szeretnének dolgozni, nem mással. Sőt, az utóbbi időben többször előfordult, hogy a piac többi szereplője, vagy még akár versenytársak is minket ajánlottak.

A 2019-es évben olyan (visszatérő és új) ügyfelekkel dolgoztunk együtt mint a Sziget, Portfolio.hu, Brendon, Szépművészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Galéria, Porsche Hungária, Wellis, Blikk, Scitec, Webshippy vagy épp a Tresorit.

A sikerek mellett van persze árnyoldal is. Volt több olyan ügyfél is, akikkel sehogy se találtuk meg a közös hangot. Ez benne van a pakliban. Ezeket az együttműködéseket le is zártuk. Ez is fontos tanulság és tapasztalat. Nem minden ügyfél-ügynökség kapcsolat ideális. És vannak olyan cégek + karakterek, akik szinte sehogy sem tudnak kijönni egymással. Akár emberileg, akár szakmailag. De amikor jó emberekre találsz, akkor öröm a munka. Ilyen volt a Cube is.

Digital Cube

Az ügynökségi munka mellett volt egy nagy vállalásunk is a 2019-es évre. Bay Áronnal és Geiger Tomival közösen kitaláltuk, hogy megszervezzük a legnagyobb hazai Analitika, PPC és SEO konferenciát, a Digital Cube-ot. És meg is csináltuk.

Digital Cube Conf

A visszajelzések alapján pedig nemcsak a legnagyobb, hanem a legjobb konferencia is volt a maga nemében. A résztvevők döntő többsége nagyon jó érezte magát.

És kifejezetten ajánlaná az eseményt másoknak is.

Ami számomra kifejezetten meglepő volt, hogy a 135-140 résztvevőből milyen sokan kitöltötték a kérdőívet (130 fő). És hogy a többség nem csak végignyomkodta a kötelező kérdéseket, hanem a 130 kitöltőből 68-an (52%) még hosszú szöveges véleményt is írtak, hogy mivel lehetne jobb a 2020-as esemény. Pedig ezt a mezőt nem is volt kötelező kitölteni.

Ilyet azért ritkán látni szerintem eseményeknél. A véleményeket még a konferencia után összesítettük és el is kezdtük szervezni a 2020-as Digital Cube-ot, ami 2020. május 21-22-én lesz Budapesten. Az előadói jelentkezés is nyitva van 2020. január 15-ig itt!

SEO Meetup

Tovább folytattuk 2019-ben a SEO Meetupot is. Tavasszal 2 és ősszel is 2 eseménnyel jelentkeztünk, így már 8 eseménynél járunk.

Itt bár 5-6 új eseményt terveztem 2019-re, csak 4 jött össze.

Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy több tantermi képzést és egy konferenciát is szerveztünk, és a fizikai eseményekre csoportosított időt az addicionális 1-2 meetupból kellett elvenni.

De 2020-ban is folytatjuk, további infokat itt találtok a SEO Meetupról:

SEO Meetup

Új képzések

Az elmúlt években folyamatosan figyelemmel követtem, hogy milyen témákra van a legnagyobb igény, melyik területen van szükség oktatásra és anyagokra.

Ezért új online képzésekkel is jelentkeztünk 2019-ben, amivel most már 20 felé nőtt az elérhető képzések száma. Valamint visszahoztuk a tantermi képzéseket is, amikből 2020-ban, még többet fogunk csinálni.

Blog

2019-ben konkrétan 50 cikk jelent meg a blogon, ami a valaha volt legtöbb szerintem a blog életében. Ez egyben azt is jelenti, hogy sok jó és hasznos téma volt, amiről érdemes volt írni. Ez a gyakorlatban heti 1 cikket jelent, amelyek döntő többségében hosszú, mély, alapos elemző cikkek. De megéri a fáradozást.

Ugyanis a blog olvasottsága tovább szárnyal, és ezt a növekedést továbbra is az organikus forgalom hajtja.

A 2019-es év ebből a szempontból újabb minőségi és mennyiségi ugrást jelentett 2018-hoz képest. Korábban sem volt alacsony az oldal olvasottsága, de 2019-ben sikerült még egy szintet lépni.

Az oldal kezd oda jutni, hogy lassan többen olvassák mint néhány nagyobb hazai napilapot vagy kisebb online portált. Ez egyrészt jó hír, másrészt pedig felelősség is. Felelősség, hogy az olvasókat szakmailag pontosan és etikusan szolgáljuk ki. Erről a dilemmáról pont itt írtam egy részletesebb cikket:

Etikátlan “szavazatvásárlás” strukturált adatok és JSON-LD segítségével

Szakmai kihívás (9/10)

Szakmai konferenciák

A konkrét SEO munka mellett több szakmai kihívást is állítottam magunk elé a 2019-es évben. Ezek egy része 2019-ben még nem érett be, de már most látom, hogy 2020-ban megvalósulnak azok a dolgok, amiket most készítettem elő. Ezért is kapott csak 9-est ez a rész, mert már most látom, hogy 2020 óriási ugrás lesz 2019-hez képest.

2019-ben tavasszal és ősszel is elmentem a legnagyobb európai SEO konferenciára Brightonba (UK). Először 2019 áprilisban, aztán 2019. októberben. Míg 2018-ban egyedül voltam kint magyarként, 2019-ben már mások is csatlakoztak hozzám, aminek kifejezetten örültem. Szinte biztos vagyok benne, hogy sokan a 2018-as BrightonSEO élménybeszámolóm miatt jöttek el, úgyhogy megérte megírni.

Emellett ősszel ott voltam egy „invitation only” underground SEO konferencián is Angliában, ezúttal pedig már mint előadó. Érdekes vagy épp nem érdekes módon itt sokkal jobb szakmai előadások voltak, mint a nagy, ismert konferenciákon. Ennek az az egyik oka, hogy mindenki a legjobb anyagaival jött és mivel invitation only a rendszer ezért egymás között olyanokat is megosztottak, amiket publikusan soha nem osztanának meg. Az igazán jó dolgok, tippek, trükkök inkább az ilyen eseményeken és háttérbeszélgetéseken hangzanak el, nem a nagy publikus előadásokon.

Részben ez a mini konferencia és a két brightoni kirándulás jelenetette szakmai kapcsolatok terén a legnagyobb előrelépést. Sok jó szakemberrel találkoztam és alakult ki baráti kapcsolat. Ha járatos vagy a SEO világában, akkor ezek a nevek lehet mondanak neked valamit: Emily Potter (Distilled), Chris Dyson, Craig Campbell, Sabine Langmann, Tom Rainer, Oliver Mason, Arnout Hellemans vagy épp Dan Sharp (Screaming Frog).

A kapcsolatok pedig azóta is megmaradtak, a beszélgetések nagy része pedig azóta Twitteren is aktívan zajlik.

A másik nagy előnye az angliai túráknak, hogy jó kis kocsmákba is be lehet ülni, ahol szombaton délelőtt is van már bőven élet. Főleg, ha meccsnap van.

Bátor Tábor SEO

Ha követed a blogot, akkor tudhatod, hogy elkötelezett támogatója vagyok a Bátor Tábornak. Nemcsak az adóm 1%-át adom nekik minden évben, hanem SEO téren is támogatom őket. A 2019-es év egyik nagy szakmai eredménye az volt, hogy az „adó 1%” kifejezésekre még a NAV és az adó 1% gyűjtőoldalakat is sikerült megelőzni.

Bátor Tábor adó 1%

Ennek a hátteréről és a Bátor Tábornak végzett pro bono SEO munkámról ezekben a cikkekben olvashatsz bővebben:

Pro Bono SEO: ilyen együtt dolgozni az egyik legsikeresebb hazai alapítvánnyal

Pro Bono SEO 2019-ben: újabb remek évet zárt a Bátor Tábor

SEO sikerek

Több hazai és külföldi weboldallal sikerült szép sikereket elérni SEO téren. Most csak egyet emelnék ki név nélkül, amire különösen büszkék vagyunk. Nyáron kezdtünk el dolgozni egy projekten, amitől jó eredményeket vártunk. Ahogy a grafikon mutatja, hozta is!

Tanulás és fejlődés

Volt olyan projekt is, ahol nálam sokkal jobb / tapasztaltabb külföldi szakemberekkel tudtam együtt dolgozni. Ilyen Eli Schwartz is, aki a Survey Monkey Head of SEO és growth volt évekig.

Tőle sokat tanultam az alatt a pár hónap alatt, amíg együtt dolgoztunk egy projekten.

Magánélet (10/10)

Nem kell semmit hozzátenni. Nem kell semmit elvenni. Egy ilyen évet bármikor szívesen elfogadnék az életem hátralévő részében.

Család

Megérkezett 2018-ban hozzánk Noel is, így a 2019-es évet már teljes egészében vele töltöttük. Egyszerre volt szórakoztató, idegtépő, aranyos, fárasztó, emlékezetes az év egy 3 éves és egy 1 éves gyerekkel. De igazán a keresztgyerekekkel vagy az unokatestvérekkel kiegészülve lesz teljes a káosz. 😀

Emellett összejött egy játszótér felújítás is. Csiszolás, alapozó, lakkozás. Szakszerűen, ahogy kell.

játszótér felújítás

Utazás + szórakozás

A szakmai konferenciákkal járó utazás mellett 2019-ben sikerült több helyre eljutni. Ismételtem NFL téren és ezúttal a feleségemmel, Kittivel valamint több egyetemi baráttal együtt ellátogattunk újra Londonba ősszel.

London NFL 2019

A gyengém Londonban egyébként a Five Guys burger. Ha ott vagyok mindig beugrok egyre.

Five Guys London

Emellett tavasszal megjártuk Kittivel ketten Prágát is. Az óváros szép, de még egy random csütörtökön is annyi turista van, mint Budapest belvárosában egy karácsonyi vásárban. A sör viszont király.

Igazgatói iroda

2019 januárjában meghívtak a volt gimnáziumomba (Debrecen, Kossuth Gimnázium) előadást tartani a pályaválasztás előtt álló 10-11. évfolyamosoknak. Az előadás is jó volt, de azt még jobban élveztem, hogy életemben nagyjából másodszor jártam az igazgatói irodában. És ezúttal pogácsával, zselés szaloncukorral (a kedvencem) és üdítővel vártak. Úgy éreztem magam mint valami rocksztár!

 

Az év üzleti ajánlata

Ezt az emailt márciusban meg se akartam nyitni, mert a SPAM mappában landolt. De aztán láttam, hogy kitől jött. A többi már történelem, azóta milliomos vagyok. 3 naponta.

Utcai látványosság lettem

A tweet önmagáért beszél. Megjelent az Üllői úton egy graffiti. Annyira ismerős volt, hogy rájöttem: ezt a logót és arculatot bizony én terveztem még 2013-ban pro bono egy ismerős alapítványának. A Mályvavirág alapítványt a méhnyakrákos nők gyógyulásáért és a megelőzésért hozták létre. Kis keresgélés után meg is találtam a régi terveket és munkafájlokat egy külső merevlemezen a garázsban.

Egészség, mozgás (7/10)

  • napi átlag 7,5 óra alvás (2018 után és 2019-ben is jött stabilan, most 7 óra 23 perces átlagnál járok, amit a Fitbit segítségével egyszerű mérni)
  • tartósan 80-85 kg között maradni (itt erősen a felső határ volt meg az év nagy részére, bár az átlag így is 83,2 kg lett)
  • 6-8 hetente eljárni masszőrhöz (ez idén is bejött, itt nincs változás)

Ahogy az ismert könyv és film címe is mondja:

Nyugaton a helyzet változatlan.

Egészség és mozgás téren nem volt se jelentős előrelépés, se visszaesés 2019-ben. Ez részben azért jó hír. Másrészt pedig azt is jelenti, hogy a célok ezen a téren voltak ambíciózusak. Ezért erre egy 7-esnél jobbat nem lehet adni.

Úgyhogy ezen a téren tervezek némi változást 2020-ban.

Az idei év nagy felismerései

Otthagytam a Facebookot

Nem vertem nagy dobra, de 2019 elején végleg otthagytam a Facebookot. Töröltem a személyes fiókomat és kész.

Ennek több oka is van, amiről akartam írni egy külön posztot is, de végül nem jutott rá idő.

Az egész onnan indult, hogy 2018-ban volt, hogy egész nap csipogott a Messenger. Mindenki irogatott ráadásul mindenfélével kapcsolatban. Aztán egy idő után eljutottam oda, hogy a napi 10-15 beszélgetés több mint fele valamilyen „gyors marketinges” vagy „egyszerű SEO kérdés” volt. Amiket néha nem 1-2 perc, hanem sokkal több idő volt megválaszolni.

A probléma nem azzal volt, hogy segítséget kértek. Hanem, hogy masszívan alábecsülték annak az igényét, hogy egy kérdést szakmailag pontosan mennyi idő megválaszolni. A „tanácsért” a felelősséget meg persze soha nem az vállalja, aki kapja, hanem mindig arra mutogatnak, aki adta, ha valami balul sül el. De ez nem csak nekem tűnt fel. Erről tweetelt 2019 elején Tim Suolo (Ahrefs CMO) is.

gyors kérdés

A gond az, hogy a Messenger eljutott arra szintre, hogy a „belépési korlát” minimálisra esett vissza. Vagyis ha valakinek akár a metró mozgólépcsőn eszébe jut egy kérdés, akkor 4 másodperc múlva már írni is tud az adott illetőnek, akitől választ vár. Akármennyire is menő dolognak tűnikez, szerintem kifejezetten káros.

A legtöbb hozzám befutó kérdés például 20-30 másodperc Google kereséssel megoldható lett volna. De ehelyett egyszerűbb valakire rálapátolni a kérdést / problémát, aztán oldja meg ő. Az instant messaging egyik nagy hátránya még, hogy tudat alatt elvárod, hogy valaki azonnal válaszoljon. Vagy mivel látod, hogy a másik olvasta az üzenetet, ezért ott van benned, hogy „nah, jöjjön már a válasz”. Nah, ebből lett végleg elegem 2019 elején. Erre a külső nyomásra nem volt semmi szükségem, mert nagyjából nulla hozzáadott értéke volt az életemhez. Cserébe viszont felesleges stresszt okozott. És nem mellesleg úgy éreztem, hogy ez az egész inkább csak időrablás. Mások kiszervezik a kérdéseiket, hogy ne nekik kelljen utánanézni, megoldani. Ezért egyszerűen kiiktattam az életemből, ahogy sokan mások is teszik egyre inkább.

Mivel a Facebooknál nincs olyan opció, hogy van Facebook fiókod, de nincs Messengered (csak olyan van, hogy nincs Facebook profilod, de közben van Messengered), ezért két opcióm maradt:

  1. Vagy soha többet nem válaszolok a Messenger üzenetekre és megtartom a Facebook profilomat.
  2. Vagy beszántom mindkettőt.

Én az utóbbi mellett döntöttem.

2-3 esetet leszámítva pedig egyáltalán nem hiányoltam év közben a Facebook profilomat vagy Messengert.

1-2 zárt Facebook csoport azért hiányzott, ahol azért hasznos dolgokat lehetett találni. De azok nélkül is bőven el lehet lenni.

Ami érdekes volt, hogy mióta nincs Messenegerem, azóta drasztikusan visszaestek a random üzenetek, kérések, kérdések. Sok tudják, hogy telefonon engem szuper nehéz elérni, és aki nincs beírva kontaktnak a telefonomba, azt fel se szoktam venni. De például emailre jellemzően viszonylag gyorsan válaszolok. Érdekes módon, akik korábban Messengeren írogattak apró kérdéseket, azok gyakorlatilag nem írtak egyszer sem rám mióta nincs Messengerem. Vagyis mióta megszűnt az „alacsony kommunikációs belépési korlát”, azóta eltűnt az időrablás.

Emellett vannak más nagy előnyei is annak, hogy nincs már 1 éve Facebook fiókom. Nagyjából senkiről nem tudok semmit a régi osztálytársak, barátok közül. Egészen pontosan nem tudom azokat a dolgokat róluk, amiket push jelleggel beküldenek a nagyvilág számára Facebookon. Ez pedig azért kifejezetten jó, mert akiről szeretnék megtudni valamit, annak írok, azzal elmegyünk sörözni, ebédelni. És amikor találkozunk, akkor tényleg érdeklődően tudok kérdezgetni arról, hogy hol jártak, miket csináltak, hol tart az életük vagy épp mutassanak egy-két képet a gyerekekről, nyaralásról, síelésről.

Nehéz összehasonlítani azt az érzést, amikor tényleg rácsodálkozol egy beszélgetés során a másokkal történő kalandokra, mint amikor úgy találkozol valakivel, hogy már alapból jól informáltnak érzed magad.

Ilyenkor ugyanis csak a felszínen látott dolgokkal találkozol, amiket posztolnak, de közben kimarad minden más, ami a társalgás vagy épp a barátság mélységét adja.

A Facebook így igazából csak járulékos veszteség lett a Messenger miatt. De abszolút nem bántam meg, hogy otthagytam a teljes Facebook ökoszisztémát. És szerintem pár éven belül nagyon sokan fognak hasonlóan tenni.

A biztonság kedvéért azért lementettem az utolsó Facebook-os hirdetést közvetlenül a fióktörlés előtt az utókor számára. Azóta is jót röhögök rajta.

Fura ötletek

Gyakran futok bele olyan fura ötletekbe, amiket jó lenne ha valaki megcsinálna. Mert szerintem hasznosak, bár elsőre azért furának hatnak.

Tinder for cancelling meetings

Többször előfordult már velem, hogy hetekre előre leegyeztettünk egy meetinget, ami végül később pont útban lesz / flowban vagy előtte és semmi kedved menni. Simán előfordulhat, hogy a túloldalon is pont ez a helyzet, de egyikőtök se akarja lemondani, mert az épp ciki, kellemetlen. Erre jöhet a Tinder jellegű megoldás. Ha mindketten lemondjátok, akkor hurrá. Meeting lemondva, majd átrakjátok máskorra. Ha csak az egyikőtök mondaná le, a másik nem, akkor meg nincs arcvesztés.

Tinder for boredom

De ugyanezt nem csak meetingekre lehet alkalmazni. Hanem amikor otthon ülsz és unatkozol. És simán lehet hogy valamelyik ismerősöd, osztálytársad, rokonod is szintén azon agyal, hogy el kéne menni valahova. Előveszed a „Tinder for boredom”-ot, pár ember behúzol, akivel csinálnál épp valamit és máris kész vagy. Ha jön a túloldalról valami, akkor profit. Ha nem, akkor meg unatkozhatsz tovább egyedül.

Tinder for business calls

Ezt a gondolatmenetet sok egyébre fel lehet húzni. Például ha egy előre egyeztetett telefonhívást 10 perccel korábban lenne jó kezdeni mint a kettőtöknek, vagy épp 5 perccel később akkor nem kell írogatni, hogy „huh, nem kezdhetünk hamarabb? rohannom kell!” vagy épp „bocs, meetingen vagyok, kezdjünk 5 perccel később”.

SEO és a vásárolt forgalom

Egyre több olyan céget és weboldalt látok, akiknél kiemelt cél, hogy organikus forgalmat tereljenek a weboldalukra. De közben ezt olyan témákban teszik, amiknek semmi üzleti értelme és haszna nincs számukra. Csak azért mert forgalom jön egy-egy témára, kifejezésre, az még nem jelenti azt, hogy őket bármilyen formában konvertálni is lehet.

Pontosan ezért azok, akik csak az organikus forgalomért SEO-znak, azok valójában rengeteg lehetőségtől esnek el.

Mert az üzletileg irreleváns, random témára érkező látogató NEM FOG KONVERTÁLNI.

Másrészt pedig még ha releváns is a forgalom, néha annyira rosszak a landing pagek, üzleti ajánlatok, hogy maguk a weboldalak alkalmatlanok arra, hogy makrokonverziót hajtsanak létre egy látogatón. Ebből következően az organikus forgalom növelése mellett érdemes forgalmat is vásárolni. Mert az ott elköltött pénz arra késztet majd Téged, hogy megtanulj konvertálni.

A forgalom konverzió nélkül ugyanis nem sokat ér.

A SEO probléma = ember probléma

99% of SEO problems are people problems.

Ez az idézet 2019-ben kétszer is szembejött velem. Egyszer egy konferencián (Brighton, Areej AbuAli), egyszer pedig Jackie Chu (az Uber volt, és a Dropbox jelenlegi SEO szakértőjének) blogposztjában. Eleinte nem értettem egyet vele, de ahogy haladt előre az idő és egyre több projektnél láttam SEO hibákat, úgy egyre egyértelműbb lett, hogy a fenti állítás nagyon igaz.

Sőt, ezt azzal is ki lehet egészíteni, hogy a legtöbb technikai SEO probléma is ember probléma. A legtöbb technikai hiba vagy emberi figyelmetlenségből, tudatlanságból vagy épp a kommunikáció hiányából fakad. Ezeket pedig az esetleg döntő többségében emberek okozzák. Így bármekkora cégről is legyen szó, amikor sorozatos hibákat találunk, akkor ott biztos, hogy fundamentális problémák vannak. Ezt főleg ügynökségi oldalon nehéz megélni és feldolgozni, mert a legjobb szándék ellenére sem lehet sok ügyfelen segíteni, ha a belső folyamataik és embereik alapvetően kudarcra determinálják őket.

Az év legérdekesebb marketinges újítása, próbálkozása

Az én legérdekesebb új hazai marketinges újdonsága szerintem egyértelműen a Kreatív Kontroll újramárkázása és újrapozícionálása volt 2019-ben. Korábban szövegíró ügynökségként (is) működtek, konferenciát szerveztek, blogot csináltak. Most pedig az ügynökségi vonal megszüntetése mellett egy szakmai HUB-ot hoztak létre, ahol előfizetéses modellben lehet tartalmakat olvasni, képzésekre menni.

Az előfizetéses modell (subscription) egyre népszerűbb nemzetközi téren is digitális termékeknél. A mainstream piacon itthon akár a 444.hu vagy a hvg.hu kapcsán már sokan találkozhattatok vele. De niche piacokon egyelőre nem vetette meg a lábát. Most pedig pont ezt próbálják meg letesztelni Sipos Zoliék.

Ha valamire nagyon kíváncsi leszek, hogy menni fog-e, akkor ez az.

Az ötlet szerintem merőben eredeti, még akár korát meghaladó is. Mert egyértelműen erre halad a világ és első jó hazai példaként képesek lehetnek elég nagy piacot megszerezni maguknak. Így az olvasók tudják majd fenntartani az oldalt és a modellt.

Szurkolok nekik nagyon, mert engem is foglalkoztatott a gondolat 2-3 éve, hogy a The Pitch-nek legyen egy előfizetéses alapú modellje, de végül más irányba indultam el. Viszont a trendek abszolút azt mutatják, hogy ez lehet sok tartalmat szolgáltató oldal számára a jó irány. De mivel kevés a jó példa és a best practice egyelőre, ezért a korai kalandoroknak nehéz dolga van.

Ha érdekel téged is a dolog, akkor látogass el az oldalukra és próbáld ki őket.

Google Apps Script > Python

2019-ben elkezdtem Pythont tanulni és Pythonban kódolni. Akkora volt a hype körülötte, hogy én is ráugrottam a bandwagon-ra. Aztán gyorsan le is jöttem róla. Néhány angolul menőnek tűnő példát leszámítva kevés igazán jó és hasznos felhasználási módot találtam SEO téren a Python használatra. Ezért a kódolásra (vagy maradjunk annyiban, hogy „mókolásra” szánt) időmet inkább különböző query languagekre és a scripting nyelvek közül Google Apps Script-re szántam. Nálam ez lesz a 2020-as év egyik nagy slágere, és már meg is vannak az alkalmazások, folyamatok, ahol használni fogom. A Python-t pedig félreteszem és aligha veszem elő újra a közeljövőben.

Bakancslista

Az idei évben 3 tételt is sikerült kipipálnom a „2019-es” bakancslistámról. A 4-es és 5-ös elemek még váratnak magukra.

  1. Trabantot vezetni (pipa)
  2. kimenni a Szigetre (pipa)
  3. saját sört főzni (pipa)
  4. egy 1960-as vagy 1970-es évekből származó autót tulajdonolni és használni (várat magára)
  5. Dave Mckinney után szabadon egy autós irodát építeni, saját kézzel (várat magára)

Trabant

Apukámmal mentünk el egy körre. Érdekes tapasztalat volt. Poénnak jó, de az biztos, hogy a mai közlekedésbiztonsági sztenderdeknek már nem igen felel meg ez az autó. Az mondjuk mókás volt, amikor lejtőn lefelé tövig nyomott fékpedál mellett se nagyon lassult az autó. Közben meg szervó nélkül kellett betépni a kanyarba csikorgó kerekek mellett. Ja, így visszagondolva ez a rész király volt. De egyébként fura egy autó.

Sziget

Ed Sheeran koncert a barátokkal. Szuper jól éreztük magunkat. Utána bementünk poénból a Retro színpadhoz Shygys koncertre. Annyira hamisan énekeltek, hogy 1 szám után kijöttünk. Ittasan is katasztrófa volt. Nem is értem hogy gondolták.

Ed Sheeran

Saját sör

Félbarna, Warrior komlóval és aromakomlónak meg Simcoe ment bele. Profil alapján hozta is a keserűséget, fajtajelleget. A maga kategóriájában finom volt.

Sörfőzés 2019

Karácsonykor ittunk meg apukámmal, bátyámmal és öcsémmel. Korrekt volt, de legközelebb biztos nem ilyet főznék.

A 3 kipipált elem mellett azonban jöttek új elemek is a bakancslistára idén:

  1. Még soha nem láttam az északi fényt, de egyszer mindenképp szeretném megnézni.
  2. 1 hónapot dolgozni egy fast-food étteremben.
  3. Elmenni a foci EB döntőre.
  4. Írni egy nem SEO-ról szóló könyvet.

Ezek egy része aligha 2020-ban fog összejönni, de felmentek a listára.

A 2020-as célok

A 2019-es év annyira aktívan telt szakmai téren, hogy ez valójában meg is alapozott a 2020-as évre is. Nagyon sok dolog ugyanis csak 2020-ra fog beérni, amit 2019-ben kezdtem el. Így jutottam el oda, hogy a hazai előadások mellett már nemzetközi téren is lesznek előadásaim.

Munka

Ügynökség

A 2020-as évben szeretnénk tovább folytatni ügynökségi fronton azt, amit korábban elkezdtünk. Itt a tervek szerint nem lesznek különösebb meglepetések. Építjük a céget, tökéletesítjük a folyamatokat és mélyítjük a tudásunkat.

Az már biztos, hogy 2020-ban csatlakozik hozzánk két nagyon jó szakember, akikkel gyakorlatilag teljessé válik a csapat. Velük együtt a jelenlegi ügyfeleket még jobban ki tudjuk majd szolgálni, és akár új ügyfeleket is tudunk vállalni majd.

Digital Cube

A Digital Cube 2019-es sikere után 2020-ban is megszervezzük a konferenciát. Igyekszünk minden jó dolgot megtartani, és a konstruktív javaslatokat is beépíteni. Már látjuk, hogy hol lehet még javítani az eseményen akár szakmai, akár szervezési fronton. Sokat segít majd az is persze, hogy addigra 3 külföldi konferenciát is látni fogok belülről. De erről egy kicsit lentebb írok majd a szakmai célok résznél. Ha minden jól megy, akkor a Cube 2020 még jobb lesz mint a 2019-es volt.

SEO Meetup

2020-ban is lesz legalább 4 esemény. Aztán, hogy végül mennyi sikerül azt majd meglátjuk. Ha van téma, amiről szívesen hallanátok a meetupon, akkor írjátok meg kommentben bátran!

Titkos projekt

Tervben két jelentős, de titkos projekt is, amikről sajnos üzleti titok miatt egyelőre nem írhatok. De ha összejönnek, akkor a 2020-as évértékelőben szerepelni fognak retrospektív módon.

Szakmai célok

Érdekes módon a szakmai célok nagy részét már most nagyrészt megvalósultnak látom. De ebben a 2019-es évnek (és az azt megelőző sok évnek) volt nagy szerepe. Ezek segítettek előkészíteni a legtöbb mindent 2020-ra.

Brighton SEO (Anglia)

Az egyik, amit a legjobban várok, hogy 2020-ban végre én is előadok a BrightonSEO konferencián, első magyarként. Full szakmai alapon. Ez Európa és talán a világ legnagyobb létszámú SEO tematikájú konferenciája, ahol 4.000 ember gyűlik össze évente két alkalommal. Három részvétel után ez lesz az első alkalom, hogy előadóként vágok nekik Brighton-nak. A tapasztalatokról, backstage dolgokról majd igyekszem egy cikket is írni tavasszal.

Inorbit előadás (Szlovénia)

Az inOrbit Európa legnagyobb digitális, e-commerce és marketing konferenciája, amit Szlovéniában tartanak minden évben. Nagyjából 800 ember vesz rajta részt és olyan cégektől szoktak előadni mint a Google, Facebook, IKEA vagy épp a NASA. És idén a The Pitch.

Korábbi előadókkal és résztvevőkkel beszélgetve a szakmai tartalom mellett az egyik legjobb része a konferenciának, hogy az Adria partján tartják egy hotelben. Erről az eseményről is tervezek egy beszámolót írni résztvevői és előadói szemmel is. Hátha valaki kedvet kap, hogy részt vegyen rajta.

SEO Zraz (Szlovákia)

Az SEO Zraz a CEE régió legnagyobb SEO konferenciája Pozsonyban, ahol 300-400 ember vesz részt évente. Pestről alig 2,5 óra vonattal és a jegyárak is barátságosak. 99-149 EUR.

2020-ban én is előadok, ami nagyban köszönhető Szabó Lacinak is (Growww Digital és Digital Cube 2019 előadó), aki engem ajánlott a szervezőknek a magyar piacról.

Ezek mellett van néhány szakmai hobbi projektem is, amiket időről időre előveszek, de ezekre mindig csak akkor jut idő, ha épp nem kell másra koncentrálni. A 3 szakmai előadás és a Digital Cube szervezés mellett Q1-Q2-re nem igen fog más már beférni.

De Q3 és Q4 még nyitva áll, hogy más szakmai érdekességeket is megnézzek. Az egyik a Google Apps Script tudás mélyítése és egy saját bővítmények (addonok) készítése. De ezt még nem látom előre, hogy mikor fog beleférni.

Egészség, mozgás

  • napi átlag 7,5 óra alvás
  • tartósan 85 kg alatt maradni (bár itt van egy 82kg-os 6 havi átlagsúly célkitűzés is)
  • 6-8 hetente eljárni masszőrhöz
  • heti 1 edzés

Ha minden jól megy, akkor 2020 karácsonykor nem ez a kép fogad majd.

Magánélet

A célok nagy része itt is stimmel 2019-hez képest. Mivel jó évet zártam itt, ezért nincs szükség merőben más vagy új célokra. A régieket kicsit leporoltam és kiegészítettem. De ennyi.

  • work-life integration (ez továbbra is áll, annyi kiegészítéssel, hogy ez 2020-ban egy irodai + magánéleti költözéssel is bővül majd)
  • minőségi idő a családdal (A sok teendő ellenére erre is jutott idő bőven eddig. A terv, hogy 2020-ban se legyen másként.)
  • költözés (ez 2020-ban aktuális is lesz, hiszen vettünk egy házat, amit fel fogunk újítani)
  • elutazni valahova, ahol még nem jártunk (Ez részben Szlovénia lesz tavasszal, ahol átutazóban már voltam, de egyébként soha. Másrészt pedig Törökország a cél nyáron.)
  • legalább 3 új receptet kipróbálni (a karácsonyra kapott sous vide szett ebben sokat fog segíteni, plusz az új lakóhely benti és kinti konyhája)
  • mivel nincs Facebookom, így külön terv, hogy legalább 6-8 jelenlegi és 4-5 régi baráttal fussak össze az év folyamán egy beszélgetésre, kávéra, reggelire, ebédre

Összegzés

A 2019-es év az egyik legmozgalmasabb volt az eddigi összes közül. És érdekes módon nem a sok helyváltoztatás / utazás miatt. Nagyrészt úgy tűnhet, hogy alig történt valami, mert az időnk nagy részét Pesten töltöttük. De közben a gyerekek 1 évvel idősebbek lettek. Kinőttük a jelenlegi lakhelyünket és 2020-ban költözünk. Ezzel együtt új bölcsőde, új óvoda és teljesen új közeg vár majd ránk. Emellett viszont megvannak az állandó dolgok is.

A nagy változások mellett tehát megvan a stabilitás és állandóság érzése is. Miközben az állandó dolgok is folyamatosan alakulnak, változnak. Úgyhogy 2020 egy nagyon érdekes évnek ígérkezik munka, szakmai és magánéleti fronton is. Minden marad olyan, amilyen volt. De közben pedig minden változik is. Szuper érdekesnek ígérkezik.

A lényeg, hogy én készen állok rá!


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!