Blog 2018 számokban és a terveim 2019-re
évtervezés 2019
Írta:

2018 számokban és a terveim 2019-re

Már visszatérő elem, hogy cikket írok az elmúlt év eseményeiről, tapasztalatairól és eredményeiről. A 2016-os és 2017-es beszámolók után eljött az idő, hogy a 2018-as évet is értékeljem. És ezzel együtt megtervezzem a 2019-es évet.

Ha még nem olvastad a korábbi évértékelő posztokat, akkor javaslom, hogy ne ezzel a cikkel kezd. Hanem vedd őket sorba. Sokkal jobban fogod érteni a tervezés alapokat, a fő rendszerező elvet és magát a fejlődést.

  1. 2016-os évértékelő: https://thepitch.hu/2016-szamokban-es-tervek-2017-re/
  2. 2017-es évértékelő: https://thepitch.hu/2017-szamokban-es-a-terveim-2018-ra/
  3. 2018-as évértékelő: https://thepitch.hu/2018-szamokban-es-tervek-2019-re/

A legtöbb éves tervvel az a probléma, hogy:

  • nem reálisak
  • nem valósítjuk meg
  • nem tartjuk be a felállított szabályokat
  • nem követjük és mérjük vissza a vállalásokat / eredményeket

Én 2009-2010 környékén kezdtem ezekre tudatosan figyelni. És azóta két ünnep között mindig értékelem a hátra hagyott évet. És csak ezt követően tervezem meg a soron következőt. Ebben sokat segít, hogy a tervek le vannak írva (!), és számszerűsítem is őket. Így lehet hatékonyan visszamérni és értékelni. Mert konkretizál. És így könnyen össze tudom hasonlítani a terveket és a végeredményt. Ez pedig egy komoly alappillére a folyamatos fejlődésnek.

Anno az első ilyen cikket is azért írtam, hogy:

  • még transzparensebb és tisztább célokat tűzzek ki magam elé
  • a publikum hatására folyamatosan motiváljam magam, hogy meg is valósítsak mindent
  • segítsek másoknak tudatosabbnak lenni

Ha még nem terveztél az idei évre semmit, akkor sem késő átgondolni a dolgokat. A korábbi évekkel összeolvasva ez a cikksorozat szerintem segíteni fog neked is.

Tervezés és célok

Az idei év kedvenc karikatúrája nálam egyértelműen ez volt. Véletlenül botlottam bele Twitteren.

változik a világ

Gyakran érezzük azt, hogy egyik napról a másikra nem sok minden történik. Vagy nem sok minden változik. De ha ezeket az apró dolgokat összerakjuk, akkor idővel minden megváltozik. És ez pontosan igaz az évtervezésre is. Egy január 10-e szinte pont ugyanolyan mint a január 11. De ha ezt 365-ször ismételjük meg, akkor a január 1. és a december 31. között már komoly különbségek alakulhatnak ki.

Nem véletlen, hogy tavaly ezt írtam az évértékelő posztban:

Az emberek túlbecsülik azt, hogy mit tudnak egy nap munkával elérni, de alábecsülik azt, hogy 1 év alatt hova lehet eljutni.

Ez pedig összecseng egy korábbi posztomban írtakkal. Az apró 1%-os javulások vagy épp változások hatványozottan hatnak az összképre. De mindkét irányba!

Motivációs poszter

Ezért nem csak arra kell törekedni, hogy tudatosan, pozitív irányba tereljük a dolgokat magunk körül. Hanem arra is, hogy a negatív hatásokat, tényezőket próbáljuk minimalizálni. Ha tudod, hogy a körülötted lévő dolgok közül valami káros az egészségedre, a munkavégzésedre, a hatékonyságodra, a párkapcsolatodra vagy akár az életkedvedre, akkor minél előbb kezeld. Vagy változtass rajta. Nagyon sokat olvasni ugyanis arról, hogy ki mennyire szuper és jó dolgokat csinál. Csak közben meg azt érezzük mi vagyunk egyedül lúzerek. Ez gyakran távol esik a valóságtól, mert a közösségi média fake és kamu pozitív kivetített (ön)képe sok mindenkit indokolatlanul jobb színben tüntet fel. Másrészt néha csak egy-egy apró lépés kell ahhoz, hogy a káros tényezőket semlegesítsük. Vagy épp pozitív irányba fordítsuk.

Ezt pedig jó tervezéssel és kivitelezéssel lehet elérni.

Egy éves tervnek nálam 3 építőeleme van:

  1. milyen kategóriákban akarsz fejlődni vagy eredményt elérni? (category)
  2. mi a cél, amit el akarsz érni? (goal)
  3. hogyan juthatsz el ehhez a célhoz? (action plan)

Ha ez teljesen új, akkor érdemes átpörgetni a 2016-os és 2017-es évértékelőket.

2018-ra sok tervet és célt tűztem magam elé. Ezek közül az alábbiak teljesültek.

2018-as év értékelése

Munka (8/10)

2017-ben megterveztem, hogy milyen lesz a 2018-as év. Aztán teljesen máshogy alakult. Az évet úgy kezdtem, hogy a Shapr3D-nél dolgoztam full time és tulajdonostárs voltam egy SEO ügynökségben.

Az évet pedig úgy zártam, hogy már nem dolgozom a Shapr3D-nél, és kiszálltam a SEO ügynökségből is.

Talán az elmúlt 10 évben ez volt az első év, hogy a két ünnep között megtervezett elemekre úgy kell visszatekintenem, hogy „nah, ezekből szinte semmi nem valósult meg”. De nem azért, mert nem jöttek össze a dolgok. Hanem azért, mert év közben volt egy komoly stratégiai irányváltás.

Kiderült, hogy a Shapr3D-s munka időben és minőségben mást igényel, mint amit én vártam tőle. Vagy amit tőlem vártak. Sok téren egyeztek az álláspontok. Sok téren nem. Közel 2 évet töltöttem el ott, amit kifejezetten élveztem. De vége lett. Küldtek is. Jöttem is. Külön úton folytatjuk. Ezzel együtt pedig jelentősen átalakult az is, hogy mivel akarok és mivel nem akarok foglalkozni.

Már menet közben tiszta volt, hogy a 3D modellezés és szoftverfejlesztés nem az én szívem csücske. És bár szerettem csinálni, de nem tudtam elképzelni, hogy 5-10 év múlva is ezzel a területtel foglalkozzak. A Shapr3D-s időszak tanította meg arra, hogy nem butaság az a mondás, hogy „follow your heart”.

Ezért, amikor eljöttem 2018 év elején, akkor visszatértem a szabadúszó munkához. És elkezdtem mérlegelni a lehetőségeket. Idővel pedig szépen kialakultak a dolgok. Még 2017-ben társtulajdonos lettem egy SEO ügynökségben, amiből 2018-ban kiszálltam. Mert eljött az idő, hogy „önálló lábra” álljak. Nem mintha ez eddig nem így lett volna, de most már teljesen egyértelművé vált, hogy:

Nekem SEO-val kell foglalkoznom. És azzal is a legmagasabb szinten. Mert ezt szeretem igazán csinálni.

SEO ügynökség és képzések

Némi pihenő és útkeresés után ezért 2018 második felétől elkezdtem kizárólag a The Pitch-re koncentrálni. Ennek köszönhetően a korábban csak szakmai és hobbi blogból egy teljes körre kiterjedő SEO ügynökség jött létre. Megszületett 6 új SEO képzés, így most már a thepitch.hu-n érhető el a legkiterjedtebb SEO és online marketing képzés paletta a hazai piacon. Emellett már az első évben elképesztően jó ügyfelekkel és projekteken dolgozhattunk a csapattal. Néhány példa az elmúlt hónapok munkáiból a teljesség igénye nélkül:

  • Bátor Tábor
  • BiotechUSA
  • Codecool
  • Generali
  • Magyar Nemzeti Galéria
  • MET
  • Mindshare
  • Porsche Hungária
  • Scitec Nutrition
  • Szépművészeti Múzeum
  • Webshippy

Rebrand

Eközben megtörtént a The Pitch Education rebrandje is. De ez annyira „apró” módosítást jelentett vizuálisan, hogy valószínűleg nem is tűnt fel senkinek rajtam kívül. Ami nem is baj.

Régi logó

The Pitch Education | Online Marketing Blog

Új logó

thepitch logó

Idővel mindenhol megtörténik az átállás, mert az új stratégiai irány ezt igényli.

A The Pitch 2018-ban ugyanis kinőtt és kitört a szakmai / hobbi blog státuszból. És elindult azon az úton, hogy a legjobb hazai SEO ügynökség és oktatási felület legyen.

Ha végignézitek a soron következő elemeket, akkor a legtöbb szakmai lépés is ezt próbálja támogatni és erősíteni.

SEO könyv

Novemberre elkészült életem második könyve is. Az első mint tudjuk Amazon Bestseller lett (hehe), a második pedig a keresőoptimalizálásról és a webshopok SEO-járól szól. Még 2018 nyarán meséltem a Biznisz Boys podcastben, hogy nem tervezek könyvet írni a közeljövőben, mert a könyvírás anyagilag nem egy megtérülő műfaj. Nos, ez is megváltozott. Méghozzá azért, mert változtak az alapvető célok. Így pedig az „anyagi” szempontok mellett olyan elemek is megjelentek (márkaépítés, ügyfélkör bővítés, új partneri kapcsolatok, új termék bevezetése stb.), amikre korábban korlátozottan vagy egyáltalán nem volt lehetőség. A könyv viszont nagyon szépen illeszkedett ebbe a körbe. Így készült egy több mint 200 oldalas könyv, ami szerintem jelenleg a legjobb SEO könyv a hazai piacon. Ráadásul aki megveszi, az a vásárlás mellé megkapja a rendszeres tartalomfrissítést is, ami elég killer feature.

webshop seo könyv

Ja, és szerintem nem is meséltem még: az Amazon Bestseller könyves cikk megírása után egyébként 4, azaz négy darab könyvmarketinges megkeresést is kaptam íróktól. Úgy látszik nem mindenkinek jött le, hogy az a cikk egy szatíra és poén volt. 🙂

SEO Meetup

SEO meetup Facebook

Nyáron elindult a The Pitch szakmai szervezésében és gondozásában Magyarország legnagyobb SEO meetupja is. Nagyon kreatív néven: SEO Meetup.

A tavalyi évben 4 alkalmat tartottunk, amelyeken közel 400 embert láttunk vendégül. Ezeket a témákat dolgoztunk fel:

  1. Tartalomstratégia
  2. Kulcsszókutatás
  3. SEO és PPC (haladó SEO technikák)
  4. Linképítés

A meetupnak már közel 900 tagja van, ami alapján az egyik legnagyobb hazai meetupról beszélhetünk. Volt olyan eseményünk, ahol közel 150-en voltunk.

2019-ben ismét visszatérünk, néhány újítással együtt!

Ha szeretnél csatlakozni a SEO meetup csoporthoz, akkor azt itt tudod megtenni: https://thepitch.hu/seo-meetup/

Ha pedig szeretnél előadni vagy helyszínt felajánlani, akkor csak írj egy emailt.

Értékelés

Miért csak 8-ast adtam erre az évre? Az év második fele 10-es. Az év első fele egy 6-7-es volt. Nagyon sokáig ment az útkeresés, mire tisztultak a dolgok, ezért borzasztóan sok nap, hét ment el hatékonytalan „munkával”, tapogatózással. Ebből következően az egész évvel nem vagyok teljesen elégedett. Az év utolsó pár hónapjával viszont annál inkább.

Szakmai kihívás (9/10)

Mivel év közben teljesen átalakultak a szakmai célok, ezért nehéz objektíven értékelni, hogy ez most egy 7-es, 9-es vagy épp egy 5/7 év volt. Én 9-est adtam rá. Mindjárt érthető is lesz, hogy miért.

Blog olvasottsága

A thepitch.hu online marketing és SEO blog olvasottsága meghaladta a 400.000 pageviewt a 2018-as évben.

thepitch olvasók száma

A blogot pedig több mint 100 ezren olvasták. Ez nagyon durva szám, mert a SEO és az online marketing azért niche piac. Ráadásul ebben gyakorlatilag nincs fizetett hirdetés sem. Mert forgalomterelés céllal ilyet egyáltalán nem szoktam futtatni. És a socialt se erőltetem (erről majd később írok még, hogy miért). Ez azt is jelenti, hogy a fenti forgalom gyakorlatilag 3 forrásból áll össze:

  1. direct
  2. organic
  3. email

Minimálisan megjelenik a referral és a social is, de ezek abszolút elhanyagolhatóak.

Jó SEO bloghoz híven a forgalom jelentős része, közel 78%-a ugyanis keresőkből jön. Egészen pontosan a Google-ből. Ez számomra egy dolgot jelent.

A thepitch.hu elég jól van SEO-zva. 🙂

2019-ben pedig még erre is rá fogok tenni egy lapáttal. Nagyon tudatosan megterveztem, hogy milyen témákról szeretnék írni. Ezek pedig tovább erősítik majd az organikus forgalom emelkedését.

Extra ranking

Még 2016-ban az egyik legjobban sikerült és legtöbbet hivatkozott posztom az lett, amikor arról írtam, hogy miként lettem első a keresőoptimalizálás kifejezésre.

Keresőoptimalizálás: seo esettanulmány

Idén ezt sikerült még magasabb szintre emelni. Ugyanis a legtöbb „keresőoptimalizálás” keresésnél már nem csak az 1., hanem a 2. találat is én vagyok. 😀

keresőoptimalizálás 1. és 2. hely

Egy teszt keretében azt is megcsináltam, hogy a „SEO szakértő” kifejezésre az első 3 helyezett mind én legyek. Egy ideig csak a top 2 stimmelt, a 3. találat a 3-5. hely között mozgott. Nagyjából 2018. szeptember óta viszont az első 3 hely stabilan hozzám köthető tartalom.

google seo szakértő

Ezekről külön cikket még nem írtam, de ezeknek is érdekes a háttérsztorija és a technikája. Majd egyszer lehet feldolgozom egy meetup előadás során.

Google AdSense

Egy hobbi projekt keretében elkezdtem tesztelni a Google AdSense felületét, hogy mennyi pénzt lehet SEO + AdSense kombinációval keresni. A lényeg egyszerű:

Felépítesz egy oldalt, aminek csak SEO forgalma van. Majd az oda érkező látogatóknak hirdetéseket szolgálsz ki AdSense segítségével. Ennyi.

Fél éves tesztet csináltam, amit 2018. június 25-én indítottam. December 31-ig bezárólag, azaz kb 6 hónap alatt 7.612 forintot termelt az oldal. Beleszámolva, hogy mennyi idő ment bele (40+ óra), egyelőre nyilván nem érte meg. Főként úgy, hogy extrém magas RPM értékeket tudtam kihozni a dologból. A legtöbbször ezek 40-50 forint között mozognak, itt meg az impression RPM 343 HUF, a Page RPM meg 819 HUF volt.

Google AdSense bevétel

A tesztet ennek ellenére valószínűleg folytatom, és megnézem, hogy 1 éves időtávon merre halad a dolog, de extrém energiát nem rakok bele. Egy cikket vagy meetup előadást azért majd igyekszem összehozni a teszt végén a tapasztalatokból.

Néhány eredmény, amire viszont büszke vagyok

Ügyfélnév nélkül, itt az egyik kedvenc grafikonom az idei évről.

Volt egy projekt, amivel 2018. augusztus végén / szeptember elején kezdtem el foglalkozni. Pont ott, ahol a függőleges zöld vonal látható. A grafikon magárt beszél. Az organikus forgalom nagyjából a 3-szorosára nőtt 1-2 hónapon belül. És nem havi 50-ről 150-re. Hanem havi 50 ezerről 150 ezerre.

seo forgalom emelkedése

Ha éves összehasonlításban nézzük a számokat a lenti grafikonon, akkor jól látható, hogy az év ugyanazon időszakában a narancssárga a tavalyi év. A kék a 2018-as. És a zöld függőleges vonal szépen jelzi a SEO munka kezdetét és a sikeres weboldal migrációt.

sikeres domain migráció

Szóval amikor az a kérdés, hogy lehet-e jól migrálni egy weboldalt, és lehetőleg ne essen a forgalom, akkor a válaszom: lehet!

Emellett sok olyan projekten dolgoztam, amiről nem beszélhetek névvel együtt, vagy a számokat nem publikálhatom. Amiről viszont beszélhetek, és írtam is korábban, az a Bátor Tábornak végzett Pro Bono SEO munka. Erről egy külön cikket is írtam néhány hónappal ezelőtt.

Pro Bono SEO: ilyen együtt dolgozni az egyik legsikeresebb hazai alapítvánnyal

A kitűzött célt sikerült elérni. Jövőre pedig haladunk tovább és remélhetőleg még jobbak lesznek az eredmények.

Bátor Tábor marketing

Screaming Frog Pro

2018-ban elképesztően sokat használtam a Screaming Frogot. Most már olyan dolgokat tudok benne megcsinálni, amit nagyon kevesek. Ráadásul már nem csak passzív módon, hanem aktívan is. Új workflowkat és megoldásokat találok, ami Screaming Frogra épül. Sok szempontból niche tudás, de jelentősen növelte a keresőoptimalizálás „tudásomat”. Nem tudom mekkora kereslet van itthon erre a tudásra, de ha van, akkor ebből nagyon szeretnék visszaadni cikkek vagy képzés formájában.

Az Év honlapja

Tavaly az Év honlapja pályázaton Különdíjat kapott a blog Oktatás kategóriában.

A világ legjobbai

A fentiek mind szépek és jók, de a 2018-as év SEO szakmai fénypontja mégis csak az volt, hogy eljutottam a Brighton SEO-ra Angliába. A teljes élménybeszámolót itt olvashatjátok. Ha csak egy képpel kellene összefoglalnom az egészet, akkor TLDR:

rand fishkin brightonseo papp gabor

Nemcsak fotózkodtam Rand Fishkinnel, hanem tudtam vele szakmai dolgokról is beszélgetni.

De az év vége is tartogatott egy szakmai meglepetést. Tudjátok melyik lett az év Android appja (Best App of 2018)? A Drops.

év legjobb Android appja 2018-ban (best Android app)

Tudjátok ki csinálja a SEO-ját? Én.

Ez persze nem azt jelenti, hogy különösebb közöm lenne a fenti sikerhez, de jó érzés tudni, hogy jó helyre megy az időm és jó szakmai projektekkel találnak meg.

Értékelés

Az irányváltás év közben sok mindent átírt. Ezért az a fajta szakmai kihívás irány, amit kitűztem, gyakorlatilag nem tudtam megvalósítani. Mivel nem nemzetközi mobilmarketinges irányba mentem tovább, hanem újra elővettem a SEO fókuszt, így kellett egy kis idő, mire helyre- és beálltak a dolgok. De aztán szépen felpörgött minden. És most úgy tűnik megtaláltam azt, amivel a következő 5-10 évben szívesen foglalkoznék.

Magánélet (9/10)

Ezen a ponton is sok minden történt. Itt viszont nagyon kevés elem tért el a tervezettől. Ez egyben azt is jelenti, hogy kiegyensúlyozott a családi életünk. És ez jó. Nagyon jó!

Hello Noel

3 főről 4 főre bővült kis családunk. Emma után Noel is megérkezett hozzánk. Sokan mondják, hogy a 0-ról 1 gyerek a legnehezebb váltás. Mentálisan. Életvitel szempontjából. Vagy épp anyagilag. Nálunk a 0->1 simán ment. Az 1->2 viszont sokkal nehezebben. De cukik, imádjuk őket. Még akkor is, ha indokolatlanul rosszul viselkednek és mondjuk épp apa telefonját vagy laptopját teszik tönkre. 😀

Transfogarasi túra

Évek óta terveztük többen, hogy elmegyünk autóval a Transfogarasra. Rajta is volt a tavalyi listámon. Jeremy Clarkson a Top Gear egyik 2009-es adásában szimplán csak ennyit mondott róla: „A világ legjobb útja”.

Promónak ennyi elég is volt. 7-8 órás túra Budapesttől. Ha még nem jártál erre, de szeretsz autókázni, motorozni, akkor egyszer érdemes kipróbálni.

Néhány tanács:

  • csak nyáron próbálkozz
  • mert az év nagy részében zárva van a hó és lavinák miatt
  • reggel minél korábban kelj át a hágón, mert délutánra túl nagy a forgalom
  • száguldozni nem lehet, de nem is kell
  • a helyi Lidl drágább mint a magyar (így se szakadtunk meg a költségektől csak meglepő volt)
  • itt is király az Airbnb
  • egyél eredeti erdélyi kürtős kalácsot!
  • ha tudsz menj kabrióval, mint mi

NFL meccs

2004-ben voltam utoljára NFL meccsen, amikor még az USA-ban éltem. Egy Denver – Indianapolis meccsen, amikor Manning még a Coltsban játszott. 2018-ban két londoni NFL meccsre is elmentem. Megérte.

Arsenal meccs

Az egyik londoni NFL túrát egy Arsenal meccsel is összekötöttük. Ez is príma volt. Jók ezek a telt házas meccsek.

WTCR boxutca

Most már sokadjára jutottam el a hazai WTCR futamra. Idén viszont mindezt a boxutcából és garázsból nézhettem végig egy partnernek köszönhetően.

A legmókásabb mégis az volt, amikor egyik ponton a piszoárba beállt mellém Esteban Guerrieri. Aki követi a sorozatot, úgyis tudja kiről van szó. Hozzáteszem, hogy a pit stoppal én végeztem gyorsabban…

Főzés és receptek

Tervben volt 5 új recept kipróbálása is. Ennek keretében megcsináltam a Heston Blumenthal-féle tökéletes sült krumplit. A krumplit ehhez meg kell főzni, le kell hűtőben hűteni, 130 fokos olajban kisütni, majd újra lehűteni, majd 180 fokon újra kisütni. Szóval van vele munka bőven. De abszolút megéri. Nem 10-15 perc alatt készül el mint egy mirelt cucc, de kimagaslóan a legjobb krumpli, amit valaha csináltam. Egy kis kísérletezéssel, saját fűszerezéssel könnyen el lehet oda jutni, hogy életem legjobb sült krumpliját csináljam meg belőle. Otthon, bármikor!

Nem saját recept, de az év gasztronómiai fénypontja mégiscsak az volt, hogy eljutottunk egy ünneplés keretében a Michelin csillagos Borkonyhába. Nah, ha valahol tudnak főzni, akkor ott nagyon. Minden fogásnál konkrétan csak röhögni tudtam és ez mondtam: „ok, de ezt így mégis hogy?”

Míg pár évvel ezelőtt sikerült visszafejteni Széll Tamás Stand25-ben felszolgált rakott burgonyáját és 95%-ban meg is tudom közelíteni azt a szintet, a borkonyhás ételek esetében teljesen esélytelenül és tanácstalanul ültem a tányér felett. Ez pedig nagyon kellemes varázst is ad a gasztronómia ezen szintjének.

Ha pedig már ételekről van szó: a top3 kedvenc budapesti ételem között biztosan ott van a MoszkvaTéЯ Bisztró, ami a nevével ellentétben a Hold utcai piacon van. Itt pedig kérd a Klasszikus Kijevi Csirkemellet. Megéri. Ha pedig valamikor velem akarsz elmenni munkaebédre, akkor máris tudod hova menjünk!

Néhány érdekes és random pillanat a 2018-as évből

Ahogy pörgettem a képeket a telefonon, akkor találtam néhány érdekeset, amiket nem tudtam kihagyni az összesítésből.

A legjobb borozás

Csak ketten voltunk kedvenc (majdnem) sommelier barátommal, Misivel. Random pillanat volt, hogy összejött. De a legjobb tételeket itt ittam 2018-ban.

Oscar díj

Egy konferencián adtam elő Deák Kristóffal (Oscar díjas rendező, Mindenki (2017)). Sőt negyed órát még a „filmek SEO”-zásáról is beszélgettünk.

Tavaly azt is megtudtam, hogy a film egyik hangmérnöke meg gimis osztálytársam volt. Hahó Tomi!

Teraszfelújítás

Full scale „burkolatfelújítás”, ami elég prímán sikerült. Tudom, hogy óriási a munkaerő és szakember hiány, szóval ha hidegburkolni kell, akkor szóljatok. 😀

Az év legjobb meetingterme

Az egyik ügyfélnél ez a kilátás az irodából. Elég menő.

Találkozás Kozsóval

Őt igazából csak a ferihegyi reptéren láttam. Kereshettem volna 10 ezret a képpel, ha elküldöm a Blikknek. De jó fej vagyok, és inkább ide raktam fel Nektek!

Amikor a belga barátok meglátogatnak

Kaptam némi ellátmányt, amikor belga barátok látogattak meg idén nyáron.

Szalvéta napok a McDonalds-ban

Bár sehol nem hirdették, de azt hiszem épp szalvéta napok lehettek a Mekiben. Mással nehezen tudom megmagyarázni a néhány burger (5 vagy 6) mellé kapott szalvéta mennyiséget.

Köszi Soproni

A Soproni saját márkás termékével köszöntött az idei évben. Köszönöm nekik.

Hello Harold

Egy ebéd közben élőben láttam hazánk leghíresebb mém szereplőjét, Hide The Pain Harold-ot. Épp az egyik TV társaságnak mesélt arról, hogy mekkora sztár is ő valójában.

Egészség, mozgás (8/10)

Az idei év sokkal kiegyensúlyozottabb volt, mint a 2016-os vagy a 2017-es. De ez részben annak is köszönhető, hogy elengedtem pár olyan dolgot, amit egyszerűen képtelen voltam túlzott erőfeszítés nélkül tartani.

Ezért született meg az a mondás, hogy a 85 kg az új 80 kg.

Két évig küzdöttem a 80 kg elérésével, de sztenderden 82-83 kg között ragadtam 2 éven át. Ezért a „80-at el kell érni” helyett a „85 felé nem lehet menni” vette a fő szerepet. Sokkal felszabadítóbb érzés azt mondani, hogy „ok, még minden rendben van”, minthogy minden napot önsanyargatásként vagy kudarcként éljek meg.

Sport jellegű mozgás nem jutott több mint a korábbi években. A gyerekek emelgetése viszont már profi szinten megy. Egyszerre több sem akadály.

Egészség téren szinte minden probléma elkerült. Ilyen téren ez egy jó év volt.

A legjobb produktivitási hackek

Ha követed a blogot, akkor tudod, hogy nagy híve vagyok a személyes hatékonyságnak. Az évek során elég pro rendszereket fejlesztettem ki arra, hogy miként lehet produktívnak lenni. Azaz kevesebb idő alatt megcsinálni ugyanazt. Vagy ugyanannyi idő alatt többet akár.

Accountability buddy

A legtöbb produktivitási trükk és megoldás ott bukik el, hogy az önkontroll gyakran fellazul. Ha nincs valaki, aki kérdőre von, akkor könnyebb félrenézni. Kihagyni egy edzést. Beverni még egy sört. Híreket olvasni munka helyett. Vagy befigyel egy kis pubg.

Ezért jó ha van valaki, aki segít „felelősségre vonni”. A személyes kis elszámolási biztosod. Mint régen anyukád, aki megérdezte, hogy „felporszívóztál már?” vagy „Kész a lecke?”.

Nyilván nem kell elemi szintre lemenni, de ha közösen vállaljátok, hogy egymás munkáját ellenőrzitek, felügyelitek, akkor az gyakran ösztönző lehet, mert egyszerűen csak nem akarsz beégni a másik előtt.

Módszer: minden hét végén küldj egy emailt a másik embernek, hogy miket csináltál meg a héten. És mik a tervek a következő hétre. És minden héten jelöld be miket csináltál meg, és miket nem. És majd ő eldönti, hogy „ez elég volt, vagy épp keményen lusta voltál”.

A legjobb ha ez kölcsönösen megy. Te küldöd neki. Ő neked. És kölcsönössen húzzátok egymást.

5AM challenge

Ennek az egyik kiegészítő módszere a 5AM challenge. Ezt Minorics Dáviddal próbáltuk ki pár éve, még a gyerekeim születése előtt.

Módszer: reggel 5-ig mind a kettőtöknek fel kell kelni és be kell jelentkezni 5:05-ig, hogy „hahó, felkeltem, nekiállok dolgozni. ezt és ezt fogom csinálni.”

Itt annyival volt megfűszerezve a dolog, hogyha nem kelt fel valaki időben / nem jelentkezett be, akkor ő fizetett egy ebédet / vacsorát a másiknak. Amíg csináltunk, minden nap (!) mindketten felkeltünk reggel 5-kor és nekiálltunk dolgozni.

Elképesztően hatékony időszak volt. Reggel 5 és 9 között ugyanis nem jönnek emailek. Nem ír senki. Nincs céges chat. Nincs „igyunk egy kávét”. Csend van és tudsz dolgozni. Haladni. Gyakorlatilag mire beértem az irodába, addigra kész voltam az egész napi munkával.

Mire tanított meg a rendszer:

  • nem attól vagy hatékony mert 5-kor kelsz
  • hanem azért, mert „uninterrupted” munkát tudsz végezni
  • nem zavar senki és semmi, tudsz haladni
  • egy jó accountability buddy aranyat ér
  • gyerekek születése után minden nap 5AM challenge. Meg 2AM challenge. Meg mikor milyen… 😀

Website blacklist

Évek óta használok egy olyan alkalmazást, ahol blacklisten, vagyis tiltólistán vannak weboldalak. Mert azt vettem észre, hogy sok időt töltök hírek olvasával, Facebookozással, random internetezéssel. Ezért ezeket az oldalakat letiltottam. Van, amit örökre, van amit csak munkaidőben. Vagyis ilyenkor nem tudom őket megnyitni.

Erre egy kulturált megoldás a Forest Chrome plugin.

Első lépésben létrehozol egy blacklistet.

Forest website blacklist

Majd amíg nem mész fel az oldalra, addig növekedik a kis fád és erdőd. Amikor viszont felmész a tiltott oldalra, akkor megölöd az adott növényt.Forest plugin

Ha pedig minél több időre tudod mellőzni ezeket az oldalakat, akkor egy teljes erdőt tudsz létrehozni, statisztikákat nézni.

forest plugin

Én viszont ennél egy sokkal drasztikusabb appot használok. Nemes egyszerűséggel úgy hívják:

A lényeg nagyon egyszerű:

  • létrehozol egy blacklistet, ahol letiltod az oldalakat
  • amikor egy tiltott oldalra mész (pl facebookon bedőlsz egy clickbait címnek), akkor a böngésző nem is engedi megnézni az oldalt
  • és automatikusan átirányít a gofuckingwork.com-re
  • ahol az alábbi nagyon egyszerű üzenetek egyike fogad:
    • GO FUCKING WORK
    • WORK YOU FUCKING FAILURE.
    • YOU’RE NOT A KARDASHIAN. FUCKING WORK.
    • FUCKING WORK. NOW.
    • KNOCK KNOCK. WHO’S THERE? FUCK YOU. WORK
    • YOU LOSER. FUCKING WORK.

go fucking work plugin

Drasztikus, de mindig röhögnöm kell, mikor ezt látom. Mert bevillan, hogy egy sok évvel ezelőtti énem gondolt arra, hogy hatékony legyek.

Hate donate

De ezek mind eltörpülnek a legdurvább és tényleg legdrasztikusabb megoldás mellett. Erről publikusan még nem beszéltem senkinek, de most megtöröm a jeget.

Ez valamilyen formában ötvözi az összes megoldást. És azoknak is a „legrosszabb” tulajdonságait. A módszer egyszerű:

  • heti rendszerben (sprintben) dolgozol
  • ha az adott héten lusta voltál, nem volt kedved dolgozni, inkább mást csináltál volna a fontos dolgok helyett…
  • akkor adományoznod kell egy olyan szervezetnek, aminek nagyon nem értesz egyet a munkájával

Ez lehet egy politikai párt, vallási szervezet, egy versenytárs, egy erőfölénnyel visszaélő nem piaci szereplő.

Az a lényeg, hogy olyat kell választani, aminek ha csak a nevét meghallod, akkor nagyon felhúzod magad. Nah, pontosan nekik kell pénzt adományoznod, ha nem dolgozol. Önfegyelemre nevel!

Mire kell figyelni:

  • hetetne (mondjuk vasárnap) értékeld a heti munkát
  • ha nem dolgoztál rendesen, akkor első alkalommal kezdj 5 ezer forinttal
  • majd minden soron következő alkalommal duplázd az összeget, ha nem dolgozol (10-20-40-80-160 ezer forint stb)

5-10 ezer forint is fáj. De amikor eljutsz sok 10 ezer forintos nagyságrendig, akkor kétszer is meggondolod, hogy cikkeket meg kommenteket olvass a neten, vagy dolgozz inkább. A lényeg, hogy olyan összeg legyen, ami már fáj. Amit fáj másnak odaadni. Főleg olyan valakinek, akinek akkor se adnál, ha muszáj lenne.

Az elmúlt években én is adtam olyan szervezetnek, akiknek nem értek egyet a munkájával. És nem meglepő, hogy utána kétszer annyira meggondoltam hogy osztom be az időmet. Életem 2 legjobb cikke is egy ilyen fizetés utáni héten érkezett. Halogattam a dolgokat, majd hét végén evidenssé vált: ez után a hét után fizetnem kell. Következő héten meg kipörgettem a felhalmozódott feladatokat és megírtam egy zseni cikket.

A rendszer akkor működik igazán hatékonyan, hogyha van egy accountability buddy melletted, aki:

  • elbírálja, hogy normálisan dolgoztál-e
  • kezeli a pénzt, vagyis szó nélkül elutalja az összeget

Ha ugyanis magadnak csinálod, akkor könnyen „felpuhul az ember” és megtalálja a kifogásokat, hogy miért nem tudott az adott héten dolgozni. Vannak persze vis major esetek. De nem 52-szer egy adott évben. 1-2 előfordulhat, de nem állandóan.

A hatékonyság és motiváció egy belülről fakadó történet. De vannak olyan külső tényezők, amik segíthetnek felébreszteni ezt.

Ilyenek a fenti megoldások is. Lehet finomabban is kezdeni, vagy tényleg drasztikus megoldáshoz is nyúlni.

Az idei év nagy felismerései

Minden évben vannak nagy felismeréseim. Idén se volt ez másként.

Már tavaly is írtam arról, hogy a közösségi média egy nagy átverés. Egészen konkrétan ezeket a szavakat írtam le pontosan egy éve.

A közösségi média és az instant messaging nagy része átverés. Becsapjuk magunkat azzal, hogy “össze vagyunk kapcsolva a világgal”, holott csak a felszínen tudjuk és látjuk, hogy másokkal mi történik. De a valódi kérdésekről, problémákról, élményekről, kapcsolatokról közben teljesen lemaradunk.

Ezt továbbra is fenntartom, teljes mértékben. Csak míg tavaly a Facebook-ra voltam főként kiakadva, addigra ezt a szerepet átvette az Instagram. Akármennyire hatékony marketing csatornának is mondják az Instát, annyira zavar az egész jelenség, hogy nincs még profilom se. És ha rajtam múlik soha nem is lesz. Nem akarok próféta lenni, de szerintem néhány évtized múlva nem úgy fogunk visszatekinteni a Facebook-ra és a hozzá tartozó ökoszisztémára (pl Instagram, ami ugyebár a Facebooké), mint a történelem egyik legjobb dolgára. Hanem úgy hivatkozunk majd rá, hogy az előnyei ellenére olyan torz megoldást szült, amit szabályozni és korlátozni kellett.

Vannak ismerősök, akik közepesen és elég intenzíven használják az Instagramot. Szakmai kíváncsiságból néha belepörgetek milyen tartalmak vannak a feedjükben:

  • főként önpromó
  • meg reklám

Aztán persze lehet cáfolni, hogy nem így van, de ha megnézem egy „celeb” vagy ismertebb ember profilját, főleg azokét, akik a TV-ben is szerepelnek, akkor a posztok jelentős része reklám. De olyan szinten, hogy meghalok, annyira röhögök. A fogkrémtől kezdve, a sütőn, porszívón, ruhán, tetőcserépen, tusfürdőn át egészen a ketchupig meg a piros aranyig mindent „influencerek”-kel reklámoznak már a hazai cégek.

Ezt most leírom az utókornak, aztán meglátjuk igazam lesz-e:

Az Instagram a digitális társadalom bújtatott TeleShopja.

Míg a nagyszüleinknek Horst Fuchs próbálta eladni a termékeket, addig mára ezt Insta influencerek teszik.

A nagy különbség csak az, hogy míg a TeleShopról el tudtál kapcsolni, addig az Instán ezt a tartalom és natív tartalom közé rejtik. Vagy néha nem is rejtik. Ez szerintem nemcsak hosszú távon, de már közép és rövid távon is erodálja az egész platformot. Tudom és látom, hogy most ez az új menő dolog, és van olyan tartalom, ami tényleg jó, hasznos. De a nagy zajba beletolt kontroll nélküli reklám szét fogja robbantani a platformot. Ez történt sok esetben a Facebookkal is. Ma már nem tudsz úgy felmenni, hogy 10 posztból 2-3 ne reklám legyen. Részben emiatt, részben az adatbiztonsági és egyéb botrányok miatt el is kezdték sokan elhagyni a Facebookot. Konkrétan 2018 volt az az év, amikor nem nőtt az aktív Facebook használók aránya az USA-ban, hanem csökkent. A növekedési lufi még tolja az Instát is. De pár év múlva sokan lejönnek majd róla. Ahogy tették azt anno a többi hasonló felülettel.

Az pedig egy teljesen másik kérdés, hogy felügyeleti szempontból elég-e annyit tenni, hogy Instán valaki egy poszt aljára berakja, hogy #reklám és onnantól kezdve minden el is van intézve. Én fogyasztóként átverve érzem magam, amikor nem egyértelmű a jelzés, hogy valami tartalom, natív tartalom vagy egyébként reklám. Én azon az állásponton vagyok, hogy egy hashtag a bejegyzés végére egyáltalán nem elég.

Különutas vélemények

Sokan vannak, akik a status quo-val szemben aktívan fellépnek. Őket szoktam különutas véleménnyel rendelkező embereknek hívni. Nem azt jelenti, hogy igazuk van. De azt se, hogy tévednek. Ilyen különutas gondolkodó sok szempontból David Heinemeier Hansson (DHH), aki a Ruby on Rails atyja, a Basecamp alapítója és CTO-ja, New York Times Best-selling író és nem mellesleg a Le Mans 24 órás verseny győztese. Én Twitteren követem DHH-t, mert elképesztően jókat szokott írni és posztolni akár a Facebookról, az irodai kizsigerelésről, kizsákmányolásról, a hatékony munkavégzésről. Vagy épp arról miért nem ért egyet sok téren Elon Muskkal, miközben a világ nagy része isteníti őt.

Érdemes tehát olyan emberek véleményét is meghallgatni, akik teljesen másként gondolkodnak. Nem kell egyet érteni velük. De érdekes persepktívákat tudnak megvilágítani.

Pont erről szól a legújabb közös könyve is, amit Jason Frieddel közösen írtak: It Doesn’t Have to Be Crazy at Work

It Doesn't Have to Be Crazy at Work könyv

Olvassátok el. Jó könyv. És emellett Amazon Bestseller is 3 kategóriában. (Nekem karácsonyra hozta a Jézuska.)

iMessage meme csoport

Ahogy elkezdett egyre jobban zavarni a „közösségi média” sok eleme, úgy kezdtem el más irányba és irányokban terelni sok baráti és családi interakciót. Ezért is döntöttünk úgy barátokkal például, hogy csináltunk egy „meme” iMessage csoportot. Szűk kör, és dedikáltan csak válogatott mémeket küldünk ide. Amikor találunk valami elképesztően vicceset a neten, akkor azt ide posztoljuk. A nap fénypontja, amikor valaki küld valamit. Gyors, pörgős, szórakoztató. És célirányos. Nincs small talk, nincs show off a világ felé, és tényleg csak egymás szórakoztatása a lényeg.

Ha még nem vagy benne egy ilyen szűk, baráti csoportba, akkor mindenképp érdemes nyitni egyet.

Ez azért érdekes, mert sok szempontból ezek a mikro közösségek fogják sokak számára átvenni a nagy platformokat. Inkább tartod aktívan a kapcsolatot ugyanis 5-6 vagy 8-10 emberrel, mint az egész világgal. Inkább beszélgetsz pár emberrel, minthogy mások reklámjait, tökéletes életét vagy kajafotóit nézegesd. Nem mellesleg ezeket biztonságos csatornákon is lehet űzni, a Facebook, Messenger, Google termékek és társaival ellentétben.

Ez nem azt jelenti, hogy eltűnnek majd a nagy közösségi platformok, sokkal inkább azt, hogy átalakulnak. Vagy mások veszik át a helyüket. És a fókusz áttevődik a kisebb közösségek irányába.

20 éves a Google. És a Backstreet Boys is.

Érdekes és sokkoló felismerés, hogy a Google nagyjából egyidős a Backstreet Boys-zal. Ezt hagyom egy kicsit ülepedni.

Ez ott lett gyanús, hogy amikor a Google-t alapították 1998-ban, akkor a Billboard Top 100-at a Backstreet Boys vezette.

A másik, amit érdemes emésztgetni, hogy a Googlenek 20 év kellett, hogy gyakorlatilag a teljes Földet hatalma alá vegye Kínát kivéve. Már azon a szinten van a cég, hogy szabályozni kell sok szempontból. És ez meg is fog szerintem történni a következő években. Erről pont Brighton-ban beszélgettem Rand Fishkinnel és Barry Adamsszel, akik szintén hasonló véleményen voltak.

Bakancslista

Ahogy telnek az évek egyre többször kapom fel arra a fejem, hogy ezt mondom:

Uh, de jó lenne egyszer ezt kipróbálni. Remélem lesz rá valamikor időm.

Nem kell óriási dolgokra gondolni. Ilyen volt a transfogarasi túra is, ami valójában egy hétvégét igényel az 52-ből egy adott évben. És pontosan emiatt elkezdtem összeírni azokat a dolgokat egy listára, amiket egyszer szeretnék megcsinálni. Néhány példa a listáról:

  1. Trabantot vezetni
  2. kimenni a Szigetre
  3. saját sört főzni
  4. egy 1960-as vagy 1970-es évekből származó autót tulajdonolni és használni
  5. Dave Mckinney után szabadon egy autós irodát építeni, saját kézzel

Az első három könnyen kivitelezhető. Az autó egyszer össze fog még jönni, az csak „pénz kérdés” valójában. Az utolsó elem viszont igényel némi magyarázatot. Az ember életében vannak megmagyarázhatatlan dolgok. Amiket nehezet tudsz megindokolni, hogy mégis miért kell. De egyszerűen csak KELL! Nekem is van egy ilyenem. Még 5 évvel ezelőtt mentettem el magamnak egy olyan cikket, ahol egy designer és appfejlesztő egy furgont alakított át irodává. Itt a cikk róla: http://getdiscovr.com/blog/2013/12/29/redesigning-the-office

Nem hosszú, de a lényeg:

  1. vett egy furgont
  2. belül kipucolta és saját kezűleg megcsinálta irodának
  3. így bármikor bárhova el tud menni, leparkol egy szép helyen és onnan dolgozik
  4. az áramellátást egy akksi biztosítja, a net mobilnetről megy
  5. ennyi, teljesen szabadon mozog és nincs szürke irodai környezethez kötve

Ilyen a kilátás egy-egy nap az „irodából”:

szabad iroda - home office  autós iroda

Itt meg az átalakítás folyamatáról van néhány kép:

autó iroda átalakítás

auto home office

Mennyire menő, amikor azt mondod, hogy:

Annyira szép az idő most. Felmegyek a Hármashatár-hegyre, beszállok az autóba és onnan dolgozom 4-5 órát.

Ez egy olyan dolog, amit egyszer ki akarok pipálni. És azért is jó ezt leírni, mert így legalább időnként valaki úgyis rákérdez majd, hogy „hé, hogy áll az autós iroda projekt”. Majd azt mondom, hogy „á, sehogy”. Aztán még aznap este úgyis az autós hirdetéseket fogom majd bújni.

Amellett persze, hogy az ember folyamatosan írja az elemeket a bakancslistára, nem árt, ha ki is pipál belőlük időnként párat.

Idén nekem ezeket sikerült kipipálni:

  • találkozni és beszélgetni (!) Rand Fishkinnel
  • transfogarasi túra
  • szakmai könyvet írni
  • Hungaroringen egy csapat garázsából nézni végig egy versenyt

Ha nincs még saját bakancslistád, akkor kezdj el írni egyet!

Ha pedig kész a lista, akkor időről időre egy-két elemet húzz is ki róla. Felemelő érzés.

A 2019-es célok

Szakmai célok és munka

A 2018-as nagyon aktív és mozgalmas lett. És bár teljesen másként alakult mint, ahogy terveztem, mégis sok minden fért bele. Most eljutottam oda, hogy a 2019-es évet kell megtervezni. Vannak benne fix, országos 1-esek, de szerintem akad meglepetés is.

Konferencia szervezés

Páran már tudják, de a nagy közönség előtt még nem jelentettük be: két kiváló hazai szakemberrel összeállva nagy fába vágjuk a nem létező fejszénket.

Megszervezzük Magyarország legnagyobb SEO, Analitika és PPC konferenciáját. A kódnév: Digital Cube Conf.

A szervezők és tettestársak:

  • Bay Áron
  • Geiger Tamás
  • Papp Gábor

Ezzel összeáll a PPC Pro és The Pitch tengely, hogy hagyományteremtő jelleggel egy hazai szakmai konferenciát hívjunk életre.

Miben lesz más, mint a hasonló konferenciák:

  • a 3 fő témát fogja körbejárni: analitika, fizetett hirdetések, SEO
  • nem lesznek szponzor előadások
  • nem lesznek kiállítók
  • nem lesz sales előadás
  • csak szakmai előadások
  • ahol az előadók pénzt kapnak az előadásukért (!), hisz miattuk jönnek el a résztvevők
  • előadónak szabadon lehet majd jelentkezni egy szakmai előadástervezettel / témával
  • a jelentkezők közül egy szakmai csapat válogatja ki a végső előadókat
  • akik TED szintű előadói felkészítést és szakmai lektorálást is kapnak
  • 2 napos esemény lesz, első nap előadások 1 (!) teremben, tehát nem 6-7 felé szétszedve
  • második nap tematikus workshopokat tartunk

Egy olyan konferenciát csinálunk, ahol a szakmai tartalom az elsődleges.

Emellett sok egyéb ötlettel és újítással készülünk. A részletekkel kapcsolatban hamarosan jelentkezünk, de egy biztos: ebben a témában a legjobb hazai konferenciát szeretnénk összerakni 2019-ben.

SEO meetup: 5-6 alkalom

A SEO Meetupnak 2018-ban 4 alkalma volt (június és december között). Ebből következően reális vállalás, hogy 2019-ben is tartsunk 5-6 eseményt. Ezeket továbbra is a The Pitch szakmai szervezésében képzelem el, ahogy az 2018-ban is történt. Bőven van olyan téma, amit még nem dolgoztunk fel.

Itt az az egyik legnagyobb kihívás, hogy akkora termet találjunk, ami képes kiszolgálni az igényeket. Többször előfordult, hogy a várólistán több ember volt, mint ahányan elfértünk az adott helyen. Ennek egyrészt örülök, mert egy 60-70 fős termet viszonylag könnyen meg tudunk tölteni. De azt is látom, hogyha továbbra is ekkora lesz az igény ezekre az eseményekre, akkor nagyobb terme(ke)t kell találnunk, mint az eddigiek.

Témák tekintetében lesz szövegírásra fókuszáló esemény, technikai SEO, SEO és paid ads, SEO és analitika és esettanulmányok is.

Április 1.

A nagy komolykodás mellett néha kell egy kicsit lazulni is. Nem kell óriási dologra gondolni, de idén április 1-re tervezek egy-két vicces dolgot a bloggal kapcsolatban. Még nem tudom, hogy hány ötletet sikerül majd megvalósítani, de egy-kettőre azért biztos lesz idő. Akik fent vannak a hírlevélen, ők majd biztosan értesülnek róla.

Brighton 2019

Én 2019-ben is ott leszek a Brighton SEO-n. Már a jegyem is megvan az áprilisi eseményre. Te jössz?

Melyik cikket írjam meg 2019-ben?

Elképesztően sok ötlet van a fejemben azzal kapcsolatban, hogy milyen cikkeket kellene megírni. Idő viszont sokkal kevesebb. Ezért most a segítségeteket kérem.

Indítottam itt egy szavazást azzal kapcsolatban, hogy milyen cikkeken kezdtem el dolgozni korábban. Szerinted melyiket írjam meg biztosan 2019-ben? Te melyiket olvasnád legszívesebben?

  1. Melyik a legfontosabb on-page SEO faktor?
  2. Hírportálok keresőoptimalizálása? Hogyan SEO-zz egy hírportált?
  3. Hogyan használd profi módon a Google keresőt?
  4. Structured Data és JSON LD használata a jobb SEO érdekében
  5. Javascript SEO
  6. Hogyan lehet monetizálni egy blogot? (vagy digitális terméket)
  7. Minden, amit a Google Analyticsről tudni érdemes SEO téren
  8. Hogyan azonsítod a keresési szándékot? (user intent mapping)
  9. Hogyan optimalizáld az oldalbetöltési sebességet?
  10. Melyek a legjobb Ecommerce SEO tartalomtípusok? Miért?
  11. Melyik hazai banknak a legjobb a SEO-ja? Miért? Hogyan lehetne javítani rajta?
  12. Minden, amit egy domain és https migrációról tudni kell SEO szempontból
  13. Miért esett vissza az organikus forgalmam? Elemzési keretrendszer lépésről lépésre
  14. Leggyakoribb technikai SEO hibák
  15. Transfer Log elemzés
  16. Kulcsszó-robbantás™, egy kevesek által ismert profi SEO technika

Szavazás: https://www.facebook.com/ThePitchHU/posts/1390920894377923

A blogra szeretnék a 2019-es évben 15 minőségi cikket kirakni.

Online képzések

Új képzésket is tervezek 2019-ban az oldalra. A lista most itt tart:

  1. SEO alapú szövegírás („hogyan kell jó SEO szöveget írni?”)
  2. WordPress SEO („hogyan kell jól SEO-zni egy WordPress oldal esetében?”)
  3. Screaming Frog profi használata („minden, ami scraping és crawling”)
  4. Google Analytics használata („milyen kapcsolata van az Analyticsnek és SEO-nak? mit és hogyan mérj?”)

Van olyan képzés, ami téged érdekelne, de még nem találtál igazán jót és használhatót a témában? Akkor írd meg kommentben vagy emailben és utánajárok.

A képzésekből származó bevételi célt (4M forint) sikerült túlteljesíteni 2018-ban, ezért ezt 6M-ra emelem 2019-re.

Szintlépés a The Pitch keretein belül

A folyamat már 2018-ban elindult, de szerintem 2019 lesz az áttörés. Ha szeretnél Magyarország vezető online marketing és SEO blogjához, és most már ügynökségéhez (!) csatlakozni, akkor ezen az oldalon találsz álláslehetőségeket:

Ha itt nem találsz olyat, amit „pont rád írtak ki”, de tudod, hogy neked mégis itt a helyed, akkor írj egy emailt és beszéljünk.

Egészség, mozgás

  • napi átlag 7,5 óra alvás (ez idén is bejött)
  • tartósan 80-85 kg között maradni (apró módosítás tavalyhoz képest)
  • 6-8 hetente eljárni masszőrhöz (ez idén is bejött)

Magánélet

  • work-life integration
  • minőségi idő a családdal
  • költözés
  • elutazni valahova, ahol még nem jártunk
  • legalább 3 új receptet kipróbálni
  • Hello Sziget! Hello Ed Sheeran!

Trendek 2019-re

Nagyvállalati és in-house SEO

Tavaly arról írtam, hogy egyre erősödni fog a SEO és az in-house SEO szerepe.

Merthogy egyre több nagy cég ismeri fel, hogy igenis szükségük van az organikus forgalomra. Az Adwords drága. A Facebook organikus elérés nulla, tehát ott is hirdetni kell. Híroldalak és blogok pénzt kérnek. Influencerek pénzt kérnek.

Ezért a SEO az egyik olyan csatorna, ami költséghatékonyan üzemeltethető. Mert a SEO szakértőnek fizetni kell ugyan, de a Google-nek külön nem az organic trafficért.

Ez a trend 2019-ben sem fog változni. Személyes szinten azt láttam, hogy 2018-ban komoly áttörés volt ezen a téren. Ezt jól jelzi az is, hogy milyen cégekkel sikerült együtt dolgozni alig fél év leforgása alatt.

In-house SEO téren annyiban kell módosítani a tavalyi álláspontomat, hogy:

Bár a cégek felismerik az in-house SEO lényegét. De nem találnak megfelelő embert hozzá.

A SEO piacon ugyanis nagyon-nagyon komoly hiány van szakemberből. A social media piacra vagy a fizetett hirdetések (Google Ads, Facebook Ads stb.) még csak-csak lehet senior embereket találni, de SEO téren elképesztően száraz és szűk a piac. Ezért a nagyvállalati in-house SEO szerepet sokkal inkább ügynökségek és külsősök töltik be.

A Google kezd egyre pimaszabb lenni

Az Országos Marketing Konferencián (most már Marketing Summit) tartottam egy olyan előadást, ami pont ezt a témát dolgozta fel.

  • Üdv a Halálcsillagon! Avagy merre tart a Google 2019-ben?
  • A Google 2018-ban kiszedte az etikai kódexéből a „Don’t Be Evil!” mondatot. Ezt sokan sokféleképpen értelmezték. De egy biztos: fontos üzenete van ennek a lépésnek. Az elmúlt években ugyanis komoly változások léptek életbe a Google és a keresőoptimalizálás működése kapcsán.

A lényeg egyszerű: a Google sok téren elkezdte saját szája íze szerint átírni a szabályokat. Gondoljunk akár csak a Medic vagy a Birthday algoritmus frissítésekre. Vagy az összes knowledge panel és egyéb találati lista elemre, ami kattintásokat vesz el a weboldalaktól. Ezek egy része már a hazai piacot is fenyegeti, és a java még csak most jön. 2018 ebből a szempontból erősen negatív év volt a weboldal tulajdonosok számára. 2019 még rosszabb lesz.

Voice Search

Az egyik meetupon és egy szakmai konferencián előkerült ez a téma. Röviden és tömören:

  • A Google 2018-an aktiválta a Mobile-first indexinget
  • Ez az elnevezés hibás, mert valójában ez egy Entity-first indexing rendszer
  • Az viszont igaz, hogy ez egy Mobile-first crawler

Viszont itt két dolog is összekeveredik. A crawling vs indexing és a mobile vs entity.

Anélkül, hogy a mélyére ásnánk:

A Google ezzel kezdte el megalapozni azt, hogy jobban ki tudja szolgálni a szabad / élő szavas kereséseket.

Szóban ugyanis másként szoktunk keresni, mint írásban. Míg írásban beírod azt, hogy „mexikói étterem budapest”, és utána (jó esetben) kapsz 10 organikus talátot, amiből válogatni tudsz, addig szóban ez másként néz ki. Voice search esetében 1 találatot fogsz kapni.

És emiatt nem is azt fogod kérdezni Alexától vagy a Google Home-tól, hogy „mexikói étterem”, hanem valami ilyesmit (sokkal pontosabban):

Alexa! Melyik a legjobb mexikói étterem az V. kerület környékén, ami most nyitva van és lehet kártyával is fizetni?

Hisz olyan elemeket is bele kell tenned a keresésbe majd, amit korábban vizuálisan gyorsan láttál a találati listában. Így a keresésbe plusz infokat fogsz tenni.

Ezek a plusz infok azokból az entitásokból (entity) jönnek ki, amiket a Google idéntől kezdett el szisztematikusan összegyűjteni a Mobile-first indexing keretében, amiről már tudjuk, hogy a helyes elnevezése „mobile-first crawling és entity-first indexing” kellett volna legyen. És bár magyar nyelven a legtöbb ilyen voice search rendszer még nem tud, de az angol eredmények alapján az irány már elég jól látszik.

A gond itt csak az lesz a legtöbb SEO-s és cég számára, hogy ezeknél a kereséseknél nem 10, hanem 1 organikus találat lesz csak. Ha úgy érezzük most, hogy nagyon agresszív a verseny a keresőoptimalizálás piacán, akkor várd ki míg ide eljutunk. Win. Or go home.

Ettől az állapottól még messze vagyunk persze a hazai piacon. De érdemes szem előtt tartani, hogy ez is jönni fog.

Összegzés

2018 egy érdekes és jó év volt. Sok minden változott. De ezzel együtt sok minden tisztult is.

Úgyhogy jöhet 2019!


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!