Hogyan lehetsz online marketing menedzser?
Ebben a cikkben
A piacképes gyakorlati tudás és az oktatásban tanult elmélet között gyakran óriási az űr. A gyakorlat rengeteget számít, de ez még nem minden. Ahhoz, hogy valakiből igazán jó marketing menedzser legyen, ismerni kell a szakma alapvető ágait és a lehetséges fejlődési irányokat is.
Ha még a marketinges karriered elején jársz, vagy már sikerült tapasztalatot szerezned a szakma valamely ágában, jó helyen jársz. Ebben a cikkben megmutatom egy marketing menedzser feladatait, az online marketing szakma alapvető ágait, a lehetséges fejlődési irányokat és tippeket a tudásépítéshez.
A marketinget nem iskolában fogod megtanulni. A felsőoktatás kiváló eszköz arra, hogy elsajátítsd az elméleti alapokat, és el tudd dönteni, hogy milyen irányban szeretnéd továbbképezni magad. Önmagában azonban nem elég arra, hogy marketing menedzsert faragjon belőled. A piacképes gyakorlati tudás és a felsőoktatásban tanult elmélet közötti űr feltöltése már a te feladatod.
A szakma villámgyorsan változik. Megszámlálhatatlanul sok eszköz áll rendelkezésünkre, napról napra bukkannak fel új megoldások, vagy tűnnek el már elavult módszerek. Megmutatom, hogy mi kell ahhoz, hogy átlásd az online marketing területeit és ne vessz el a tengernyi újításban.
Mik egy marketing menedzser feladatai?
A marketing igen sokrétű és szerteágazó terület: annyira, hogy külön kell választanunk az online szerepeket az offline terület feladaitól.
A marketing menedzser a legtöbb cég csapatának az egyik legfontosabb tagja. Minden szakmai területhez legalább egy kicsit értenie kell, emellett pedig át kell látnia a teljes csoport működését és a munkatársak feladatait. Az ő iránymutatásával és vezetésével fejlődik a részleg és dolgoznak a marketingesek.
Nézzük, hogy általában milyen feladatokat kell ellátnia egy marketing vezetőnek:
- A legfontosabb: a hosszú távú és rövidtávú marketing stratégia kidolgozása és folyamatos fejlesztése.
- Brandépítés és -fejlesztés az arculati elemeken és a tartalmi megjelenéseken keresztül.
- Kimutatások készítése: adott piaci szegmens megismerése és a versenytársak feltárása, elemzése.
- Marketing költségvetés összeállítása.
- Cég képviselése rendezvényeken, sajtóeseményeken. (Egyes vállalatoknál ezekre a feladatokra külön dedikált munkatárs van.)
Ezek mellett nem szabad elfelejteni: a marketing menedzser vezetőként van jelen a csapatban. Tehát a szakmai tudása mellett a megfelelő kommunikació és a vezetői képességek folyamatosan fejlesztésére is időt kell fordítania.
Miben más az online marketing menedzser?
Az előzőekben felsoroltakhoz képest az online marketing menedzsernek másképpen és más területeken kell elmélyednie. A cél mindig az, hogy minél komplexebb tudásra tegyünk szert, azonban az online marketingen belül annyiféle lehetséges irány és szakterület létezik, hogy szinte lehetetlen mindent elsajátítani profihoz méltóan. Éppen ezért inkább arra érdemes törekedni, hogy néhány ágban komolyan mélyedjünk el és ott tökéletesítsük tudásunkat. Ha kell, álmunkból felkelve is tudjunk válaszolni a kollégák és az ügyfelek kérdéseire. De azért aludjunk is néha 🙂
Lássuk, hogy az online marketingen belül, milyen területekkel is foglalkozhatsz:
- Email marketing
- SEO, azaz keresőoptimalizálás
- SEM, azaz keresőmarketing
- Conversion Rate Optimization, azaz konverzióoptimalizálás
- Közösségi média marketing
- Pay per click, azaz a kattintásonként fizetett hirdetések
- Tartalommarketing
- Keresztmarketing és partnerkapcsolatok
- Analitika
Ha ezek után úgy döntesz, hogy online marketingessé szeretnéd képezni magad, akkor három irányba indulhatsz el:
1. Generalista
A generalista több, különálló területen is kiismeri magát, de egyiknek sem szakértője. Vegyes csapatokban (akár startupnál, vagy nagyvállalatoknál), ahol például fejlesztők és marketingesek dolgoznak együtt, jó összekötő kapocs tud lenni: ha mindkét szakmára rálát, képes arra, hogy megkönnyítse a különböző területek szakértői közötti munkát.
Az oktatási rendszer is erre a koncepcióra épít: eleinte sok különböző tantárgyat tanulunk, hogy meg tudjuk találni, mi az, ami igazán érdekel. Így nem kell túl hamar elkötelezni magunkat egy terület mellett. Kezdetnek ez egy jó irány, de hosszú távon már inkább ártalmas. Mélyebb szintű szakértelem nélkül az elhelyezkedés nehézkes. Előfordulhat az imposztor-szindróma is, amikor valaki a szakmában eltöltött évei elején nem ismeri fel a saját (egyébként jó) teljesítményét, és nem tudja elfogadni saját sikereit.
2. Specialista
A specialista megtalálta azt a területet amiben igazán otthon érzi magát, és abban mesteri szintre tökéletesítette ismereteit. A saját területén bármikor fordulhatsz hozzá segítségért, és biztos lehetsz benne, hogy jó választ kapsz.
Ha egy igazán jó szakemberre van szükséged, és a feladatkör egy konkrét területre korlátozódik, a specialista lesz a jó választás. Ellenben ha egy új csapattagot keresel, tudnod kell, hogy egy specialista általában nehezebben tud együtt dolgozni olyan csapattal, ahol több területen akadnak feladatok – márpedig ez nem csak KKV-knál, hanem nagyobb cégeknél is előfordul.
3. T-szintű szakértő
A T-szintű tudással rendelkező marketinges ötvözi a generalista és a specialista előnyeit: több iparágban is kiismeri magát, de egy területet mesteri szintre tökéletesített. Kisebb cégeknél egy embernek sokszor több szerepben is helyt kell állnia. A nagyvállalatoknál sem jön rosszul, ha más osztályok működését is érti az ember, amikor együtt kell dolgozni velük. Ez nem azt jelenti, hogy a “szaki” bármihez ért, amire épp szükség van. Jó példa a T-szintű tudásra egy projekt menedzser vagy egy középvezető, aki különböző területen dolgozó specialisták feladatait látja át.
Most a T-szintű online marketing területeit fogom részletezni.
Az online marketing szakmával ötvözve viszont kulcsfontosságú előnyöket ad a marketing menedzsereknek, ahogy Rand Fishkin is megfogalmazta.
- Különböző területek ötvözése = kreativitás
Ahogy Carmine Gallo írja Steve Jobs: Az Innováció Mestere című könyvében, az innovátorok legfontosabb tulajdonsága az asszociációs képesség: azaz valaki sikeresen tud összekapcsolni látszólag egymáshoz nem kötődő kérdéseket, problémákat vagy gondolatokat. A T-szintű marketinges több területen is otthon érzi magát, ami a kreativitás folyamatos forrása lehet.
- 3 dologtól leszünk igazán boldogok egy munkahelyen
Ha van (legalább egy bizonyos mértékű) döntési szabadságunk, van célja az elvégzett munkának, és a saját területünkön szakértők lehetünk. Ha valaki folyton váltogat a feladatok között, egyikben sem mélyül el kellőképpen, akkor nem tud egy terület szakértőjévé válni. Így kevésbé élvezhetővé válhat a munka.
- Csapatmunka
A széleskörű ismeretek miatt jobban tudjuk tisztelni mások munkáját, mert tisztábban lehet látni, mekkora tudás áll mögötte. Ha pedig a csapat egy szakértője valami miatt épp nem elérhető, a T-szintű marketinges a megoldás: nem kell a szakértő teljes tudásával rendelkeznie, ugyanakkor nem fog egy ember hiánya miatt leállni a cég.
Miből áll egy T-szintű szakértő tudása?
Az online marketing 9 alkategóriáját fogom bemutatni, melyeket online marketing menedzserként – ha csak érintőlegesen is – ismerned kell. Ezek az alkategóriák nem csak az online marketingen belül létezhetnek, de mindegyik részese ennek a nagy csoportnak.
Email marketing
Mi a közös egy sikeres Kickstarter kampányban, egy százezres látogatószámon felüli blogban, és egy jelentős bevételt hozó SaaS webalkalmazásban?
Mindhárom esetben kulcsfontosságú a sikerhez az email lista.
Ha most kezdenél bele saját vállakozás építésébe, vagy szolgáltatás-alapú üzleti modellről váltanál termék-alapúra, az email lista lesz a joker, amitől a legnagyobb segítségre számíthatsz.
Sok cikk szól arról, hogyan kommunikálhatsz jobban a vevőiddel, vagy hogyan írj jobb tartalmat: ez mind szép és jó, de valahogy el is kell tudnod érni azokat az embereket.
Ebben segít az email lista: közvetlenül el tudod érni a közönséged és a vásárlóid.
Időről időre felbukkannak olyan írások, amiben temetik az emailt, mint marketing-csatornát. Még mindig ez az egyik leghatékonyabb online marketing módszer és nem úgy néz ki, hogy a közeljövőben eltűnne.
Persze az is sokat számít, hogy milyen módon műveled az email-gyűjtés mesterségét. Itthon számos jogszabály korlátozza a módszert, amire most nem térek ki a cikkben, de mindenképp olvass utána, mielőtt belevágsz.
Ha most kezdenél bele email lista építésébe, vagy tippeket keresel a listanövekedés gyorsításához, ezeket a cikkeket érdemes elolvasni:
- A Step-By-Step System to Build an Email List from Scratch
- How to Get Your First 100 Email Subscribers
SEO, azaz keresőoptimalizálás
Egy olyan világban, ahol az összes internetezés több, mint 90%-a a kereséssel kezdődik, egy első oldalon való megjelenés a Google találati listájában döntő lehet a siker, vagy épp a csőd között.
Épp ezért a keresőoptimalizálás piacán óriási a verseny, de ha a megfelelő módszerrel látsz neki, a multik milliós nagyságrendű keresőhirdetésekre fordított keretével is fel tudod venni a versenyt.
Ráadásul a jó keresőoptimalizálás passzívan is eredményt hoz: nem csak a tisztán ráfordított idő, vagy a büdzsé szabja meg az elérést, hanem munkaidőn kívül is nekünk dolgoznak a keresőben előkelő helyen szereplő találataink.
De tulajdonképpen mit is optimalizálunk? A szöveges tartalmat? A dizájnt? Vagy a linkeket?
Egy kicsit mindent, és még többet.
Az alapok elsajátítására tervezte Papp Gábor a The Pitch Education két SEO képzését:
Ha csak az alapokkal ismerkednél meg először, akkor van egy 5 napos ingyenes keresőoptimalizálás tanfolyam.
Ha pedig el akarsz mélyülni a részletekben, akkor válaszd a 30 napos, fizetős Content Marketing & SEO Képzés-t.
SEM, azaz keresőmarketing
A keresőmarketing a keresőoptimalizálás fizetős testvére.
Míg a jó SEO hónapok alatt hoz eredményt, a keresőmarketinggel azonnal bevásárolhatod magad az első találatok közé. Ez kockázatosabb, mint amilyennek elsőre gondolnád: pillanatok alatt elkölthető a havi marketing büdzsé, miközben csak rajtad múlik, hogy mennyire térül meg (vagy megtérül-e egyáltalán).
Ha sikerül elérned azt a határt, ahol már nagyobb nyereséget hoz a cégnek egy ügyfél az üzleti kapcsolat teljes tartama alatt, mint amennyibe az ügyfél vagy vásárló megszerzése került (ráadásul ezt a megfelelő módon számolod ki), a keresőmarketing kiváló eszköz tud lenni a vevőszerzésre.
Maga a Google sok energiát fektet az Adwords népszerűsítésébe. Készültek sikersztorik az Egyesült Államokból, de magyar cégekről is született esettanulmány.
Conversion Rate Optimization, azaz konverzióoptimalizálás
Nem elég, ha megszerzed a forgalmat: meg is kell tudni tartani azt.
A konverzióoptimalizálás az a folyamat, aminek során megérted, hogy a célcsoport miért nem végez el egy bizonyos cselekvést (azaz miért nem konvertál), majd olyan felhasználói élményt alakítasz ki, ami több konverziót eredményez.
Ez lehet például a weboldaladon landoló érdeklődők hírlevélre feliratkoztatása, vagy a webáruházaddal szemező látogatók vásárlóba fordítása.
A konverziós arány több oldalról is befolyásolható. Ezek három nagy csoportba oszthatók:
- Célcsoport
Nem mindegy, ki böngészi a weboldalad: van, aki éppen vásárolni készül, és van, aki csupán információt keres. Meg tudod különböztetni őket?
- Tartalom
A különböző érdeklődési körökhöz különböző tartalom tartozik. Mi a weboldalad üzenete?
- Dizájn
A jó dizájn nem hatásvadász, csillogó effektekkel tömött, hanem a konverziós célt segíti elő. Sok múlhat egy gomb színválasztásán, vagy éppen a szöveg elhelyezkedésén is. (Nem kell dizájnerré vagy UX szakértővé válnod, de annyira értened kell hozzá, hogy lásd, hol kapcsolódik össze a dizájn a marketinggel.)
Mindent összevetve azon kell dolgoznod, hogy a felhasználói élmény összhangban legyen az általad kitűzött konverziós céllal.
Közösségi média marketing
A közösségi média felhasználóinak száma elképesztő ütemben növekszik. Másodpercenként átlagosan 12 új felhasználó regisztrál valamilyen közösségi média platformra, azaz a közösségi médiát használók száma naponta több, mint egymillióval nő.
Csak a Facebook több havi szinten aktív felhasználóval rendelkezik, mint ahányan Kínában, a világ legnépesebb országában élnek. Viszont a közösségi média nem csupán a Facebookból áll. A külföldi sikertörténetek után az Instagram itthon is bontogatja szárnyait, és a Youtube sem elhanyagolható.
Ha még nem foglalkoztál közösségi média marketinggel, érdemes minél előbb behozni a lemaradást. A tartalom mindig az adott környezetbe illeszkedik (content follows context) és online marketingesként jól fog jönni, ha tudod, hogy az üzeneted melyik csatornán tudod eljuttatni a közönségedhez.
Pay per click, azaz kattintásonként fizetett hirdetések
A keresőmarketinges platformok mellett máshol is van lehetőség PPC típusú hirdetéseket használni. Sok közösségi média oldalon, például a Facebookon és a LinkedInen is fel lehet adni kattintásokon fizetett hirdetéseket. Már az Instagramon is hirdethetsz így, és 2015 nyara óta a Twitter Ads hivatalosan is megnyitotta kapuit Magyarországon.
A típus előnye, hogy a PPC hirdetések általában beépülnek az őket körülvevő tartalomba (mint például Facebookon a szponzorált posztok, ahol csak egy apró „sponsored” szócska jelzi a hirdetés valódi mivoltát, egyébként ugyanúgy néz ki, mint bármely más bejegyzés).
Ezt végtelen pénzzel lehet „spray and pray” (“szórd meg és imádkozz”) módon alkalmazni, amiért sok ember már ódzkodik tőle. A másik lehetőség a hipertargetált, azaz pull módszerrel űzni. A Facebook példájánál maradva ez utóbbi annyira pontosan célozható, hogy ha a budapesti 28 év alatti KKV-sokhoz szeretnél eljuttatni egy nekik kidolgozott ajánlatot, a platform megadja rá a lehetőséget.
Az igazi aranybánya pedig a remarketing, amit megfelelően beállítva csak azok fogják látni a hirdetésed, akik már jártak a weboldaladon vagy használták az alkalmazásod – azaz pont a célközönséged érheted el.
Tartalommarketing
A hirdetésnek látszó hirdetések öregszenek.
Az emberek egyre gyakrabban találkoznak bannerekkel és más online hirdetésekkel, ezért egyre inkább hajlamosak figyelmen kívül hagyni azokat. Míg a világ első bannere 44%-os átkattintási arányt ért el, a mai átlag már mindössze 0,1%.
Az okos marketinges tudja, hogy lennie kell egy jobb megoldásnak.
A Content Marketing Institute definíciója szerint a tartalommarketing:
Hosszú távú stratégia, ami releváns, rendszeresen szolgáltatott tartalom segítségével szoros kapcsolatot épít ki a célközönséggel.
B2B környezetben élen jár a stratégia: a marketingesek több tartalmat gyártanak, mint valaha.
Ezek általában az alábbi 7 kategória egyikébe tartoznak:
- Blogbejegyzések,
- Ebookok és esettanulmányok,
- Közösségi média aktivitás,
- Hírlevelek,
- Infografika,
- Videók (promóciós videók, webináriumok, élő közvetítések),
- Podcast, a 21. század rádiója.
Követendő példa itthon az Adatlabor, ahol Mester Tomi adatvezérelt írásaival vezeti át az érdeklődőket a cége tréningjeire.
Ajánlott olvasnivaló:
- Content Marketing Strategy: A Comprehensive Guide for Modern Marketers
- The Beginner’s Guide To Content Marketing
Keresztmarketing és partnerkapcsolatok
A keresztmarketing, vagy eredeti nevén affiliate marketing itthon kisebb arányban lelhető fel, de a megfelelő kezekben erős marketingeszköz.
Ez nem más, mint egy másik cég termékének értékesítése a saját csatornáidon, részesedésért cserébe. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy ehhez alaposan ismerned kell amit ajánlasz. Hiszen ha valami félresikerül, a vevőid emlékezni fognak rá, kitől érkezett az információ. Viszont, ha a megfelelő termék a megfelelő módon van tálalva, akkor az érdeklődő releváns ajánlatot kap, a partnercég vevőt szerez, neked pedig nem kell időt és energiát szánnod saját termék fenntartására.
Ebbe a kategóriába sorolom a partnerkapcsolatokat is, ahol szintén három fél jár jól:
- a célközönség értéket kap,
- a partnercég üzletileg értékes előnyhöz jut hozzá, és
- a te céged is jól jár.
Jó példa erre a Quora szakmai közösségi tudásbázis Forbes-szal kötött egyezsége: a Quora oldalán megjelent bizonyos írásokat lehozták a Forbes.com-on, hivatkozva az eredeti oldalra.
Így a Forbes idő- és munkaerőráfordítás nélkül kapott új tartalmat, a Quora új emberekhez tudott eljutni, az olvasók pedig új olvasnivalót kaptak. Win, win, win.
Olvasnivaló:
Analitika
„A hirdetésre költött pénzem fele kidobott pénz; a gond az, hogy nem tudom, melyik fele.”
John Wanamaker mondását már számtalanszor hallhattuk, viszont az online marketing véget tud vetni a találgatásoknak és a megfelelően használt analitikai eszközökkel pontosan meg tudjuk határozni, mennyibe kerül megszereznünk egy vevőt (és mennyire térül meg a megszerzése és megtartása).
Az online marketing már most is adatvezérelt, ez a trend pedig a jövőben csak erősödni fog. Egy jó analitika alaptudással meg tudsz válaszolni olyan kérdéseket, mint például hány vevővel tudnál többet szerezni 10% marketingbüdzsé-növeléssel, vagy éppen mennyivel kevesebb embert érnél el 10%-kal kisebb keret mellett.
Hogyan kezdd el
Ha most kezdesz ismerkedni az online marketing világával, vagy a fenti területek némelyikén már kiismered magad, szánj időt a többi megismerésére is, ezzel lefektetve az alapokat. Érdemes legalább egy hónapot aktívan eltölteni egy-egy területen, azaz egy hónapon keresztül minden nap foglalkozni vele. A rendszeresség különösen fontos: heti egy óra tanulásnál pont csak elfelejteni lehet a frissen megszerzett ismereteket, miközben a napi gyakorlásnál érezhető lesz a változás egy hónap alatt, és a rutin is berögzül.
A T-szint megszerzése
Ha végigértél az alapokon, itt az idő, hogy T-szintű marketing menedzserré képezd magad: válassz egy, maximum két területet, aminek igazi szakértőjévé szeretnél válni. Ezt két módon lehet megtenni:
- A saját preferenciáid és beállítottságod
Az alapok megismerése után már érezni fogod, mi áll hozzád a legközelebb, és miben haladtál a legkönnyebben. Ha inkább a számok vonzanak, az analitika és a PPC jó irány lehet. Ha a dizájn vagy a tartalomgyártás ment a legkönnyebben, a tartalommarketing jó választás. Ha kíváncsi vagy, melyik marketingcsatornát milyen helyzetben érdemes választanod, ezt a cikket érdemes elolvasnod.
- Egy fejlődő terület kiszemelése
Ha megvan rá a motivációd, érdemes két területet választani: egy olyat, ami még évekig biztosan maradni fog (például SEO, PPC) és egy olyat, ami éppen most van feltörekvőben (mint például a tech marketing).
Így amíg az iparág felnő, a szakértőire nagy igény lesz, de alacsony kínálat mellett – ami neked előny, ha a terület szakértőjévé tanultad ki magad. 5-6 évvel ezelőtt ilyen volt például a Facebook marketing.
Tippek a következő lépésekhez
- Nyiss egy marketingalbumot…
… és kezdd el gyűjteni a jó példákat. Kaptál egy kreatív hírlevelet? Láttál egy jó infografikát? Mentsd le a marketingalbumodba: később meg fogod köszönni magadnak, amikor inspirációt keresel a következő projektedhez. Régebben Evernote-ot használtam erre a célra, most Dropboxban építem az albumom: linkek, képernyőfotók, ebookok, és minden más, ami ötletes és emlékezetes.
- Kísérletezz!
Az elmélet hasznos tud lenni, de a gyakorlatot nem helyettesíti. Ha tanultál valaha gitározni, akkor tudod, hogy a sok órányi Youtube-videó nem tudja helyettesíteni az érzést, amikor lefogod a megfelelő húrokat az ujjaiddal: eleinte kissé hamisan, majd egyre pontosabban hangzik az az akkord. Az online marketing pontosan ilyen. A elméleti tanulással tudni fogod, mit kell tenned, de akkor fog igazán menni, amikor már elégszer elpróbáltad.
- Tartsd naprakészen a tudásod!
A szakértő könnyebben hibázik, ha csak a tavalyi év újításaiban szakértő.
Az online marketing gyorsan változó világában ez különösen igaz. Néhány szakértő, akit érdemes követni, ha naprakész szeretnél maradni:
Konklúzió
A marketingben rengeteg lehetőség van. A legtöbb online területen pedig minimális költségvetéssel is el tudsz indulni, az pedig már a terméken és az adott iparágon múlik, hogy hosszabb távon melyikre érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni. Érdemes elolvasni ezt a cikket a megfelelő online marketing csatorna kiválasztásáról.
Összegzésként ezeknek a lépéseknek szentelj időt, ha online marketing menedzser szeretnél lenni:
-
- Tanulmányozd át az online marketing összes területét.
- Válassz ki egy vagy két területet, amelyben teljes mértékig elmerülsz.
- Olvass: folyamatosan kövesd az online marketing változásait.
- Tanulj és képezd magad: a szakmai tudás mellett fordíts időt a vezetői képességek fejlesztésére is, hogy a későbbiekben ne okozzon gondot egy csapat irányítása.
Remélem, ez az útmutató segített áttekinteni az online marketing szakma alapvető ágait és a lehetséges fejlődési irányokat.
Dolgoztál már T-szintű online marketingessel, vagy éppen ilyen irányba készülsz? Mondd el a véleményed kommentben.
Külön köszönet azoknak, akik segítettek és inspiráltak a cikk megírásában:
Bay Áron, Papp Gábor, Minorics Dávid , Sepsey Barna
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!