Blog Blogírás: hasznos tippek kezdőknek és haladóknak 2024-ben
blogírás kezdőknek
Írta:

Blogírás: hasznos tippek kezdőknek és haladóknak 2024-ben

Blogolni könnyű. Blogolni nehéz. Az írott szöveg halott. A blogolás felesleges. A minőségi tartalom mindent visz. Blog nélkül ma már egy üzlet sem lehet sikeres. Szinte csak úgy repkednek a mondatok az ember feje körül, amikor az egyik legrégebbi online szakma szóba kerül. Hiszen a belépési küszöb alacsony, látogatókat, sőt mi több vevőket szerezni már komoly feladat. A sikeres blogkészítés receptje azonban mindenki számára elérhető. Csak tudni kell felhasználni a nyersanyagokat. Blogírás A-tól Z-ig, kezdőknek és haladóknak.

A blog jelentése

A blog olyan weboldal, amit rendszeresen frissülő bejegyzésekkel töltenek fel. A legtöbb blog az interneten nyilvánosan működik, így azonnal elérhető. Az eredeti „weblog” kifejezés a „web” és a „log” (napló) szavak összetételéből származik, ez végül rövidült és vált az általánosan elfogadott „blog” alakká.

A blogolás története

Valószínűleg mindenkinek van vagy volt már olyan ismerőse, aki blogolni kezdett. Az is lehet, hogy te magad próbálkoztál már cikkek írásával. A blogolás története nagyjából egyidős az internet megjelenésével. Eleinte a legtöbb blog hobbikról, élményekről szólt. Aztán megjelentek a szakmai posztok, amikor egy gyártóval (pl. Apple) vagy termékkel (pl. iPhone) foglalkozott direktben az adott blogoldal. Így szép lassan a blogolás komoly üzleti tényezővé vált, manapság pedig szinte elengedhetetlen, hiszen már a szomszédnak is saját weboldala van. Aki érdekes és hiteles tartalmat gyárt, rosszul nem járhat.

A blogmotorok megjelenése

Azóta, hogy megjelentek a blogok, számos szoftvercsomag lépett piacra, amelyek megkönnyítik az oldalak létrehozását. Az ingyenes blogok kifejezetten népszerűek, de fizetős rendszereket is lehet használni. A szerveroldali szoftvereszközök, mint például a népszerű WordPress CMS szélesebb körű konfigurálhatóságot és több lehetőséget kínál. Magáért a használatért pedig nem kell fizetni. 2003-ban jelent meg, mára a vezető nyílt forráskódú tartalommenedzselő rendszer. Megtanulni nem olyan nehéz, kezelni és használni kifejezetten egyszerű.

Egy WordPress blog készítése kiváló döntés.

A blogírás célja

Mielőtt belevágsz a blogolásba, nem elhanyagolható tényező, hogy miért csinálod. Egyesek csak szeretnék kiírni magukból, ami bennük van, megosztani az élményeiket másokkal. Kicsit többet és kreatívabbat adni, minthogy a közösségi médiában osszák meg a napi sztorijukat. Létezik azonban egy másik vonal: ez pedig a komoly üzleti szándék. Az online márkaépítés egyik legelső lépése a saját szakmai blog készítése.

Blogírás kisokos kezdőknek

Van egy jó hírünk: blogot készíteni alapvetően könnyű. Olyan, mint a sakk. Egyszerűen megtanulható lépésekből áll. Ebből következik a rossz hír is: jól csinálni nehéz. Ha pedig szakmai blogot vezetsz, az online világ a sakktábla, ahol a versenytársak lépéseire is figyelned kell. Kivéve persze akkor, ha csak az esti vacsorád receptjét szeretnéd megosztani a nagyérdeművel, vagy a politikai nézeteidet hangoztatni.

A blogkészítés technikái

Ha elhatároztad magad, el kell döntened, mennyi időt és energiát teszel bele a projektbe. A következő lépéseken kell átrágni magad:

Tervezés

Első lépésként fontos átgondolni a blog célját és célközönségét. Határozd meg, milyen típusú tartalmat szeretnél megosztani, és gondold át, hogyan nézzen ki és működjön a blogod, en bloc.

Platform kiválasztása

Melyik blog szolgáltatót válasszam? Teszik fel sokan a kérdést.

A legnépszerűbb blogplatform a WordPress(.org), ami könnyen használható és rugalmas testreszabási lehetőségeket kínál. De választhatsz más platformokat is, mint például a Blogger, Tumblr, Medium, Squarespace, Wix vagy a WordPress.com attól függően, hogy milyen funkciókra és felhasználói élményre vágysz. Ha ránk hallgatsz, a WordPress.org-nál maradsz, ingyenes blog készítésre is kiváló.

Domain és tárhely regisztráció

Regisztrálj egy egyedi domain nevet, ami a blogod webcímévé válik. Válassz olyat, ami tükrözi a blog témáját vagy a saját brandedet.

Gyakran felmerül a kérdés, hogyha már van egy webáruházad, akkor hogyan érdemes belevágni a blogolásba. Sokan egy teljesen új domain nevet vásárolnak, és a webáruházról egy gombbal átvezetik a felhaszálót a blogra, mint például itt is látható:

Új blog indítása oldalon belül vagy kívül?

Ha az üzleti megfontolások, érdekek miatt nem indokolt a külön, teljesen új domainnév használata, akkor mi semmi esetre sem javasoljuk, hogy új domain építésébe kezdj. Miért?

Mert, ha a Google segítségével szeretnél forgalmat terelni a blogodra (nem fizetett hirdetésként), akkor két weboldalt kell keresőoptimalizálnod, ami pontosan dupla befektetés. Mind időben, mind költségben. Meglévő weboldal esetén célszerű használnod a meglévő webshop blogmotorját (ha rendelkezik vele). Amennyiben nincs erre lehetőség, akkor a domain almappájába (azaz subfolder) telepíts egy WordPress-t.

Érdemes a subfoldert választani a subdomain helyett. Tehát:

  • https://peldawebshop.hu/blog/ előnyösebb, mint a
  • https://blog.peldawebshop.hu

Ha pedig nincs még weboldalad, akkor keress egy megbízható tárhelyszolgáltatót, ahol beregisztrálhatod a domain nevet, tárolhatod a blogod fájljait és adatbázisát.

Tipp: a domain.hu főoldalán könnyedén ellenőrizheted, hogy az adott domain név foglalt-e már.

Domain név ellenőrzése a domain.hu-n.

Telepítés és beállítás

Telepítsd a választott blogplatformot a tárhelyedre, és kövesd az alapbeállításokat. Állítsd be a blog nevét, címét, adminisztrátori felhasználónevét és jelszavát. Az alapbeállításokat később testre szabhatod a saját igényeid szerint.

Téma/sablon kiválasztása

Válassz egy témát vagy sablont, ami megfelel a blogod stílusának és céljainak. A sablonok különböző kinézettel, elrendezéssel és funkciókkal rendelkeznek, így válassz olyat, ami neked a leginkább tetszik és megfelel a tartalmi igényeidnek. A WordPress sok ezer témát kínál, de a top sablonok közül is bátran lehet több 10 közül is választani, amik mind megfelelnek a modern sztenderdeknek.

Blog témák a WordPress.org tárában.

Tartalom készítése és publikálása

Készíts izgalmas és releváns tartalmakat a választott témakörödben. Legyenek informatívak, érdekesek és könnyen olvashatóak. Alkalmazz különböző formázási lehetőségeket, mint például bekezdések, címsorok, képek, videók és linkek. Publikáld a bejegyzéseidet rendszeresen, hogy fenntartsd az olvasók érdeklődését.

Közösségépítés és promóció

Aktív közösséget építhetsz fel a blogod körül a közösségi média platformokon is. Oszd meg a friss bejegyzéseidet, válaszolj az olvasók kommentjeire, és lépj kapcsolatba más bloggerekkel és az érdeklődőiddel. Továbbá, promótálhatod a blogodat online fórumokban, hírlevélben vagy más releváns webhelyeken. Minél több láthatóságot és követőt szerzel, annál nagyobb hatással lesz az a blogod sikerére és növekedésére.

Analitika és fejlesztés

Kövesd nyomon a blogod teljesítményét és eredményeit analitikai eszközök segítségével. Elemezd az oldalletöltéseket, a látogatók forrásait, az olvasottsági időt és az elérési utakat. Ez segít megérteni, hogy melyik tartalom működik jól, és mely területeken lehet tovább fejlődni. Alkalmazd ezeket az információkat a blogod továbbfejlesztésére és a tartalomstratégiád finomítására.

Folyamatos tartalom és kapcsolattartás

A blogolás hosszú távú elkötelezettséget igényel. Folyamatosan frissítsd és bővítsd a tartalmaidat, és tartsd a blogodat naprakészen. Legyél elérhető az olvasóid számára, válaszolj a kommentekre és építs kapcsolatot a közösségeddel. Minél inkább közel állsz az olvasóidhoz, annál hűségesebb és elkötelezettebb tábort vagy potenciális ügyfélbázist építhetsz.

Egyszerűen csak vágj bele

Ez elsőre soknak és ijesztőnek tűnhet, de a gyakorlatban mindez gyorsan és egyszerűen működik. Mi kezdő bloggereknek mindenképpen a WordPress használatát javasoljuk. Ha többre vágysz, mint a blog.hu és társai, de még nem is váltanád meg a világot két nap alatt, csak elindulnál az úton, a következő a javaslatunk: állíts be egy alap WordPress-t.

Alap WordPress setup

Ha elköteleződtél a WordPress mellett, a következő lépések várnak rád:

Telepítsd a WordPress-t

Töltsd le a legfrissebb WordPress verziót a hivatalos weboldalról (https://wordpress.org) vagy használj egy automatikus telepítőt, amit a tárhelyszolgáltatód biztosít. Kövesd a telepítési utasításokat, hogy feltöltsd a fájlokat a tárhelyedre.

Hozz létre egy adatbázist

Állíts be egy adatbázist a WordPress webhelyed számára. A legtöbb tárhelyszolgáltató biztosít adatbázis-kezelő eszközt, ahol létrehozhatsz új adatbázist. Jegyezd fel az adatbázis nevét, felhasználónevét és jelszavát, mert szükséged lesz rájuk a beállítási folyamat során.

Konfiguráld a wp-config.php-t

Keresd meg a WordPress telepítésedben található „wp-config.php” fájlt, és nyisd meg egy szövegszerkesztőben. Add meg a korábban létrehozott adatbázis részleteit, beleértve az adatbázis nevét, felhasználónevét és jelszavát. Mentsd el a fájlt a szükséges változtatások után.

Indítsd el a telepítést

Nyiss egy webböngészőt, menj a WordPress webhelyed URL-jére. Válassz egy nyelvet, majd meg kell adnod néhány alapvető információt, mint például az oldal címét, felhasználónevet, jelszót és e-mail címet. Töltsd ki a kötelező mezőket, majd kattints az „Install WordPress” gombra.

cPanel

Ha olyan tárhelyszolgáltatót választasz, ahol biztosítanak úgynevezett cPanel felületet, akkor még ennyit sem kell tenned. Belépés után csak egyszerűen a WordPress telepítése opciót kell választanod a Softaculous alkalmazások közül.

WordPress blogmotor telepítése a cPanelen keresztül.

Testreszabás

Amikor a telepítés befejeződött, jelentkezz be a WordPress adminisztrációs felületre a telepítés során megadott felhasználónévvel és jelszóval. A felületről választhatsz egy témát, testre szabhatsz megjelenést és hozzáadhatsz bővítményeket a blog funkcióinak bővítéséhez.

Hozz létre és publikálj tartalmat

Kezdd el létrehozni a blogodhoz a bejegyzéseket és oldalakat. Írj lekötő és informatív tartalmat a választott témával kapcsolatban. Használd a Gutenberg szerkesztőt a szöveg formázásához, képek hozzáadásához, videók beágyazásához és stílus alkalmazásához. Amikor készen vagy, kattints a „Publish/Közzététel” gombra, hogy a tartalom élővé váljon.

Egyéb funkciók

Ne feledd, ez csak egy alapvető telepítési útmutató, és a WordPress-ben még számos funkció és testreszabási lehetőség áll rendelkezésedre. Fedezd fel a vezérlőpultot, kísérletezz különböző témákkal és bővítményekkel, és tedd a blogodat egyedivé.

Tartalomgyártás: a minőségi content ismérvei

Gondolj csak bele, mennyi weboldal létezik manapság, hányan blogolnak. Ha ki akarsz tűnni a tömegből, akkor egyedinek és hitelesnek kell lenned. Ha például hajókról írsz, te legyél a legjobb témában. Ne csak arról írj, hogy miért érdemes hajós jogosítványt csinálni. Hanem írhatsz arról, hogy mire kell figyelni egy hajó felújítása vagy karbantartása során, milyen szélirányok vannak, melyek a kötelező felszerelések vagy épp hogyan kell a vitorlást téliesíteni. A Lazy Jack vitorlás iskola blogján több ilyen témájú cikk is található, amelyek segítenek körbejárni az összes olyan témát, amivel egy vitorlás vagy hajós találkozhat a mindennapok során.

Így néz ki egy blog létrehozása üzleti alapokon.

A cél itt kettős:

  1. Egyrészt szeretnél minél előrébb kerülni a Google találati listáján az egyes cikkekkel.
  2. Másrészt pedig, ha minél jobban körbejársz egy témakört, akkor úgy erősödik a weboldalad tematikus relevanciája, ezt hívják topical authoritynek. Minél erősebb ez a relevancia, annál nagyobb esélyed van, hogy az újonnan készült tartalmaid is előkelő helyre kerülnek az organikus listában.

A jó blogger ismérvei

A jó blogger alapvető ismérve az íráskészség és az írás szeretete. Persze nem kell Hemingwaynek sem lenni. De azért sokat tanulhatsz tőle is, például a Hemingway Editor használatával. Egyszerű, rövid, tömör, lényegre törő mondatokat fogsz írni a célközönségednek. Természetesen használhatod a mesterséges intelligenciát és a ChatGPT-t is, de ha egy az egyben vele fogod megíratni a cikkeket, akkor nem biztos, hogy te leszel az olvasóközönség kedvence.

A jó blog titkai

Attól, hogy valaki jó blogger, még nem biztos, hogy minőségi blogot is vezet. Előfordulhat az is, hogy valaki csak szimplán szakmai, üzleti okokból szeretne ilyen oldalt, de egyébként sem ideje, sem energiája és kedve az íráshoz. Ezt is meg lehet érteni. Ilyenkor érdemes elgondolkodni rajta, hogy belső vagy külső szövegíró segítse a munkát. Az oldalra így rendszeresen minőségi tartalom fog felkerülni.

Kiszerveznéd a szövegírást?

Bízd meg a The Pitch SEO ügynökséget!

Egy SEO projekt során a kiinduló állapot elemzését követően egy hatékony SEO stratégiát határozunk meg, majd folyamatos tartalomgyártással, valamint online PR és linképítéssel segítjük ügyfeleinket üzleti céljaik elérésében.

Tovább

Blogok típusai

Kanyarodjunk vissza a blogok típusaihoz. Hiszen mint írtuk, nem mindegy, hogy hobbiból írsz, vagy a célközönséged szeretnéd az oldalra csábítani. Ha utóbbi, akkor bizony technikai oldalról sem szabad félvállról venned a témát. Valamint az sem mindegy, hogy más vállalkozásoknak (B2B – Business to Business), vagy fogyasztóknak, vásárlóknak (B2C – Business to Consumer) szeretnéd eladni a terméked, szolgáltatásod.

Személyes blog írása

Ha személyes blogot készítesz, utazásaidról és egyéb kalandjaidról írsz, csak egy tanácsunk van: élvezd! Aztán ki tudja, egy nap talán átfordul az egész, és már azon kapod magad, hogy te vagy az utazós bloggerek influenszere, vagy épp az éttermek hívnak meg magukhoz, hogy írd le a véleményed róluk.

Szakmai blogoldal készítése üzleti céllal

Legyen fodrászatod, építőipari vállalkozásod vagy informatikai céged, a rendszeresen frissülő blogoldal megalapozza a szakmai hitelességed. Írj a szakmád legfontosabb témáiról, a terméked vagy szolgáltatásod előnyeiről. Ha tudod, mit keresnek az iparágadban a vevők és ügyfelek, az már félsiker. Ha pedig nem tudod mire keresnek, akkor a “SEO szövegírás” fejezetben hamarosan megmutatjuk, hogyan indulj el.

Ingyenes Mini keresőoptimalizálás tanfolyam

Iratkozz fel az email anyagokra!

Az 5 napos mini SEO tanfolyam célja, hogy bemutassa a keresőoptimalizálás alapjait. Az ingyenes képzés bevezetést nyújt az alapvető fogalmakba és megvilágítja a fő összefüggéseket.

Képzés megtekintése

B2B blog írása: edukáld a vállalkozásokat!

A B2B blog írása során a cél az, hogy megszólítsd azokat a cégeket, akiknek értékesítesz. Ez nem könnyű feladat. Hiszen nem olyan könnyű megtalálni a közös hangot. Ez a keresési mennyiségekből is látszik.

Egy jól elkészített B2B blog ugyanakkor lehetőséget ad arra, hogy értékes tartalmakat ossz meg a leendő és potenciális ügyfelekkel. Ez a kommunikációs forma lehetővé teszi számodra, hogy szakértőként lépj fel a saját iparágadban, és bizalmat építs a közönségeddel. A blogposztok segítenek kiemelni az üzleti ajánlatodat, megmagyarázni, hogy milyen problémákat oldasz meg és hogyan segíted megoldani az ügyfelek problémáit.

B2C blog készítése: építs egyedi márkaimázst!

Ha a célközönséged nem más vállalkozások, hanem a fogyasztók, akkor egy kicsit más fejjel kell gondolkodni. Itt arra kell rájönnöd, téged vásárlóként milyen oldal vonzana be. Például ha sportcipőt keresel, és még információt is találsz róla, melyek a legjobbak és miért, már sokkal könnyebben el tudod dönteni, milyen típusra lesz szükséged.

A B2C vállalkozások számára a blogbejegyzések tehát a márkahűség, az értékesítési lehetőségek és a fogyasztói kapcsolatok erősítése szempontjából kulcsfontosságúak.

SEO szövegírás haladó bloggereknek: írj Google-barát blogcikkeket!

Az online térben való megjelenés és a látogatók megszerzése ma már elengedhetetlen az online tartalomgyártók számára. Ha haladó bloggerként szeretnéd maximalizálni a blogoldalad hatékonyságát és növelni a látogatói forgalmat, akkor a SEO szövegírás és a keresőoptimalizálás lesz a kulcs.

A SEO eszközök segítségével arról tudsz majd írni, ami az embereket érdekli. Olyan témákról, amikre rákeresnek. Tehát a bloggerek között itt szétválik az út. Aki kedvtelésből blogol, ő a hobbijáról ír és arról ami őt érdekli. Leginkább a személyét, a stílusát szeretik meg ilyenkor az olvasók. Ezzel szemben egy SEO-s leginkább arról fog írni, ami mást érdekel (nagyon lesarkítva).

Blogoldal keresőoptimalizálás és WordPress SEO

A blogoldalad keresőoptimalizálása az első lépés ahhoz, hogy megfelelően szerepeljen a keresőmotorok találati listáin. Ez magában foglalja a kulcsszavak kiválasztását, a meta adatok (cím, meta leírás) kitöltését, a mobilbarát kialakítást és a gyors oldalbetöltést. Használj SEO barát URL-címeket és könnyen navigálható szerkezetet, amely segíti a keresőmotorokat a tartalom könnyű felfedezésében. WordPress SEO képzésünkön gyorsan megtanulod az alapokat.

Kulcsszókutatás blogposzthoz

A kulcsszókutatás alapvető fontosságú a hatékony blogposztok írásához. Használj kulcsszókutató eszközöket, például a Google Kulcsszótervezőt vagy az Ahrefs ingyenes eszközeit, hogy megtaláld azokat a kulcsszavakat, amelyek relevánsak a blogposzt témájához és népszerűek a keresőkben. Keresd a long tail (hosszú farok) kulcsszavakat is, amelyek specifikusabbak és kevésbé versengőek. Adj címet és leírást a képeknek a WordPressen belül is a megfelelő kulcsszóra még akkor is, ha az nem lesz látható az olvasók számára. Sokat számít a keresők számára az is, ami a háttérben zajlik.

Kezdő kulcsszókutatás képzés

Kezdő kulcsszókutatási megoldások

Kezdő kulcsszókutatás képzés kizárólag ingyenes eszközök használatával.

Képzés megtekintése

Blogposzt tartalmi optimalizálása

A tartalmi optimalizálás kulcsfontosságú a SEO-barát blogposztok írásához. Készíts részletes, értékes és jól strukturált tartalmat, ami releváns a célközönséged számára. Használj bekezdéseket, alcímeket, felsorolásokat (bullet pointokat) a tartalom könnyű olvashatóságához. Tegyél a cikkbe releváns belső és külső hivatkozásokat a tartalom megerősítésére.

Láthatóság, forgalom, konverzió!

A blogírás fő célja tehát az, hogy láthatóvá, értékessé válj az online térben, forgalmat generálj, és konverziót érj el.

Az elkötelezett látogatókat célozd meg olyan hívószavakkal vagy cselekvésre ösztönző gombokkal, amelyek arra inspirálják őket, hogy további lépéseket tegyenek. Ez lehet előfizetés a hírlevélre, egy e-könyv letöltése, vagy valamilyen termék, szolgáltatás megvásárlása. A konverzióoptimalizálásához tesztelj és kövesd nyomon az eredményeket, hogy megtudd, melyik stratégia működik a legjobban a célközönségednél.

Összefoglalva: a kulcsszókutatás, a SEO alapú szövegírás, az utólagos tartalmi optimalizálás és a konverzióra összpontosítás elsajátítása haladó bloggereknél kulcsfontosságú. Legyél célirányos, releváns és értékes a tartalommal, és ne feledd, hogy a keresési szándék és az olvasói igények kielégítése a siker kulcsa.

Összegzés

Mi tehát azt mondjuk, blogolni jó és értékes. Egy blog indítása mindenképp megéri. De csak akkor, ha jól csinálod. Döntsd el, hogy hobbiból, vagy üzleti célból írsz. Ha ez megvan, válassz egy tartalomkezelő rendszert magadnak, majd kezdd el a blogolást. Közben pedig sajátítsd el a best practice-eket, hogy minden téren kitűnj a tömegből. És hogy egyáltalán észrevegyenek az internet végtelen sokaságában.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!